Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Kom på att jag helt glömde bort att svara på frågan i ursprungsinlägget...

Vad har du gett ditt fullblod för foder för att få upp den i hullet?
Nu var ju inte min grabb extremt mager utan mer muskelfattig. I hans fall var det i stort sett fri tillgång på grovfoder av hög kvalitet, c;a 3 l hippo alfa/dag (varierande lite efter årstid och träning) och olja. Havre och msm fanns också med i foderstaten. Han la på sig rejält med den justeringen -mängderna såg väl ungefär ut som innan, men innehållet var annorlunda.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Som redan skrives, så brukar fd galopphästar bli tunnare vid försäljning till ridäst människor. Fullblod behöver mycket mat och framförallt bra grovfoder. Det många gör fel, är att under sommartid då det är betessäsong enbart släppa fullblodet och ha tron om att dem endast klarar sig på gräs utan något tillskott av extra foder. Det gör som regel inte ett fullblod. Utan dem måste stödfodras. Jag har två pensionärer som får lika mycket mat som min tredje som rids, den som rids är 80% fullblod, och redan där märks skillnaden. Mina hästar får i mat ca: 4kg krafftfoder blandat med vitaminer, 15kg hö per dygn och fri tillgång till vatten och rent salt.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Nu uppdaterar jag lite men nya bilder på mig och min "fd. galoppör" från nu i juli faktist 2009! :)
bf4ca0c51f7796cd373

0a3c54896b6ec50000604c7b4cff53ed_640_430.jpg

77895054ada17c29ae8b99a8ef8a64df_640_430.jpg

94359deb85869b586cd720b5890306ea_640_430.jpg

6e001579387afbf48936ac492e2b5b66_596_640.jpg

9f96e2016f1864c10b3746f6e6068ea2_640_430.jpg
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Min såg hemsk ut som 3 åring.

25112205.jpg


Jag köpte henne när hon var 6 år. Då var hon rund och go, hon betäcktes som 4 åring och åt då fri tillgång på hö, kornkross och soja. Växte massor båda i huvudet och på bredden och höjden.

Idag ser hon ut såhär, efter 2½ månads vila pga sommarbete och hälta. Har sen 1 månad tillbaka fått börja sova inne på natten och får 1½ kg lucern, 0,3 kg kornkross och ½ kg hestekraft. fri tillgång på hö (Äter mellan 6-10 kg inne)
29193258.jpg
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Min såg hemsk ut som 3 åring.

25112205.jpg


Jag köpte henne när hon var 6 år. Då var hon rund och go, hon betäcktes som 4 åring och åt då fri tillgång på hö, kornkross och soja. Växte massor båda i huvudet och på bredden och höjden.

Idag ser hon ut såhär, efter 2½ månads vila pga sommarbete och hälta. Har sen 1 månad tillbaka fått börja sova inne på natten och får 1½ kg lucern, 0,3 kg kornkross och ½ kg hestekraft. fri tillgång på hö (Äter mellan 6-10 kg inne)
29193258.jpg


OJJJ vilken skillnad!!! :)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Såhär såg hon ut för 9½ månad sen när jag preci började ge henne hestekraft.
25283007.jpg


Det här är nog 6-7 månader sen.
25949425.jpg



Tycker det är ett grymt bra foder som verkligen passar henne :)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Jag tycker det svåraste har vart att få bort den tunna "fullblods halsen", visst mycket sitter vell i muskler också men ändå. kommer halsen automatiskt lite med hullet också?
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

mitt fullblod gick ner i vikt när jag köpte honom de gick bara en vecka sen såg han ut så här


så jag började rida honom och gav honom en massa mat plus att han inte får gå ute på nätterna han vandrar bara då,
han får
st hippolyt naturmysli och havrekross. lite soja och E-vitamin. de hjälpte oss super mkt :D
och nu när det är vinter så har han på sig två täcken för att hålla värmen..

den här bilden är tagen för ca 2månader sen så nu har han mer muskler :)

lägger upp en till bild sen, på hur han ser ut idag :)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

2007:
8884120.jpg


18400300.jpg


2009
pic_show_id26464319.html


30107475.jpg


30107478.jpg


Mycket hö och hösilage + lucern och kraftfoder. Dock faller han ur fortfarande lite varje vinter vilket börjar synas på sista bilder.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska säga det här, men din häst ser bäst ut på den översta bilden och sämst ut på den sista tyvärr:( Den har mera mage på sista bilden men är mera omusklad och tunnare.

Du behöver nog hjälp se över foderstaten och ge mera mat som den kan tillgodogöra sej på ett bra sätt. Får den B-vitaminer när den sätter päls? (en del tunnar ju ur vi pälssättningen)

Du skriver att den får hösilage hö och kraftfoder? Vad ger du den?

Det är en väldigt snygg häst i alla fall:bow:
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Tyvärr får jag nog hålla med flash. Korset ser aningens rundare ut på de gamla bilderna. Får hästen i sig tillräckligt med protein? Snygg häst för övrigt :)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

ja han äter b-vitamin och får i sig det han behöver. Vet inte vad ni ser på bilderna eller om dom luras lite. Vet iaf att han är mycket rundare nu är förut och att så tycker alla de som sett honom i verkligheten =)

På första bilden har han underhals. På andra har han så gott som inget kors eller muskler alls eftersom han stod i månader. På sista bilden har han fallit ut lite eftersom den är tagen mitt under pälssättningen.

tack
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Men Jösses vilken skillnad!
Och nej jag menar verkligen inte till det bättre! Han är insjunken bakom manken, framför bogen samt rumpan!

Hur kan du inte se detta?!

Underhalsen är värst på den sista bilen enligt mig. Sadeln ser inte ut att passa heller.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

hej
jag tkr det är en stor skillnad :)

sen om din häst inte har en massa muskler så kommer det med tiden iaf :D

men jag tkr det är tråkigt att alla ska vara så nedlåtande jag vet hur de är, min kille har haft problem med vikten så stog han och jag visade biler på när han va mkt rundare. alla sa samma sak som dom säger till dig.. men jag tkr att det är viktigt att ha ett bra hull innan man börjar rida dom för musklernas skull, de går mkt lättare att muskla då :laugh:

Lycka till
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

kl

här kommer två bilder på min häst igen

den här bilden är tagen för snart tre månader sen.


den här bilden tog jag förra veckan i ridhuset :D


skillnad?
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

*kl*

2005. Haft henne i ett halvår och matat, matat, matat... gick inte upp ett gram kändes det som. Vägde 420kg, 160cm.
web.jpg


2006. Fick vila och äta i nästan ett år, skickade henne i feb, det där är i april när hon fyllde 6år. Mycket rundare (men det tappade hon sen på sommaren igen.. snark). Röntgade ryggen i maj, då vägde hon 443kg... (typ samma hull som bilden)
web.jpg


2007. Kommit hem och börjat rida lite igen. Toppigt kors, men det kommer hon nog alltid ha :p Fortfarande svårfödd. Mycket dåligt hö (och hon åt inte horsehage som jag hade köpt...)
web.jpg


2008. Börjat tömköra för tränare. Det där är en av de första gångerna.
web.jpg


2009. Midsommarafton. Skev bild, men mycket finare i hullet. Avsaknad av muskler dock. Krubbiter och underhalsen verkar aldrig vilja försvinna.
web.jpg


Det var först 2008 som hon blev "lättfödd". I början fick jag i henne MAX 5kg hö/dygn. Nu äter hon 2kg hö + 10kg hösilage.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Inte min mening att vara nedlåtande. Ger bara tips och min åskikt.

Men även en häst som inte är kondition - utan välmående och äter bra foder, ska inte vara kantig. Rund och fin över rumpan, inte vara insjuken runt manken. Vara rund helt enkelt. Det handlar inte bara om muskler ..
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 515
Senast: Blåabär
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
701
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp