Sluta med hästar?

snöstorm

Trådstartare
Jag har hela mitt liv ridit och haft egen häst men sista året eller kanske åren har jag inte tyckt det vart lika roligt längre, mer känts som ett ont måste och jag har nästan bestämt mig för att sälja hästen och lägga ner ridningen.

Men känns också som att jag tappar min identitet, vem är jag utan hästar och Vad ska jag göra på dagarna när jag inte rider? Vad gör vanligt folk på helger och efter jobbet?

NI som slutat, hur var det för er, hur kändes det efteråt och vad gör ni istället? Har ni ångrat er?
 
Jag har hela mitt liv ridit och haft egen häst men sista året eller kanske åren har jag inte tyckt det vart lika roligt längre, mer känts som ett ont måste och jag har nästan bestämt mig för att sälja hästen och lägga ner ridningen.

Men känns också som att jag tappar min identitet, vem är jag utan hästar och Vad ska jag göra på dagarna när jag inte rider? Vad gör vanligt folk på helger och efter jobbet?

NI som slutat, hur var det för er, hur kändes det efteråt och vad gör ni istället? Har ni ångrat er?
Jag sålde min häst när jag pluggade och bildade familj. Det var en tid med småbarn osv, så jag minns inte att det just då var annat än viss lättnad.

Men, med tiden blev saknaden stor och jag var i perioder medryttare.

12 år efter att jag skaffade jag häst igen.

Så beslutet behöver inte vara för evigt.
 
Jag slutade ofrivilligt med hästar för en del år sedan pga flytt och ekonomi. Jag fick då mer tid för datorspel som jag även höll på med sen tidigare. Mycket datorspelande, filmtittande, renoverade lägenheten osv.

Mycket tid i vardagen äts upp av sysslor som man inte tänker på som aktiviteter. Städning, tvättning, diskning, slösurfa på mobilen, titta på TV, handla mat osv får man mer tid för när man inte har så mycket andra måsten.

Sen beror det nog lite på hur mycket tid man lägger i stallet. Jag har aldrig varit en sån person som hängt i stallet från morgon till kväll utan jag gör det jag ska i stallet, sen åker jag hem. Vissa dagar kan det ta några timmar, andra dagar är man klar på 30 min och så har det alltid varit. Så när jag slutade med hästar var det inte direkt så att jag helt plötsligt hade 9-10 timmar extra på dygnet utan skillnaden i tid var mer symbolisk, det som var kännbart var istället avsaknaden av hästarna som del i ens liv.

Nu är jag hästägare igen och dygnets timmar har inte reducerats något vidare, men livet känns mer komplett och meningsfullt.
 
Jag har hela mitt liv ridit och haft egen häst men sista året eller kanske åren har jag inte tyckt det vart lika roligt längre, mer känts som ett ont måste och jag har nästan bestämt mig för att sälja hästen och lägga ner ridningen.

Men känns också som att jag tappar min identitet, vem är jag utan hästar och Vad ska jag göra på dagarna när jag inte rider? Vad gör vanligt folk på helger och efter jobbet?

NI som slutat, hur var det för er, hur kändes det efteråt och vad gör ni istället? Har ni ångrat er?
Vad är det som gör att du inte tycker att det är lika roligt längre? Har du provat att byta stall eller kanske flytta till ett stall med fullservice istället? Då får du både mer tid till annat och kan fokusera på ridningen istället för att mocka, ordna med foder och sköta andra stallsysslor. Det kan vara värt ett försök om du har ekonomin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 461
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 897
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 353
Senast: animalasia
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 053
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp