Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

H

Havannis

Har du en Fd. galoppör so du nu har som ridhäst, var då ditt fullblod mager då den kom, kanske svårfödd? Visa gärna bilder då och nu. Vad gjorde du för att få ditt fullblod "normal" i hullet igen? Vad har du gett ditt fullblod för foder för att få upp den i hullet?
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Med försvinnande få undantag, har de galoppörer, jag har sett, varit vid normalt hull. Varje tränare vet, att man inte kan få nå'nting ur, om man inte stoppar nå'nting in. Galoppörer är atleter. Rundnätta löpare är sälsynta. Som ridhästar läggar de gärna på sig, när metabolismen och psyket har vant sig vid den nya tillvaron.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Min blev mager, precis när jag köpt honom (har ej varit galoppör). Han hade aldrig varit ifrån uppfödaren då, och var 7 år. Och blev lite hackkyckling i hagen de första dagarna. Tappade då jättefort !
Sen dess har han aldrig varit mager, snarare tvärtom. Äter hösilage, helhavre, korn(ska man inte ge för mycket av, min får 5 dl per dag), Krafft Protein och betfor + vitaminer och kalk. Går i jättestor hage hela dagarna, i liten flock.
Mår prima och äter bra !
Har tyvärr inga bilder, när han var mager. Vet inte heller hur man lägger in bilder här, ska kolla om jag klarar av det.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Jag har gett mina, såväl avelsston som fd galoppörer, förstklassigt hösilage. Fri tillgång dygnet runt. Höga protein och energivärden.
Kraftfoder så att mineralbehovet är fyllt.

De år hösilaget varit med låga värden, ca 3 kg lucern upptill.

Jag har ingen tunn häst. ;)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Har inte haft några problem med mina fd galoppörer tills jag köpte mitt sto.
Hon var i fint hull när hon kom. Men magrade rejält. Prövade först Lympos Havrefri eftersom hon är ganska het (10 år på banan = 98 löp)
Men det funkade inte alls. Precis lika het på havrefri och lika mager. Istället gav jag Lympos sport och ökade succesivt tills hon fick 10 kg kraft om dagen (Uppdelat på 3 tillfälle) och bra hösilage upp delat på 5 tillfälle om dagen. Och nu är hon super fin ! Nu är hon så att hon är väldigt laddad hela tiden och gör av med väldigt mycket när man rider. Tar varje ridpass på 100 % allvar. Så för att hon inte ska tappa krävs det att hon får sina 10 kg om dagen. Medans min valack inte alls kräver lika mycket kraftfoder, utan funkar fint på Lympos Bas. Så det är väldigt olika
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Vad får hon för mat nu?
Prata med Magdalena, hon är duktig på foder :)
Antar att du har henne på fri tillgång, Men det är lucern och åter lucern som fungerat på Fenan.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Min fd galoppör var väldigt fin i hull och mkt muskler när han kom i början av sommaren.
Men gick ner ganska mkt i slutet av sommaren.

Lösningen på honom var fri tillgång på grovfoder.
Samt massor med lucern,korn,olja, mineraler.

Idag har vi flyttat och fått ett bra hösilage så han är riktigt fin nu.
Till det får han müsli, mineraler.Lucernen håller vi på ta bort.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

De fd galoppörer i dåligt hull jag har sett har blivit magra just hos ridhästfolk. Så de har inte varit magra när de kom, utan efter en tag under felaktig omsorg.

Slimmade atleter när de lämnar galoppen som tyvärr får för lite käk under omskolning till hobbyridhäst då foderstaten ska "planas ut" för andra (lägre)prestationskrav och muskler ska möbleras om (men ibland enbart tappas istället:().

Om man ska köpa från banan: be galopptränare/ägare om råd för att lägga om foderstaten till ridhästförhållanden. Det gjorde jag och jag är evigt tacksam för de utmärkta råd jag fick:). (Min får på dennes inrådan betfor, korn, havre och fri tillgång på hö. Har lagt till lucern efter hand.) Nu är min inte speciellt svårfödd ska tilläggas.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Min hade inget intresse för strå foder i början, uppfödd på kraft foder. Vilket innebar enorma mängder kraft och ner trampat grovfoder.

Sen fick hon fri tillgång på super hösilage och mer normal kraft foder giva = rund och fin.

Äter drygt 5dl kornkross, 4dl havre, lite soja, lite olja och mineraler och vitaminer. Har lagt till några dl pellets med högt protein och energi innehåll nu när hon är högdräktig.
Vilket jämnför med tidigare får anses som en liten mängd kraftfoder.
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Vad får hon för mat nu?
Prata med Magdalena, hon är duktig på foder :)
Antar att du har henne på fri tillgång, Men det är lucern och åter lucern som fungerat på Fenan.

Asså jag ahr inge problem nu, jag vara bara lite nyfiken påp vad andra gett osv och se bilder och så! =) min häst har börjar lagt på sig riktigt bar i hullet! =)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Så bra :)
Kan du inte lägga ut lite bilder? Vore kul och se hur ni ser ut :)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Så bra :)
Kan du inte lägga ut lite bilder? Vore kul och se hur ni ser ut :)

Har bara ridbilder från januari typ och det var INNAN hon hade gått upp i hullet innan jag äntligen hade hittat fodret som har gjort dunder! :) Så du får inte kolla på hon "hullmässigt" på dom bilderna, för har inga nya då min kamera slutat fungera! :( men skall fixa promise så då kan jag lägga ut före och efterbilder =) Dock kan det nog dröjja innan jag aksnek kan lägga ut ridbilder ordentligt för hon står nu pga av hennes rygg. Så hon är rätt så urmusklad men jag är glad så länge den hästen går upp i hullet, as¨så finns det något som kan göra en hästägare så glad eller? :) hihi.

Men jag lägger ut lite bilder! =)
Btw, hur gåre själv =) Lägg jätte jätet gärna ut bilder på dig och fenan också så nyfiken hur hon är ridmässigt coh hon ser ut nu! =) Skall du tävla på lokala surf 19april? Jag hade tänkt tävla med eftersom min häst har ont i ryggen så är hon ej igåpng då till 100. Så ajg väntar hellre det är MYCKET bättre men. Väntar hellre för länge! =)

dc0c5ca000f4634b3ec305ea30c424d0_480_640.jpg


6d5777eff12af6eecf31ea5912700c7e_640_429.jpg
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

När jag köpte Twister var han fin i hullet (april), tror han fick 3 kg havre, fibergi och linfröolja så det fortsatte vi med när han kom till oss. Visst var han pigg och det är han fortfarande, men det ska man väl ha i åtanke när man köper fullblod och inte dra ner på foderstaten. Dock magrade han ur ganska mycket i augusti precis innan han skulle hem från sommarbetet så då öste jag på med lucern och olja, tror det gick på tre veckor innan han var rund och fin igen.

I dag går han på 2.5-3 kg havre + fri tillgång på hö (ca 10 kg/dag). Problem med mat har han aldrig haft, lite med stråt i början men då han är bossen i hagen och kör i väg alla så blev han faktiskt lite småfet i vintras, som iofs kom väl till pass på våren när muskler skulle byggas ;)
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Här är min förra häst, Fabian (tyvärr död nu..), när jag precis hade köpt honom
4997055.jpg
[/url][/IMG]

Och så här såg han ut efter 10 dagar:
4546321.jpg
[/url][/IMG]

Och efter ett år:
26893825.jpg
[/url][/IMG]

Bonusbild :angel:
14348748.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Svårfödda fd galoppörer. Då och nu!

Numera är min pojke en ängel -men de som såg honom irl tyckte det blev stor skillnad på honom under tiden jag hade honom.

14798443.jpg


Precis innan jag fick hem honom (ursäkta kvaliteten!)

10986243.jpg


Precis hemkommen. Juli -07.

16457056.jpg


November-07 (nej han hänger inte i knät -ville bara inte stå stilla ;) )

16747277.jpg


December-07

19664423.jpg


Mars-08

22861579.jpg


Augusti-08 (här har han ändå nyss "kommit ut" från 3 månaders boxvila)

*ursäkta bildbomb*
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 515
Senast: Blåabär
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
702
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp