Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vill regeringen avlyssna högriskmän för att hindra mäns våld mot kvinnor. Det skulle säkert ha någon effekt även om många inte utmärker sig så att de skulle definieras som högrisk innan de gjort något.

Samtidigt har man ändrat regler för kvinnojourer och skyddade boenden så att många fått svårt att leva upp till kraven utan fått lägga ner. Detta trots att alla aktiva i verksamheterna sa att det var helt fel väg att gå.

Det som verkligen skulle hjälpa är möjligheter för våldsutsatta kvinnor att få en egen bostad. Förutom att det är bostadsbrist på många ställen i landet så är många kvinnor även utsatta för ekonomiskt våld och därför betalningsanmärkningar och annat som försvårar för dem att få egna boenden.

Intressant att du och många andra inte ser skillnad när rapporten nu inkommit efter "Operation BETA" som gett färre dödade kvinnor inom våld i nära relationer.

Självklart är inte arbetet slutfört iom detta MEN det visar att sen nuvarande regeringen är PÅ RÄTT VÄG ! ✅

Det bara fortsätter komma positiva besked på insatser startade av nuvarande regering !

Eller för de som vill ha det från andra källor

https://asylrattscentrum.se/eu-migrationspakt/

Som jag har förstått så ska asyl även sökas utanför EU i dessa hubbar. Där får dom stanna till dom får bifall eller avslag. Får dom avslag så blir det lättare att avvisa dom eftersom dom då inte befinner sig i EU. Så då räknas det väl inte som utvisning i sig? Tänker jag rätt här? Eller räknas hubben som EU mark fast den står utanför EU?

Som jag har förstått så ska asyl även sökas utanför EU i dessa hubbar. Där får dom stanna till dom får bifall eller avslag. Får dom avslag så blir det lättare att avvisa dom eftersom dom då inte befinner sig i EU. Så då räknas det väl inte som utvisning i sig? Tänker jag rätt här? Eller räknas hubben som EU mark fast den står utanför EU?

Som jag hört det innebär det att de som kommit till Sverides gräns men inte ska bli insläppta kommer flyttas till "Hubben" som sedan reder ut vart de ska efter den, dvs inte längre ett svenskt problem då de inte "försvinner" i Sverige och sedan lever som de 350 000 papperslösa som gått under jorden.
Samma gäller om de kommer genom ett "säkert land" men bara tog det som "mellanlandning" så ska de tillbaka till det säkra landet. Tex sej att de kommer från X osäkert land, men kommer till Sverige via Egypten som ÄR säkert, så ska de tillbaka till Egypten då de kan ansöka om asyl i Egypten och inte måste till EU land.

Som jag hört det innebär det att de som kommit till Sverides gräns men inte ska bli insläppta kommer flyttas till "Hubben" som sedan reder ut vart de ska efter den, dvs inte längre ett svenskt problem då de inte "försvinner" i Sverige och sedan lever som de 350 000 papperslösa som gått under jorden.
Samma gäller om de kommer genom ett "säkert land" men bara tog det som "mellanlandning" så ska de tillbaka till det säkra landet. Tex sej att de kommer från X osäkert land, men kommer till Sverige via Egypten som ÄR säkert, så ska de tillbaka till Egypten då de kan ansöka om asyl i Egypten och inte måste till EU land.
Jo så fattar jag det ochså. Men nu menar jag när hela paketet är i full drift. Då ska alla gå genom hubben först. Ingen tillåts ta sig från nått land till ett EU land utan att gå genom hubben. För EU gränsen ska ju hållat tät.

Jo så fattar jag det ochså. Men nu menar jag när hela paketet är i full drift. Då ska alla gå genom hubben först. Ingen tillåts ta sig från nått land till ett EU land utan att gå genom hubben. För EU gränsen ska ju hållat tät.

Tror det är det som nu ligger på bordet att de ska regleras i text hur det ska se ut. Nu är det ju bara bestämt att EUs gränser kommer stängas ned. Nu kommer finliret in i rummet och ska sättas på pränt det med.
Sen så fort det är spikat så kommer det rullas igång direkt. Tror tidslinjen för start av detta var maj-juni. :banana:

Tror det är det som nu ligger på bordet att de ska regleras i text hur det ska se ut. Nu är det ju bara bestämt att EUs gränser kommer stängas ned. Nu kommer finliret in i rummet och ska sättas på pränt det med.
Sen så fort det är spikat så kommer det rullas igång direkt. Tror tidslinjen för start av detta var maj-juni. :banana:
Ok, blir spännande att följa.
Kruxet blir väl var hubbarna ska stå. Om vi tar Spanien tex, utanför EU gräns blir ju Afrika. Ska en hubb stå där då?

De säkra länderna än så länge är ju enligt AI översikt vid googling

Säkra ursprungsländer (EU-lista per tidigt 2026):
  • Bangladesh
  • Colombia
  • Egypten
  • Indien
  • Kosovo
  • Marocko
  • Tunisien
Viktigt att notera:
  • Definition: Ett säkert ursprungsland är en stat där det antas att sökande inte riskerar förföljelse eller allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter.
  • Snabba processer: Asylansökningar från dessa länder kan prövas i snabbare förfaranden, ofta direkt vid gränsen.
  • Nationella listor: Utöver den gemensamma EU-listan kan enskilda medlemsländer, såsom Sverige, ha egna nationella listor över säkra länder. Exempel på länder som tidigare funnits på den svenska listan är Albanien, Bosnien och Hercegovina, Chile, Kosovo, Mongoliet, Nordmakedonien och Serbien.
  • Säkra tredjeländer: Utöver säkra ursprungsländer kan asylsökande även skickas till "säkra tredjeländer" (länder de rest igenom)

Ok, blir spännande att följa.
Kruxet blir väl var hubbarna ska stå. Om vi tar Spanien tex, utanför EU gräns blir ju Afrika. Ska en hubb stå där då?

Japp det är tanken =) Så det är ju bara 2 länder som anses "osäkra" ifrån medelhavets sida på Afrika. Algeriet och Libyen. Och i Libyen är det väl vad jag förstått det som mestadels kristna som ligger pyrt till efter det Islamska övertagandet av landet.

Japp det är tanken =) Så det är ju bara 2 länder som anses "osäkra" ifrån medelhavets sida på Afrika. Algeriet och Libyen. Och i Libyen är det väl vad jag förstått det som mestadels kristna som ligger pyrt till efter det Islamska övertagandet av landet.
Positivt blir ju att man på såsätt räddar människors liv när dom slipper ta sig över Medelhavet i sjöodugliga båtar

Eftersom att Trump tydligen tröttnat på Irankriget så är väl det förhoppningsvis ett minne blott snart, så återgår bränslepriserna till mer vettiga nivåer igen också. Tom S har ju börjat gnälla på bränslepriserna, fast de är lägre än när de regerade. Så mer ✅ på den med... Tänk närTidöregeringen får nya 4 år att hinna med allt de påbörjat !!!! Då kommer Sverige snart kunna börja bygga upp Sverige igen ! Med mindre fokus på importerade problem kan vi fortsätta ta hand om de inhemska som vård, skola och omsorg !

Vi måste ju sluta blöda för att kunna läka !

Eftersom att Trump tydligen tröttnat på Irankriget så är väl det förhoppningsvis ett minne blott snart, så återgår bränslepriserna till mer vettiga nivåer igen också. Tom S har ju börjat gnälla på bränslepriserna, fast de är lägre än när de regerade. Så mer ✅ på den med... Tänk närTidöregeringen får nya 4 år att hinna med allt de påbörjat !!!! Då kommer Sverige snart kunna börja bygga upp Sverige igen ! Med mindre fokus på importerade problem kan vi fortsätta ta hand om de inhemska som vård, skola och omsorg !

4 nya år = klippa sönder vissa svenska medborgarskap. Det är förberett och ligger i pipeline nu.

Hjälp dig själv först innan du hjälper andra. Det får man lära sig på sjukvårdskurs

Men oppositionen gnäller alltid på vad regeringen gör, eller inte gör. Hade det varit en S-regering nu, som planerat kärnkraft, skulle KD skrika i högan sky om hur idiotiskt det är att satsa miljarder, och permanent höja alla elkunders kommande elräkningar, för att bygga nya kärnkraftverk.

Och Sverige kommer inte komma på fötter efter dessa fyra år av total slakt av offentliga sektorns ekonomi. Man har medvetet minskat intäkterna, och ökat belåningen. Inte särskilt bra för att ge ekonomin en chans. Vi behöver verkligen en ny regering, en som faktiskt kan det där med ekonomi, och förstår att en stark offentlig sektor är bra, även om det inte är bra för sociopater som Elon Musk

En allmän reflektion som jag tampas med just nu, och jag vet inte riktigt om jag egentligen har någon frågeställning eller bara behöver formulera mina egna tankar ett ögonblick. Jag har aldrig varit mer insatt i svensk politik än nu. Jag arbetar till stor del med det (partipolitiskt obundet), jag är engagerad i mitt parti. Jag nås av olika budskap dagligen och det kommer inte bli mindre när valet närmar sig. Jag läser böcker och debattartiklar om nationalekonomi och skatter. Men ju mer jag lär mig ju svårare blir det. Att fullt ut förstå "the butterfly effect" på politiken och samhället. Att förstå alla olika perspektiv, och veta hur det som görs i en ände kommer att påverka i en annan. Eller åtminstone kunna förutspå det. Jag förstår också att det är ytterst få som gör det, och hade kravet varit så högt ställt för att få göra sin röst hörd så hade vi inte haft mycket av en demokrati. Men, jag tycker ändå att det är lite jobbigt och svårt. Jag vill växla upp mitt arbete med tror jag har drabbats av Dunning–Kruger-effekten.

Det här med röda linjer och samarbetspartners och omöjliga samarbetspartners.

Tror ni att att centern hellre ser att tidögänget fortsätter än att de själva samarbetar med v? Är det så viktigt för c att inte ha v i regering att de hellre ser sd i regering ihop med m och kd (och kanske l)?

(Nu antar vi att valresultatet ser ut så att det här faktiskt är en frågeställning. Jag vet givetvis att vi inte vet om det blir det ännu.)

Min fråga här handlar just om c, och om hur c tänker kring sd resp v. Inte om valtaktik och strategi.

Tror ni att att centern hellre ser att tidögänget fortsätter än att de själva samarbetar med v? Är det så viktigt för c att inte ha v i regering att de hellre ser sd i regering ihop med m och kd (och kanske l)?

(Nu antar vi att valresultatet ser ut så att det här faktiskt är en frågeställning. Jag vet givetvis att vi inte vet om det blir det ännu.)

Min fråga här handlar just om c, och om hur c tänker kring sd resp v. Inte om valtaktik och strategi.
Detta har jag också funderat på, och nu sa ju också Thand Ringqvist att de vill diskutera även åt höger om Tidö spricker, vilket jag såklart förstår är också rimligt utifrån deras situation, men jag får lite känslan av att de helst vill samarbeta med M och KD ändå?
För mig blir det lite opålitligt för det är ju inte bara SD som fattat alla hopplösa beslut den här mandatperioden, det börjar bli svårt att se att man kan stå upp för folkrätt och medmänsklighet och samarbeta med M och KD också tycker jag.

Jag tror de hoppas på ett valresultat som gör att det inte blir en fråga nödvändig att lösa. Sen finns det också andra alternativ till att V sitter i regering, som C uttryckte, det är bara V som vill ha V i regering. Är V beredda att låta frågan om att ingå i regering ge makten till Tidögänget? Eller skulle det räcka med bra politiskt betalt?

Jag tror inte på en regering med alla fyra oppositionspartier, utan ser det som mer sannolikt med en S-ledd minoritetsregering - kanske ihop med MP - som samlar mitten av oppositionen och sen får både C och V ta betalt politiskt för sitt stöd till en sådan regering.

Ja jag tror det. V är ju ett kommunistisk parti och C vill inte ha o göra med dem. Det var ju viktigt för C att inte vilja samarbeta med SD. Hellre bytte man sida och gav upp sitt inflytande trots att man var ett borgerligt parti. Fick på såsätt igenom 0 politik. Det var ju värt det. Så i nuläget upprepas det fast mot V.

Men C kommer att krypa till korset ändå likt L för man vill inte vara den som ger SD ministerposter. Men allt beror ju på hur mandaten faller. Blir V större än C eller tvärt om. Men hoppas C och V blir osams ända in till valdagen :)

Jag tror de hoppas på ett valresultat som gör att det inte blir en fråga nödvändig att lösa. Sen finns det också andra alternativ till att V sitter i regering, som C uttryckte, det är bara V som vill ha V i regering. Är V beredda att låta frågan om att ingå i regering ge makten till Tidögänget? Eller skulle det räcka med bra politiskt betalt?

Jag tror inte på en regering med alla fyra oppositionspartier, utan ser det som mer sannolikt med en S-ledd minoritetsregering - kanske ihop med MP - som samlar mitten av oppositionen och sen får både C och V ta betalt politiskt för sitt stöd till en sådan regering.
Sen kan det också vara så att om V får en enda ministerpost, låt säga Jämställdhetsminister eller Migrationsminister - långt bort från den centrala ekonomiska politiken, så skulle nog C kunna acceptera det. Efter ett valresultat som kräver det. Inte innan.

Sen kan det också vara så att om V får en enda ministerpost, låt säga Jämställdhetsminister eller Migrationsminister - långt bort från den centrala ekonomiska politiken, så skulle nog C kunna acceptera det. Efter ett valresultat som kräver det. Inte innan.
Ja, jag försöker tänka bort detaljerna i valresultatet här, och istället fatta vad c vill och inte vill och varför.

Jag har också tänkt lite på detta med att V surrar sig så hårt vid att ingå i en regering. Jag kan absolut förstå det, men skulle man inte kunna få ut mer av sin politik i förhandlingar om man är stödparti? Jag tänker att de kommer behöva ge upp väldigt mycket om S ska gå med på att de ska sitta i regering så jag hade nog tyckt att de hellre ska vara hårda i förhandlingar och då kunna kräva saker i utbyte varje gång S vill ha deras stöd i en fråga?
Men samtidigt är ju S just nu otroligt nära M och KD så de kommer kanske inte behöva V så mycket som jag skulle önska om de har en minoritetsregering?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka