Bukefalos 28 år!

Svårigheterna med att hitta kläder som faktiskt passar (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 28)

Nu köper jag de flesta kläder på samma kedja, de brukar vara rätt så lika i storlek/passform som tur är!

Det är så jag också löser problemet i praktiken, jag håller mig till att handla märken som jag vet passar på mig. Andra märken köper jag enbart efter att ha kunnat prova plagget.

Numera har jag lite mindre tighta kläder än förr, det ger också lite mer marginaler för exakthet i storleken. Samt vanligtvis ett skärp i midjan, för även jag har det vanliga problemet med att hitta en byxa som sitter bra över både stuss, rumpa och midja.
 
Måste tillägga att det är ju också olika för olika modeller och tillverkare om de tycker att ett visst plagg ska sitta baggy eller tight. Ett märke kanske i allmänhet kör att det ska vara baggy, men en viss person gillar om deras kläder sitter tight, då kommer ju samma storlek från en annan modell/ett annat märke vara för litet.

Ja precis. Ibland är det faktiskt lättare att bläddra online, för det är vanligt att avsedd passform står i beskrivningen (vilket är ett exempel på sådant som alltid bör finnas med på modellnivå, om onlineshoppingen ska kunna bli bättre) medan man i butiken får gissa och sedan upptäcka i provrummet...
 
Vi kan väl sluta med vikthetsen i tråden, tack?

@Liten Med det längd-/viktförhållandet behöver du inte "större storlekar", utan en annan modell som är utformad mer som du önskar. Jag har mycket svårt att tro att alla kläder i strl 44 du provat varit för små för dig, det låter mer som att just detta plagg var sytt på ett annat sätt än det du ville ha. Ju tightare ett plagg är, desto mindre utrymme för de personliga måtten, medan ett ledigare plagg kan passa fler personer som inte är exakt likadana.

Angående övriga inlägg: ja, det är svårt för alla att köpa massuppsydda kläder som sitter som ett andra (lagom tajt) skinn som följer exakt mina mått överallt, men som inte töjer sig vid användning, och som är i ett material jag gillar, och som har rätt färg, mönster och pris. Men det är ändå en viss skillnad på att behöva prova många plagg innan man hittar det som sitter perfekt, och att överhuvudtaget inte ha något att kunna prova i många butiker.

Ett ledigare mode skulle underlätta för många 👍

(Och om returerna som bränns upp skulle minska om kläderna passar fler, så vore det verkligen win-win)
Mmm låter egentligen som mer arbete till lokala skräddare skulle lösa problemen med exakt passform för en viss storlek snarare. Löser även problemen med sweatshops. Haken är att det är väldigt dyrt och skulle kosta skjortan. Samtidigt får man ju då färre kläder att använda och mindre miljöpåverkan.
 
Då blir jag nyfiken om hur de ligger i förhållande till andra spanska märken?

Ja det blir ännu värre när storlekens faktiska storlek skiftar inte bara från land till land utan också från märke till märke. Det är en jäkla soppa.

Det är därför jag förespråkar mer kompletta mått på plagg inte storlek.
 
Jag har klagat en hel del över kläder och storlekar i min dar. Men funderar över, jmf med övriga diskussioner här, om kläder i samma storlek av samma typ som passar olika bra (har hänt mig med BHar att jag provat en och köpt två varav den jag inte provade inte passar lika bra) , speciellt faktiskt brukar den med mörkare färg vara lite mindre, tror det är hur tyget är. Så har bestämt mig för att prova alla plagg jag köper oavsett om de är "samma" (om det inte är tex stretch då spelar det ju ingen roll).

Nåja det jag tänkte på är att det är en människa som syr plaggen i de flesta fall och på tighta jeans kan skillnaden mellan passar bra och passar inte vara en halv cm och de är ganska stressade... en fjärdedels cm fel på två sömmar så är det kört.

När det gäller två par jeans från tex HM som passar olika för samma storlek tänker jag att det kan ju vara baggy fit, normal fit och tight fit. Det är jätteskillnad på barnjeansen i baggy och slimfit, helt klart från att inte kunna ha till att vara stora. Och självklart måste ju ett plagg kunna vara sytt för olika typer av look.
 
Mmm låter egentligen som mer arbete till lokala skräddare skulle lösa problemen med exakt passform för en viss storlek snarare. Löser även problemen med sweatshops. Haken är att det är väldigt dyrt och skulle kosta skjortan. Samtidigt får man ju då färre kläder att använda och mindre miljöpåverkan.

Och den kostnaden tar man inte för ett par byxor från HM för 199 spänn som inte håller mer än några tvättar. Så bättre allmän kvalitet på kläder gör också att de är mer hållbara. Win-win
 
Jag själv bryr mig noll och inget vad folk har på sig egentligen (gärna kläder bara, avskyr sommaren när det helt plötsligt är okej att gå runt "naken" ^^), men det är väl liksom lite hur jag är uppväxt. Har diskuterat det här med vänner, liksom varför det känns så fel och de flesta skulle inte ens smyga ned i tvättstugan utan att vara "klädd". Spännande hur det där är, vad man själv gör och hur man ser på andra skiljer sig så.

Så himla jobbigt att leva så 😅
Jag skulle lätt kunna åka in till stan i mjukisbyxor, vem fan bryr sig ens 😂
 
Nog har det varit något slags rejäl, accelererande inflation i storleksangivelser på kläder under 2000-talet.

Jag köper rätt lite kläder, använder kläder tills de går sönder, och försöker köpa sådant som håller länge.

På vardagarna mycket arbetskläder i form av "snickarbyxor/verkstadsbyxor" i djurskötseln/lantbruket, men och också friluftskläder som jaktkläder/vandringskläder. Dessa plagg finns ofta i mångahanda storleksvarianter, för kortbenta, långbenta, breda på mitten, eller liten midja, för dem med breda axlar, eller smala o.s.v. Ofta hamnar jag ändå på herrvarianterna, eftersom dessa ofta är "rymligare" på totalen.

Jag hittar trots allt ibland längst ner i en låda, t.ex. en T-shirt eller sweatshirt av något fortfarande existerande märke/modell som inte använts så mycket (hade ofta vit t-shirt under skjorta för 10 år sedan, har numera skippat skjortan och har färgad T-shirt istället) - ett sådant plagg kan vara 10-15 år gammalt och typiskt märkt storlek M.
En likadan/lika stor T-shirt av exakt samma märke och modell som bara är något år gammal är typiskt märkt L, eller t.o.m. XL.

Jag kan alltså lägga plaggen "över" varandra och de är lika stora!
 
Mmm låter egentligen som mer arbete till lokala skräddare skulle lösa problemen med exakt passform för en viss storlek snarare. Löser även problemen med sweatshops. Haken är att det är väldigt dyrt och skulle kosta skjortan. Samtidigt får man ju då färre kläder att använda och mindre miljöpåverkan.

Ja, jag har svårt att se hur ekvationen billigt -> massproduktion och perfekt passform på just mig, ska gå ihop. Vi är ju inte likadana i våra kroppar.

I dagens system funkar det just eftersom det är så stor variation bland kläderna som finns på marknaden, och eftersom det är så billigt att köpa och gratis att returnera så kan jag prova många och hitta något som passar.

Om standardiseringen leder till mindre variationer på marknaden (är det t ex kinesisk normkropp eller tysk sådan, man ska utgå ifrån?) så blir det svårare och inte lättare att hitta passande kläder för många.

Hur man än vrider och vänder på det, så ser jag inte att man kan komma runt att vi behöver ändra vårt förhållningssätt till hur vi shoppar kläder.
 
Ja precis. Ibland är det faktiskt lättare att bläddra online, för det är vanligt att avsedd passform står i beskrivningen (vilket är ett exempel på sådant som alltid bör finnas med på modellnivå, om onlineshoppingen ska kunna bli bättre) medan man i butiken får gissa och sedan upptäcka i provrummet...
På jeans står det ju som tur är oftast eller finns en guide.
 
Ja, jag har svårt att se hur ekvationen billigt -> massproduktion och perfekt passform på just mig, ska gå ihop. Vi är ju inte likadana i våra kroppar.

I dagens system funkar det just eftersom det är så stor variation bland kläderna som finns på marknaden, och eftersom det är så billigt att köpa och gratis att returnera så kan jag prova många och hitta något som passar.

Om standardiseringen leder till mindre variationer på marknaden (är det t ex kinesisk normkropp eller tysk sådan, man ska utgå ifrån?) så blir det svårare och inte lättare att hitta passande kläder för många.

Hur man än vrider och vänder på det, så ser jag inte att man kan komma runt att vi behöver ändra vårt förhållningssätt till hur vi shoppar kläder.
Ja exakt, mindre variation gör problemet större.

Om tex många tycker att franska kläder är jobbiga och sitter fel, men fransmän inte gör det så minskar ju standardiseringen utbudet för fransyskor :) Om man inte har en "fransk" passform. (själv märkte jag ju att kläder plötsligt passade när jag var i Frankrike, eftersom jag är kortare än "normalsvenskt")

Eller om nu Filippa K startade sitt märke för att hon hade svårt att hitta långsmala kläder på sin tid, på sätt och vis har det ju uttryckts i märket vad de har för inriktning och då vet tex jag att byxor därifrån är en no go, men toppar o klänningar kan gå. (precis som jag vet att HM byxor är no go om det inte är boyfriendfit)
 
Ja det blir ännu värre när storlekens faktiska storlek skiftar inte bara från land till land utan också från märke till märke. Det är en jäkla soppa.

Det är därför jag förespråkar mer kompletta mått på plagg inte storlek.

Varför jag undrade hur de ligger i förhållande till andra spanska märken, är att jag tycker att det är rimligare att ett spanskt märke skiljer sig från nordeuropeiska märken i Sverige om det ligger lika som andra spanska märken, än att ett spanskt märke skulle ha andra mått på plagg som säljs i Sverige jämfört med samma plagg som säljs i Spanien.
 
Jag har dock ett svagt minne (eller minns jag fel?) att det HAR gjorts en standardiseringsvända inom EU, för ganska länge sedan nu. Och att jag då "hoppade upp" en halv-en storlek (sydliga storlekar var mindre än nordliga), men efter det hoppet så var problem i sig självt samma lika som tidigare.
Jo, det står lite kort om det i artikeln jag länkade till tidigare. Dock verkar inte alla hålla sig till den standarden.

"2017 infördes en gemensam storleksstandard i EU som skulle se till att alla storlekar hade samma mått. Men i SVT:s enkät framkommer det att sex av företagen istället använder EU:s standardsystem från 2002 – som utgått. Den saknar nämligen den del som anger storleksmärkning baserad på kroppsmått och intervall. Den skulle kunna bidra med en mer rättvisande märkning för olika kroppstyper."
Då blir jag nyfiken om hur de ligger i förhållande till andra spanska märken?
Min uppfattning är att de är snarlika Mango, men å andra sidan kom jag just på att båda ägs av samma koncern så det kanske inte är sådär jättevärdefull information när allt kommer omkring :p
 
Ja exakt, mindre variation gör problemet större.

Om tex många tycker att franska kläder är jobbiga och sitter fel, men fransmän inte gör det så minskar ju standardiseringen utbudet för fransyskor :) Om man inte har en "fransk" passform. (själv märkte jag ju att kläder plötsligt passade när jag var i Frankrike, eftersom jag är kortare än "normalsvenskt")

Eller om nu Filippa K startade sitt märke för att hon hade svårt att hitta långsmala kläder på sin tid, på sätt och vis har det ju uttryckts i märket vad de har för inriktning och då vet tex jag att byxor därifrån är en no go, men toppar o klänningar kan gå. (precis som jag vet att HM byxor är no go om det inte är boyfriendfit)

Precis, Filippa K är ett märke jag inte provar men har vänner som handlar mycket av det. Och det tog ett bra tag som ung, eftersom jag tycker de gör snygga kläder och länge hade hopp om att "men denna kanske funkar..."

Och på det temat, så tycker jag att det förenklar när olika märken håller sig till en viss modell och jag kan göra urval på märken, istället för att behöva gå igenom alla enskilda byxor i en butik.

Men det borde gå att göra tydligare att få en uppfattning om vilken kroppsform ett visst märke utgår ifrån. Det finns ibland olika måttabeller för olika märken i internetbutiker, men bilden på människan ser exakt likadan ut och då är det svårt att visualisera vad de olika måtten innebär. Det borde gå att visualisera bättre, även visualisera passformen på det enskilda plagget i förhållande till dessa tabellmått så man ser var marginaler finns och inte. Ärligt talat hjälper inte de mänskliga modellerna så mycket med hur plagget skulle sitta på mig, även om det ofta står vilken storlek de har och det numera allt oftare är modeller som inte är långsmala, eftersom jag inte vet deras mått i förhållande till mina mått.
 
Min sambo har också problem att hitta byxor. Han är kort och smal så alla byxor är för långa i benen... och är det en storlek för kortväxta personer så är modellen anpassad för någon med övervikt. Det är som att det inte kan existera korta och smala vuxna män... Jag undrar om de som är lång och rundare i formen har samma problem fast tvärtom? Jag föreslog för honom att gå till barnavdelningen. Där kanske det finns byxor för en man som är 170 cm lång, smal midja och korta ben.

Jag brukar ha problem att hitta jackor. Liten och smal med långa armar. Lycka till att hitta en damstorlek som passar. Oftast är jackorna i damstorlekar som jag har provat, via jobbet då så inte stort urval direkt, anpassade efter kvinnor med korta armar, smala axlar och stora bröst. Går jag då upp en storlek för att ärmarna åtminstone ska nå ner till handlederna så är jackan stort som ett tält. Det brukar sluta med herrmodell på jackan i storlek s... Men då är jackan tight över höft och rumpa i stället. Upplever samma problem när jag ska köpa tröjor. Alltid tält med för korta ärmar.
Fast det där trodde jag var vanligt och normalt, många jeansaffärer syr ju upp jeansen till rätt längd. Jag köper närapå alltid för långa och de syr upp inom 30 min eftersom passformen oftast är bäst i en längd som är lite för lång. Min man gör samma sak. Iofs har kansk färre den tjänsten nu när fler köper på nätet och de väl måste slimma personal el ngt.
 
Precis, Filippa K är ett märke jag inte provar men har vänner som handlar mycket av det. Och det tog ett bra tag som ung, eftersom jag tycker de gör snygga kläder och länge hade hopp om att "men denna kanske funkar..."

Och på det temat, så tycker jag att det förenklar när olika märken håller sig till en viss modell och jag kan göra urval på märken, istället för att behöva gå igenom alla enskilda byxor i en butik.

Men det borde gå att göra tydligare att få en uppfattning om vilken kroppsform ett visst märke utgår ifrån. Det finns ibland olika måttabeller för olika märken i internetbutiker, men bilden på människan ser exakt likadan ut och då är det svårt att visualisera vad de olika måtten innebär. Det borde gå att visualisera bättre, även visualisera passformen på det enskilda plagget i förhållande till dessa tabellmått så man ser var marginaler finns och inte. Ärligt talat hjälper inte de mänskliga modellerna så mycket med hur plagget skulle sitta på mig, även om det ofta står vilken storlek de har och det numera allt oftare är modeller som inte är långsmala, eftersom jag inte vet deras mått i förhållande till mina mått.
Om man handlar på nätet är ju nästan det bästa att läsa recensionerna för plaggen som är skrivna av vanliga människor. De brukar skriva längd och vikt ungefär och sedan om de tycker plagget passar normalt eller inte och om de blev nöjda och hur tyget faller -så kan man ana om det passar för fest eller jobb.
 
I Sverige vet jag att Indiska har stora och lånf modeller, HM hopplös kroppsform, Twilfit bra BH, Gina Tricot brukar vara hyfsat normal. Zara liten, osv. Det är därför jag vill gå i en fysisk butik om möjligt Eftersom det är hopplöst på nätet. Förutom kläder där passformen inte spelar någon stor roll.

Men även på nätet fick jag konstatera att en storlek leggnings var för stora och jag behövde en storlek mindre eftersom de var för långa och vida i benet och sladdrade
 
Men du kan iaf hitta en jacka som går att stänga, även om ärmarna blir långa. Vi som är större än kedjornas vanliga storlekar kan gå igenom varenda affär utan att hitta en jacka som ens går att stänga och skulle inte ens se för långa ärmar som ett problem eftersom vi är tacksamma över att kunna stänga jackan.

Att kunna klaga över passform känns förminskande för oss som inte ens kan hitta en jacka som går att stänga. Jag tror att ni som kan ha kedjornas vanliga kläder inte riktigt förstår hur privilegierade ni är i jämförelse med oss större personer och då kan det kännas som att ni kapar vår fråga när ni tror att det är samma sak att inte hitta kläder som sitter bra som att inte kunna hitta kläder alls.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur den här diskussionen startade och jag förstår att ingen menar illa men jag förstår att ts tog illa vid sig.
Kapar er fråga? Med andra ord får ingen som är arbetsför klaga för att hen har huvudvärk eller har ont någonstans. Hen får inte klaga över att hen är trött eller har sovit dåligt, mår illa, känner sig yr eller annat eftersom det är så jag har det varje dag. Det blir ju löjligt. Det där var sådant jag förklarade för mina barn när de var små. Att någon kan ha det värre innebär inte att den som i det stora hela har det ganska hyggligt inte får säga att hen har ont, är trött eller annat. Hens upplevelse är inte mindre värd än någon annans.

Jag tror inte att någon tycker att det är okej att det inte finns kläder som fungerar för alla eller att klädbranschen inte håller sig till sina egna måttabeller. Det här är inte fråga för vissa utan det är en fråga som berör de flesta.

Jag har länge undrat vem klädkedjornas kläder passar. De måste ju passa någon eftersom de säljs men jag känner ingen de passar på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 772
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp