Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008
*knapplån*
Har inte riktigt vågat fråga i tidigare trådar men nu tar jag mod till mig.
Jag har en ganska grov arabkorsning 75% arab, 25% varmblod, hon är ca 1,55 och väger väl drygt 450 kg. Jag själv är 1,70 och väger mellan 78-80 kg. Innan har jag aldrig bekymrat mig så mycket om detta men jag har läst en del trådar nu så blir lite nervös. Är jag på tok för tung för min häst? Vi tränar distans tillsammans och western för musklerna och smidighetens skull.
Det beror helt på ekipaget. Kanske framförallt hur välbalanserad själva ridningen är och om hästen känner sig tillräckligt bekväm för att ändå kunna trampa under sig och bära upp ryttaren (känns extra viktigt om det börjar bli på gränsen till för tungt, samtidigt är det då hästen kan känna sig lite för "låst" så det blir svårare att komma till det stadiet).
Det här kommer låta dumt, men om du tränar western + distans så låter det inte helt optimalt. (Observera att jag bara skriver mina teorier utefter vad du skrivit, det är bara du som vet hur det *egentligen* ligger till!). Både araber och varmblod kan ha lite för rakt kors (iofs är motsatsen också vanlig hos vbl), vilket gör att hästarna kan behöva gå ännu mer samlat för att faktiskt komma loss i bogarna.
I western *ska* ju formen vara ganska låg, - samlad, men inte i någon högre grad, framdelen kommer inte upp så mycket. Frågan är då om man kommer åt hästen tillräckligt för att inte slita för mycket fram.
Jag har ett varmblod på ca 157-158cm, ganska normal i kroppsbyggnaden- dvs inte så extremt spinkig som vissa varmblod kan vara, men inte heller särskilt grov. Vikt mellan 450-500kg, vet inte exakt. På den hästen så märks det mycket tydligt vad han tycker att han "klarar av" och vad som känns tungt i viktväg. Och det är bannemig redan strax över 60 kg det börjar se lite tungt ut, över 70kg ser han ut att knappt kunna gå och får extrema passtendenser (ren pass stundvis), spänner sig, kan bli stjärnkikare även om han normalt sett söker sig fint framåt/nedåt osv.
Ett tips för att antingen sabba för dig själv och bli tvungen att sälja hästen, eller kunna fortsätta rida med gott samvete;
Be någon filma dig när du rider ett pass. Helst ett pass där du jobbar med hästen (t ex vid westernridningen), dvs inte rakt fram i ren konditionsträning. Därefter lejer du en ryttare med ungefär samma ridkunskaper som dig (inte så noga egentligen, tänkte mest att resultatet blir mer rättvisande) som väger runt 50kg och filmar det. Sen kan du i lugn och ro sitta och analysera hästens uttryck och sättet att röra sig. Är det bara marginella skillander så skulle jag absolut inte ha dåligt samvete. Märker man tydlig skillnad i harmonin eller sättet hästen rör sig så kan man börja fundera.
Ber om ursäkt om jag skrämt upp dig nu, får försvara med att du ville ha synpunkter!