Svårt att bli vuxen?

Det är många ungdomar som inte lyckas med att bli självförsörjande.
Och det egna drivet att komma dit verkar saknas.

Tack, då förstår jag hur du menar.
Jag tycker att det verkar som om bristen på eget driv och arbetsmoral är den största faktorn till varför människor i min ålder (25) inte är självförsörjande. Om man bortser från de som studerar och bor hemma och blir försörjda för att slippa CSN-lån.
Jag började jobba för snart 10 år sedan (enkla/okvalificferade arbeten) och har sedan dess alltid haft mer arbete än jag hunnit med. Många, många företag jag av någon anledning pratat rekrytering med säger att de har enkla arbetsuppgifter men kan inte hitta personal som faktiskt vill jobba. Och detsamma har gällt på alla arbetsplatser jag varit.

Bostadsbristen beror på att det inte lönar sig att bygga hyresrätter då marknaden är för hårt reglerad.
Både vad gäller standard och vilken hyra man får för bostaden.
Arbetslösheten beror på att vissa arbeten anses kränkande att utföra.
Enkla jobb som att städa åt andra och sköta enklare service drunknar i Pigdebatten.

Om man ser på länder där bostadsmarknaden avreglerats har det inte gett särskilt många fler bostäder, utan i stället haft den katastrofala effekten att unga människor (som inte har rika föräldrar som kan köpa en bostadsrätt åt dem) får tränga ihop sig i små lägenheter som de betalar hutlösa överpriser för. Så ser det exempelvis ut i Norge. När jag flyttade till Oslo för några år sedan fick jag betala över motsvarande 6000 kr för ett rum i kollektiv, när jag var och tittade på ett annat rum i kollektiv med billigare rum dök omkring 50 personer upp på visningen...

Och som jag skrev i mitt inlägg, med den betydligt mer reglerade bostadsmarknad som Sverige hade för 20-30 år sedan var det möjligt att skapa god tillgång på bostäder med rimliga hyror. Det var avregleringar som gav upphov till den bostadsbrist vi ser idag!

När det gäller arbetsmarknaden har jag svårt att förstå hyckleriet/okunskapen som så många uppvisar. Det är ett faktum att antalet arbetstillfällen minskar med tiden, det är en oundviklig följd av att maskiner tar över det arbete människan förut utförde. En arbetstidsreform vore nästa logiska steg, inte en tillbakagång till 1800-talets system med herrskap och tjänstefolk.

Och som jag skrev i mitt inlägg, med den betydligt mer reglerade bostadsmarknad som Sverige hade för 20-30 år sedan var det möjligt att skapa god tillgång på bostäder med rimliga hyror. Det var avregleringar som gav upphov till den bostadsbrist vi ser idag!
Vi hade inte råd med den bostadsmarknaden i längden.
De var samhällsfinansierad och gav Sverige stora statsskulder.
Hur skall det betalas tycker du?
För betalas måste det göra annars så blir det ju inget byggt.
En arbetstidsreform vore nästa logiska steg, inte en tillbakagång till 1800-talet med herrskap och tjänstefolk.
Det är svårt att dela på arbeten där det krävs hög kompetens.
Om bristyrken är läkare och ingenjörer så kan de inte dela med någon som saknar gymnasieexamen.

Problemet är vem som skall betala.
Jag skulle också gärna ha en billig hyresrätt.

Tja, min lägenhet kostade 10,000 när min mormor köpte/först yrde en exakt likadan på 1950-talet. Även omräknat till dagens priser var den billig. Det krävdes att det byggdes mycket och snabbt då för att fånga upp de stora efterkrigskullarna. Alltså byggdes husen i 2.5 våningar - tre och över krävde hiss och blev därför mycket dyrare. Alla hus och lägenheter byggdes med exakt samma planritning för att underlätta, lägenheterna utnyttjade varje kvadratmeter, inget stort kök eller badrum eller biytor som idag vilket gjorde att familjer kunde bo på en relativt liten yta. Kommunen gick in med billig tomtmark och stod för indragning av vatten och el. Men det krävdes en samlad ansträngning av samhället för att det skulle fungera. Tyvärr fungerade inte de sk miljonprogrammen lika bra på 1960 och 1970-talen lika bra, bl.a pga sämre material och planering. Läs om kaoset runt miljonprogrammet, man blir alldeles matt.

Du kan få en billig hyresrätt i delar av Sverige, tyvärr är det ju inte där det finns jobb så då blir ju boendekostnaderna av underordnad betydelse. Innan flyktingströmmen rev ju allmännyttan i flera utflyttningskommuner hyresrättshus eftersom det inte fanns något behov av dem och underhållet kostade för mycket.

Om bristyrken är läkare och ingenjörer så kan de inte dela med någon som saknar gymnasieexamen.

Det funkar bara i yrken där det finns överskottskompetens eller där sådan kan skapas kvickt.

Vi har en skriande arbetskraftsbrist inom många områden idag.

Samhallsfinansierad men anda sa att hyra betalar tillbaka kostnader over en 15-20 ars horisont borde val inte vara omojligt?
Har inte raknat alls, bara spekulerar!
Jag bor ocksa I en avreglerad marknad (London), och resultatet ar att hyrorna aker I taken. Jag betalar sa 6,500sek for rum i lagenhet som jag delar med 3 andra, bor inte ens sarskilt centralt (ingen tunnelbana finns, vilket bidrar till lagt pris), och detta ar BILLIGT! "Normal" hyra ligger runt 9000 for rum i delad lagenhet.

Som vanligt ar en fraga inte svart eller vit - eftersom hyresmarknaden inte ar reglerad sa blir det viktigt hur land ar agd och reglerad. Jag sager inte att Svensk hyresmarknad inte skulle bli battre av lite avreglering, men tycker det ar viktigt att erkanna att det inte nodvandigtvis finns en direkt korrelation, utan att mangtalet faktorer spelar in nar det kommer till bostadsmarknad.

Tja, min lägenhet kostade 10,000 när min mormor köpte/först yrde en exakt likadan på 1950-talet. Även omräknat till dagens priser var den billig.
Det fanns något som kallades för räntebidrag som man fick på nybyggen, renoveringar och utbyggnader.
De kostade samhället mycket pengar och gav billiga bostäder.

Lumpen som den var tidigare var vidrigt. Det är bra att den försvann fastän några gamla gubbar tycker minnet av den tiden var att det var så häftigt. Det var väl kul att vara ute i skärgården och bygga bryggor åt högre dignitärer.
Om du menar "vidrig" som i att lära sig lyda order utan att ifrågasätta eller käfta emot och dessutom lära sig ta ansvar för både sig själv, sin materiel och gruppens säkerhet så är jag med. Betedde man sig som ett äkta rövhål eller smet undan så fick det konsekvenser och inte mer än rätt, jag kan ärligt säga att jag aldrig såg nåt som kan klassas som maktmissbruk eller pennalism från befälens sida, jag har ju inte muckat än (råkade bli kvar i rullorna och kommer att så förbli) samt har vänner bland befälen som jag träffar lite då och då och skulle det varit så vidrigt som vissa påstår så hade jag inte stannat kvar några månader extra som civilanställd och definitivt inte haft kontakt med mina gamla befäl.

Ps: Vi byggde inga bryggor eller underhöll befälens hus, det gjorde dom själva.

Det fanns något som kallades för räntebidrag som man fick på nybyggen, renoveringar och utbyggnader.
De kostade samhället mycket pengar och gav billiga bostäder.

Men som antagligen betalade sig i längden. Flera stora (och små!) företag klagar ju bittert över problematiken att få hit nödvändig kompetens pga bostadsbristen. Sedan har ju tyvärr överklaganden upptäckts. Jag kan bli lite frustrerad över att i princip samtliga planer på förtätning och nybyggnation överklagas och återöverklagas. Det är bara att se på Slussen som sakta faller i bitar medan politiker grälar och allmänheten har sin egen uppfattning.

Jag ser ett annat exempel nära mig. Jag bor i Årsta och det har länge funnits planer på att bygga samman Årsta och Liljeholmen via Årstafältet. Jag har sett en del förslag och de ser toppen ut. Vad som finns på Årstafältet är en minigolfbana och lite annat smått och gott, bla mycket tistlar och människor som rastar sina hundar. Visst slakthuset kommer att behöva flytta men det skulle ge ett otroligt behövligt tillskott av bostäder. Men det överklagas och överklagas, tiden går och ingenting händer! :mad:

Det betalas förslagsvis med skattemedel.

Det är inom några få yrken som det finns en brist, den måste ju lösas på sikt med riktade satsningar osv oavsett, och är inte något jättebra skäl till varför en arbetstidsförkortning inte skulle kunna genomföras. Generellt är ju tendensen solklar: arbete försvinner. Det är väldigt trist att forskningsframsteg som skulle kunna göra människans liv lättare bara kommer de rikaste få procenten till del tycker jag. Och att man anklagar unga och arbetslösa för att vara lata när det i själva verket inte finns arbete nog för att alla ska kunna jobba 40 timmar i veckan.

Tack, då förstår jag hur du menar.
Jag tycker att det verkar som om bristen på eget driv och arbetsmoral är den största faktorn till varför människor i min ålder (25) inte är självförsörjande. Om man bortser från de som studerar och bor hemma och blir försörjda för att slippa CSN-lån.
Jag började jobba för snart 10 år sedan (enkla/okvalificferade arbeten) och har sedan dess alltid haft mer arbete än jag hunnit med. Många, många företag jag av någon anledning pratat rekrytering med säger att de har enkla arbetsuppgifter men kan inte hitta personal som faktiskt vill jobba. Och detsamma har gällt på alla arbetsplatser jag varit.
Även på 80-talet var det svårt att ens få säsongsarbetare till vissa tjänster, ta ett så enkelt och okvalificerat jobb som att högtryckstvätta en råvattenbassäng på vattenverket, det extrajobbet hade jag 3 år i rad bara för att ingen ville ha det. Det var blött, det var skitigt men totalt okvalificerat och tog på sin höjd 3 dar per bassäng med en vecka mellan tillfällena. Bra betalt var det också,,,,,,,,,,,och tårta när bassängerna var klara och vem säger nej till fritt fika med tårta varannan vecka? :d

Samhallsfinansierad men anda sa att hyra betalar tillbaka kostnader over en 15-20 ars horisont borde val inte vara omojligt?
Jo det är omöjligt.
Jag har räknat på det då jag hyr ut just bostäder.
Den billiga bostaden som jag hade att hyra ut har jag byggt ut så att den inte längre är billig.
Orsaken var att den var svår att hyra ut p.g.a. sin ringa storlek.

Och att man skyller anklagar unga och arbetslösa för att vara lata när det i själva verket inte finns arbete nog för att alla ska kunna jobba 40 timmar i veckan.
De är kräsna.
Vad är det för fel med att städa åt dem som kan bli läkare och ingenjörer så att de kan göra sitt jobb och fulla ut kompetensen som behövs?
Om man nu inte själv kan studera och bli läkare och ingenjör då?
Vilket ju är ett annat alternativ.

Det finns många bristyrken.
Lärare.
Busschaufförer.
M.fl.

Det är bara att hitta ett och utbilda sig till det om man vill avlasta samhället.

Då så kommer frågan:
Vem skall med sina skattemedel betala andras bostäder?

T.ex. kunde kanske de som tjänar hutlösa summor på nuvarande bostadsmarknad dela med sig lite. Med värdestegringarna som har skett på bostadsrättsmarknaden är det många som i dagsläget faktiskt tjänar pengar på att bo.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 686
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 317
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka