Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nikkis

Trådstartare
Åååhh nu har jag världens beslutsångest..helt seriöst alltså-jag låg inatt och bara tänkte och tänkte (okey-även dagdrömde:p ) om mitt stora dilemma nu.

Vi tar det hela från början,jag-Nikkis,är bokstavligt talat en av världens största pedant och matchningsfreak,Okey? Bra-då har ni det klart för er redan Nu att jag INTE kan "blanda" färger hur som helst,för ALLT ska matcha och vara Perfekt!!:D

Har nu svart läder inom både hopp och dressyr. I dressyren är det svart och silver (silver beslag alltså) som gäller och i hoppning är det svart och mässing som gäller.

Nu har vi dock ingen hoppsadel,ska ganska så snart köpa en ny. Tanken då var givetvis svart!

Men så igår...igåååååår fick han ny sadel och träns (med mässing beslag) i BRUNT av sin ägare!!
När vi satte på allt för att prova ut det,slog det mig hur Jäkla Snygg han var i brunt!!:love:
Han är SÅ snygg att jag själv överväger att köpa en Brun hoppsadel nu! :eek:

Men så kommer vi då till mitt stoora problem,Om jag nu köper brun hoppsadel så måste jag bokstavligen byta ut både Min och hästens "hopp" garderob för att det ska matcha. Och då menar jag verkligen ALLT!
Igår smörjde jag mitt hoppträns och förbygel/martingal och märkte att spännerna börjar missfärga sig (!!) ,det har alltså hängt orört sedan oktober pga. av (häst & ryttar) skada (dock smörjt med jämna mellanrum).
Vi kan inte hoppa nu del pga av brist på hoppsadel och dels pga. av att hästen ännu inte är 110% återställd efter sin skada för att kunna hoppas(mer seriöst) ännu-men det kommer sakta men säkert.

Anyway, köper jag en hoppsadel (oavsett färg) så måste jag iaf förr eller senare ändå köpa nytt hoppträns och förbygel,för jag klarar verkligen inte av missfärgningen på spännerna alltså-även om det knappt syns. Och jag vet inte heller hur jag ska få bort det,går det??
*Tips tas isåfall tacksamt emot!*

Så,hur ska jag göra tycker NI!?

Byter jag till brunt blir det en Dyyyr historia för mig ( :angel: ),men samtidigt passar han så jäkla bra i det,och det blir på nåt sätt så mkt mer färg på han än när han är "svart klädd",men å andra sidan är det så svårt att köpa brunt läder då det finns 1000 olika nyanser i det..*OHH vad svårt*


Aja,jag Lägger in lite bilder så att ni ska kunna jämföra vilket han passar bättre i.;)
Kan även säga att hästa-pollen har lite bruna prickar på huvud/hals/bog..Det kan ni se på bilderna..

I svart:
P1010462.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c146/HappySuprise/Pargos/d5773892.jpg

I brunt:
OBS: Brun sadelgjord och mässingfärgare stigbyglar SKA inköpas "NU"-detta var det enda vi hade tillhands igår när vi provade ut sakerna.:D
S1031464.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c146/HappySuprise/Pargos/pargosibrunttrns.jpg

Så,mina kära och kloka bukefalister-Hjälp min ngt vilsna själ nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Köp hoppsadel och träns och ev martingal eller vad du nu behövde av samma märke så får du allt i rätt nyans.
Jag hade valt brunt...
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Svarar båda:
Ohh tycker ni verkligen det?? Men vilket färg på schabrak ska man ha till brunt då? Vitt passar ju bra,men det känns lite trist att ha hela tiden i och med att hästen är vit...
Men sen MIN utrustning då,stövlar,hjälm,ridbyxor,jackor/tröjor-ja precis ALLT i ryttarväg ska matcha också..:crazy:
*varför kan jag Inte vara snuskigt rik för?*

Ohh vad svårt det är...vill ju ha både och:angel:

Vill ha Fleeeer svar! *Kom igen buke*
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Meeeeeh!!! 55 som kollat men bara 2 som svarat!!??:mad: :confused:

Kom igen då!
*puuutt puutt*
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

brunt ska de vara! svart borde vara förbjudet.. och ingen ful ljusbrun utan mörkbunt eller på sin höjd rödbrunt.. & till brunt & skimmel passar det mest, marinblått, mörkgrönt.. tja.. nästan alla färger du vill ha funkar på en skimmel.. :smirk:
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Jag tycker också brunt! :banana:
Sen färger på schabrak och så.. Kanske typ beige, creme och såna färger? Nä, jag svamlar bara. :D
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Jag tycker att han passar i bade och !

Men svart ar ju lite mer praktiskt. Svart ar liksom alltid svart. Brunt finns ju i massor utav olika nyanser, inte sa latt alla ggr om man vill byta ut nagon liten grej att hitta exakt samma nyans.
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Brunt, helt klart!:bump: Tycker alla hästar passar i brunt, förutom svarta hästar!:p

Det är svårt att hitta i samma nyans, men det är bara att leta på tills du hittar i ungefär samma nyans som din sadel har.
( jag hade tur som hittade träns och martingal i exakt samma färg när jag provade sadeln::D )

Tycker inte det är nån skillnad på om man har svart sadel eller brun sadel på vilka färger man har på schabraket. Så ta det du hade innan.
Fast dock så tycker jag inte svart och vit är fint till brun sadel, men alla andra är fina, creme, brun, beige, olika nyanser av grönt och blått, och vinrött. Du som har en skimmel, dom passar ju nästan i allting också...;)
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

den första bilden har bra färger ^__^
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

brunt var snyggt, men passade den sadeln??
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

brunt var snyggt, men passade den sadeln??

Svarar lite snabbt här nu då vi väntar besök.
Varför frågar du?

Men ja,sadeln passar-annars skulle väl ägaren inte ha köpt den,eller hur?:smirk:
Jag tyckte först själv att det såg ut att vara (för) mkt plats vid manken och så,men sadeln är som sagt helt ny-har ännu inte format/lagt sig,bilden är dessutom tagen Innan jag satt upp,dvs sadeln fortfarande är Oskuld:p Och Dessutom så ligger INGEN sadel korrekt på en stillastående häst med sänkt rygg;)

Men när jag provred i den så "sjönk" den givetvis ner och formade sig fint efter hans rygg i och med att gjorden var mer spänd och att min tyngd gjorde att den la sig bättre.
Har tyvärr bara en-och ganska så dålig bild från provridningen där man kan se hur den ligger på hästen,dvs Bra.
bild.jpg


Nej nu måste jag kila,svarar på de andra inläggen sen:D
 
Senast ändrad:
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Om jag jämför dessa två bilderna tycker jag han var snyggare i svart...

Jag tyckte det var lite för ljusbrunt läder. Hade velat ha det riktigt mörkbrunt. Det hade varit fint^^
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Fast varför kan du inte använda ägarens hoppsadel då så slipper du köpa ny?

Då får du ju lite mer pengar över till ny ridgarderob åt hästen och dig...Jag håller inte med Magic Mac om att man kan ha samma färg på sina schabrak osv när man har svart sadel som när man har brun. Iaf inte när man har såpass ljusbrun/mellanbrun färg som den sadeln hade. Är det mörkbrunt går det nog men inte annars.

Själv skulle jag också vilja skaffa brun sadel till min pålla men det verkar ju så svårt att få rätt nyans på lädret och så kan man inte använda sschabrak i vinrött eller rosa eller grått och det är ävldigt snygga färger till min dam... :( Å andra sidan är det ju snyggt med brunt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Skojar du med mig eller? Jag trodde du hade lagt på sadeln bara för att visa färgen... Sadeln ligger ju helt åt helvete! Typ 15 cm för långt fram (minst) och den ligger ordentligt i bakvikt och ser ut att vara 3 bomvidder för smal. Dessutom är det en billig skräpsadel från Hööks. Kan ju inte bli värre :crazy:
Hoppas verkligen att du inte menar allvar att du köpt en sadel som ligger så illa (och vågar påstå att den ligger bra) och är av så fruktansvärt dålig kvalitet. Isf tycker jag jävligt synd om hästen..
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Jag skulle ha kört på brun om jag var du, men så är jag också besatt av bruna saldar, träns, sadelgjordar, you name it :angel: :D Hittade ett gammalt svart träns som pollen haft för ett år sen, usch! ;)

Kan tillägga att jag också är matchnings-freak :D
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Skojar du med mig eller? Jag trodde du hade lagt på sadeln bara för att visa färgen... Sadeln ligger ju helt åt helvete! Typ 15 cm för långt fram (minst) och den ligger ordentligt i bakvikt och ser ut att vara 3 bomvidder för smal. Dessutom är det en billig skräpsadel från Hööks. Kan ju inte bli värre :crazy:
Hoppas verkligen att du inte menar allvar att du köpt en sadel som ligger så illa (och vågar påstå att den ligger bra) och är av så fruktansvärt dålig kvalitet. Isf tycker jag jävligt synd om hästen..

Inte jag som köpt denna sadel-trodde du såg det i första inlägget?
Det är dessutom ingen hoppsadel,utan en allround (vet ej om det var du som undrade det..??)
Och den är-om jag inte missuppfattade ägaren fel-stl Vid på bommen,hästen har vanligtvis normal bomvidd,men denna var den som passade.
Sadeln är även tänkt som slit och släng sadel till en tillfällig medryttare pga. av ägarens gravititet då jag ej har tid eller ork att ha hästen helt själv 7 dagar 3 månader frammåt i veckan och att jag heller Inte lånar ut min (Utprovade och Välpassande) dressyrsadel;)
Därav har nu ägaren köpt denna sadel,som inte ens hon själv kommer att använda då hon rider western.

Jag kan-om jag hinner/kommer ihåg imorn försöka ta lite bättre bilder på hur själva sadeln ligger så ska jag be the bukefolket som Kan detta att uttala sig om den saken,så att "vi"(läs ägaren) i "värsta" fall får byta ut den eller ngt.:D
*skiver Kom-ihåg-lapp nu*
 
Sv: Svart VS Brunt läder *HJÄLP-bilder,halvlångt*

Typ 15 cm för långt fram (minst)

Kan även säga rakt av att hästen sedan sen höst/tidig vinter Stått fram till för ca 7-8 veckor sedan pga av skada och satts igång långsamt,han har med andra ord lagt på sig lite(ganska mkt) och är ganska så ur form pga. det,OCH vi hade problem med att kunna spänna sadelgjorden då den var för kort!:angel:
Så där har du svaret varför den ligger för långt fram,så den blivande sadelgjorden ska bli hela 15 cm längre:D
För du ser väl själv att det är knappt en handflata's bredd mellan gjord och armbåge?

MEN-för att återgå till tådens ursprungliga fråga,så lägger vi ner denna disskution HÄR tills jag tagit nya bilder imorn och skapat en egen tråd om det.Okey?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken så snällt säger så har jag problem med att välja färg på läder till min häst. Hon är en brunskäck med lite rött i det...
2
Svar
29
· Visningar
6 191
Senast: carriemma
·
Utrustning Jag har en D-ponny i färgen brun men svart man och svans och knähöga svarta strumpor, ni vet såhära "normal" färgad, och jag ska köpa ny...
Svar
7
· Visningar
1 496
Senast: Johnny_boy
·
S
Utrustning Hej, jag har precis skaffat en hoppsadel till nya hästen. Den verkar ligga super oc ser riktigt fräsh ut och dessutom var den inte något...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: Saaaaraaaaa
·
Utrustning Jag använder bara svart och mässing på mitt läder + spännen/detaljer, allt annat är strängt förbjudet! :love:;) (Undantaget är mitt...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 773
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp