Bukefalos 28 år!

Svårt att lämna bort min häst

charmant

Trådstartare
Jag har jätte svårt att lämna bort min häst till någon annan.Skulle verkligen behöva en skötare typ 1-2 dagar i veckan då jag har familj och undar som också behöver sitt :)Men jag har jätte svårt att lita på folk som ska ta hand om min häst,är så fjantigt rädd att det ska häna nåt eller att dom ska vara dumma eller nåt mot honom.Han har lite speciella behov tex att han absolut inte får bli kall för då får han jätte ont i ryggen och går inte att rida på flera dagar,han är jätte huvudskygg så man måste vara jätte lugn vid hantering av hans huvud varav en del säger....man når upp ändå fast han kastar upp huvudet(han är inte så stor)Jag vill ju bara att dom är försiktiga i stället för att bara "köra"på.Hur hittar man folk som verkligen lyssnar på vad man säger?När jag var liten och hästskötare så skulle jag aldrig vågat göra nåt annat an vad ägaren sagt till mig.Börjar dagens ungdommar bli för självständiga eller?Jag vill inte ha nån slav uatn bara en tjej jag kan lita på tar hand om min häst på ett bra sätt.Har jag för höga krav eller är jag för petig?Tacksam för svar
 
Jag tycker inte du är för petig. Man skall vara kräsen när det gäller ens djur!
Mitt råd är att vara med de första veckorna innan du låter skötaren vara själv i stallet. Låt henne inte rida förens efter en vecka. Då kan du ge nogranna instruktioner + att du får tid att märka vilken individ du har att göra med. Det kan ju kännas tryggare att ha en vuxen medryttare än ett barn, men det är inte säkert att det är bättre för det. Sedan får man ta att ens medhjälpare inte gör allting exakt som man själv skulle ha gjort (även om det kan svida). Var rättvis och säg bara till om det faktiskt är något som hästen tar skada av. Att hon kratsar hovarna i "fel" ordning eller dylikt spelar ju faktiskt ingen roll :smirk:

Mvh/Marie
 
Jag är också väldigt "fjantig" med mitt sto och håller hårt på de fasta rutinerna kring hennes skötsel. Jag har medryttare en dag i veckan och det är verkligen jätteskönt att få en dags hästvila. Det här är en tjej som jag känt i många år innan hon började rida min häst och jag litar på henne till 100% och vet att allt görs i den ordning det ska och hon missar aldrig något. Ibörjan var jag nervös varje gång hon skulle ha henne och satt och väntade vid telefonen på att hon skulle ringa och säga att det gått bra. Det har blivit väldigt många listor och brev på saker som ändras angående hennes skötsel, t ex änding i fodret, ridningen, täcken, sår osv...nu blir det färre och färre av dessa lappar och oron har lagt sig näst intill helt! :)
 
Jag håller med dig om att "dagens hästtjejer" verkar vara mer självständiga eller egentligen är väl kanske ouppfostrade ett bättre ord. (alltså inom hästförnuft) Jag vet att jag inte är så himla gammal själv (snart 20) men jag skulle väl aldrig drömt om att inte lyssna på den som ägde hästen, varken när jag var liten eller nu om jag hjälper någon.
Knepigt egentligen...
 
Har haft en tjej nu i ett par veckor och jag har varit med hela tiden(och snokat på henne)om man får säga så.Allt har funkar jätte bra men sen såg jag när hon red en annan häst på ett stall i närheten och då kom dom dundrande på en hård grusväg,dom var typ 5-6 stycken ponny ryttare och det gick undan kan jag tala om.Nu har hon frågar om hon kan rida ut med sina vänner med min häst.....hmmmm,men vill ju inte vara elak men jag vill inte att hon ska göra det.Sa det till henne på ett vänligt sätt och efter det har jag inte hört av henne.Det är väl skillnad på medryttare och skötare eller har jag fattat helt fel???Skötare=tar han om och pysslar och får rida som tack för hjälpen och kanske inte varje gång dom är ute hos hästen
Medryttare=rider och sköter all skötsel den dagen den har hand om hästen,kanske tom betalar och får tävla osv.Är det så eller har jag fattat helt fel?
Vill inte att han blir nån liten tjejs leksak nån gång i veckan,det blir en väldans dyr leksak tycker jag.
Tjejen jag provat med.....det var väl meningen att hon skulle ta musse en-två gånger i veckan när jag tex jobbar eller dyl,då ska hon ta hand om mockningen,maten,och borsta av honom och passar det i min träning med hästen så får hon rida först och främst rida ut men hon verkar vilja rida och träna på banan vilket jag inte vill än att hon göt då det är en gamal distans häst jag har under omskolningt till barockhäst.Hur ska jag ta upp det med henna om vad som gäller på ett trevligt sätt?Ungarna verkar ju nu för tiden tro att det är gratis att ha häst osv......dom som sköter privat hästar har ju ett privilegium som många ridskole ungar bara får drömma om.Har jag en helt fel syn på detta eller?Hur hittade ni er skötare?
 
Ujujuj va jag e glad att jag fick va en ridskoleunge och sådan skötare, att jag fick lära mig allt hästande under bevakning, att ingen mallig hästägare- med alldeles för mkt egna idéer och som egentligen inte hade velat ha skötare men som inte hinner med sin häst själva och har det ändå- tyckt att jag va en lillskit man kan utnyttja!!!

När jag sen körde foderhäst parallellt med ridskolan hade jag lärt mig generositet, ödmjukhet och att kunna ta råd av andra!

Idag när jag har en egen kuse har jag inga problem att låna ut henne till de som klarar av att rida 4-åring, och de som vill träna på svansfläta får gärna göra det, även om jag inte alltid är där. Å tänk va trevligt man kan få det i stallet då. Säger inte att alla "privatungar" är tvärtemot men vill påpeka att ridskolorna inte alltid är ett "sistahandsval" för de som inte har råd med egen utan faktiskt är nåt viktigt och bra, ibland bättre alternativ till privathästande!

Puh!
/ En lite upprörd phlikka
 
Det är svårt. är själv jättepetig med min häst. Hanterar/rider honom på ett lite speciellt sätt och vill inet att vi ska "fastna" i utvecklingen för att någon annan råkar göra fel. Som tur är har jag min äldsta syster som varit med från första ögonblicket. Henne litar jag på.
Jag skulle nog först och främst se efter någon jag kände, eller någon som jag visste var duktig med hästar och tänka lite i samma bana som mig.
Och självklart varit med första gångerna(kanske inte just där men på andra ställen i stallet). Och sen kanske bett någon annan ha lite koll när jag inte var där för att se att personen inte "råkar" smälla honom eller liknande. :smirk:
Man ska vara kinkig med sina djur, så länge det inte går ut över dom själva får man vara hur kinkig som helst. :p
 
Jag har min häst i ett stall med 14 privathästar och jag har sett tillräckligt av de övriga hästägarnas problem med medryttare och skötare för att INTE skaffa någon sådan!
Dessutom har jag alltid fått dela häst med någon i familjen så nu njuter jag av att äntligen få ha min ögonsten helt för mig själv 7 dar i veckan och själv bestämma över skötsel, ridning,mm! Han blev min egen 2001 och hittills har det gått bra att kombinera med både heltidsstudier och deltidsjobb...samtidigt! Nu är jag klar med utbildningen till sommaren så det ska nog gå sista halvåret också!Jag behöver komma ut till stallet, för jag har extremt lätt för att stressa när det blir mycket i skolan och stallet är ett nödvändigt tankebreak för mig då jag tvingas släppa skolvärlden och koncentrera mig på hästen. Det är enda sättet för mig att lyckas koppla av och utan den dagliga kontakten med hästen, stallkompisarna och naturen klättrar jag snabbt på väggarna och min fysik rasdar samman med ryggproblem mm...

Mem jag har fler orsaker till varför jag inte tar medryttare. Pearl är en egensinnig och inte helt lättriden herre. Han utnyttjar blixtsnabbt situationer och lär sig nya olater och sätt att smita undan jobb i ridningen fortare än synden! Risken för att han hittar på nya dumheter med en ryttare som inte känner honom så väl är överhängande. Dessutom delade jag honom tidigare med mamma, vilket var toppen när jag gick i skolan och hon jobbade, bortsett från att Pearl blev frustrerad och lyssnade halvtaskigt på oss båda. Sedan jag fick honom själv har vi, hans 22 åriga ålder till trots, utvecklats nåt helt enormt på bara 2 år! Pearl uppskattar med andra ord inte att ha fler ryttare som växlar riddagar.

En annan bit är att han haft negativa erfarenheter av människor tidigare och vi har i familjen jobbat hårt med att få honom till den lugna, trygga häst han är idag. Han är ranglåg och blir lätt ängslig om inte "hans" människor kommer till stallet och sköter om honom, det märker jag tydligt när jag varit borta någon vecka och haft en stallkompis som sett efter honom.

Och så till sist så rider jag western och står i ett stall med enbart hopp och dressyrryttare. Jag släpper inte Pearl till någon främling och av de jag känner rider som sagt ingen western...

men, alla dessa orsaker till trots så har jag 9 veckors praktik till våren och då jag läser till lärare innebär det att tiden inte kommer att räcka till för skola, jobb och häst så under den perioden MÅSTE jag ha medryttare under vardagarna, men det har jag redan löst i form av 2 pålitliga kompisar som gärna ställer upp. En tjej som är min bästa kompis, rider på ridskola och som föll pladask för Pearl direkt, och han gillar henne också. Den andra är en fd stallkompis som nyligen var tvungen att ta bort sin häst och som hellre blir medryttare än skaffar en ny.

Dessa två kommer att köra en kompromiss och hålla igång Pearl med enklare ridning på vägarna och i ridhuset med hoppsadel, vanligt träns, fast med enklare instruktioner om westerninriktade tygel och skänkelhjälper.
På så vis hålls han åtminstone igång och jag kan rida honom ordentligt på helgerna.

En för både mig och medryttarna perfekt lösning under de 9 veckor jag behöver hjälp.

Denna typ av ridning tyckte bägge blivande medryttarna var perfekt.

Så visst förstår jag din ängslan att låna ut din häst! Det gör jag med, trots att jag känner mina 2 vänner väl.

Men i mitt fall vet jag att det är två personer som redan känner både mig och min häst och åtminstone den ena kan stallets rutiner utantill då hon själv haft häst där.

Jag vet dessutom att bägge två är mjuka och försiktiga och snälla människor som inte utsätter sig själva eller hästen för risker.Och viktigast av allt: jag vet att Pearl är trygg och trivs med dem båda två.

Att hitta en bra medryttare som både du och hästen trivs med är inte det lättaste, så om det går, låt det ta tid och sök tills du hittar någon som passar!

Fler av "vårt" stalls hästägare har medryttare där det fungerar perfekt, några har ständiga problem att hitta rätt person, så ge inte upp, fortsätt söka!
( och sen vet jag att hästar EGENTLIGEN tål och klarar av mer än vad vi som hästägare vill inbilla oss. De dör inte av att någon har lite andra rutiner än hästägaren, så länge det rör sig om en seriös hästkunnig person.)
/TIGERHEART
 
de e din häst!
att du iinte har tid ett ditt problem-man får vara beredd att betala till bala i nån form,vil, du inte att tjejen ska rida får du faktiskt ersätta henne ekonimoskt!
 
Jag sköter min själv,åker jag bort lr något tar min tränare hand om hästen-givetvis får hon betalt då!
 
Du är inte ett dugg petig. Du är ju självklart rädd om din häst! Vem skulle inte vara det? Jag har visserligen ingen egen häst, men jag förstår dig ändå. Ta tid till att hitta rätt person till din häst, alla är inte sådana som bara "flänger runt" hela tiden.
//:bump:
 
Tack för alla trevliga svar och även till de mindre trevliga.Att jag inte har tid är mitt problem ja visst men det handlar ju bara om iblad att tiden inte räcker till.Sen kommer jag inte att ersätta nån ekonomiskt för att dom sköter min häst om dom får rida ibland....så det så :)Det handlar inte om att jag inte vill att hon ska rida utan att jag vill lita på henne innan hon får göra det.Min häst är väldigt speciell i sitt sätt och vissa saker gör honom väldigt stressad osv,så jag vill hellre ta det lungt än bara kasta ut första bästa unge på honom i skog och mark.
 
Förstår precis vad du menar. har själv en liten arabkille som inte haft det lätt i livet och tycker mycket är läskigt. Och jag tycker inte alls du är för petig. Inte när det gäller hur skötaren tar hand om hästen. Säger du nånting så ÄR det så det ska vara. Sen kanske känner att du är lite överbeskyddande. Kanske lite. Hittar du någon som känns bra och hanterar hästen så som du vill, som passar. Ge det en chans
Hoppas det löser sig. MVH
 
Har inte läst hela tråden, men jag förstår dig precis!
Har själv en häst som jag har hjälp med två dagar i veckan, ochd et knepiga är att ju längre jag ägt hästen desto fånigare blir jag, för det är nämligen en gammal ridskolehäst och han är ju faktiskt van vid att jättemånga olika tar hand om honom, men nu känns det som om bara jag vet vad han behöver, och logiskt så kan det ju inte vara så....

Jag har löst det så att min medryttare tar hand om honom två dagar i veckan och rider en dag, och då får hon bara rida i ridhuset och inte hoppa. Tjejen är jätteduktig och tar hand om allt på ett jättebra sätt, men ändå har mina kontrollbehov växt..... Fast det går över nästa dag då jag kommer dit och ser att han mår bra.

Tycker att det är en bra lösning att bara ha mock/borts/foderhjälp till en början om du inte vill attnågon ska rida, det är väl ändå störst risker med den delen. Lycka till!!!!
 
Tackar :)Hon ska få försöka ha honom för första gången på onsdag men ej rida eftersom han nyss varit halt och då vill ja rida i gång honom själv igen.Håll tummarna för att det går bra nu så att jag kanske kan släppa lite på mina kontroll behov :)
 
Klokt av dig,
Skriv ett kontrakt med henne om det får dig att känna dig säkrare? Och tillåt henne att göra små misstag - det gör vi alla men det är så himla mycket lättare att döma för hårt om så någon bara missar att lägga tillbaka en sak på samma ställe de första gångerna, då fantiserar man ju liksom om STOOOORA mistag på en gång, och sådana behöver inte hända bara för att de små gjort det.
:)
 
Hade en skötare/medryttare ett kort tag på min gamla häst men mitt problem var nog :oatt jag inte kunde säga ifrån ordentligt då hon gjorde fel, så efter ett tag gled allt ut i sanden...han ställdes ut svettig i minusgrader,hon ringde inte å talade om när han tappat skor(jättekul när man kom dagen efter å skulle rida)drog sig ur i sista stunden när hon skulle dit, så jag vart sittandes på jobbet orolig över vem som skulle kunna sköta honom...(jag jobbar skift)...ja, you name it...så sen tröttnade jag på skötare.
Som det är nu så har jag ett litet gäng i stallet som kan rycka in om det kniper,men då får dom inte rida,utan det är mockning å mat åsså insläpp som jag då behöver hjälp med...
Tror att man ska känna personen VÄLDIGT väl om man ska ha nån som sköter ens häst...det är bäst så tycker jag,jag ska till sommaren få barn tex. å då har jag(hoppas jag)löst det så att en tjej jag känner i stallet-JÄTTE duktig å lugn ska rida min pålle så han hålls i trim(tränas o rida ut)resten ska jag sköta själv,så jag-kontrollfreaket-håller mig lugn! :D
Det är för mig en lättnad att just den här tjejen som jag känner väl, tar honom tror jag.Annars hade det nog varit svårt,är aldrig kul att låta dom stå i flera månader?... :crazy:
 
Haha dem allra flesta hästägare verkar ju ha svårt att låta någon annan peta på deras häst överhuvudtaget. Varf´ör tror man att bara man själv klarar att sköta/rida hästen? Det är ju rent löjligt.
I och för sig är jag likadan själv :smirk:
 
hehe... låter som mig... :o
Har ju haft min pålle på foder sen i juni (och köpte honom den 13/11 :love: ) och är verkligen en överpetig matte... :o Min pålle har inte heller alltid haft det så lätt och vi jobbar mycket med att bygga upp förtroendet mellan oss. Under den perioden jag haft honom har jag bla haft praktik och varit borta 3 veckor i sträck... Då hade två av mina kompisar honom på helgerna och joggade honom i skogen (dom har kännt honom lika länge som jag och kört honom flera gånger innan) och två syskon i stallet motionerade honom nån gång under veckan. Då fick dom löslongera honom i volten, vilket funkade utmärkt. Jag hade då kännt dom ett bra tag och dom är väldigt trevliga och tyckte att det var superkul att borsta på en stor häst (dom har shettisar och ett russ), så min pålle blev behandlad som en prins :D . Däremot så vill jag inte att nån annan ska rida eller köra snabbjobb med honom. Å så får dom stoppa bomull i öronen (på honom alltså...), vilket jag inte har annars. Har det väldigt bra i stallet då foder och in och utsläpp ingår, vilket innebär att jag inte behöver vara där varje dag.
Har på sistone verkligen börjat fundera över hur folk vågade låta mig sköta deras hästar när jag var 12 år!!! Eller ta hand om och motionera tävlingshästar när jag var 14??!!! Tur att jag är en så vettig och seriös ungdom... :cool:
Förstår inte heller hur en del ungdomar är idag, verkar som om alla bara vill rida? När jag var 12-13 var det höjden av lycka att bara få borsta på en häst...
Håller med dom andra, lär känna henne först och berätta hur du brukar sköta din häst. Det hjälper väldigt mycket när man är skötare. Jag tyckte även om att få lappar, då vet man oxå att man inte glömmer nåt och man känner att ägaren bryr sig!
Lycka till!
 
Om du vill ha någon som är lite mer ansvarskännande tycker jag att du ska sasta så att hitta någon som är lite äldre. Vuxna har oftast lite mer framförhållning än ungdomar och förstår vad som kan vara skadligt för hästen.
Ett tips är att inte ge förmaningar av typen 'du får inte...', utan istället berätta att om man gör si och så blir hästen stressad, och jag brukar göra så här, och 'om du vill galoppera snabbt så måste underlaget vara mjukare än en grusväg (vuxna förstår ju att det inte är lämpligt att flyga fram på en liten slingrig stig i skogen). Glöm inte att även du har gjort misstag. Man lär sig av misstagen och gör inte om dem igen.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 981
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 850
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp