Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ändå intressant att KD i september förra året röstade glatt igenom en kulturkanon med pappaledighet som en punkt i listan, och inte ens ett år senare gå till val på att ta bort den.
Jag förstår ärligt talat ingenting.
Det kanske är lite som att de gillar tex litteraturen i kulturkanon, men inte har planer på att försöka återuppväcka döda författare? Pappamånad kan bli en berättelse för barnbarnen, ungefär som att berätta om att hässja hö och köra häst och vagn?

Nej men det där var ju bara pinsamt? Det lät inte ens som att hon visste att det är fyra stycken?
Nej, det visste hon nog inte. Man kan ju förstå det så sett, grundlagen känns så viktig att det "borde" vara fler än fyra. Men här var det alltså Mohamsson som inte kände till det. Hon hade ingen aning, men hon vill ha prov om det svenska samhället för medborgarskap.

SD har stött KD:s utspel om rennäringen. Så det vore definitivt inte bättre med SD på kulturministerposten.

Sedan har SD alltid yrat om statens mark, det vill säga marken som staten stal, och att det är medborgarskap som ska diktera vem som har rätt till vad där.

De blev därför väldigt sura och bittra över att norrbottningar efter Girjasdomen fick förtur till jakt och fiske i det området. Är man så sugen på att jaga och fiska där kan man flytta dit så får man jaga och fiska på samma villkor som övriga människor som är folkbokförda i norrbotten. Men nej man vill kunna fara upp dit, utnyttja markerna, åka därifrån och sedan skita i hela den delen av Sverige tills man kommer på att man behöver jaga eller fiska igen eller hämta lite skog/mineral/energi.
SD har ju bland annat klagat på detta i en debattartikel (https://www.svd.se/a/JbmLB6/sd-lika-villkor-ska-galla-pa-statlig-mark):

"Efter Girjasdomen kan endast den som är folkbokförd i Norrbotten lösa jaktkort för småviltsjakt eller fiskekort i det berörda området, förutom om man är välbeställd och kan köpa exklusiva jakter, eller fiskekort till de bästa vattnen, genom att betala upp mot 40 000 kronor för en vecka. Domen innebär att på ett område av statens mark, större än Gotland, så står staten kvar med markägaransvaret medan samebyn dikterar villkoren för vem som får fiska och jaga småvilt."

Jag känner bara "och?" Det är enbart positivt att norrbottningar har förtur på sina egna områden. Vilket gnäll. Jakt och fiske är ändliga resurser, man kan inte köra populationer i botten utan någon måste i slutändan stå tillbaka och det är helt ok om det blir jägare och fiskare från övriga Sverige som får göra det. Staten skulle dessutom gradvis kunna lämna tillbaka markägaransvaret till lokalbefolkningen om det nu känns så fruktansvärt betungande. I södra halvan av Sverige äger staten jämförelsevis lite mark, det är en rad privata markägare som har jakträtten därnere och då har SD plötsligt inget behov av att gnälla på detta eller kräva att få jaga och fiska på de marker som de i nuläget saknar fri tillgång till. Norra Sverige däremot ska av någon anledning vara allmängods, eftersom staten stal marken och kom undan med det för x antal år sedan.

"Regeringen måste nu se till att säkra tillgången till friluftsliv på statens mark för alla svenska medborgare. Det är en gemensam rättighet. Om du är same, renägare, eller skåning ska inte spela roll. Sverige är vårt gemensamma land och nyttjandet av resurser på statens mark ska bygga på medborgarskap – inget annat."

Och det här är en helt galen slutsats i min mening. För det första är det lite av en halmdocka, för friluftslivet via allemansrätten gäller likadant i norr som i söder så det är ingen som stoppar någon skåning från att oskyldigt njuta av friska luften i Norrbotten, men det här handlar däremot om jakt och fiske. Jag ränner inte runt i Skåne och förväntar mig någon självklar jakträtt på andras mark, så varför ska skåningar göra det i Norrbotten? Det är fullt logiskt att lokalbefolkningen, de som faktiskt är folkbokförda där, har förtur. "Statens mark och svenskt medborgarskap" min röv, som man säger på ren svenska.

Att sedan vissa norrbottningar köper den här typen av argument och går på SD:s linje om att gynna skånska jägare utifrån dravel om stat och svenskt medborgarskap när alla vet precis hur dåligt staten har agerat i Norrbotten både historiskt och i närtid är ganska absurt faktiskt. Tala om att skjuta sig själv i foten.

Senast ändrad:
V ville ha skattesänkning på partiskatten för de egna topparna. Ja det kanske inte är så häftigt att betala skatt trots allt. Det var ju tur att det förslaget inte gick igenom!
Förslaget handlade främst om att återställa inkomstnivån till vad som var tänkt från början. Idag får en Vänsterpartist behålla 37.000 man ville höja den nivån till 41.000.

Vilket kan låta som mycket pengar, men det är ungefär vad en enhetschef inom äldreomsorgen kan få ut. Med fortsatt partiskatt på 37.000 är det en del som inte skulle kunna ta ett uppdrag för V. Man tjänar mer annars och har utgifter därefter.

V ville ju inte ha skattesänkning i partiet, de röstade ju ner det förslaget. Sen tycker jag väll inte att det är så konstigt att partistyrelsen föreslog en sänkning av partiskatten med tanke på de kostnadsökningar som finns. Det handlade ju om att en V-poitiker skulle få behålla 41 700 istället för 37 530 kr. Dvs betala ca 11 000 kr i partiskatt i månaden istället för 15 000 kr i månaden. Och vad jag vet är V den enda som har patisktt i sverige . Så även om de hade sänkt partiskatten till 11 000 kr i månaden måste man ju säga att de hade levt som de lär.

Men: Håller verkligen med om dina betraktelser från partikongressen. Jättemärkligt att nästan alla tilltalade varandra med "kamrater" och knutna nävar (jag tittade inte så länge så jag såg bara en knuten näve, dock tillräckligt).
Nej det var få knutna nävar, men mycket kamrater.

Jag är ju inte en V röstare, men det är bra om någon håller ställningarna i den änden. Kan de ha dämpat sig för att kunna passa i en regering? i så fall är offret väl stort.

Jag lutar absolut åt MP, mest för att de har ordet Miljö i sitt namn och helt ärligt inget annat parti verkar speciellt engagerat i klimatet. Något parti med Miljö i namnet måste få många röster för att något parti i Sverige ska bry sig om miljö igen.
En regering fattar ungefär 10.000 beslut om året. Det finns en viss poäng med att vara med och påverka de besluten.

Ja, och då vill jag att de ska uppfylla samma krav som flera andra yrkesgrupper ska göra, vara drogfria, inte ha kriminella kopplingar och nu om lagen om vandel träder i kraft att även den ska gälla dem.
Det vill man ju gärna tycka. Här i Göteborg är det några politiker som driver kravet att politiker ska säkerhetsprövas. Men då hamnar man i läget att vår säkerhetstjänst ska få avgöra vilka som kan bli politiker. Jag vet inte om det är en väg vi vill vandra?

Det vill man ju gärna tycka. Här i Göteborg är det några politiker som driver kravet att politiker ska säkerhetsprövas. Men då hamnar man i läget att vår säkerhetstjänst ska få avgöra vilka som kan bli politiker. Jag vet inte om det är en väg vi vill vandra?
Jag förstår problemet, men jag tycker det är fel att politiker som har så stort ansvar kan ha hur många skelett som helst i garderoben och riskera utpressning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka