Svarta prickar på isabell

Hollister

Trådstartare
Har ingen aning vart jag skulle lägga tråden eller om det finns nägot svar på frågan men, men :p

Jag rider en isabellfärgad ponny som nu under fällningen har börjar få svarta fläckar. Det började med typ en eller två, sen har det bara blivit fler. Jag undrar bara om det finns någon anledning eller om det bara "är" så ibland. Jag tror inte att han har haft det förut(jag började rida han i vintras)

Ska försöka fixa en bild om ni inte fattar :)
 
Sv: Svarta prickar på isabell

Haha det skulle kunnat vara jag som skrev det där inlägget! rider också en isabellfärgad ponny sen i vintras som har svarta prickar, eller prickar och prickar, han har ett litet enkronestort område i manen där taglet är svart och några enstaka hår i svansen som är svarta. Ponny är dessutom kraftigt stickelhårig så vi är inte hundra på att han är isabell (fast han ser ut som en isabell) utan han skulle kunna vara ljus flaxfux men det borde inte göra någon skillnad för svart hår.
 
Sv: Svarta prickar på isabell

Svarta inslag har jag sett på flera isabeller, liksom på fuxar, så det är nog inte så himla ovanligt.. Kompisen hade en de helklippte, han hade en stor svart fläck som en handflata ungefär, och flera mindre prickar..
 
Sv: Svarta prickar på isabell

Hej!

Jag som ridit lillhästen tidigare kan berätta att han har haft ett par fläckar innan, fast jag tror att de blivit fler i år, eller kanske mörkare....

/ Lavinia
 
Sv: Svarta prickar på isabell

Jag tror isabellen i mitt stall får det under fällning också. Gråa/svarta "prickar" (fläckar).
Fast jag har inte direkt reflekterat över det innan.. :p
 
Sv: Svarta prickar på isabell

min kompis har en som får fler och fler svarta prickar för varje sommar som går (dom kommer fram när vinterpälsen fälls).

Vi räknade dom här om dagen och nu är det runt 80 svarta/mörka prickar över hela kroppen på hästen... på bilden här syns bara ett par stycken dock men jag har ingen bättre bild..

27443141.jpg
 
Sv: Svarta prickar på isabell

En ponny på ridskolan är isabellfärgad. Men han har svarta prickar på rumpan av 5-kronas storlek, ser lite konstigt ut. Vill alltid gå fram o gnida bort dedär smutsfläckarna...
 
Sv: Svarta prickar på isabell

Jag tror det är relativt vanligt då mitt isabellfärgade russ också hade svarta prickar. De blev fler och fler med åldern olus at han fick fler och fler vita fläckar också i pälsen.
 
Sv: Svarta prickar på isabell

Jag skulle också gärna vilja veta varför vissa isabeller får dessa fläckar?
En welshvallack jag hade förut hade 3 svarta fläckar, på något ben och på rumpan. De bara fanns där en dag, och har inte blivit fler. Han fick också fler och fler mörkbruna strån i svansen.

Någon som vet vad detta beror på?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 407
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp