Svårt att bli vuxen?

T.ex. kunde kanske de som tjänar hutlösa summor på nuvarande bostadsmarknad dela med sig lite.
Det gör de redan.
22 % av värdestegringen går till skatt.
Något som sittande Regering funderar på att ta bort då det proppar till bostadsmarknaden med en sådan "flyttskatt".

De är kräsna.
Vad är det för fel med att städa åt dem som kan bli läkare och ingenjörer så att de kan göra sitt jobb och fulla ut kompetensen som behövs?
Om man nu inte själv kan studera och bli läkare och ingenjör då?
Vilket ju är ett annat alternativ.

Det finns många bristyrken.
Lärare.
Busschaufförer.
M.fl.

Det är bara att hitta ett och utbilda sig till det om man vill avlasta samhället.

Även om alla dessa tjänster tillsattes skulle det fortfarande finnas brist på arbete. Gissningsvis skulle det inte ens påverka arbetslösheten på något särskilt synbart sätt. Med tanke på det är det både fult och oriktigt att beskylla arbetslösa för arbetslösheten.

Någon typ av nyttig obligatorisk sysselsättning så att inte ungdomar blir daglediga och får det som en vana.
De som jobbar eller studerar tar ju hand om den saken själva.

Då är det kanske bättre att försöka finna meningsfull sysselsättning för de som inte väljer att gå gymnasiet än att försöka tvinga dem igenom det? Yrkesutbildning, praktik, jobb?

Om det är så så som vissa menar här att unga är lata så tycker jag största problemet måste vara föräldrarna. I alla tider har man klagat på de unga men...
Jag undrar om tidigare generationer som enligt vissa är så drivna- varför har de inte format de unga bättre då?

De skulle bara ockuperas av snåla vuxna.
Dagens bostadsbidrag till unga är en bra riktad åtgärd.
De får gissningsvis 1300:- var i bidrag så att kostnaden för var och en landar på 4450:-/månad.

Bostadsbidrag gör ingen skillnad när man måste stå i kö i 7 år för att få en lägenhet.

Med tanke på det är det både fult och oriktigt att beskylla arbetslösa för arbetslösheten.
Men vem skall då lösa arbetslösheten?
Är det verkligen inte vars och ens ansvar att antingen se till att vara anställningsbar eller att på något vis driva en verksamhet för att försörja sig?
Typ se till att ha en kompetens som efterfrågas eller sälja varor eller tjänster som någon vill köpa?

Jag bodde hemma hos mina morföräldrar tills jag var 27 då dom båda dog!
Sedan tog jag över gården .Gick alldrig någon gymnasium då jag hade för låga betyg och fick vänta ett år .Under tiden så fick jag ett ungdomsplatts som kommunen fixade då jag var under 18 år .Kom in på skolan året efter men då hade jag redan fast jobb så skolan fick vara .När jag var 21 så hamnade jag i lumpen och tyckte det var rätt ok men såhär efteråt så var det jättebra med tanke på att när man bott hemma hela tiden så fick man plötsligt få lära sig ta hand om en massa saker och få ansvar för att det blev utfört för det drabbade inte bara mig utan hela gruppen .Och att jag bodde hemma så länge berodde på att jag jobbade mycket på jordbruket när jag var ledig från jobbet så då kunde jag lika gärna bo på min andra arbetsplatts !

Bostadsbidrag gör ingen skillnad när man måste stå i kö i 7 år för att få en lägenhet.
Nej precis och det är ju därför som det måste fram bostäder.
En avreglerad bostadsmarknad där hyresvärden fick betalt för bostäderna skulle sätta fart på det.

Även om alla dessa tjänster tillsattes skulle det fortfarande finnas brist på arbete. Gissningsvis skulle det inte ens påverka arbetslösheten på något särskilt synbart sätt. Med tanke på det är det både fult och oriktigt att beskylla arbetslösa för arbetslösheten.

Att arbetslösheten finns är inte individens fel.
Att en individ finns i arbetslöshet i långliga tider är mycket upp till individen.

Sedan ska individen få hjälp att komma ur den. Men det krävs egen insats och vilja i de riktningar jobben finns för att kunna ta emot stödet.

"Jag vill inte bli städare/jobba i restaurang/utbilda mig/köra lastbil/köra buss/jobba i parkförvaltningen" - duger inte - om man inte har någon försörjning. Underkänt.

Men vem skall då lösa arbetslösheten?
Är det verkligen inte vars och ens ansvar att antingen se till att vara anställningsbar eller att på något vis driva en verksamhet för att försörja sig?
Typ se till att ha en kompetens som efterfrågas eller sälja varor eller tjänster som någon vill köpa?

Det går inte att trolla fram jobb med knäna, bara att konkurrera om de som finns (visst går det att skapa något jobb här och där, men tendensen är som sagt tydlig). I en sådan konkurrens är några dömda att förlora, och så tycker jag inte att det ska behöva vara. Jag har redan förklarat att jag därför tycker att man, på samhällsnivå, ska se till att de i grunden fantastiska tekniska framsteg som innebär att maskiner tar över människans arbete kommer alla till del genom en arbetstidsreform.

Även på 80-talet var det svårt att ens få säsongsarbetare till vissa tjänster, ta ett så enkelt och okvalificerat jobb som att högtryckstvätta en råvattenbassäng på vattenverket, det extrajobbet hade jag 3 år i rad bara för att ingen ville ha det. Det var blött, det var skitigt men totalt okvalificerat och tog på sin höjd 3 dar per bassäng med en vecka mellan tillfällena. Bra betalt var det också,,,,,,,,,,,och tårta när bassängerna var klara och vem säger nej till fritt fika med tårta varannan vecka? :d

På 80-talet var väl andelen arbetslösa jättelåg, typ 2 procent?
Då är det klart att det blir svårt att hitta folk.
Idag är arbetslösheten ca 7 procent, då borde det inte vara brist på folk till okvalificerade jobb.

Det går på rätt håll:

"Ungdomsarbetslösheten den lägsta på 13 år
Sysselsättningsutvecklingen i Sverige är positiv, samtidigt som arbetslösheten i landet fortsätter att minska. Bland ungdomar sjunker arbetslösheten snabbt. Sedan regeringsskiftet har det skapats cirka 120 000 fler jobb och arbetslösheten har fallit med mer än en procentenhet till 6,8 procent. "

http://www.regeringen.se/artiklar/2016/08/ungdomsarbetslosheten-den-lagsta-pa-13-ar/

Jag tror att den där önskan och tron på att varje generation skall få det bättre har drivit på det.
Till slut så får man det inte bättre utan måste göra det bättre själv.
Och dit har vi nu kommit.
Fast flera menade ju här att tidigare generationer dvs de ungas föräldrar är så drivna. Och jag tycker det är konstigt att man ser sig som drivna om man inte ställer krav och uppfostrar sina barn.
Är man driven om man bara förväntar sig att det blir bättre av sig självt? Tycker det är märkligt att de inte har driv i sitt föräldraskap.

Det går inte att trolla fram jobb med knäna, bara att konkurrera om de som finns (visst går det att skapa något jobb här och där, men tendensen är som sagt tydlig). I en sådan konkurrens är några dömda att förlora, och så tycker jag inte att det ska behöva vara. Jag har redan förklarat att jag därför tycker att man, på samhällsnivå, ska se till att de i grunden fantastiska tekniska framsteg som innebär att maskiner tar över människans arbete kommer alla till del genom en arbetstidsreform.

Det är redan så sakta på väg inom de arbeten där maskiner kan ta över:
https://www.svd.se/porsche-forkortar-arbetstiden

• Gilla
Reactions: Con
Det går inte att trolla fram jobb med knäna,
Jo det är precis vad det faktiskt gör.
Om man kan tänka sig att arbeta med det som behövs även om det är tråkigt eller som du nog skulle anse kränkande.
Jag kan inte se vad det är för fel i att städa privata hem och sköta om privata trädgårdar.
Men du anser att det är en samhällsstruktur som vi inte skall ha.
Min åsikt är att just där har vi problemet med bristen på enkla arbeten som man kan utföra utan massor av studier.
Man vill helt enkelt inte för att man anser sig för fin för de arbeten som finns.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 316
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • WE-tråden