svensk tv för alla!!

Jag pratar flytande Svenska, tyska, engleska , franska begränsat spanska, italienska, mycket dåligt japanska, perisiska och arabiska.ch jag blir störd av att foilk som bott i Sverige 7 år beklagar att de inte kan svenska- då de aldrig tittat på tex svenska nyheter!!
Läge att tipsa om svenskakurser då kanske så de får en ärlig chans?

Jag ser ingen poäng med att veta varför vi har systembolaget om man ändå inte dricker alkohol. Det är ju knappast något som drabbar dem då. Skola och bidrag är väl bra att veta då det är något de troligen kommer i kontakt med.

Hur mycket måste man kunna om historian till landet man bor i då? Historiekunskaperna är ju något som rasat de senaste åren upplever jag.

Följdfråga, förutom att du kan starta en tråd på Buke om hur hemska människor de är som inte ser till att lära sig ditt och datt om Sverige, vad får du ut av relationen? Ni hade nog varit gladare utan varandra som det verkar på dig.
Nej då de ser helt nyktert på sverige-föräldrar na älskar sina barn som man gör- de vill att de ska klara svensk skola utan att bli knäckta- precis som svenska föräldrar !!!

Absolut inte att man måste gå på systemet- men varför vi har systemet- varför vi har allmän skola- varför vi har socialbidrag-det tycker jag varje svensk ska veta"""

Det vet nog inte alla som är uppvuxna här ens. Även om du tycker de borde veta det. Någon gång kanske de har fått informationen via skola eller annat, men saker glöms bort. Jag har glömt massor från skoltiden. Det mesta går ju att googla på dessutom, om man nu vill veta.

För de som är vuxna och kommer hit finns säkert en del grundläggande nödvändigt samhällsinformation via SFI. Och fika, det tror jag att medmänniskor omkring dem lär dem; om de nu får en bra svenskundervisning och på så vis har möjlighet till jobb så får de sannolikt mycket sådan information där. Om det är en fika-ritualiserad arbetsplats vill säga.
På de ställen jag jobbat ser fika-ritualen helt olika ut - på vissa svenska arbetsplatser fikas det inte alls, hör och häpna!

Och jag tycker det är jävla dåligt att man inte kan ett skit om Sverige om man är född och uppvuxen här
Okej, alltså, vad behöver du veta om landet du bor i för att klara dig?

Mina förslag:
lagar och regler du kan tänkas komma i kontakt med
var man vänder sig för att få hjälp med saker man behöver hjälp med eller var man letar för att hitta hjälpen
jobb och skatt, hur funkar det, ungefär

Jag kan inte komma på något mer som är väldigt viktigt. Svensk kultur, historia etc är egentligen inte nödvändigt. Det är intressant att veta så man förstår vad folk pratar om men nu för tiden är speciellt kultur så mycket mer än det vi har i Sverige. Astrid Lindgren har liksom passerat och ersatts av författare från andra länder. Jag plågade mig igenom boken 1984 för att folk pratar om den och då var det intressant att veta vad det var precis som att jag tagit reda på annat jag hört talas om av eget intresse. Det är väldigt lättillgängligt och om man pratar om olika sorters kultur väcker man kanske ett intresse.

Jag tycker inte det finns någon begränsning att lära sig om sitt nya hemland!!! Varför vi är som vi är- varför vi har vasalopp- varför v i har stängt på söndagar!!! Man behöver inte tro på allt men man ska veta hur det kommer sig!!!

Det vet nog inte alla som är uppvuxna här ens. Även om du tycker de borde veta det. Någon gång kanske de har fått informationen via skola eller annat, men saker glöms bort. Jag har glömt massor från skoltiden. Det mesta går ju att googla på dessutom, om man nu vill veta.

För de som är vuxna och kommer hit finns säkert en del grundläggande nödvändigt samhällsinformation via SFI. Och fika, det tror jag att medmänniskor omkring dem lär dem; om de nu får en bra svenskundervisning och på så vis har möjlighet till jobb så får de sannolikt mycket sådan information där. Om det är en fika-ritualiserad arbetsplats vill säga.
På de ställen jag jobbat ser fika-ritualen helt olika ut - på vissa svenska arbetsplatser fikas det inte alls, hör och häpna!
Jag jobbar som regel 12-timmarspass med maximalt 40 minuters lunch, ibland ingen alls. Ingen fika. Kaffe dricker man medan man gör annat.

Fika är väl det man behöver veta minst om kan jag tycka.

Nej det vet jag- men vad vet dina utländska kollegor???

Frågan löd: vad får du ut av relationen? Det var inget direkt svar på den frågan...
Jag vägrar att accepterar att bra ungdomar ska inte klara skolan för att deras föräldrar inte är insatta med svenskt skolsystem- varje unge som jag f¨år in på gymnasiet känner jag att jag har lyckats- annars ärligt talat så skiter jag i relationen :)

Jag tycker inte det finns någon begränsning att lära sig om sitt nya hemland!!! Varför vi är som vi är- varför vi har vasalopp- varför v i har stängt på söndagar!!! Man behöver inte tro på allt men man ska veta hur det kommer sig!!!
Spelar det någon roll? Man kan väl lära av varandra? Man märker nog rätt omgående att i Sverige går man inte fram och kramar och tjoar på ytligt bekanta hur som helst, om personen är "typisk svensk" kommer den kramande tjoande människan att få höra eller märka det snarast. Som exempel. Aldrig att jag satt mig och läst hur man måste bete sig och varför de har stängt på måndagar om jag flyttat till ett annat land. Jag hade konstaterat att det är stängt, anpassat mig i den utsträckning jag anser att jag vill anpassa mig och i den takt jag tycker är rimlig.

Det finns väl ingen begränsning i att lära sig om hemlandet för oss heller.

Men det måste ju ändå vara något man väljer själv. Om jag inte är intresserad av att kunna vilka kungar som suttit på tronen sedan 1400-talet så måste jag ju få välja att strunta i det. Om jag inte är intresserad av att läsa alla böcker av Selma Lagerlöf så måste jag få välja att slippa. Om jag inte vill fika eller dela ritualen att titta på Kalle på julafton så slipper jag.

Jag skulle önska att det vore DET som var "svenskt" - att vi är toleranta och inte kräver att människor (vare sig födda här eller ej) ska tvingas titta på vasalopp (jag tittar inte), tvingas titta på Emil, tvingas fika eller annat.

De som är nyfikna på hur saker kommer sig kommer ändå att lära sig det; de frågar, googlar, läser på.

Det måste ju även föreligga ett intresse hos de som du anser ska veta sådant. Allmän skola, menar du skolplikten då? Det är det minsta problemet, de flesta jag har mött är väldigt intresserade av skolan och jag brukar passa på att prata lite runt det när man har ankomstsamtal på skolan med tolk. Resten är ju upp till de som tar emot att informera om och där finns det säkert ett regelverk där myndigheterna bestämt vad som är viktigt.

Nej det vet jag- men vad vet dina utländska kollegor???
De vet det mesta om fikat i alla fall.... de jobbar ju hos oss (och vi fikar).

Det de inte vet om Emil eller historiken om Systemet det struntar jag faktiskt i. Jag jobbar inte med sådana frågor att det är viktiga kompetenser. Skulle något av ämnena dyka upp i ett fikarum och en utländsk kollega ser frågande ut eller börjar ställa frågor så berättar jag väl vad vi pratar om. Värre än så är det inte. Precis som när ämnet hästar dyker upp i fikarummet och jag är i princip den enda hästmänniskan där.

Jag vägrar att accepterar att bra ungdomar ska inte klara skolan för att deras föräldrar inte är insatta med svenskt skolsystem- varje unge som jag f¨år in på gymnasiet känner jag att jag har lyckats- annars ärligt talat så skiter jag i relationen :)

Så relationen till föräldrarna är inte en relation i alla fall då? Annars kan man ju se det som ett jättebra sätt (om du har utrymme i rollen som yrkesperson eller privat) att just skapa bra relationer till föräldrar inom de grupper där du är oroad för att föräldrarna verkar ha dåliga kunskaper om det svenska skolsystemet. Den organisation du jobbar för kanske kan göra riktade insatser med information till dem för att förebygga att deras barn blir drabbade.

Det finns väl ingen begränsning i att lära sig om hemlandet för oss heller.

Men det måste ju ändå vara något man väljer själv. Om jag inte är intresserad av att kunna vilka kungar som suttit på tronen sedan 1400-talet så måste jag ju få välja att strunta i det. Om jag inte är intresserad av att läsa alla böcker av Selma Lagerlöf så måste jag få välja att slippa. Om jag inte vill fika eller dela ritualen att titta på Kalle på julafton så slipper jag.

Jag skulle önska att det vore DET som var "svenskt" - att vi är toleranta och inte kräver att människor (vare sig födda här eller ej) ska tvingas titta på vasalopp (jag tittar inte), tvingas titta på Emil, tvingas fika eller annat.

De som är nyfikna på hur saker kommer sig kommer ändå att lära sig det; de frågar, googlar, läser på.
Jo men barnen klarar sig inte på det!!

Angående vasaloppet, jag är inte den som kollar särskilt mycket på sport men just den typen av kunskap, varför vasaloppet går och vissa författare, musiker och lite sånt intresserar mig lite. Det är intressant allmänbildning för mig. Däremot finns annan allmänbildning jag lärt mig i skolan via kärnämnen som jag inte alls minns något av idag. Varför är viss allmänbildning viktigare än annan? Svensk geografi som exempel. Just fucking google it. Svaret finns där, tekniken har jag i min byxficka.

Det här är uppenbarligen väldigt viktigt för dig. Är det viktigt för dem? Har du satt dig in i varför det inte är viktigt för dem?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål
  • Skadade hästar och konvalescenter
Tillbaka