svart/brunt big no no?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bellyra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 118
  • Visningar Visningar 8 762
B

Bellyra

Läste en tråd där en frågade om hon kunde blanda svart och brunt läder på hästen. Detta verkar ju vara något som är helt tabu och jag har själv inte reflekterat över det tidigare, för mig har det varit nåt man inte gör helt enkelt.
MEN så lånade jag en brun sadel för nån dag sedan för att prova på hästen. Satte dit mina svarta stigläder och svarta förbygel och tyckte faktiskt det blev riktigt snyggt. Anses jag som knäpp då?:p
Med tanke på de bomlösa sadlar som kommit nu som finns i olika färger, jag själv har en röd/svart tex, så borde det väl snart inte finnas några "färgregler".
Hur är det egentligen med att blanda svart och brunt; är det så att det är fult eller är det nåt man bara inte gör?

/filosoferande Bellyra

Sv: svart/brunt big no no?

jag är inte överförtjust i att blanda brunt och svart läder, vilket helt beror på fåfänga :o jag tycker helt enkelt att det är fult.
dock sadel med kombinerat svart och mörkbrunt läder med svart träns, det är inte fy skam..det beror mycket på vilken nyans det bruna lädret är i.

men det är ju inte så att världen går under eller hästen bryter ryggen om man har t.ex. brun sadel och svart träns :grin:

Jag vill inte blanda på min häst. jag tycker inte det är fint helt enkelt. Hur andra gör rör mig inte i ryggen.

Jag vill helst ha allt läder i samma färg. Men häromdan fyndade jag ett jättefint brunt träns till ponnyn som har en svart sadel, men han ska ändå bara gå här hemma. Unghästen däremot som ska flytta till ett elevstall om 1½ månad ska ha allt läder i samma färg, eller han har ju det men.
Men skulle det vara så att jag hittade en sadel som låg super på hästen som var brun, så skulle jag nog kunna blanda.

Tycker att blandat läder OCH dess spännen borde vara förbjudet! :devil: Fast ett undantag kan vara sadlar då man oftast inte kan välja sadel efter detaljer! Men har du en sadel som tex är röd och svart, då ska du ha antingen ett rött eller svart träns! Svart läder och mässing säger jag bara! :love:

Svart läder och mässing säger jag bara! :love:

vad säger du människa? svart läder och silverdetaljer ska det vara :devil:

(haha, var lite tvungen ;) )
håller med om att blandade silver och männingsspännen inte är det vackraste..
*kommer på att det är just vad jag kuskar runt i ibland. tyglarnas spännen är silver, både halsringen & tränsets spännen är mässigt :grin: aja..*

vad säger du människa? svart läder och silverdetaljer ska det vara :devil:

(haha, var lite tvungen ;) )
håller med om att blandade silver och männingsspännen inte är det vackraste..
*kommer på att det är just vad jag kuskar runt i ibland. tyglarnas spännen är silver, både halsringen & tränsets spännen är mässigt :grin: aja..*

hahaha :D:D Ja det är har jag alltid tyckt vart snyggt som bara den men nu när jag köpte mig en fuxa så vart jag tvungen att ha mässing bara! :D:D

Jag köpte inte medvetet ett brunt träns te.x när jag har svart utrustning utan då köra jag på svart.
När jag köpte min första stora häst så har jag brun utrustning på honom men när jag köpte ny sadel så blev det svart men jag har ju inte slängt min bruna utrustning för det. Det bruna tränset andvänds ibland som typ "slit och släng" träns men på tävling och träning andvänds ju det svarta.

Men som sagt, jag köper inte brun utrustning nu bara för att jag hittar ngt som är snyggt.

Exempelvis en svart sadel och brunt träns tycker jag ser mindre bra ut. Det blir för uppdelat liksom. Men finns det bruna detaljer på den svarta sadeln så kan man ha ett brunt träns i samma nyans. Då är det riktigt snyggt när det matchar!

Jag blandar.
Har bara svarta sadlar. Kombinerar det med träns i svart, brunt eller lila. Förbygel och martingal (om det behövs) i lila.
Jag har överlevt att ha ett brunt träns till svart sadel i 14 år nu och kommer att fortsätta.
// Linda

Idag hade jag brunt träns, svart sadel och brun padd i samma färg som tränset (bomfri sadel)
Såg riktigt fint ut faktiskt :love:
Men jag är på g att köpa en ny sadel och det är ju inte så att jag anstränger mig för att INTE hitta en brun sadel... Det är mycket trevligare med matchat även om det inte gör så mycket så länge det inte är typ ljusbrunt och svart eller nåt för det ser hemskt ut :devil:

jag har bruna läderstigläder till min svata syntetsadel, och har även tävlat i detta!

Det ni! :banana:

jag har bruna läderstigläder till min svata syntetsadel, och har även tävlat i detta!

Det ni! :banana:

Jag har tävlat i ett svart träns med vit fodring, orange sadel med svart sadelgjord och stigläder :cool::rofl:

Otroligt fult var det, men hade två dagar innan tävlingen fått låna en ny sadel
som hon flög fram med! Då kunde det inte hjälpas att den var orange till färgen ;)

En annan gång tävlade vi i svart träns med vit fodring, brun sadel med rödbrun undersida :eek:

Jag panikköpte en förbygel och eftersom det var rea (på nästan 600kr) kunde jag inte låta bli trots att färgen är HELT fel.

Jag har ju en svart förbygel också, men just då var den utlånad så den här skulle bara gå ett tag... Dock har jag inte fått byta förbygel för min sambo som tycker att den jag använder är mkt snyggare, trots att det är fel färg.

Jag har både tränat och åkt på läger med den. (Och ja, jag har en tvåfärgad sadel, men det syns inte när jag sitter i den)

http://www.pixbox.se/pic_show_id20729691.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id22373564.html

Jag vill helst ha allt läder i samma färg. Men häromdan fyndade jag ett jättefint brunt träns till ponnyn som har en svart sadel, men han ska ändå bara gå här hemma. Unghästen däremot som ska flytta till ett elevstall om 1½ månad ska ha allt läder i samma färg, eller han har ju det men.
Men skulle det vara så att jag hittade en sadel som låg super på hästen som var brun, så skulle jag nog kunna blanda.

Isf skulle jag byta ut resten av lädret så snabbt jag hade råd med! Dock snabbt som attan köpa ett brunt träns! :cool:

Sist jag tävlade hade jag allting i brunt, utom framskydden och sadelgjorden :angel: Var vi så fula? ;) bild

Nä fy vad fula! :eek: :eek: :eek:

Hihi, sorry kunde inte låta bli :angel: Jag tycker att sadelgjorden är det som har minst betydelse - viktigast är att sadel och träns är i samma färg, och ev hjälptyglar. Sen skydden spelar inte så stor roll tycker jag, själv har jag en uppsättning marinblåa eskadron (har ingen marin sadel :o ). Dock så skulle jag inte ha bruna skydd på min bruna häst med svart läder just för att han har svarta ben - skulle sticka ut som attan! men på en fux eller så så kan de va skitsnyggt :)

Liknande trådar

Utrustning Nu när det har gått ett år efter jag köpte min förra kavaj börjar jag sukta på en ny. Då jag är otroligt nöjd med min Animo har jag hela...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: carriemma
·
Islandshäst När jag kollar på islandsutrustning, kan jag inte hjälpa att jag tänker, att en svart häst vore ju fint, den passar i alla fina saker...
Svar
18
· Visningar
5 541
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Wera
·
Utrustning Som så många andra har jag stoira problem att blanda svart o brunt. Men nu har jag hittat den perfekta sadeln! Helt underbar enligt... 2
Svar
30
· Visningar
2 972
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?