svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

B

BeastieBabe

jag märker det när jag rider, och på filmsnuttar där jag dressyrar, jag spänner fram axlarna och har raka armar.. det ser jättefult ut.. och jag försäker att röra på mig och slappna av och sitta rätt men såfort jag inte korrigerar mig själv åker armarna fram å och blir stela igen :(

(hästen går i en svag skänkelvikning på medellinjen)
{AD790105-08BC-49FA-9A06-6241A9CDFB4A}.jpg


nån som känner igen sig också kanske? eller är jag ensam om detta problem? :crazy:
 
Sv: svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

Det är ganska vanligt tycker jag.

Tänk på att vinkla armen så att armbågen ligger mjukt in till sidan, nu rider du med ganska raka armar. sedan brukar jag skaka loss armarna så fort jag känner att jag spänner dom. Saktar av till skritt och skakar igenom hela armen, från handleden till armbågen, alla leder. Brukar hjälpa för de flesta! :idea:

Något annat som kan hjälpa är att du rätar upp dig och får fram brösten, då faller armarna mera naturligt och du blir inte lika statisk i dina vinklar.

Lycka till!
 
Sv: svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

ska prova det.. men det är inte alltid så lätt.. men jag provar iallafall :D
tack!
 
Sv: svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

Sitt "framme" i sadeln och tänk att hâsten tar dig med.....armarna fâr vara ganska raka men hâll handen framför dig.....och tjat, tjat blicken. Om du ser vart du ska ta vägen kommer kroppen liksom pâ plats. För övrigt ser det bra ut, inte alls illa...tänk pâ att det ofta känns värre än det ser ut, alltid nâgot:idea:
 
Sv: svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

åhh jo det har jag varit med om många gånger när jag hållit på att flyga av vid hinder, det känns som att jag drar sönder hästens mun och jag är 2 meter över sadeln när jag hamnar "lite i bakvikt" i hoppet.. :o

jag ska tänka på att sitta rätt och titta åt det håll jag ska.. jag är ganska duktig på att tippa framåt faktiskt :angel:

och tack för komplimangen ;)
 
Sv: svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

Det är verkligen inte lätt. ;)

Men skaka loss armarna flera gånger varje pass, så bör det bli bättre! :idea:
 
Sv: svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

spänner mig också i axlarna emellanåt, oftast om hästen är stark och inte gör som jag vill :angel:
så du är inte ensam iaf ;)
 
Sv: svårt att slappna av i axlar och armar, tips?

hmm ja, det kan juh ha något med det att göra.. nu när du säger det så får jag mer ont i axlarna och spänner mig mer när hästen hänger i handen.. jag får se till att rida fram och upp hästen bättre :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 182
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp