Bukefalos 28 år!

Svårt att lämna bort min häst

Tackar för alla svar än en gång :)I morgon ska hon få ta in honom på kvällen och natta honom,för jag ska ut till honom på förmiddagen och ta en tur i skogen.Hoppas bara att det kommer att funka bra.
 
Hej!

Hoppas det går bra! Du vet ju faktiskt inte om tjejen är slarvig än, utgå inte från det! Om du tycker det är jobbigt att någon annan rider din häst, försök då istället byta mockning o matlagning med någon i stallet, dvs ni mockar åt varandras hästar (o kollar att de mår bra, lagar mat etc) en dag i veckan. Det är oxå ett sätt att bli hästledig.

Dätemot tror jag inte att du ska förvänta dig att någon över 12 år ska vara intresserad av att ta hand om din häst på regelbunden basis utan att få något för det, t ex någon form av ridning.

Hitta någon du känner för, kolla upp personen och våga lita på henne tills du får anledning att inte göra det. Varför skulle hon INTE vilja hästens bästa? Och, som någon skrev, häng inte upp dig på småsaker, det kan finnas flera sätt som funkar och är rätt.

Lycka till!
 
Jaha,det var det det!Min skötare skulle haft honom i kväll för första gången.Jag ska ut nu på morgonen och i kväll ska jag vara vittne på en rättegång så jag kan inte ta honom själv i kväll.Pratade med henne i går och då var det okej,hon frågade om hon skulle rida och ja sa nej.Han har nyss varit halt(hovböld som inte gav sig)Har skrittat honom ca 30 minuter på tre veckor så jag vill gärna rida de första gångerna själv då han är som en bomb att sitta på.Så skickar hon ett sms i morse att hon ville ha skjuts ut till stallet av oss i kväll.....vi kan ju inte det är ju därför jag frågade om hon hade lust.Hon skulle försöka fixa skjuts....sen kommer att sms till där det står att hon tycker det är tråkigt att hon inte kommer att få rida i kväll.Men hallå.....han har ju varit sjuk.Sen frågar hon om inte jag kan kolla om hon kan få låna en annan häst i stallet och rida på..............Är det nån tjej att behålla?Tycker att jag ett flertal gånger nu förklarat varför jag vill rida igång honom själv efter det att han stått.Vad gör jag nu???? Är jag taskig som inte låter henne rida?Han är mycket pigg efter att vilat i tre veckor och kan blir typ knäpp av att stå mer än 1-2 dagar i vanliga fall.Känner mig skit taskig men jag tänker ju på hennes säkerhet lite också.Hennes mamma och jag har pratat och hennes mamma är väldigt bestämmd på att tjejen inte ska på något sätt få fara illa osv.Hjälp mig,snälla.
 
Mitt tips är att försöka hitta någon vuxen som vill hjälpa dig med hästen eftersom tjejen låter lite väl omogen för ett så stort ansvar. Självklart ska man inte låta en ny ryttare sätta i gång en tidigare skadad häst om den är "pigg" av sig.

Sedan måste man ju bestämma sig för om man ska lita på sin medryttare eller ej och självklart vill ingen bara gå och mocka och jobba utan att få antingen lön eller möjlighet att rida! Jag själv har jätteproblem att hitta medryttare till min unghäst så den dagen jag hittar någon bra tjej eller kille kommer jag att vara överlycklig och göra allt jag kan för att de ska trivas och stanna hos oss. Man måste ju inse att en medryttare faktiskt underlättar tillvaron för hästägaren en hel del om tiden inte räcker till. Lycka till och försök nu att inte vara för kritisk för då tröttnar folk. :smirk:
 
Jobbig brud! Dumpa henne! Varför inte testa "mockningsbytidén", om inte annat tills du hittar någon mer seriös och vettig person som kan hjälpa dig (och som du kan låta rida lite med gott samvete)? Finns det ingen mer i stallet som skulle gilla att vara hästledig ibland så att ni kan hjälpa varandra?

Lycka till!
AKO
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
828
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 362
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp