Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem är förvånad. Än så länge är de inte klimatförnekare som tex Trumps polare, de skiter bara i klimatet.

Och låter bistånd gå till abortmotstånd i andra länder. Men argumenterar än så länge inte (direkt) mot abort i svensk politik.

Än så länge.
Hum jag tror att många i SD och KD är klimatförnekare, de bara inte säger det iom att deras väljare inte är lika mycket så. Tänker det är SD trollfabrikerna som går så hårt på alla klimatrelaterade artiklar.

Trots "skiten" för sänkningen av reduktionsplikten mm så drivmedelspriserna gick ner, som iom kriget stigit igen. Nu kräver S att skatten på drivmedelspriserna ska sänkas. Med tanke på att priserna inte ens kommit upp i de summor de själva hade under sin mandatperiod så ser jag det enbart som "valfjäsk". För nu är miljön inte det viktiga, utan "svenssons plånböcker"

Källa https://www.etc.se/klimat-miljo/s-k...katten-billigare-bensin-foer-vanliga-hushaall
Ja de borde verkligen M och S ta chansen och låta priserna bära iväg lite så att vi kan börja gå ifrån den volatila bensinen.

1774370193647.webp

Det här 🤣

Nya vandelskrav presenterades idag av regeringen. Nya som gamla uppehållstillstånd kan komma att sägas upp om man inte sköter sig. Då blir det utvisning. Vandelskravet ska gälla retroaktivt. Regeringen räknar med att det kommer att beröra etthundratusental personer. Föreslås börja gälla från 13 juli i år. Topp 👍

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...krav-skulder-och-fusk-kan-leda-till-utvisning

Regeringen föreslår ökade möjligheter att sätta utlänningar i förvar upp till 18 månader om dom inte samarbetar och lämnar landet när dom fått avslag. Ett nej är ett nej. Utlänningen kan ochså beläggas med vistelseskyldighet med eller utan fotboja så man vet var man har dom och kan då inte gå under jord och vistas olagligt i landet. Föreslås börja i sommar.

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...g-nu-foreslas-fotboja-och-langre-tid-i-forvar
Skrattretande att ministerns egna son har/hade kopplingar till högerextremister. Hur går det ihop med vandel, var ska vi utvisa honom? :angel:

Det kanske inte anses som bristande vandel att vara högerextrem…
....eller vänsterextrem.

Vi har ju haft lag om bristande vandel i Sverige. Men den lagen användes väldigt sällan eftersom folk kunde sköta sig. Så man ansåg att den inte behövdes. Nu däremot måste den införas just för att folk kan inte sköta sig. Vi har folk i landet som inte ska vara här helt enkelt.

Hum jag tror att många i SD och KD är klimatförnekare, de bara inte säger det iom att deras väljare inte är lika mycket så. Tänker det är SD trollfabrikerna som går så hårt på alla klimatrelaterade artiklar.
Ja, det tror jag också. Min jämförelse var väl med att partierna/högern som sådana inte använder sig av klimatförnekelse som samlande idé i Sverige. Än.

Det är en fråga om rätt eller fel? Svårare än så är det inte. Man ska inte kunna komma till Sverige och bete sig illa. Är det för mycket begärt tycker du? Man kommer hit för att få skydd och när skyddet inte behövs åker man tillbaka hem och tjänar och utvecklar sitt land.

Det är vi svenskar som bestämmer i vårt land och det är vi svenskar som sätter reglera och lagarna. Det gör vi genom demokratiska val och passar inte det så får man resa vidare till ett land som passar bättre. Ingen tvingar hit folk. Vi svenskar kräver ochså att vår stat skyddar oss mot sånna som både vill och gör oss illa. Man ska heller inte kunna komma hit, planera och göra andra illa i andra länder.
Är det för mycket begärt med sådant som rättssäkerhet, proportionalitet, likabehandling och att Sverige tar sitt folkrättsliga ansvar? I frågan om rätt och fel är det självklart att människorätts-perspektivet alltid trumfar nationalismen alla dagar i veckan.

Ditt andra stycke är som hämtat ur något auktoritärt partiprogram där man antingen ska hålla med om varje sak landets styrande gör eller ge sig av. "Ingen tvingar hit folk", du vet att det existerar sådant som krig och förföljelse? Folk väljer inte det. Men även utan det väcker dina formuleringar om "vi svenskar" hit och "vi svenskar" dit en del frågor om huruvida du anser att vissa mänskliga rättigheter är något som kan röstas bort om majoriteten av "vi svenskar" känner för det. För det anser inte jag, rättigheter ska inte gå att förhandla eller rösta bort på det viset i en verklig demokrati. Där måste "vi svenskar" lära oss av exempelvis vår europeiska historia.

Dessutom framstår din mening om demokratiska val mest som ett sätt att huka bakom Tidös valvinst för att slippa argumentera för din sak. Om de rödgröna vinner kommer du då formulera dig likadant i olika frågor: "passar inte det så får man resa vidare till ett land som passar bättre"? Knappast. Eller är du så konsekvent på riktigt? Hade du bett Evert Taube hålla käften (inte nödvändigtvis ordagrant) om du hade hört honom framföra Änglamark på den tid det begav sig, eftersom det politiska beslutet att bygga ut Vindelälven med vattenkraft redan var taget och han och övriga som protesterade vägrade falla in i ledet efter detta majoritetsbeslut? Hade du ropat "Passar inte det så får du resa vidare till ett land som passar bättre Evert Taube!" eller? Är du så konsekvent? Tvivlar på det, så du behöver inte gömma dig bakom argument om politisk majoritet, motivera med dina verkliga åsikter istället bara.

(Evert Taube skrev apropå svenskhet för övrigt till dåvarande statsministern i ett öppet telegram ”Om detta får ske då ska djävulen och icke jag vara svensk. Då flyr jag från detta land för att aldrig hit återkomma vare sig levande eller död”. Så kanske var han faktiskt beredd att flytta och det är lite intressant att kontrastera hans beskrivning av svenskhet, där människans värderingar i slutändan väger tyngre än nationen och där själva djävulen kan komma att personifiera svensken, mot din syn på svenskhet där nationen och svenskheten till synes går före allt, före sådant som rättssäkerhet, likabehandling och rättigheter.)

....eller vänsterextrem.

Vi har ju haft lag om bristande vandel i Sverige. Men den lagen användes väldigt sällan eftersom folk kunde sköta sig. Så man ansåg att den inte behövdes. Nu däremot måste den införas just för att folk kan inte sköta sig. Vi har folk i landet som inte ska vara här helt enkelt.
Du menar en av våra största svenskar Cornelis Vreeswijk?

Visst, att puckla på transor kanske är en merit numera

....eller vänsterextrem.

Nu blir jag osäker på om du förstod mitt inlägg
Det menade att för nuvarande regering är det kanske inte bristande vandel att vara högerextrem. Din kommentar menar att de inte heller tycker att det är bristande vandel att vara vänsterextrem?

Ibland undrar jag hur det hade varit om Sverige inte hade röstat nej till Lemkins ursprungliga koncept gällande folkmord. Alltså det där även kulturellt folkmord ingick. Det kulturella folkmordet som Sverige (internt, inte utåt sett) bekymrade sig över att man kunde gjort sig skyldiga till gentemot den samiska befolkningen.

Hur hade maktförhållandet då sett ut i dagens konfliktområden, om man hade konfronterats med sina handlingar på riktigt redan då? Hade regeringen kommit undan med exempelvis Gállok-beslutet? Och hur hade språkpolitiken sett ut, hade L överhuvudtaget kunnat komma med sitt utspel om obligatorisk svensk språkskola för tvååringar?

Hade politiken, eller folk överhuvudtaget, vältrat sig i sin svenskhet till den grad som de verkar göra idag? Om det hade funnits en diskussion om Sveriges kulturella folkmord?

Senast ändrad:
VEt du vilken kategori på människor som är den vanligaste arbetslöa personen i Sverige?

Det vet jag.

Det är en svenskfödd medelålders man med i bästa fall 2 årigt gymnasium som utbildning.
Ofta har vederbörande olika grad av fysisk och inte minst psykisk ohälsa.

För jobbb inom äldreomsorg krävs undersköterskeutbildning.
Hur många av de här vanligaste arbetslösa tror du har det?
Tror du att de överhuvudtaget är lämpliga i vården?

Vet du att man behöver taxikort, alltså utbildning, för att köra taxi?

Ni rasister är för roliga, tror att bara för att någon är SVENSK så är man automatisk kvalificerad och lämplig för vilket jobb som helst.

Förövrigt då skickas utbildade, omtyckta, kvalificerade, medarbetare ut från Sverige, för att Xenofober har har fixa fjantiga ideer.

Hoppas att även du observerat att det gått för långt.
Det finns inget allmänt folkligt stöd för att utvisa etablerade människor, bebisar, eller 18-åringar.

Vill bara nämna här att det inte alls krävs usk utbildning för att jobba inom äldreomsorgen. Väldigt många har ingen utbildning alls, överhuvudtaget. Väldigt många. Däremot kräver dom flesta kommuner usk utbildning för att få fast anställning.

JAg gissar att du inte har haft speciellt mycket att göra med verklighetens arbetslösa.

Vill du att en person med psykisk ohälsa, och/eller missbruksproblematik, som dessutom är föga motiverad för ett omvårdnadsjobb ska ta hand om dina åldrande föräldrar?

Ska vi införa tvångsarbete, som spinnhus och liknande tycker du?

På tal om det så är det precis det som görs nu i ett projekt. Nämligen att personer med psykisk ohälsa " jobbar" med personer med psykisk ohälsa. Som en brygga mellan personal och patient/ brukare/ kund/ hyresgäst . Ja det är alla benämningar som dessa boenden haft. Dom bestämmande tänker att det ska vara enklare för hyresgästen att öppna upp sig osv och att personen som haft psykisk ohälsa har en annan förståelse och lättare kan nå fram. På vårt boende funkade det inte då personen fortfarande var för sjuk men ett annat boende har det funkat jättebra på. Dom får ersättning utifrån hur mkt dom jobbar men dom ersätter givetvis ingen " riktig" personal.

Alltså nivån i denna tråden är ju den lägsta jag läst på länge i detta forumet! Det liknar ju aftonbladets kommentarsfält. Förr i tiden respekterade folk sina politiska motståndare men det här blir bara värre och värre. Vad hände med att framföra sin egen politik? Det enda det går ut på idag är att förlöjliga, smutskasta, hitta artiklar för 10-20år sedan om någon som råkade göra något fel. Så jäkla tröttsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka