Bukefalos 28 år!

svårt beslut..

Sv: svårt beslut..

Kan inte du och din mamma hitta på något utan häst, hitta något som kan få er att skratta och trivas i varandras sällskap utan tjafs.

Det låter onekligen tufft. Om du är bortskämd eller inte beror ju på betraktarens ögon. Och där utgår människan ofta ifrån vad man själv fick eller inte fick.

Det är ju så här ni haft det i er familj och det är dina föräldrar som valt att ge dig det du fått. För att de ansett att du är värd det.
Det har varit rätt, för det är så de valt men nu kanske du skulle visa din mamma vad hon är värd. Eftersom det inte funkar med hästen mellan er, så tycker jag att ni ska hitta på något helt annat utöver hästen. Gör något bara för att ni tycker om varandra!
 
Sv: svårt beslut..

Problemet för mig (om jag skulle ha ett jobb) är att jag går ett pluggprogram, inte en hästutbildning. Vi har prov, inlämningsuppg, redovisningar, hemprov osv osv flera gånger i veckan + det vanliga arbetet på lektionerna. Plugg till prov, alla inlämningsuppgifter och skrivuppgifter (pm osv) måste göras på fritiden eftersom det inte finns lektionstid till det.

Därmed går eftermiddagar och helger åt till skolarbeten. Och någon gång måste hjärnan få vila. Om jag hade haft ett jobb på helgerna ahde jag hoppat av skolan för länge sedan, för då hade jag inte orkat.

Tror oxå att det har att göra med hur enklet man har för sig. Somliga kan läsa igenom material inför ett prov en gång och sedan sitter det, men sådan är inte jag.
Det är problemet för mig.

Jo självklart förstår jag det. Men bara för att man går en hästutbildning som jag gjorde så betyder inte det att man inte har prov, inlämningsuppgifter, redovisningar, arbeten osv. Utan jag hade nog lika mycket plugg som du har. Och detta fick jag också göra på min fritid.
 
Sv: svårt beslut..

det är ju knappast hennes fel att föräldrarna skiljt sig!?!?!! Har de valt att ge henne allt tidigare så kan det inte säga POFF så ordnar hon jobb och dylikt!!! det är föräldrarna som köpt hästen och "skämt bort" barnet då får de ta konsekvenser! MAMMAN vill ju inte sälja hästen!!!???
 
Sv: svårt beslut..

Själv fick jag en häst på mina föräldras ansvar när jag skulle fylla 15. Men jag har en kompis som skaffade häst i samma ålder men som betalat allt själv från dag 1. Så man har olika förutsättningar och det får man acceptera innan man är vuxen och måste ta ansvaret själv. För min del ansåg mina föräldrar att efter som att de köpt häst under förutsättning att de sköter kostnaderna kring den tils jag kan göra det själv, så var det inga diskussioner heller om vem som skulle betala hästen medan jag sökte jobb efter skolan. De stod för alla utgifter tills jag fick jobb sålänge de visste att jag aktivt sökte arbete.

Om du är 18 nu är frågan, vad händer nu? Ska du plugga ett tag till eller är du faktiskt påväg ut i vuxenlivet med egen inkomst, boende och därav också eget ansvar? Då kommer nästa fråga, vad vill du själv? Vill du tävla eller räcker det för din del bara att träna? För om du vill träna har du ju bara ett val och det är att gå över till stor häst.

Om du inte vill tävla, duger nuvarande ponnyn till det du vill göra?

Personligen anser jag att ett djur är ett liv och ett liv är en familjemedlem. Precis som en hund, en katt eller ett barn så byter man inte ut en familjemedlem mot en annan. För min del är djuren en person som jag älskar ung som gammal, oavsätt vad jag kan göra med det och inte. Jag skulle mao aldrig få för mig att byta ut en sådan älskad familjemedlem mot en annan för att den första inte längre dög för mig rent prestationsmässigt. Aldrig i livet. Men sån är jag. För mig är hästeriet mer än bara tävlingar och meriter.
 
Senast ändrad:
Sv: svårt beslut..

Måste bara få säga, har inte läst alla inlägg utan bara slöläst.

Om din mamma har vilja ha det bästa åt din ponny både tränare och och annat. så får hon faktiskt skylla sig själv.

Jag är tonårsförälder åt en häst tokig tjej ,men har varit tvungen att sätta gränser redan från början till det näst bästa. Pga att som jag skrivit i en anan tråd är sjukskriven 50% och pappan inte ett dugg intresserad av våra djur överhuvud taget.

Min dotter har accepterat detta från början, att ha vissa antaltävlingar per år.

Skulle hon nu skaffa ett arbete och lägga allt på hästen och sig själv så skulle jag bli över lycklig.

Jag skulle inte kräva henne på pengar men å´andra sidan så skulle hon inte få några av mig heller mer än mat och hygien artiklar.x
 
Sv: svårt beslut..

Jag har inte heller läst alla inlägg, men jag håller med Mylan om att mamman får skylla sig själv. Det är väll inte ditt fel om din mamma inte går runt ekonomiskt. Det borde vara hon som försökte lösa detta, inte du. Hon borde kolla efter lämpliga sätt att spara pengar, och sedan prata med dig om de sätt hon tycker värkar bra.

Tycker i alla fall jag, för ponnyn står väll på din mamma, inte på dig?
Eller jag vet inte,men det värkar finnas bra råd i alla tidgare inlägg :)

Lycka till:bump:
 
Sv: svårt beslut..

Är lika gammal som du, och är i samma situation...skilda föräldrar och pengabråk. Har jobbat nästan hela sommarlovet och allt går till hästen.

Vi bråkar en del och jag har konstant dåligt samvete. Funderar på att vara hästlös ett tag, men vill ju eg så mkt... För mig är det inte riktigt värt att ha egen häst om jag inte får träna/tävla.
 
Sv: svårt beslut..

Ska man skratta eller gråta? Nu låter jag säkert "hemsk" men herregud! Jag är så trött på detta penga tjafs i samband med hästar.Är man en bättre ryttare om man har "flashiga" grejer?Knappast! Ser kanske bättre ut:confused: Varför är det så här? Pga föreldrarna tror jag.Senast i går va jag med en kompis och tittade på en hoppträning,hennes dotter skulle träna. På läktaren står ett gäng "flashiga" hopptjejer i 18-20års åldern med föreldrar som tydligen betalar allt. Dom hånar en tjej högt och tydligt som tränar för att hon inte hade nogon dyr sadel??!!! Till råga på att satt 2 av föreldrarna brevid och sa ingenting.Jag blev förbannad och sa att den där tjejen rider 10 gånger bättre än er med sin budget sadel! Dom blev skitsur å gick därifrån(även föreldrarna)Skamligt! Kanske lite "off topic" men det finns betydligt värre problem i livet än att inte kunna köpa dyra täcken,för el senare får man lära sej det. Lycka till med din häst! Hoppas det löser sej mellan dej och mamma när ni kommit igenom "penningbeskymmren". Min mamma har aldrig haft mkt pengar,hon har hjälpt mej så gott hon kunnat och jag är henne evigt tacksam!
 
Sv: svårt beslut..

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Håller med fullständigt. Jag skulle inte anklaga dig, ts, för att vara bortskämd över huvud taget. Du har en mamma som sponsrar dig med en ponny, det är det många som har. Såklart ska man vara tacksam för det men du visar också tydligt (genom att arbeta och tjäna pengar) att du är villig att kämpa själv för träningar och tävlingar (någonting man som förälder ska uppmuntra dvs viljan att betala för sig om man kan) om din mamma betalar den månatliga kostnaden för hästen.
Det får hon ju göra oavsett om du tävlar eller ej.

Att helt plötsligt börja kräva sitt BARN :eek: på pengar tycker jag är taskigt. Man kan kräva att barnen ställer upp och hjälper till hemma och man kan dessutom kräva att om de vill köpa dyra saker, träna och tävla osv betalar en del utav det själv. DET är okej. Men att TA pengarna är INTE okej. Hur dan hennes ekonomi är, är inte ditt problem. Antingen har hon råd att ha hästen eller också har hon det inte = då får man sälja. Hon är försörjningspliktig och du ska inte känna dig tvungen att betala hyra när du går i skolan. Efter studenten är det en annan femma.

Jag tycker också att rådgivning verkar som en bra lösning. Glöm dessutom inte att visa din mamma tacksamhet även om det är svårt för dig. Svälj din stolthet för hon uppoffrar ju uppenbarligen en hel del genom att låta dig ha hästen kvar.

Diskutera försäljningen av ponnyn tillsammans med både din mamma och rådgivaren. (Vill du tävla är det bättre att sälja och köpa stor häst) och kom överrens om ifall ni kanske kan använda pengarna till att köpa ett halvblod (eller vad ni nu vill ha) och dela på. Då kan ni gemensamt försörja hästen = billigare kostnad.

Försök att njuta av den sista ponnytiden och lycka till!
 
Sv: svårt beslut..

Men hade inte ni tid att vara i stallet på eran skoltid? Så du hade tillexempel ridning eller körning som en lektionsverksamhet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: svårt beslut..

Vill bara säga att visst låter du lite bortskämd, men man behöver inte klaga mycket som alla i den här tråden gjort... :crazy:

Iaf, kan du inte försöka hitta en ordentlig och duktig medryttare som får träna/tävla hästen och som kanske ger lite betalt också?
 
Sv: svårt beslut..

Men hade inte ni tid att vara i stallet på eran skoltid? Så du hade tillexempel ridning eller körning som en lektionsverksamhet?

Jag gick en 3-årig hästutbildning med inriktning ridning så självklart var vi mycket i stallet men vi hade ju även vanliga ämnen som man har på andra skolor också. Så det är även mycket plugg dvs. prov, hemuppgifter, redovisningar osv.
 
Sv: svårt beslut..

Självklart är det det. Men det jag ville veta var om ni hade lika mycket tid i skolan d.v.s. ett ex antal timmar i veckan och utöver det skulle vara i stallet eller om ni var i stallet under dom ex antal timmarna ni var i skolan.

Tar endå ett några timmar om dagen att rida och mocka m.m. Själv brukar jag ha en normal rid tid på 1 1/2 - 2 timmar per gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp