Bukefalos 28 år!

Svårt att gå nerför backar

Sv: Svårt att gå nerför backar

Nej, inte nödvändigtvis. Hästar är experter på att mörka smärtor, det hör till deras natur för att inte dra på sig rovdjur. Den hästen jag nämnde funkade i allt...inga hältor ingenting visade han...men röntgen gav sitt beska svar ändå. Han blev utdömd rakt av...

Håller med ang mörkningen av smärtan och måste även påpeka att Islandshästar mörkar smärta fruktansvärt bra!!!

I mitt huvud skriker alltid varning för spatt så fort islandshästarna gör något underligt....

TS är hästen spattröntgad och klinkbesiktad vid köpet?
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Min då som HAR spatt , tror du jag är nojig :nailbiting: så fort han gör nåt konstigt i mina ögon.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

JAG kan inte boka någonting. Är som sagt bara medryttare. Ägaren tycker inte att det är något att bry sig om.

Märklig ägare som inte bryr sig om sin häst. Jag hade tackat för mig för jag vill inte ha på mitt ansvar att hästen har ont varje gång jag rider så därför hade jag heller inte fortsatt rida på en häst som beter sig som du beskriver. Om hästen inte har ont så kan en annan anledning vara att hästen är väldigt dåligt musklad så att den helt enkelt inte orkar bära både sig själv och sin ryttare nerför. Om det är så så får man dels välja vilka backar man sitter på och då hjälpa hästen att hålla balansen eller så hoppar man helt enkelt av i alla nedförsbackar tills hästen är tillräckligt musklad för att orka bära både sig själv och sin ryttare.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Märklig ägare som inte bryr sig om sin häst. Jag hade tackat för mig för jag vill inte ha på mitt ansvar att hästen har ont varje gång jag rider så därför hade jag heller inte fortsatt rida på en häst som beter sig som du beskriver.
Fast hästen har varit så sen ägaren köpte hästen, du antar då att ägaren inte har gjort en bra besiktning av hästen och inte gjort en koll innan köpet? Du menar på att ägaren bara tagit över hästen helt utan tanke på hur hästens fysiska skick var?

Jag tror inte det. Jag tycker inte man ska hoppa på ägaren till hästen och påstå att den inte bryr sig om hästen när hästen trots allt inte ändrat på sig beteende/rörelsemässigt sen köpet och besiktningen.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Jag hade nog målat fan på väggen varje gång och ringt nödslakten ifall att!!

Jag är oerhört nojjig med mina djur!!!

Min förra häst hade både spatt och nyligen haft fång. Då är man nojig, men å andra sidan så var det snabbt väg till klinik när han endast ville skritta vid ridning. Nödslakt blev det sista behandlingsdagen på spattbehandlingen då kan fick kolik.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Gör han det både när han rids och när han leds?

Både med sadel och barbacka?
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Hur van är han att gå i nedförsbackar?
Jag har en unghäst som i princip bara gått i ridhus innan jag köpte henne. Hon gick väldigt sakta och stapplande i nedförsbackar i början. Det tog ett par veckor, innan hon började knata på ordentligt med god balans. Tror det mkt hade att göra med balansen. Hur hon skulle ta sig an en nedförsbacke med ryttare på ryggen.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Jag har funderat på samma sak med den 6-åring jag rider och hjälper till med :) Han reds in förra sommaren i skritt och började inte ridas ordentligt förrän i november. Han har alltid gått sakta nerför backar och smugit sig ner även om han blivit lite bättre i takt med att han hittat balansen med ryttaren. I april började han halta och det visade sig att han hade en ligamentskada samt ett överben som härstammade från en fraktur på griffelbenet som föl. Han opererades strax innan sommaren började och är nu nästan igång igen och friskförklarad. Det där smygandet nerför backar pågår än men eftersom han går att få gå snabbare nerför tror jag bara det är att han är försiktig och vill gå sakta :) I trav saktar han inte ner nämnvärt medan han verkligen bromsar upp i skritten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 503
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 441
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp