Svensk häst

Farle

Trådstartare
Vad är en svensk häst?

I en av ridsports specials tidningar så sa Carl Hester att svenska hästar inte är så svenska längre... Vad är det vi tappat som vi hade innan eller har vi tappat ngt överhuvudtaget?

Vad är det som skiljer en svensk häst från övriga stamböcker och om det inte gör det varför måste vi då ha olika stamböcker? Vad är typen för en svensk häst?

Öppet att diskutera eller vad man ska säga... :p
 
Sv: Svensk häst

det vi har tappat är de gamla svenska blodslinjerna.

Sen är det väl en definitionsfråga vad som är en svensk häst egentligen? Född i sverige? Svenskfödda föräldrar? Eller hur många led krävs?

Idag är ju aveln nära nog gränslös och målsättningarna är väl ganska likartade mellan olika stamböcker. Men avelsmaterialet är ungefär detsamma överallt, så det är väl egentligen bara födelselandet som avgör om hästen ska anses vara svensk, idag.
 
Sv: Svensk häst

En svensk häst = en svenskfödd häst.

Sedan har vi i Sverige några blodslinjer som inte finns i någon större mängd utomlands. Några vill bevara dem medans andra inte tycker det är viktigt.

Det som skiljer mellan olika förbund/stamböcker är vilka regler man har för att hingstarna ska få användas i aveln.
Sedan flera år har det krävts ett godkänt bruksprov för att få godkända avkommor i Sverige medans det i en del andra förbund har det räckt med att hingsten visats upp på en premiering. Bruksprov kan göras efter att hingsten redan har avkommor. Det finns exempel på hingstar, som inte klarat bruksprovet i Sverige, som har godkänts i andra förbund utan att de gjort nägot mer än visas upp riden hemma.
Att hingstarna har högre krav för att bli godkända i Sverige än en del andra förbund märker man varje år när det klagas på att den och den hingsten inte kan lösa licens i Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: caballus
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 302
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har hela mitt liv ridit och haft egen häst men sista året eller kanske åren har jag inte tyckt det vart lika roligt längre, mer...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 644
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp