Svårt att sälja sadlar nu?

Sv: Svårt att sälja sadlar nu?

Jag har sålt en sadel i mina dar, en Santa Cruz Celine i xxv. Då låg alla Celine-sadlar på typ 2500-4000kr begagnat, nu ligger de på typ 7000!! Tror folk vill ha mer betalt för sina begagnade sadlar nu.

Nu har jag inte sålt sadel själv men jag skulle köpa i höstas. Jag letade efter en M&N i 5-10 000kr klassen. Fick svara på många annonser innan jag lyckades köpa en. De flesta var sålda innom ett par dagar. Jag tror det beror lite på vilken sade det är och ev vart man bor.

har en kompis osm säljer en M&N i dressyr, men hon får inte sålt den, då har hon ändå gått ner mycket i pris, ipf är det en 16½" med kortare kåpor, så det kanske är lite svårsålt pga det? ...men jag som är 180cm sitter bra i den...

har en kompis osm säljer en M&N i dressyr, men hon får inte sålt den, då har hon ändå gått ner mycket i pris, ipf är det en 16½" med kortare kåpor, så det kanske är lite svårsålt pga det? ...men jag som är 180cm sitter bra i den...

Jag tror det är storleken som är problemet...

Det är inte jättemånga som får plats i en 16,5" sadel, de flesta har ju faktiskt 17 och 17,5"..

Bara för du har en pluttig minirumpa!

16,5" räknar jag som barn/ungdomssadel men det borde ju finnas en hel del ungdomar som kräver den storleken..

Ja jag vet inte... galet pris kombinerat med oattraktiv storlek?

Kan ju vara så, men tycker alla hästmänniskor är så små ju :D haha! :) Det är nog mer en typ junior-storlek kanske, men de behöver ju oxå sadlar :D Fast de kanske inte är lika kräsna som vi gamla tanter :)

Ja kanske det. Sadeln (i och för sig en hopp) jag köpte är 16½" men jag är så liten så jag passar. Annonserna jag svarade på var 17" och de såldes som sagt på ett par dagar.

Sen sätter många överpriser på begagnade sadlar och då förblir de även osålda.
Vem vill betala för mkt liksom?

Jag har precis letat sadel (och köpt) och jag reagerade på att många ville ha ut överpriser. Sedan såg man hur sadeln fanns kvar månad efter månad.

Dessutom vill man ju gärna prova sadeln på hästen innan man köper den, så alla som inte bor i närheten går bort direkt.

Jag hade dock tur och hittade tillslut en kanonfin sadel till ett bra pris på en granngård.

Kan inte annat än instämma, det går trögt att sälja nu.
Sålde pållen för precis 2 månader sedan, la ut min dressyrsadel på annons direkt, 2 ynka som hört av sig, varav jag varit schysst och kört ut till dessa två, en körsträcka på c:a 15 mil vardera för att låta dem prova sadeln. Nära att den passat båda gångerna, men nära skjuter ingen hare ;) Så det vart ingen affär med någon utav dem.
Igår small det till så det heter duga, ringde en på morgoen som ville köpa sadeln, satte mig i bilen med en gång och 2 timmar senare möttes vi upp längs med vägen och sadeln var såld!

Likadant med släpen, la ut den på annons för 2 månader sedan, en ynka som hörde av sig och ville köpa till ett sådant skambud att personen borde skämmas som ens föreslår något sådant :mad:
Igår small det till, ringde en på morgonen, kom hit på eftermiddagen och släpen var såld.

Så det är nog lite så att får man sålt idag så vet köparen precis vad denne är ute efter.
Hon som köpte sadeln hade varit hos en sadelutprovare dagen innan och provat en exakt likadan sadel, men ville inte köpa ny.
Han som köpte släpen hade letat just efter en sådan, och vår var det närmaste att köra och kolla på.

När jag sålde hästen -07 och i samma veva sålde sadeln och släpet, så var det MASSVIS som ringde, tog dryga 2 dagar att sälja sadeln (som var utav samma märke som den jag sålde igår, Prestige, varav den -07 var en hoppsadel Paris D och den senaste var en dressyrsadel Modena, båda köptes sin för samma pris c:a 18.000 kr och båda såldes för 10.000 kr och båda var dessutom lika gammla c:a 3 år när dem såldes)
och det tog c:a 1 vecka att sälja släpen (-07 en Star trailer boogie med sadelkammare, och den senaste en Christ Comet boogie med sadelkammare, och båda var ungefär lika gammla vid försäljningen)

Så nog har jag också märkt att det är svårare att sälja nu...

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka