Bukefalos 28 år!

Svårt att hitta en bondkattunge?!

Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Nästa bondkatt jag skaffar ska jag köpa av en uppfödare av Européer vilket (om jag fattat allt rätt) är bondkatter med kända föräldrar i två generationer.

Skillnaden på Europé och bondkatt/huskatt är att Europé har stamtavla, saknar katten stamtavla är det ingen Europé fast ägaren påstår att de är en renrasig katt. Tyvärr finns de som tror att en korthårig katt automatisk är en Europé.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Angående temperament så är ju birmor en väldigt lugn ras, sedan finns det raser som har ett högt behov av stimulans och aktivering också, och så är det även med många bondkatter.

Jag säger inte att alla katter trivs inomhus, speciellt inte om dom har hög aktiveringsnivå och kanske levt ute.

Däremot så är det många som köper en bondkatt och har som innekatt, utan aktivering och sedan blir förvånad över att katten hänger i gardinerna och väcker dom varje natt.

Däremot brukar dom flesta läsa på ordentligt innan dom skaffar en raskatt för 10-20 000 och då råkar man inte köpa en sån ras utan att vara införstådd med vad det innebär och att man faktiskt måste aktivera katten själv.

När man har katten ute aktiverar den sig själv och det är ju en bra lösning om man inte vill/kan/orkar lägga ner tid på det.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Nu har jag tre småttingar som du kan få ta hand om.

Hittade dem på jobbet i dag. Helt vilsna och försökte gömma sig i råttgiftlådor.
De är uppskattningsvis mellan 5 och 6 veckor gamla.

Tvekade ganska länge om jag skulle ta dem eller om mammakatt möjligtvis fanns i närheten men kom fram till att de inte kunde lämnas där de var eller flyttas ut i skogen.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Håller med i allt!
Stallkatter som får mat, har en varm plats att sova på och lite gos om dom själva vill, kan en katt ha det bättre? Nej inte enligt mig
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Funkar i fångenskap, javisst men det är inget opitmalt kattliv för en bondkatt. Perser och andra "slöisar":p funkar bättre i lägenheter i sånt fall
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Våra stallkatter kommer och går som dom vill och dom är världens gosigaste när dom är runt oss. Det är inte bra djurhållning att tänka bara vad som är bra för människan, vill du ha sällskap kan en raskatt vara bättre som det om du bor i lägenhet. Bondkatter ska kunna gå som dom vill tycker jag
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Fast nu är det ju inte du som avgör vad som är ett optimalt liv för en bondkatt. Att tro att ingen bondkatt klarar av att leva som innekatt är bara okunnigt, jag vet flera bondkatter som bor inne och mår prima. Sen kanske det finns fler bondkatter är raskatter som inte klarar det, men det betyder inte att ingen bondkatt klarar det.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Jag har haft bondkatter som innekatter. Inga problem. Mina raskatter (devon rex) har betydligt mer fart och energi än gemene bondkatt. Det handlar främst om vad man lägger ner för engagemang på dem.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Precis!
Våran bondkatt trivs superbra i lägenhet.
Men då ser vi till att vara hemma mycket, låta honom vara med överallt där han vill vara med och vara ifred när han vill det.
Om vi åker iväg över en heldag får han vara hos "mormor", men kan vi ta med honom får han följa med. Igår var han med på midsommarfirande i torpet. Jag tänkte banne mig inte låta honom vara själv på midsommar!
På julen åker han med till mormor, och så ofta jag kan tar jag med honom ut på bakgården där han kan träffa andra katter och även hundar. Dock är han alltid kopplad då vi bor vid en ganska trafikerad väg där folk kör fort.

Han är en väldigt social katt, och jag mår bra av att se att han hur glatt som helst springer in i transportburen när vi ska åka iväg, och lika glatt igen springer ur den när vi är hemma igen. Det är också kul att se hur trött han var igår när vi kom hem, trött på ett bra sätt.

Så även om han är en bondkatt, och hans mamma tog in sorkar till honom jämt, funkar han jättebra som innekatt. Han är heller inte överviktig, trots kastrering, så han håller sig i form ändå.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Du kan ju höra med katthemmet för ibland gör de undantag om det gäller en katt som inte riktigt trivs med att bara vara inne. Kravet brukar då vara att man ska bo lite enskilt, inte i stan iaf. Annars, har man det bra ordnat hemma och så, så mår ju inte katterna dåligt. Lever längre, mindre risker. Och många ggr bättre än att fajtas om revir och alla andra faror. Vet en som fick sin katt överkörd och den andra försvann. Kom iofs tillbax.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 146
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 982
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp