Bukefalos 28 år!

Svårigheter att gå ner i vikt

Men vad betyder det egentligen? Att sabba sin ämnesomsättning? Jag vet att jag har fettceller som bara väntar på att kasta sig över maten eftersom jag en gång varit större än vad jag är idag. Det vill säga, resten av livet måste jag äta 20% mindre än om jag aldrig varit överviktig. Men det är inte riktigt samma sak som att jag sabbat min ämnesomsättning, eller?
Det betyder att ämnesomsättningen "sjunker" och kroppen börjar suga åt sig all näring den kan komma över. Man behöver inte vara utmärglad för att försätta kroppen i ett slags svältläge utan det kan ske bara genom att man bantar allt för hårt eller har ett väldigt oregelbundet förhållande till mat.

Det är inte samma sak som när man pratar om att rejäl fetma ändrar fettcellerna. Vad som gäller i ditt fall vet jag inte.
 
Detta gäller en närstående till mig, och det jag är ute efter är hjälp att fundera - finns det kanske någon "vanlig" fysisk/medicinsk åkomma som kan vara bov i detta eller vad ska hon göra?

Som sagt, det är en närstående till mig som har problem med övervikt som sitter som berget, det har varit ett bekymmer en längre tid men det har liksom "satt sig" efter att ha fått barn för 2 år sedan. Personen mår dåligt över övervikten och önskar verkligen gå ner av olika anledningar. Men - hennes kropp reagerar inte riktigt som önskat. Det har testats olika dieter, och hon håller i rätt länge innan hon slutar, det handlar inte om en veckas panikbantning. I somras hade hon ett jobb som innebar mycket springande upp och ner i trappor samt åt en väldigt stram diet. Ringde mig, jätteledsen, för här åt hon typ bara blad och vatten i veckor - och vad som hände var att hon belönades med +3kg.

Hon tränade mycket innan barnet men gick inte ner nåt då heller utan blev istället "stor" och biffig (men var ju mer tränad då så det kändes ändå ok även om det inte var kul att "växa ur" kläderna på armarna - som hon själv sa, hon är fortfarande fet men med muskler under). Nu tränar hon inte så mycket på gym pga tidsbrist men köpte efter barnet föddes både en elcykel (och cyklade uppåt 3-4 mil flera gånger i veckan) och har i sommar köpt en "räsercykel" som använts flitigt.
Ringde mig idag och pratade mer om detta, har nu ätit LCHF i en dryg månad - inte ett gram bort. Hon säger att hon har väldigt ont i fötterna och ja, är rätt deppig över att det är såhär.

Jag tror hon har tagit prover för att kolla sköldkörteln, men finns det fler saker som kan kollas? Hennes kropp reagerar liksom tvärtemot hela tiden, det upplevs som att det är nån slags störning nånstans som bråkar.

Min kropp är inte heller riktigt "normal" och kan också gå upp i vikt på salladsblad och vatten typ :cool:
Min räddning har varit resistent stärkelse och probiotika i form av bönor och surkål till varje måltid, i kombination med LCHF. Håller förutom kolhydraterna även koll på proteinet och försöker undvika flytande mejerier.

Ramlade nämligen över ett facebook-inlägg och tänkte att va faan det kan ju inte skada prova. Då hade jag gått upp 15 kg av ren stress under våren trots bra kost. Köpte även boken.

Det här var i mitten på juli, och idag jag jag tagit 7 av dessa 15 kg. Har även fått bättre energi och tagit upp träningen igen.
Visst träningen gör att viktnedgången saktar ner lite, men gör under mot mina div krämpor. Det får lov ta tid.

Bönor och surkål har blivit en naturlig del av min kost. Har även fått bukt med en del begynnande klimakteriebesvär på köpet. :up:
 
Jag såg ett brittiskt TV-program där man menar att vilken sorts tarmbakterier man har spelar stor roll. Så genom att ändra dem skulle man också kunna påverka viktproblematik.


Jag kan varmt rekommendera Charmen med tarmen av Giulia Enders (läkare), för den som är intresserad. Lättillgänglig populärvetenskaplig bok om tarmen, tarmbakterierna, och forskningen kring hur maten påverkar kropp och hälsa.
 
Jag kan varmt rekommendera Charmen med tarmen av Giulia Enders (läkare), för den som är intresserad. Lättillgänglig populärvetenskaplig bok om tarmen, tarmbakterierna, och forskningen kring hur maten påverkar kropp och hälsa.
Jag har länge haft den på min lista efter att ha läst om den här på Buke (var det du? :) )
Jag tycker att det är jättespännande med de här nya rönen om magbakterier och vikt, och funderar också på hur mycket annat intressant man kan hitta om man forskar i detta.
 
Jag har länge haft den på min lista efter att ha läst om den här på Buke (var det du? :) )
Jag tycker att det är jättespännande med de här nya rönen om magbakterier och vikt, och funderar också på hur mycket annat intressant man kan hitta om man forskar i detta.

Kan ha varit jag som tipsat. :)

Det som jag läst om är forskning kring hur immunförsvar och allergier kan vara kopplat till tarmbakterierna, liksom övervikt med följdsjukdomar som diabetes. Tarmbakterier då kombination med gener, rörelse, livsval, etc givetvis.

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/vikten-av-raett-bakterier-i-mag-tarmkanalen/
 
Om man bortser från de med tydliga medicinska problem (långt färre än vad de själva tror skulle jag anta) så är det faktiskt konstaterat i flera studier att många av oss inte alls kan uppskatta hur mycket vi äter och rör på oss.

Jag har tittat på flera sådana och det finns de som är väldigt intressant upplagda. Tex de som tittat på människor som anser att de äter väldigt lite kcal och att de inte går ner ändå, samt de som anser det omvända. Sedan har man utbildat de här deltagarna i hur man räknar osv via dietist, sedan kollat dem på olika sätt. Tex kollat deras förbränning när de cyklar, låtit dem ta mat under kontrollerade former och sedan ringt upp dem dagen efter och frågat hur mkt var det nu du åt vid det tillfället osv. Gemensamt var att de överviktiga förbrände inte mindre än andra, och de underskattade regelmässigt hur mkt de åt, även när de visste att det kontrollerades och då rimligen snarare borde varit benägna att räkna fel åt andra hållet så att säga. Och de smala tenderar att göra tvärtom; överskatta hur mycket de äter.

Sedan har man ju också sett att vissa kroppar verkar tendera att gå åt vissa håll, att vi har nån form av grundinställning (som vuxna iaf) som vi gärna halkar tillbaka till. Tex tvingar du en person att äta mer än de brukar och sedan slutar med det så kommer de ofta stadigt gå tillbaka, och då detsamma med överviktiga som äter mindre vid tex diet. Därför ska man (givet att man är frisk dvs ej hypotyreos o dylikt, går på kortison osv även om det givetvis aldrig är fel att försöka leva sunt ändå) som @kryddelydd skriver försöka med mindre förändringar som man kan behålla.

GBP har man sett ändrar mer än bara magsäckens storlek, intressant nog även hormonellt, så för de som kommer till rätta med sitt felaktiga ätande så kan det göra mkt nytta faktiskt. För rätt person..

Fysisk aktivitet är givetvis bra för hälsan på många sätt, men för viktnedgång är det kaloriintag som styr främst och träning en liten del (man blir ofta hungrigare av att träna så även det man faktiskt bränner kan motverkas till viss del). Ska man träna för att verklige bränna det man ätit blir det långa pass.. Tror det var Eva Mendes som berättade att hon kan tillåta sig att äta en bit choklad men att hon då ställer sig på löpband/motsvarande tills hon gjort av med det, och att det tar sån tid att hon oftast inte tycker det är värt det (fritt översatt).

Sen tycker jag inte att diskutera det hela är shaming, för det ÄR jättesvårt. Vi har som art levt i extremt många år och utvecklats biologiskt till att föredra det som ger mkt energi, och nu lever vi plötsligt i ett överflöd som våra hjärnor och kroppar på biologisk nivå har svårt att hantera. Det som var en överlevnadsstrategi har blivit ett problem. En del anser att det bör ligga på individen att sköta sig, andra har tankar om att vi på samhällelig nivå bör göra mer (här kan man diskutera olika medel så som styra med skatter, subventionera med desamma, tvinga butiker att slopa godishyllan vid kassan så det inte blir impulsköp, styra reklam, osv etc). Sen är det inte heller lätt när man vet att det ofta blir motarbetat, tex vet vi att fetma hos barn är en dålig start eftersom det ofta kan följa individen hela livet, men samtidigt ser man ständigt i media/sociala media om upprörda människor som fått höra att deras barn väger lite för mycket. Det är väldigt laddat det här med vikt vilket försvårar åtgärder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62...
2
Svar
31
· Visningar
3 360
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp