Ja det är en tråkig utveckling på det området, jag lutar mer och mer åt MP i det här valet trots att jag tycker V verkligen behövs som motpol till högergiren från många andra partier. Samtidigt känns det lite som om V också till viss del gör en liten högergir eller åtminstone bortprioriterar tidigare typiska vänsterfrågor, vilket stör mig ännu mer än när exempelvis S gör det. Det är ju nu det verkligen behövs att vänstern i stort håller sina ideologiska positioner så att inte högern med de högerradikala/högerextrema drar den politiska skalan åt det auktoritära hållet, med de värderingar som följer på det.
Och jag har tidigare varit positiv till att V siktar på att vara med i regering, ser det som ett led i att politiken har mer av en transparens kring vilka som faktiskt har inflytande istället för den här "med fast ändå inte med"-attityden som gäller gentemot både V och SD i nuläget, men om det ska göras på bekostnad av att man ger upp merparten av sin vänsterpolitik kan V riskera hamna i ungefär samma situation som L. I ett ideologiskt sönderfall. Lite tidigt att säga det nu, men mina farhågor har väckts, hade önskat att V gick åt ett annat håll i en del frågor i nuläget.