svart/brunt big no no?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bellyra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 118
  • Visningar Visningar 8 762
Sv: svart/brunt big no no?

Jag såg senast idag minst två ekipage på OS som hade svart träns och resterande utrustning i brunt... så SÅ hemskt kan det väl inte vara?!:P Huvudsaken är väl att grejjerna passar hästen och ryttaren bra eller?! Sen kanske alla inte har råd att hålla på och köpa ny utrustning hela tiden bara för att det absolut ska matcha.

Jag såg senast idag minst två ekipage på OS som hade svart träns och resterande utrustning i brunt... så SÅ hemskt kan det väl inte vara?!:P Huvudsaken är väl att grejjerna passar hästen och ryttaren bra eller?! Sen kanske alla inte har råd att hålla på och köpa ny utrustning hela tiden bara för att det absolut ska matcha.

Matcha är viiiiiktigt!

Kan vara fint enhetligt, men bryr mig inte alls om saker med olika färg råkar passa bäst ihop i övrigt (material, modell och storleksmässigt). Rider just nu med den fantastiska kombinationen (duckar redan nu...) brunt nackstycke med mässingsspännen, svart pannband med strassbokstäver, svart hackamore med silver skänklar, svart/lila textiltyglar.

Hade valt allt i svart annars, men nu hade jag det här nackstycket hemma från ett annat träns, och det passar honom bättre i modell än det svarta jag hade, så... :)

Kan vara fint enhetligt, men bryr mig inte alls om saker med olika färg råkar passa bäst ihop i övrigt (material, modell och storleksmässigt). Rider just nu med den fantastiska kombinationen (duckar redan nu...) brunt nackstycke med mässingsspännen, svart pannband med strassbokstäver, svart hackamore med silver skänklar, svart/lila textiltyglar.

Hade valt allt i svart annars, men nu hade jag det här nackstycket hemma från ett annat träns, och det passar honom bättre i modell än det svarta jag hade, så... :)

Matchar så illa att det nästan blir snyggt :grin:

Jag fick så lov att rida i min new-marketfärgade hoppsadel med svarta stigläder till XD då jag inte hittat några passande. Inte dog jag för det! ;) Men snyggt är det ju inte.

Dock köpte jag mig ett par som jag hittade i rätt färg idag! :D

Jag såg senast idag minst två ekipage på OS som hade svart träns och resterande utrustning i brunt...

Tycker ofta att man ser sådant när man tittar på hoppning på TV. När man kommit så långt tror jag inte man behöver bry sig om petitesser som olika färger på sakerna, utan prestationen får tala för sig själv. Extremmatchning verkar mest vara för wannabes.:cool:

Ja det var ungefär det jag syftade på...
min pappa brukade säga nått liknande när man åkte iväg på ponnytävlingar förr och det kom tjejer som hade utrustning för flera hundra tusen på sina ponnyer. Själv kom man ofta med omatchat och lite halvslitna grejjer.. ;)

Jag är extrem, jag blandar INTE läderfärgen. Har brunt, både sadel och träns, viktigt med nyanserna med, skulle inte blanda ljuusbrunt och mörkbrunt t ex, det måste inte vara exakt samma bruna nyans (men helst!). Just nu har jag en svart nackrem för att göra tränset till ett kandarträns. Och helt ärligt, tyvärr ljuger jag inte, så stör det mig apmycket, jag tycker det är vansinnigt fult. Söker som en besatt efter en brun nackrem, men får nog ge upp och köpa ett (brunt) kandar.

Skydden är dock svarta, jag kan inte ha vilka skydd som helst, och då kan man tyvärr inte kräva brunt. Om jag kunde skulle jag ha bruna skydd med, men nu försöker jag hävda att skydd, stövlar och hjälm matchar (svarta). Accentfärgen är grått, dvs färg på schbrak, lindor, huva, säkerhetsvästen, mina ridbyxor. Och kavajen om jag tävlar. Hade grå hjälm innan med, men bytte till svart är jag köpte ny, iom att jag bytt kavajfärg (förr hade jag svart kavaj men i gengäld grå ridbyxor, nu kan jag ha vitt igen, och därmed grå kavaj)

Tycker det är otroligt fult med brunt och svart läder matchat och vill inte ha det. Dock tittar jag inte så mkt på vad andra har, och skulle inte rynka på näsan åt någon som mixade färg. Men blir jag tillfrågad så - ja det är fult ;)

Jag är extrem, jag blandar INTE läderfärgen. Har brunt, både sadel och träns, viktigt med nyanserna med, skulle inte blanda ljuusbrunt och mörkbrunt t ex, det måste inte vara exakt samma bruna nyans (men helst!). Just nu har jag en svart nackrem för att göra tränset till ett kandarträns. Och helt ärligt, tyvärr ljuger jag inte, så stör det mig apmycket, jag tycker det är vansinnigt fult. Söker som en besatt efter en brun nackrem, men får nog ge upp och köpa ett (brunt) kandar.

Skydden är dock svarta, jag kan inte ha vilka skydd som helst, och då kan man tyvärr inte kräva brunt. Om jag kunde skulle jag ha bruna skydd med, men nu försöker jag hävda att skydd, stövlar och hjälm matchar (svarta). Accentfärgen är grått, dvs färg på schbrak, lindor, huva, säkerhetsvästen, mina ridbyxor. Och kavajen om jag tävlar. Hade grå hjälm innan med, men bytte till svart är jag köpte ny, iom att jag bytt kavajfärg (förr hade jag svart kavaj men i gengäld grå ridbyxor, nu kan jag ha vitt igen, och därmed grå kavaj)

Tycker det är otroligt fult med brunt och svart läder matchat och vill inte ha det. Dock tittar jag inte så mkt på vad andra har, och skulle inte rynka på näsan åt någon som mixade färg. Men blir jag tillfrågad så - ja det är fult ;)

Äntligen någon som är lika extrem som mig! ;)

Nä fy vad fula! :eek: :eek: :eek:

Hihi, sorry kunde inte låta bli :angel: Jag tycker att sadelgjorden är det som har minst betydelse - viktigast är att sadel och träns är i samma färg, och ev hjälptyglar. Sen skydden spelar inte så stor roll tycker jag, själv har jag en uppsättning marinblåa eskadron (har ingen marin sadel :o ). Dock så skulle jag inte ha bruna skydd på min bruna häst med svart läder just för att han har svarta ben - skulle sticka ut som attan! men på en fux eller så så kan de va skitsnyggt :)

Jag håller med dig om att just sadelgjorden och skydden inte är jätteviktiga, men jag skulle aldrig visa mig i ett brunt träns och en svart sadel. Jag letar efter sadelgjord i samma färg, (träns, sadel, förbygel är exakt samma nyans) men har inte hittat någon än och när jag väl gör det så har de varit för dyra. Och sålänge jag inte hittar någon i just den färgen så har jag ingen lust att kosta på mig nytt, då kan jag likagärna ha min gamla svarta. Eftersom utrustnningen är mörkbrun så, skitsamma liksom. Vad gäller skydden så har jag inte haft råd med de jag vill ha, så då har jag struntat i att köpa nytt där också :angel:

Räknas inte hjälm o stövlar också?
// Linda

Jag skulle ALDRIG ta på mig bruna stävlar och brun hjälm, det skulle bli för mycket! :D Speciellt eftersom jag har brun kavaj också. Nä, det får förbli svart hur brunt lädret på utrustningen än är. Dock funderar jag på att köpa ett par stövlar med brun krage.

Senast ändrad:

Lite nyfiken bara, hur skulle du ha gjort om du hade haft denna sadeln? Bild

Den är alltså ljusbrun i sitsen och bossorna och rödbruna kåpor.

/ Freja_, som hatar sadeln som ligger så fruktansvärt bra på sin omöjliga häst. Ursäkta rövbilden!

Gråtit? ;) SKämt åsido, jag har själv en tvåfärgad (fast mer diskreta nyanser) sadel (syns lite mer irl än där)

thumbnail.aspx

Och det är just därför jag 'släppt' på att det måsta vara samma ton. Andra bruna sadlar har varit 'jämnfärgade' och då har jag ibland fått magsår av att hitta exakt rätt nyans ;)

Men till den här, så stiglädrena är som synes matchade mot det 'ljusare' partierna. Sadelgjorden är mörkbrun, matchad mot det mörkare, men med ljusare detaljer:

thumbnail.aspx

De syns ju så tydligt 'mot' sadeln.

Träns har jag fått släppa pipigheten på, försöker hitta en mörkbrun eller som ljusats mellanbrun nyans, utan rödton. Dvs från chokladbrunt till mörkbrunt. Men inte alltid man lyckas, och sålänge det inte bryter brutalt så.

Din sadel, så skulle jag matcha med rödbrunt, dvs matcha mörkare delarna av sadeln, eller ha mellanbrunt etc, som inte bryter hårt (svårt säga HUR rödbrun den är ju), och gärna plocka upp det ljusbruna i någon detalj. T ex i fodringen på tränset om man tycker det är snyggt med fodrade träns kan man ju ha mörkbrunt träns med ljusbrun fodring och få en trevlig helhelt.

JAG skulle inte vilja matcha in så himla mkt ljusbrunt, ska vara stigläder och/eller sadelgjord då, inget på tränset utom då ev fodring.

Benskydd skulle jag kunna ha i den ljusare färgen för att plocka upp den dock.

Jag har brun sadel och svart träns och har än så länge inte dött av detta. Ska dock köpa nytt träns och kanske blir det ett brunt då..men sadelgjorden är svart...:S Knepigt detta men vi ville egentligen haft en svart sadel men denna satt så bra och hon i affären sa att om vi tog den bruna som va ett utställningsex. så fick vi den billigare..och vi föll för det.
Så jag får väl stå mitt kast, svart hade varit snyggare det medger jag.

Tycker ofta att man ser sådant när man tittar på hoppning på TV. När man kommit så långt tror jag inte man behöver bry sig om petitesser som olika färger på sakerna, utan prestationen får tala för sig själv. Extremmatchning verkar mest vara för wannabes.:cool:

OOHH, den kommentaren gillade jag!!
Den ska jag bära medmig i alla oändlighet!:bow:

Lite nyfiken bara, hur skulle du ha gjort om du hade haft denna sadeln? Bild

Den är alltså ljusbrun i sitsen och bossorna och rödbruna kåpor.

/ Freja_, som hatar sadeln som ligger så fruktansvärt bra på sin omöjliga häst. Ursäkta rövbilden!

Hade köpt ett träns i den färgen som överväger :)

bra sagt!
som sagt; man dör inte av att blanda..men jag föredrar att låta bli :p *fåfänga*

jag har inte ekonomi att byta ut hela utrustningen, om nu nästa sadel blir brun t.ex. (har idag svart läder - brun grimma erkänner det.. - och grönt träns + hack.) även om jag inte tycker att brunt + ljusgrönt är en superkombo direkt..
..men det är kul när det är lite matchat och fint... :devil: ;)

klart att det är superkul om man kan matcha. det ser stiligt ut!:)
Men jag prioriterar först att det passar hästen och mig, sen vad det kostar och sen om det matchar med min övriga utrustning!

Jag tycker det är snyggast om allt matchar och försöker själv alltid matcha så gott det går, blandar helst inte läderfärger men ...

Har ALLT i svart, utom sadeln som är rödbrun :crazy: Tkr inte det är särskilt snyggt men det funkar och denna sadeln var den ända som passade 110% på min häst och det är ändå helt klart det jag tycker är viktigast!
Sen hade jag inte heller råd att lägga till 5000kr för att få den i svart, har heller inte råd att köpa nya grejer i brunt bara för att matcha.. ;)
22522820.jpg

Men visst snyggast om det matchar, men man dör inte, rider man bra så är det ingen som kollar på om utrustningen matchar utan på häst och ryttare, eller hur? :)

Jag tycker det är snyggast om allt matchar och försöker själv alltid matcha så gott det går, blandar helst inte läderfärger men ...

Har ALLT i svart, utom sadeln som är rödbrun :crazy: Tkr inte det är särskilt snyggt men det funkar och denna sadeln var den ända som passade 110% på min häst och det är ändå helt klart det jag tycker är viktigast!
Sen hade jag inte heller råd att lägga till 5000kr för att få den i svart, har heller inte råd att köpa nya grejer i brunt bara för att matcha.. ;)
22522820.jpg

Men visst snyggast om det matchar, men man dör inte, rider man bra så är det ingen som kollar på om utrustningen matchar utan på häst och ryttare, eller hur? :)

Jo faktiskt så kolla jag ändå! En av mina älsklingsbilder på Cardento och Peter förstörs lite av att sadel och träns inte matchar :grin:

Liknande trådar

Utrustning Nu när det har gått ett år efter jag köpte min förra kavaj börjar jag sukta på en ny. Då jag är otroligt nöjd med min Animo har jag hela...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: carriemma
·
Islandshäst När jag kollar på islandsutrustning, kan jag inte hjälpa att jag tänker, att en svart häst vore ju fint, den passar i alla fina saker...
Svar
18
· Visningar
5 541
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Wera
·
Utrustning Som så många andra har jag stoira problem att blanda svart o brunt. Men nu har jag hittat den perfekta sadeln! Helt underbar enligt... 2
Svar
30
· Visningar
2 972
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Akvarietråden V