Svårigheter i debutant b-ponny

I

Idasagare

Skriver av mej.. det blev långt.
Så var då debuten avklarad för yngsta dottern. Det gick bra.. fram till nästsista hindret. Det var ett nerhopp i vatten (med en alternativ väg som var över en låg liten stock och därefter vad ner i ett smalt, trång språng som i vinkel är icke inbjudande.) Här blev det lite för mycket trampande så det blev lite snopet. Hon gick i... men efter 3 gånger bakåt...
Av 9 b-ponnyer gick 3 runt, 2 med ett stopp och en med 3 stopp. Den som vann hade alltså 1 stop.

Man kan ju tänka som så att ekipagen var för ovana eller .... så var banan för svår. Det var inte bara nerhopp-vatten som var svårt utan framförallt 2 andra hinder som vållade bekymmer.

Funderar lite på hur man tänker. De är våra "framtidslöften" som vi avskräcker eller "tänder".

Nerhoppet i vattnet var i högsta laget för b-ponny men låg på den naturliga vägen, om man ville gå alternativet över stocken och ner i vinkeln var det en mycket konstig mörk, tvär vinkel dit. (Även många c- o d-ponnyer hade stora problem fast jag har ingen statistik därifrån.) Dagen efter hade häst också mycket problem, även de som varit där och tränat. Storasyster tillhörde gruppen som tog några travsteg innan och lätt gled i, andra provade andra alternativ som full galopp, ibland med otrevliga landningar i vattnet, ibland med och ibland utan häst. Några hade totaltstopp. Självklart är det alltid några stopp som är "naturliga stopp".

Veterinären som stod vid hindret (inte hinderdomare) var inte glad. Hon såg det som ett misslyckande och eftersom det tydligen var liknande tidigare år så var det pinsamt. Öd däremot tyckte att ekipagen skulle lära sej. :mad:

Fråga: Har vi råd att "tappa fälttävlansryttare" i den åldern?
Fråga: Om det står att det ska vara vad varför bygger man då med nerhopp? Varför är alternativet med liten stock när det ska vara vad?
Fråga: Var i TR står det? (om det står)
Fråga: Hur nära vattnet får en stock ligga om det ska räknas som vad?


Man hade enkelt kunnat ha vattnet från andra hållet och låtit det vara ett vad (som det tydligen ska vara i debutant?) och haft många glada b-ponnyryttare.

Nu tror jag nog att dottern kommer igen men där är ju inte särskilt många tävlingar att välja på. Är väl en till inom rimliga avstånd. :(

Kanske någon här kan tipsa om tävlingsplatser för b-ponnyer, debutant. Ibland dyker det upp så att inte ens ridsport.se hinner med....
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Mycket märkligt, då vad jag vet får endast VAD i vatten skall förekomma i debutant...alltså inga nedhopp eller upphopp..

För att hitta tävlingarna, så är ett bra tips att kolla runt på de olika distriktens tävlingsterminer då och då, om de inte kommer in på ridsport.se (vilket jag tycker de flesta tävlingar gör...)
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

hej!
gissar att det var på torns bana.
Derar vatten har ofta skapat problem, och deras sk vad ner i vatten ger ingen naturlig väg och man tappar lätt bjudningen.
Vet att de har fått mkt kritik för detta,m vet ej varför de inte gör någonting åt de, jag personligen tycker det är för svårt vattenhinder för att vara debutent klass
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

ja det var tråkigt att höra, det skall verkligen inte finnas något nerhopp i debutant och speciellt inte på B-ponny. Ft har verkligen inte råd att avskräcka ryttarna såhär , dom skall tycka det är roligt att tävla ft och inte att det skall vara så svårt redan på debutant nivå.
Varför inte maila arrangören eller ft kommiten och tala om vad du tycker??
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

fio skrev:
ja det var tråkigt att höra, det skall verkligen inte finnas något nerhopp i debutant och speciellt inte på B-ponny. Ft har verkligen inte råd att avskräcka ryttarna såhär , dom skall tycka det är roligt att tävla ft och inte att det skall vara så svårt redan på debutant nivå.
Varför inte maila arrangören eller ft kommiten och tala om vad du tycker??

Jag känner mej gnällig och så kanske man tycker att det bara var för att just min dotter vägrade ut sej... :cry:

Fast jag tror att jag ska skriva till klubben och kommittéen. det sorgliga är att man faktiskt kan vada i från andra hållet och få ett betydligt mer inbjudande vatten.

Enl veterinären så var det många som vägrade ut sej som varit där och tränat innan och då kan man fundera på vad det är som gör det.

Att ta alternativvägen som är en 90-sväng rakt emot en folkhop med avspärrning i 10 m för att göra en ny 90-grad , 5 m rakt för att göra en ny 90-grad ner i ett trångt smal språng i skugga som gör att det är mörkt + att man inte "ser ut" utan bara en vägg framför sej får mej att bli sur. :(

Jag skriver! ;)
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Idasagare skrev:
Jag känner mej gnällig och så kanske man tycker att det bara var för att just min dotter vägrade ut sej... :cry:

Fast jag tror att jag ska skriva till klubben och kommittéen. det sorgliga är att man faktiskt kan vada i från andra hållet och få ett betydligt mer inbjudande vatten.

Enl veterinären så var det många som vägrade ut sej som varit där och tränat innan och då kan man fundera på vad det är som gör det.

Att ta alternativvägen som är en 90-sväng rakt emot en folkhop med avspärrning i 10 m för att göra en ny 90-grad , 5 m rakt för att göra en ny 90-grad ner i ett trångt smal språng i skugga som gör att det är mörkt + att man inte "ser ut" utan bara en vägg framför sej får mej att bli sur. :(

Jag skriver! ;)

Jag var själv i Torn och startade debutant med "min" 6-åring, detta var hans 2:a FT start. Vi låg 5:a efter dessyr o hopp och var felfria i terrängen med bra tid fram till just de förba**ade vattenhindret... Min häst bryr sig normalt inte om vatten men tyckte det var mycket läskigt att hoppa ner i vattnet, detta resulterade i ett stopp på raka vägen + att när jag sedan tog"enkla" vägen fick vi ett stopp till, det var inte direkt någon inbjudande alternativ väg ju...

Håller med att det var vekligen inget lätt vattenhinder... det var ett par rutinerade storhästar som inte tog sig genom vattnet alls på söndagen...
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Min klubbs terrängbana för debutant har vad ner i vattnet, och hopp upp. Vaded brukar ställa till problem det också.
Vi hade SM-kval, dvs Lätt klass för B-ponny, där var det hopp över stock ner i vattnet (stocken lagd på vadstället), det ställde till problem, 4 av 5 B-ponnyer vägrade ut sig där... och detta var ändå lätt klass! Förstår att debutanterna inte kommer över...
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Lorelie skrev:
Min klubbs terrängbana för debutant har vad ner i vattnet, och hopp upp. Vaded brukar ställa till problem det också.
Vi hade SM-kval, dvs Lätt klass för B-ponny, där var det hopp över stock ner i vattnet (stocken lagd på vadstället), det ställde till problem, 4 av 5 B-ponnyer vägrade ut sig där... och detta var ändå lätt klass! Förstår att debutanterna inte kommer över...

Jodå så är det heltklart. Vattenhinder är olika inbjudande också. Beror på många faktorer...
Det jag funderar på är inte vattnet isig utan nedhoppet som inte ska vara med. Anser inte heller att alternativet var ett alternativ.
Vi måste vara rädda om de små :smirk:

Tågarp som också ordnar för b-ponny har ett vatten som man inte kan vada direkt i (där är en stock i kanten som måste klivas över) brukar inte vålla sådana problem.

Ett annat problem är väl annars att b-ponnyerna har så få tävlingar att de inte kan tävla så mycket. Det är ju aldrig samma sak på träning och tävling.

En stock ner ivattnet brukar vara enklare än ett nedhopp.... :(

Idetta fallet vållar hindret bekymmer även i deb (samma hinder exakt) för häst.

Min fråga är då om man verkligen ska ha med ett sådant hinder på debutant för ponnyer med tanke på återväxten! Vem gynnar det att de unga tjejerna vägrar ut sej?

Det finns gott om vattenhinder som de flesta klarar, varför inte bygga sådana? Öka sedan svårighetsgraden... :angel:
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Jag har också tävlat i Torn och jag gillar verklugen inte heller deras vattenhinder. Jag har en häst som man verkligen måste övertala att gå ner i vattnet och det är inte lätt i Torn. Vadet är svårt och jag tycker det är fel att bygga så på ett vatten i debutant klass. Där vill man ju att de flesta tar sig igenom banan iaf...
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Hej, jo alla har konstaterat att vattnet i Torn som det ser ut är för svårt i debutant, mycket förvånande att det används även för ponny, när det är för svårt för häst. I min mening borde banbyggaren och/eller TD:n vara ansvariga för att man har nedhopp som inte får förekomma i deb. Att överdomaren har uttalat sig förvånar mig inte, han är ju även banbyggare, och gillar att "sätta dit" ryttarna, och har ingen känsla för svårigheter överhuvudtaget. Vi måste bli tuffare som ryttare att säga ifrån när det blir fel. Jag rekommenderar att så många som möjligt skriver till fälttävlanskomitten och klagar. Så blir ingen hängd heller, för att vara gnällig. Stå på Er!
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Som ovan innlägg så får det EJ finnas hinder före,nära vattenhinder i debutant.
Har gått banbyggarkurs så det har hjälpt mig ett par gånger när jag har varit ute.
Jag tycker det är synd att man ska behöva som novis inom fälttävlan få en dålig start för det är ju inte det som är meningen.
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

Jag måste vara en av de få då som inte tycker att det är speciellt svårt vatten, dessutom så hade de träningar både för tränare och själv två veckor innan tävlingen. Varför inte åka dit och träna då?

Kraven har höjt både i debutant och lätt klass i år och meningen är att vi "ligger" efter de internationella tävlingarna och på så sätt måste höja standarden på terrängbanorna.

Jag säger bara en sak och det är att träna! Och inte bara en gång utan flera och på olika banor. Nu när Torn hade så många träningstillfällen innan tävlingen så borde man ha tagit tillfället i akt.

Min åsikt.
 
Sv: Svårigheter i debutant b-ponny

olgaklara skrev:
Jag måste vara en av de få då som inte tycker att det är speciellt svårt vatten, dessutom så hade de träningar både för tränare och själv två veckor innan tävlingen. Varför inte åka dit och träna då?

Kraven har höjt både i debutant och lätt klass i år och meningen är att vi "ligger" efter de internationella tävlingarna och på så sätt måste höja standarden på terrängbanorna.

Jag säger bara en sak och det är att träna! Och inte bara en gång utan flera och på olika banor. Nu när Torn hade så många träningstillfällen innan tävlingen så borde man ha tagit tillfället i akt.

Min åsikt.

Träna på! Klart! men det var inte det saken handlade om...

Det jag menar är att vi måste ta vara på våra små ryttare på små ponnyer. (De stora hästarna är en annan sak. Våra gick i utan större problem...)

Tycker verligen du att det är ett bra vattenhinder? Jmfrt med Hemmeslöv så var deras ju mycket enklare med vad rakt i och det protesterade du på... ;)

Notera gärna att det var en stor grop framför vadet som gjorde att stocken där var ca 30 cm hög dvs det var inte vad för b-ponnyer... Efter klagomål på lördagen fyllde man igen gropen till söndagen.

Anser egentligen att det ska vara olika hinder till ponnyer och häst men inser att det inte är enkelt. Dock är det stor skillnad i svårighet för b-ponnyer och häst i just detta hinder. Kan också nämna att vattenmängden skiljde på lördagen/söndagen och ibörjan/slutet.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp