Svårt med "stadig hand"

T

TinaB

Svårt med \"stadig hand\"

Hej! Är det någon som har bra tips på hur man kan bli stadigare/mjukare/följsammare på handen? Jag som lääänge har varit enbart "skogsridare", har återigen tagit upp ridning för instruktör. Jag har jättesvårt att hålla handen stilla och "vilande", dem följer med när jag t.e.x rider lätt trav. Förstår ni vad jag menar?! :confused:
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

försök att slapna av och föja hästens rörelser.. d bruka hjälpa... :banana:
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

Om du försöker att samtidigt hålla i framvalvet på sadeln, så får du ju ner händerna och håller dem stilla. Sen kommer det nog om du rider mer och mer, och att du tänker på det.
Men sedan när du skrittar ska du ju vara följsam med hästens halsrörelser.

Prova vet jag.
Sam
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

Träna på balansen, gör sitsen oberoende av handen. Rid gärna utan att hålla i tygeln alls! Det är sitsen och balansen som är nyckeln till en mjuk och följsam hand.
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

Om du har tillgång till en häst som går stadigt vid longering skulle du prova att rida med två "pappersmuggar" med vatten i händerna medan någon annan håller reda på hästen. Försök till att börja med fixa till sitsen, som Magdalena sa och fundera samtidigt om det är så att du trycker händerna nedåt för att få hästen på tyglen. Ofta har man ju saker för sig som man inte ens är medveten om. Armbågarna intill kroppen så att du inte "flaxar" med armarna och försök få en känsla av gummi i både armar och tygel så att det blir en enhet från bett till armbåge. Försök också att några gånger per ridpass bara koncentrera dig på en del i taget av armarna från axlarna och neråt, då blir man lättare medveten om vart man har spänningar. Skaka gärna loss, det brukar hästen gilla. Lycka till!/ Å
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

det bästa är att rätta till resten av sitsen, och som någon skrev att rida utan att hålla i tyglarna. Då tvingas du hitta balansen i kroppen istället för att råka lägga den i handen. Men ibland kan man behöva något extra tips för just det där sista med handen. Ett tips som hjälpte mig en gång i tiden, då handen gärna följde med i lättridning, var att tänka att varje gång man ställer sig upp, så trycker man ner handen.
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

:bump:Tack för alla bra tips, jag ska prova! :banana:
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

Om du tycker det är obehagligt att rida helt utan tyglar, kan jag tipsa om vad jag brukar göra när jag känner att min balans är under all kritik: Knyt en knut på tyglarna och håll bara lätt i öglan som blir över - då har du ändå möjlighet att ta tyglarna om det behövs, men du kommer ifrån att du sitter och drar dig upp med händerna. Ofta kommer detta problemet av låsningar i höft eller knä vilket leder till stolsits och fötter som är långt framför en. Om du tar bort stödet i tyglarna tvingas du till att rida mer i balans. När du sitter i bakvikt kommer dessutom hästen att öka farten, vilket ytterligare kommer att hjälpa dig att hitta den bättre balansen (om du inte vill skena genom ridhuset). Våga experimentera med ditt läge i sadeln och ditt läge på överlivet. Vid ett läge på dina sittbens kyssande i sadeln och ditt överlivs placering, kommer hästen att kännas "gungigare" och mer svävande, då har du blivit lätt för hästen att bära.
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

Då handen är är "yttersta punkten" i en lång muskelkedja är en förutsättning för att få en stadig och följsam hand att resten av kroppen är avslappnad och i balans. Ofta yttrar sig andra sitsproblem i "hand-problem". Så som flera andra skrivit, en stadig hand sitter först och främst i en stadig sits. Sitter du ostadigt kan du aldrig få en stadig hand, så att träna upp sin sits är det viktigaste.

Känn även efter att du är avslappnad i hela handen, underarmen, överarmen och axeln. Spänner du dig i t.ex. axlarna kan du heller aldrig få en följsam hand.

Som människa kan man egentligen bara koncentrera sig ordentligt på en sak i taget, så att i princip bara tänka på handen ett antal ridpass brukar göra susen. Att överdriva medan man försöker rätta till problemet kan också hjälpa, har du t.ex. lätt att få en hög hand så rid med för låg hand en kortare period. Viktigt att tänka på är bara att man inte får fastna i det "motsatta läget" då, så att man t.ex. börjar rida med för låg hand.
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

Jag hade också problem med att hålla min hand stilla när jag red min häst i början. Jag använde också händerna i stället för benen när jag svängde. Då satte min ridlärare på ett handtag i sadeln i handtaget stoppade jag mina lillfingrar när jag kände att händerna var oroliga, detta fungerade jätte bra för mig efter någon månad hade jag bara handtaget på sadeln men behövde inte använda det.
Hoppas det går bra. Lycka till
 
Re: Svårt med \"stadig hand\"

prova att bara latt lagga handerna pa hastens hals precis framfor manken i skritten samtidigt som du forsoker halla din rygg rak o titta framat (fast lite framatlutad for annars gar det inte), tank pa armarna som gummibad o kann efter att dina armbagar o handleder mjuknar i samma takt som hasten ror sig, dvs att dina armar ar avslappnade.
var noggrann med att inte lagga vikten pa eller stodja dig sjalv pa hasten, utan hela tiden bara latt kontakt sa att du kanner hur hasten ror sig, o sen prova gora samma sak i latt trav (halvlanga tyglar sa att du inte hindrar hastens rorelse eller rycker i munnen medan du provar dig fram).

det handlar om att forsoka 'koppla loss' armarna fran resten av kroppen.

annars kan du prova med halsring! funkar dunder om du har problem m att handen gar upp o ner. prova slappna av i bena ocksa, speciellt i knana o vaga lita pa att du kan vara heeeeeeeeeelt avslappnad o forfarande inte trilla av! ;)

lycka till!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 016
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 783
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp