Bukefalos 28 år!

Svårlastad halt häst

Sv: Svårlastad halt häst

Haha jo det har jag varit med om när hästen lärt sig vad som kommer hända :D
 
Sv: Svårlastad halt häst

Varför förutsätter du att hästen ska göra sig mer illa då?
Är hästen väldigt stressad så är den risken otroligt stor. Speciellt om den blir såpass stressad som Ts skriver att den blir.

Och jag har inte förutsatt någonting, förutsätter man någonting så har man redan bilden klar av vad som kommer hända. Läs vad jag skriver istället för att hitta på saker jag aldrig skrivit eller tyckt. Bara för att jag skriver att risken är stor så betyder inte det att jag förutsätter någonting.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad halt häst

Som sagt, långt ifrån alla blir dårar.
Ge istället konkreta tips om hur man undviker stressen då.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Som sagt, långt ifrån alla blir dårar.
Ge istället konkreta tips om hur man undviker stressen då.
Det är svårt om inte omöjligt att ge tips om det när man inte vet vad det är hästen reagerar på. Som jag för övrigt redan frågat Ts om.

Är det så enkelt som att det är lämmen så är problemet inte svårt att lösa.
 
Sv: Svårlastad halt häst

KL
Jag anser inte att det är läge att börja lastträna en skadad häst.
Antingen tar man ut en ambulerande Vet som har alla redskap eller så provar man att lyfta in hästen.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Jag hade inte heller riskerat att förvärra läget genom att bråka med lastning. Blir läget akut, så kommer det ju i ett annat läge. Går det att lösa med veterinär på plats så hade jag besparat hästen den extra stressen och skaderisken.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Klart man måste träna, men blir något akut så brukar det gå att få in dem om man backar till stalldörren. Även på kliniken brukar man få backa till en dörr. Det blir mer inramat då på nåt sätt, vår svårlastade häst gick alltid på så ända tills vi lärde henne sending game.

Har du testat det jag skrev om att lasta från stalldörren?? Sista utvägen för mig när jag hade en svårlastad häst som skulle till kliniken.
 
Sv: Svårlastad halt häst

En halt häst tränar man inte. Men en del lasttränare kan ju knep för att smidigt få på en halt häst. Därav rekommenderade jag en tjej i början av tråden. Henne ringer ATG vid själva ut regelbundet när folk inte kommer därifrån. Där blir inget bråk.

Däremot håller jag HELT med om att man lasttränar även gamlingar.
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av problemhästar i lastning.
Men jag kan garantera att om en häst har misstänkt fraktur tex, och måste röntgas i en led/ben/område där de ambulerandes röntegenmaskiner inte når in är man inte glad om den inte vill på. Man vill då inte lyfta och ha sig om det är i framdelen den är skadad. Och man kan inte droga.

Vissa slåss något så in i helsikes i ren panik om de har övertäckta ögon och kommer på lämmen, om de inte ramlar.

En häst med kolik/tarmvred tex kan vara akut att få in. Har den dessutom en skada i ben/etc redan innan, stått på box och då dragit på sig tarmvred/kolik..

Är de då inte åkvana och panikar I trailern.. Uh, det är INTE kul!

Det är SÅ många som kommer och frågar om man kan "pytsa på" hästar när de akut måste iväg. "Du jobbar ju med det här". Nej, jag jobbar med att träna in saker i hästar tills de är lugna och utför det tryggt.
Jag tvingar inte in hästar om jag kan slippa. Och jo då - jag säger till även i såna lägen. För hästen hade kunnat slippa det. Säger man till kanske människan tänker lite längre och tränar INNAN de måste iväg nästa gång eller med nästa häst, om den klarar sig.

Jag kan dock erkänna att jag varit en sån som inte lasttränat. För jag visste inte hur eller att det fanns tränare utbildade inom just sånt. Det är vanligt och inte unikt för TS!
Jag tog råd av såna som sa "backa till stalldörren, lägg tröja över ögonen, linor, lyft etc". Det var utbildade hästmänniskor a la tränare. Dock RID-tränare.
Vilket är var jag antar du fått dina tips från?

En 22-åring kan ha många år kvar. Och många resor.
Det mesta går att lösa i stallet. Men inte allt. Varför chansa när hästen är den som får betala om chansningen skiter sig? Om jag bara fick punga ut 20 000 extra vore ett bättre straff.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Såvida han inte går helt banans vid lastning så tror jag inte att hältan blir värre av att lasta. Däremot kan ju hältan bli värre av att inte åka.

Blir det nu en efterkontroll av typen kontroll av hälta så kanske den kan göras av en distriktsveterinär som står i kontakt med klinik? De brukar ju inte vara omöjliga i Kalmar!

Passa på att be deras hovis att kolla den annorlunda foten! Den hovisen är riktigt bra!
 
Sv: Svårlastad halt häst

Fått mina tips från från erfarenhet.
En häst med kolik/tarmvred här skulle vara dödsdömd. 17mil enkel resa till närmaste klinik.
Vi har lyft på en häst med avskuren sena, vi har lyft på en häst med brutet ben och min erfarenhet är att gör man det på rätt sätt behöver det inte bli bråk.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Ok, 2 hästar?
IOM att du är rätt ung och inte arbetar heltid med liknane antar jag att din erfarenhet är hyfsat begränsad. Däremot uttrycker du dig ofta tvärsäkert om saker. Den tvärsäkerheten brukar man behöva runt 30 åts heltidsjobb för att backa upp.

Det behöver inte bli bråk. Men en del hästar har sån panik efter dåliga erfarenheter att om man försöker lyfta på dem blir de väldigt(!) rädda.
Och varför gambla med sjuka djur?
Tom en 22-årig häst kan ju lära sig att tryggt bara kloppra på. Men man måste ibland ge dem mer träningstid än att bara pytsa in. Ibland flera pass beroende på hur traumatiserade de är. Varför ska man då tvinga in dem och låta dem vara osäkra i onödan?
Det är ju bara ojust!

Ge dem träningstid, få dem trygga och slipp panik inne i trailern med. Det gynnar en häst som har skada.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Nej, det var två exempel på hästar vi lyft på... Tänk att man ska behöva vara precis på buke.
Ska jag lista alla exempel på problemhästar vi lastat hemma eller?
 
Sv: Svårlastad halt häst

Det är säkert fler. Men det är inga 30 år heltid lastande problemhästar. De som arbetar så har helt andra åsikter än dig kring lastträning. Just för att de sett de RIKTIGA problemfallen.
De skulle aldrig sitta och råda folk att skita i träningen och därmed sätta hästen i en stressituation i onödan. Ej heller jag som arbetat med det i över 10 år och en hel del ihop med sån man med över 30 år som en av de mest anlitade inom detta.
Men så är jag för träning. Inte inpytsning eller uppbettsling för att slippa träna eller för att man inte kan träna rätt.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Var har jag skrivit specifikt att ts INTE SKA träna?
Jag har skrivit att jag inte förstår meningen med att lastträna en 22åring. Jag har skrivit att lastträningsgnäll inte hjälper nu.
Ja för riktiga problemhästar är relativt.

Denna häst stod snällt när den väl kom på = ingen panik i släpet. Alltså gällde det bara att få på den.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Min tolkning av hästar som inte går att lasta är att de lärt sig hur man slipper.

rädslan har övergått i en metod.

hästar som lärt sig vet exakt var luckan är o stannar med EN bakhov på den- för säkerhets skull:bow:
att bygga en ramp liknande luckan till stalldörren tar bort det elementet.

De största orsakerna till att hästar inte går att lasta är för att de dragits i / härjats med eller körts ovarsamt. Det handlar återigen om tillit o förtroende.

De flesta hästarna som är riktigt sjuka kan man lyfta in o man lastar via stalldörren. Man kan även ge lugnande för tryggare körning.
Men visst... har man en skyldighet som hästägare att lastträna o jag tycker att folk gör så mer nu än förr.

Jag har alltid lasttränat då min sköthäst på ridskolan när jag var ung fick ridas in. en annan supermärr gick inte att tävla då den la sig ner- även i lastbil.

Jag har även nästan alltid åkt själv, ofta o behöver lätthanterade hästar- har i princip aldrig haft problem o alla hästar har stått som ljus- såvida jag kört väl.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Håller helt med . Förstår inte argument öht som att "jag tävlar inte" som anledning att inte förvissa sig om att hästen går att lasta . Den dagen kommer för de flesta när ngt akut händer och man måste iväg .
 
Sv: Svårlastad halt häst

Jag håller med. En häst blir inte svårlastad av sig själv. Det är vi människor som förstör dem.

Jag tävlar ju inte. Min gamling ska kunna åka trots att han idag är 30 år och inte tävlas. Man vet aldrig vad som händer.
Jag kommer ju hellre ta bort än göra ingrepp på honom iom ålder. Men jag vill iaf ha alternativet att åka med honom om det är ngt mildare.

Det kan ju vara bra att kunna åka för annat än veterinär. Träningar, andra behandlingar, specialskoningar etc.

Med en gammal kanske man också vill utreda för att se om den är lite stel eller har ont och man bör sluta rida etc.
Jag vill också ha den som är bäst på hälturedningar då. Inte distriktaren..

Man kan också råka hamna på stall där man inte KAN backa till stalldörren. Eller beteshagar.. Det är inte kul med förmodad fraktur, livrädd häst som inte går att lasta mitt i beteshage. Med mattar som redan är hysteriska över en ev avlivning. Då blir ju inte hästen tryggare och lugnare och mer villig att kliva på i släpet.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad halt häst

Jag har en extremt svårlastad/svårkörd häst efter en olycka, det tog tre dagar för en erkänd lasttränare att få på henne första gången och sen tränade vi 2 gånger om dagen i 11/2 år innan det fungerade. När vi var tvungna att åka till klinik fick jag hämta Sedalin på kliniken och det fungerade utan problem. Det var heller ingen nackdel att hon var lite lullig på kliniken eftersom hon annars hade varit tokstressad. Det enda var väl att jag fick driva lite mer i longeringen. Har gjort så flera gånger utan några som helst problem. Vår klinikveterinär har även kommit ut flera gånger och fixat mycket på hemmaplan eftersom de vet hur hon är. Det har inte kostat mer än att åka in förutom resan men har du extra försäkring täcks ju även den.
Så prata med kliniken så kan de kanske hjälpa dig:) annars finns det en hel del ambulerande veterinärer även distiktarna här har röntgen och ultraljud.
Sen kan du i lugn och ro ta tag i lastträningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 338
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp