Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror som du att det skulle vara bra med en nytt statskontrollerat organ nån form av vandelbyrå/vandelverket som gör bedömningarna och hämtar in alla uppgifter från olika myndigheter gällande angiverilagen för jag tror Migrationsverket får väldigt svårt att hinna med att ompröva alla uppehållstillstånd samtidigt som man hela tiden ska pröva nya som kommer in. Men själva utvisningarna tycker jag att Migrationsverket fortsättningsvis ska sköta då dom har ansvaret för deras förvar. Men vi får väl se om Migrationsverket hinner med det som åläggs dom.
Låter ju toppen, kanske kan man också låta dem hämta in uppgifter om deras politiska åsikter? Så kan man samla in alla som inte röstat på den vinnande sidan i, låt säga ett ”läger”? Det låter som ett trevligt samhälle att leva i.

Som sagt, enligt Klimatgranskarna har de lämnat klimatpolitiken för plånbokspolitiken också.
Ja det är en tråkig utveckling på det området, jag lutar mer och mer åt MP i det här valet trots att jag tycker V verkligen behövs som motpol till högergiren från många andra partier. Samtidigt känns det lite som om V också till viss del gör en liten högergir eller åtminstone bortprioriterar tidigare typiska vänsterfrågor, vilket stör mig ännu mer än när exempelvis S gör det. Det är ju nu det verkligen behövs att vänstern i stort håller sina ideologiska positioner så att inte högern med de högerradikala/högerextrema drar den politiska skalan åt det auktoritära hållet, med de värderingar som följer på det.

Och jag har tidigare varit positiv till att V siktar på att vara med i regering, ser det som ett led i att politiken har mer av en transparens kring vilka som faktiskt har inflytande istället för den här "med fast ändå inte med"-attityden som gäller gentemot både V och SD i nuläget, men om det ska göras på bekostnad av att man ger upp merparten av sin vänsterpolitik kan V riskera hamna i ungefär samma situation som L. I ett ideologiskt sönderfall. Lite tidigt att säga det nu, men mina farhågor har väckts, hade önskat att V gick åt ett annat håll i en del frågor i nuläget.

Senast ändrad:
Ja det är en tråkig utveckling på det området, jag lutar mer och mer åt MP i det här valet trots att jag tycker V verkligen behövs som motpol till högergiren från många andra partier. Samtidigt känns det lite som om V också till viss del gör en liten högergir eller åtminstone bortprioriterar tidigare typiska vänsterfrågor, vilket stör mig ännu mer än när exempelvis S gör det. Det är ju nu det verkligen behövs att vänstern i stort håller sina ideologiska positioner så att inte högern med de högerextrema drar den politiska skalan åt det auktoritära hållet, med de värderingar som följer på det.

Och jag har tidigare varit positiv till att V siktar på att vara med i regering, ser det som ett led i att politiken har mer av en transparens kring vilka som faktiskt har inflytande istället för den här "med fast ändå inte med"-attityden som gäller gentemot både V och SD i nuläget, men om det ska göras på bekostnad av att man ger upp merparten av sin vänsterpolitik kan V riskera hamna i ungefär samma situation som L. I ett ideologiskt sönderfall. Lite tidigt att säga det nu, men mina farhågor har väckts, hade önskat att V gick åt ett annat håll i en del frågor i nuläget.
Inte ett exakt svar på ditt inlägg men reflektion utifrån att det inte finns något bra alternativ på vänsterkanten kvar:

Var blev Fi av? Jag gillade dom under Gudrun Shymans ledning men sen kändes det som de spårade totalt vid något tillfälle, var det förra riksdagsvalet? Eller EU-valet innan dess?

Jag tror som du att det skulle vara bra med en nytt statskontrollerat organ nån form av vandelbyrå/vandelverket som gör bedömningarna och hämtar in alla uppgifter från olika myndigheter gällande angiverilagen för jag tror Migrationsverket får väldigt svårt att hinna med att ompröva alla uppehållstillstånd samtidigt som man hela tiden ska pröva nya som kommer in. Men själva utvisningarna tycker jag att Migrationsverket fortsättningsvis ska sköta då dom har ansvaret för deras förvar. Men vi får väl se om Migrationsverket hinner med det som åläggs dom.
Vandelverket :) strålande!

Ja det är en tråkig utveckling på det området, jag lutar mer och mer åt MP i det här valet trots att jag tycker V verkligen behövs som motpol till högergiren från många andra partier. Samtidigt känns det lite som om V också till viss del gör en liten högergir eller åtminstone bortprioriterar tidigare typiska vänsterfrågor, vilket stör mig ännu mer än när exempelvis S gör det. Det är ju nu det verkligen behövs att vänstern i stort håller sina ideologiska positioner så att inte högern med de högerradikala/högerextrema drar den politiska skalan åt det auktoritära hållet, med de värderingar som följer på det.

Jag är ju inte en V röstare, men det är bra om någon håller ställningarna i den änden. Kan de ha dämpat sig för att kunna passa i en regering? i så fall är offret väl stort.

Jag lutar absolut åt MP, mest för att de har ordet Miljö i sitt namn och helt ärligt inget annat parti verkar speciellt engagerat i klimatet. Något parti med Miljö i namnet måste få många röster för att något parti i Sverige ska bry sig om miljö igen.

Detta är så sorgligt! Vad ska man rösta på om man vill ha någon som står upp för en human invandringspolitik och en rimlig klimatpolitik och kan tänka sig att hålla fast vid detta? Helt ärligt spelar det ju mig ingen roll vilken sida som vinner om det ändå ska vara typ samma politik.
(Sen är det klart att Tidö är värre, men det är frustrerande att inget parti längre vill vara ett tydligt alternativ)
Rimlig klimatpolitik finns ju just nu bara ett parti tyvärr verkar det som.
Och de andra säger att de inte bryr sig om klimatet iom att det partiet inte får alla röster.

(trots att de alla lovat hålla Parisavtalet verkar de glömma den detaljen. MPs ambitioner är ju såvitt jag förstått inte mer radikala än att faktiskt hålla Parisavtalet.)

Men Klimatval 2026 ska fråga ut alla politiker i vår kommun om deras ambitioner. Kanske gör andra kommuner detsamma.

Inte ett exakt svar på ditt inlägg men reflektion utifrån att det inte finns något bra alternativ på vänsterkanten kvar:

Var blev Fi av? Jag gillade dom under Gudrun Shymans ledning men sen kändes det som de spårade totalt vid något tillfälle, var det förra riksdagsvalet? Eller EU-valet innan dess?
Det var såpass länge sedan att jag inte kommer ihåg när det var åtminstone. Det är lite synd för de hade varit en press från vänster som hade varit välbehövlig idag.

De startade ju som mittparti inte Vänster, sedan gled de till vänster. Men jag har för mig att de var extremt hatade, och gled under spärren (ah nej de var aldrig över tydligen)?

De har bytt namn och breddat sig från feminism enligt wiki.

2025 bytte partiet namnet till Feministerna och lanserade sig samtidigt som ett parti med även ett "dekolonialt" fokus.

Enad Röst​

Den 7 april 2026 skrev Internationalen att Feministerna och Solidaritet går ihop med ett antal aktivistgrupper under namnet "Enad Röst" för att ställa upp i riksdagsvalet 2026.

Senast ändrad:

Håller verkligen med! Jag har röstat på mp de senaste valen men hade nu lutat lite åt v just för att som du säger att de behövs i en allmän högergir, men när de inte står fast blir jag osäker på hur mycket de skulle ge upp för regeringsställning så nu lutar jag åt MP igen. Tycker dock att de är lite för osynliga för min smak i detta, men det kanske är att jag behöver följa fler miljöpartister på sociala medier.

Jag är ju inte en V röstare, men det är bra om någon håller ställningarna i den änden. Kan de ha dämpat sig för att kunna passa i en regering? i så fall är offret väl stort.

Jag lutar absolut åt MP, mest för att de har ordet Miljö i sitt namn och helt ärligt inget annat parti verkar speciellt engagerat i klimatet. Något parti med Miljö i namnet måste få många röster för att något parti i Sverige ska bry sig om miljö igen.
Jag vet inte om det är pga regeringskravet eller om det är så att Dadgostar alltid haft de här åsikterna. Men följden blir ju oavsett att de brister i konsekvens i sin ideologi samt att de siktar in sig på enstaka sakfrågor på bekostnad av en mer enhetlig systemkritik.

Och för mig är draget från både V och S mycket märkligt också utifrån att opinionssiffrorna efter senaste valet inte ens har varit särskilt bra för Tidöregeringen. Så varför inte utnyttja det och ta över det politiska samtalet med de egna hjärtefrågorna, för det hade nog kunnat vara relativt lätt med det utgångsläget man hade tidigt, men istället har man börjat anpassa sig efter vad man kanske tänker sig är Tidös väljare.

De startade ju som mittparti inte Vänster, sedan gled de till vänster. Men jag har för mig att de var extremt hatade, och gled under spärren (ah nej de var aldrig över tydligen)?

De kom ju in i EU nåt år, men sen var det väl en del frågetecken kring Soraya Post (heter hon så?) och hur hon röstat i olika frågor tror jag? Känns som att de tappade det när Schyman försvann, henne var jag väldigt förtjust i

Jag vet inte om det är pga regeringskravet eller om det är så att Dadgostar alltid haft de här åsikterna. Men följden blir ju oavsett att de brister i konsekvens i sin ideologi samt att de siktar in sig på enstaka sakfrågor på bekostnad av en mer enhetlig systemkritik.

Och för mig är draget från både V och S mycket märkligt också utifrån att opinionssiffrorna efter senaste valet inte ens har varit särskilt bra för Tidöregeringen. Så varför inte utnyttja det och ta över det politiska samtalet med de egna hjärtefrågorna, för det hade nog kunnat vara relativt lätt med det utgångsläget man hade tidigt, men istället har man börjat anpassa sig efter vad man kanske tänker sig är Tidös väljare.
På radio sa någon att att de trodde att Sossarna körde något slags Mingvasstrategi. Dvs sitta still i båten och inte röra sig. Eller inte störa när motståndaren har trasslat in sig.

• Gilla
Reactions: Mkb

Jag börjar också luta åt att proteströsta på MP. Eller ja, det är ingen stor protest för jag håller med om mycket :).

På radio sa någon att att de trodde att Sossarna körde något slags Mingvasstrategi. Dvs sitta still i båten och inte röra sig. Eller inte störa när motståndaren har trasslat in sig.
Till viss del kan jag förstå det i såfall, för de trasslar ju in sig av sig själva, men hur de hanterat tonårsutvisningarna från S är ju under all kritik. Jag skulle verkligen vilja veta vilka lagar de kommer vilja ha kvar av de som Tidö stiftat. Ska 13-åringar vara i fängelse? Ska angiverilagen vara kvar?

Det var såpass länge sedan att jag inte kommer ihåg när det var åtminstone. Det är lite synd för de hade varit en press från vänster som hade varit välbehövlig idag.
Ja, det var lite så jag menade. Det var ju betydligt mer vänster än V som det kanske hade kunnat hålla emot det här sluttande planet...

@Badger Så var det kanske? Ja, dom var nog ganska hatade. Kom aldrig in i riksdagen men i europaparlamentet (jag röstade på dem då). Det var tydligen 2014. Jävlar vad tiden går!
Ska spana in "Enad röst", för kuriosan om inte annat :).

Att KD vill ta bort rennäringens status som riksintresse (som för övrigt inte verkar betyda särskilt mycket i praktiken, men att ta bort det vore spiken i kistan) och ha minskad rennäring är vansinne, förutom själva rättighetsfrågan så fyller ju renarna inte minst en ekologisk funktion.

I sin motivering pratar hon om omvärldsläget och gruvor, skogsbruk och energi men också om "boende i området" som om KD bryr sig om det. Associerar enbart till alla andra gånger staten varit och tafsat på norra Sveriges naturresurser med absolut noll hänsyn till lokalbefolkningen. Det är i princip givet att med KD och resten av Tidö vid rodret skulle detta ha en touch av kolonialism.

Att KD vill ta bort rennäringens status som riksintresse (som för övrigt inte verkar betyda särskilt mycket i praktiken, men att ta bort det vore spiken i kistan) och ha minskad rennäring är vansinne, förutom själva rättighetsfrågan så fyller ju renarna inte minst en ekologisk funktion.

I sin motivering pratar hon om omvärldsläget och gruvor, skogsbruk och energi men också om "boende i området" som om KD bryr sig om det. Associerar enbart till alla andra gånger staten varit och tafsat på norra Sveriges naturresurser med absolut noll hänsyn till lokalbefolkningen. Det är i princip givet att med KD och resten av Tidö vid rodret skulle detta ha en touch av kolonialism.
Då blir det bättra om SD tar hand om kulturminister posten efter valet. Då kommer det svenska kulturarvet alltid att prioriteras först och före samtidskulturen enligt SD:s kulturpolitiske talesperson Alexander Christiansson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1459387

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka