Svenska akademin?

Det man kan undra är varför alla de som visst om J-C Arnoults beteende inte sagt något under alla dessa år utan fortsatt att stötta och uppmuntra, feministerna gav ju honom t.o.m. Nordstjärneorden för bara några år sedan mm.

Nu tävlar man istället om vem som kan visa mest avsky mot honom.
 
Det känns förståeligt att Stridsberg såg det som en omöjlighet att stanna. Och ja, det känns ju som att Horace solkar ned mest. Åtminstone framstår det ju så för oss som bara läser om konflikten, eftersom att han med näbbar och klor tycks försvara det gamla och sabotera uttalanden från Akademien som skulle kunna leda framåt. Däremot så har jag svårt att se att han skulle lämna, han sa ju så fint i intervjun att möjligheten till utträde bara ska gälla de som själva inte vill vara delaktiga längre, och att de inte ska påverkas av exempelvis media. Haha, jag har förresten lite problem med att jag trots allt gillar Engdahls doktorsavhandling Den romatiska texten. Fast å andra sidan har jag inte läst speciellt mycket av hans nyare produktion.

Är halvvägs genom Den sista grisen. Hittills någon enstaka briljant mening. I övrigt ett ganska ihåligt skrivande i en stil som känns som en trött upprepning av hur man skrev för 100-150 år sedan, och en kvinnosyn som känns precis lika gammal. Och så dessa trista generaliseringar där han Talar Om Hur Saker Är. Och kryddar med något citat på tyska eller slänger ur sig namnet på någon Död Gubbe.
 
Är halvvägs genom Den sista grisen. Hittills någon enstaka briljant mening. I övrigt ett ganska ihåligt skrivande i en stil som känns som en trött upprepning av hur man skrev för 100-150 år sedan, och en kvinnosyn som känns precis lika gammal. Och så dessa trista generaliseringar där han Talar Om Hur Saker Är. Och kryddar med något citat på tyska eller slänger ur sig namnet på någon Död Gubbe.

Jag menade mest hans litteraturvetenskapliga produktion, det mer skönlitterära tar jag för givet att jag inte skulle stå ut med ;)
 
@svea seriöst duktigt, pust, bra, väldigt mycket tack för den lilla rescensionen.

@Anders ja tänk kvinnor och feminister gör fel. De är hemska för de tar felaktiga beslut. För en kvinna ska ha rätt at ta beslut får det absolut inte bli fel utan måste vara perfekt Ich "flawless". Fy fn , hur skulle det se ut om kvinnor vore lika som män och tog felaktiga beslut ibland, va? Oerhört, bara tanken är kränkande. Kvinnan som tog det felaktiga beslutet borde stenas och brännas på bål. Oerhört. Fräckt och alla "kulturtanter" som protesterade är kommunister.

"En är väl inte sämre än att en kan ändra sig" Regeringen tittar på möjligheten att dra tillbaka läste jag någonstans i mina öppnakällorinternetsvepsscanningar.

Det verkar så seriöst konstigt allting. varför i hlvt var Horace på eftermiddagsradio häromdagen? Så illojal mot det pressmeddelande som skickades ut av svenska akademins kanslist häromdagen efter det hemliga mötet på torsdagen. Dvs det jag får ut av media är Horace totala illojalitet mot den lojalitet som svenska akademin tydligen kräver. Att gå ut i media på det sättet återigen ge sig på Danius och fara ut mot pressmeddelandet är illojalt mot stadgarna, vilka kungen beslutat att han förfogar över.
 
Jag har seriöst svårt att förstå hur de kom på idéen att bjuda in Sara Stridsberg till akademin? Hon är jämförelsevist otroligt ung och en merit är uppenbarligen att hon översatt scum. Scum är väl på alla nivåer lite seriöst enkelspårigt. Varför i hela friden kom krisitina lugn in för bara tio pr sedan och var tvungen att vara gammal när Sara Stridsberg kom in så ung? Jonas Gardell hade väl varit käck i den samlingen istället, lena Andersson, Hassan khameri är o ternationel stjärnstatus, vad heter han poeten som berättar sina dikter på scen Bruno k Öijer? Istället bjuder in en blond svensk flicka utseendemässigt en kopia av de två övriga blonda svensa flickorna i akademin, Frostensson och svenungsson. Vilket inte behöver betyda att de är psykiskt lika. Vilket är otroligt uppenbart att de inte är.
 
Senast ändrad:
"Den sista grisen" verkar vara en höjdarproduktion som är det han kommer bli ihågkommen för.” penetreringen är alltid ett nederlag för kvinnan och en seger för mannen.” Känns som om vi aldrig blir av med deras djvl skilsmässa. Det skrev var ju varsin hatbok om varandra och nu fortsätter de att kriga offentligt, seriöst?? Allt enligt typ följa kulturnytt på tv. Dessa två människor som var gifta med varandra är seriöst ett skämt och de förstör och med testosteronets makt som också ökar för männen i deras övergångsålder så är mannen mer aggressivt utåtriktad och hatar var kvinna i sin närhet. Danius fick väl bara vara måltavla för Horace hat mot witt Brattström. Skämmes göre de.
Ja det känns som att hela "Metoo" hamnade rakt in i hans blinda fläck och svaga punkt om man läser om den boken http://www.gp.se/kultur/kultur/horace-engdahl-den-sista-grisen-1.7944 ett till citat:

”Hos kvinnan leder frihet till depression: det är vad en ung läsarinna kan lära sig hos Marguerite Duras. Sedan är det bara att välja”.

”I en ung mans sinne finns det ett innersta rum, och i detta finns det bara plats för en sak, nämligen för honom själv”. Och längre fram: ”I en ung kvinnas sinne finns det ett innersta rum, och detta centrum är tomt, hon är inte ens själv där. Hon sitter utanför och väntar på att någon skall fylla det”.

Han kan nog helt ärligt inte klara av att se att det skulle vara ett problem om kvinnan vill eller inte så länge en kulturell "vivör" är inblandad.
 
Ja det känns som att hela "Metoo" hamnade rakt in i hans blinda fläck och svaga punkt om man läser om den boken http://www.gp.se/kultur/kultur/horace-engdahl-den-sista-grisen-1.7944 ett till citat:

”Hos kvinnan leder frihet till depression: det är vad en ung läsarinna kan lära sig hos Marguerite Duras. Sedan är det bara att välja”.

”I en ung mans sinne finns det ett innersta rum, och i detta finns det bara plats för en sak, nämligen för honom själv”. Och längre fram: ”I en ung kvinnas sinne finns det ett innersta rum, och detta centrum är tomt, hon är inte ens själv där. Hon sitter utanför och väntar på att någon skall fylla det”.

Han kan nog helt ärligt inte klara av att se att det skulle vara ett problem om kvinnan vill eller inte så länge en kulturell "vivör" är inblandad.

Men herregud. Jag känner mig alldeles matt av idiotin.
 
Jag har seriöst svårt att förstå hur de kom på idéen att bjuda in Sara Stridsberg till akademin? Hon är jämförelsevist otroligt ung och en merit är uppenbarligen att hon översatt scum. Scum är väl på alla nivåer lite seriöst enkelspårigt. Varför i hela friden kom krisitina lugn in för bara tio pr sedan och var tvungen att vara gammal när Sara Stridsberg kom in så ung? Jonas Gardell hade väl varit käck i den samlingen istället, lena Andersson, Hassan khameri är o ternationel stjärnstatus, vad heter han poeten som berättar sina dikter på scen Bruno k Öijer? Istället bjuder in en blond svensk flicka utseendemässigt en kopia av de två övriga blonda svensa flickorna i akademin, Frostensson och svenungsson. Vilket inte behöver betyda att de är psykiskt lika. Vilket är otroligt uppenbart att de inte är.

Visst blev jag lite förvånad när Stridsberg valdes in, men samtidigt tycke jag att det var intressant just för att hon är förhållandevis ung. I led med att försöka modernisera så var det faktiskt ett bra val med en relativt ung kvinna, som ändå har en hyfsad litterär produktion sedan innan. Varför ser du det som negativt? Sedan får man ju ha i åtanke att, speciellt skönlitterära författare, som skulle plats i Akademien kanske helt enkelt vill. Öijer kan jag exempelvis inte tänka mig är speciellt intresserad av att binda upp sig på det viset. Gardell tror jag istället för för folklig för att bli invald - om han nu ens skulle vara intresserad. Annars skulle jag inte ha något emot honom på en stol. Men med tanke på de som lämnat så är det ju även aktuellt att fylla på med några akademiker också, där vet jag inget förslag på rak arm. Överhuvudtaget så ger nog tanken på Svenska Akademien en dålig smak i munnen på eventuella kandidater, såväl som för oss andra.
 
Visst blev jag lite förvånad när Stridsberg valdes in, men samtidigt tycke jag att det var intressant just för att hon är förhållandevis ung. I led med att försöka modernisera så var det faktiskt ett bra val med en relativt ung kvinna, som ändå har en hyfsad litterär produktion sedan innan. Varför ser du det som negativt? Sedan får man ju ha i åtanke att, speciellt skönlitterära författare, som skulle plats i Akademien kanske helt enkelt vill. Öijer kan jag exempelvis inte tänka mig är speciellt intresserad av att binda upp sig på det viset. Gardell tror jag istället för för folklig för att bli invald - om han nu ens skulle vara intresserad. Annars skulle jag inte ha något emot honom på en stol. Men med tanke på de som lämnat så är det ju även aktuellt att fylla på med några akademiker också, där vet jag inget förslag på rak arm. Överhuvudtaget så ger nog tanken på Svenska Akademien en dålig smak i munnen på eventuella kandidater, såväl som för oss andra.
För mig tillhör det konceptet. Män väljer unga kvinnor inte äldre kärringar. Det är en del av strukturen. Faktum är att författaren och scum-översättaren Sara stridsberg borde insett att hon är invald. Jag tror att Sara Stridsberg liksom övriga hellre hade lyckats med sitt uppdrag i svenska akademin än misslyckats. Ny fräsch tjej, ung som ska lätta upp stämningen, visst, kul. Hon ser precis likadan ut som Frostensson och Svenningsson de är sjukt lika alla tre fast så olika kompetenser. Peter Englund och Sara Danius borde ha klarat ut omvandlingen tillsammans,själva istället för att utsätta en aktiv författare med så tydlig feministisk profil Till en sådan situation med extremt förstockade gubbar och Expressenartiklarna kom på 90-talet. Nu har Sara inte klarat av att sitta kvar. De som valde Sara gav Sara ingen chans, det var dömt att misslyckas.

@Anders det var för kulturministern bara en googling till expressenartiklarna och arbetsförmedlingen hade kompetens att avsluta allt stöd till forum redan då. Så okej, förlåt , eller ja , den feministiska regeringen borde ha googlat eller frågat sin generaldirektör för arbetsförmedlingen varför den avslutade samarbetet på 90- talet. En pudel, eller ja, vet inte. , eftertänksamhetens kranka blekhet. Okej?

@Badger citat från

"Han kan nog helt ärligt inte klara av att se att det skulle vara ett problem om kvinnan vill eller inte så länge en kulturell "vivör" är inblandad."

Du skriver så subtilt att det är nästan svårt att urskilja och förstå. Jo, det finns grövre benämningar på det du skriver.


Jag tror jag varit en ångvält här nu ett tag. Ha de, ForumVänner, vänner på Forum. Det enda Forum.
 
@Badger citat från

"Han kan nog helt ärligt inte klara av att se att det skulle vara ett problem om kvinnan vill eller inte så länge en kulturell "vivör" är inblandad."

Du skriver så subtilt att det är nästan svårt att urskilja och förstå. Jo, det finns grövre benämningar på det du skriver.


Jag tror jag varit en ångvält här nu ett tag. Ha de, ForumVänner, vänner på Forum. Det enda Forum.

Ja det är meningen. Det känns omöjligt att lyckas få fram den bild jag gissar att han har av kvinnor i sitt huvud om jag inte använder den vägen. Jag tvekar inte att skriva våldtäktsman om jag vill men här tyckte jag att jag fick fram andemeningen i det tankesätt jag gissade att -han, hade bättre genom att skriva på det här viset.

I hans föreställningsvärld är en våldtäkt säkerligen någonting en obildad sälle utför i en mörk gränd. Inte en "vivör" (hans ord) i en "kultursalong". Finns till och med statistik på hur folk föreställer sig en våldtäkt, inklusive moderna unga män. Och det är vanligen gatan och rå sälle, inte hemmet/kultursalongen/hotellrummet och en brat/kulturman.
 
För mig tillhör det konceptet. Män väljer unga kvinnor inte äldre kärringar. Det är en del av strukturen. Faktum är att författaren och scum-översättaren Sara stridsberg borde insett att hon är invald. Jag tror att Sara Stridsberg liksom övriga hellre hade lyckats med sitt uppdrag i svenska akademin än misslyckats. Ny fräsch tjej, ung som ska lätta upp stämningen, visst, kul. Hon ser precis likadan ut som Frostensson och Svenningsson de är sjukt lika alla tre fast så olika kompetenser. Peter Englund och Sara Danius borde ha klarat ut omvandlingen tillsammans,själva istället för att utsätta en aktiv författare med så tydlig feministisk profil Till en sådan situation med extremt förstockade gubbar och Expressenartiklarna kom på 90-talet. Nu har Sara inte klarat av att sitta kvar. De som valde Sara gav Sara ingen chans, det var dömt att misslyckas.

Det känns som att du skjuter bredvid mål här, för nu framstår det som att du trycker ned Stridsberg och nedvärderar hennes kometens till att hon är just en ung kvinna med ett visst utseende, för att i samma veva tycka att de gjorde henne orätt när hon valdes in, pga. klimatet? Jag kan tycka att det är ett steg i rätt riktning att välja in en vettig person och hoppas, hur naivt det än framstår, att det ska kunna bidra till förändring. Och även om jag förstår din tanke om ung tjej vs. äldre "kärring" så är det ju positivt med nytt ungt blod också, en sak i taget liksom. Sedan så är det ju BRA med de olika kompetenserna som Stridsberg, Frostenson och Svenningsson står för. Den senare är jag lite mer tveksam till varför hon invaldes dock, flera källor vittnar ju om att hon har en nära relation med både Frostenson och kulturprofilen.
 
Det känns som att du skjuter bredvid mål här, för nu framstår det som att du trycker ned Stridsberg och nedvärderar hennes kometens till att hon är just en ung kvinna med ett visst utseende, för att i samma veva tycka att de gjorde henne orätt när hon valdes in, pga. klimatet? Jag kan tycka att det är ett steg i rätt riktning att välja in en vettig person och hoppas, hur naivt det än framstår, att det ska kunna bidra till förändring. Och även om jag förstår din tanke om ung tjej vs. äldre "kärring" så är det ju positivt med nytt ungt blod också, en sak i taget liksom. Sedan så är det ju BRA med de olika kompetenserna som Stridsberg, Frostenson och Svenningsson står för. Den senare är jag lite mer tveksam till varför hon invaldes dock, flera källor vittnar ju om att hon har en nära relation med både Frostenson och kulturprofilen.
okej, det köper jag, visst varför inte.

Framförallt har jag ingen kompetens att vara med i den här diskussionen överhuvudtaget. De kunde väl vara snälla och lugna ned sig lite. Jag avslutar med brasklapp om media presenterar något för korkat.
 
Att dom ställer in nobelpriset i litteratur --- bra eller dåligt?

Tycker det är oproffsigt..... dom har ETT viktigt jobb och dom kan inte göra det? Vad är det man ska göra som är så mycket viktigare än nobelpriset i litteratur och hur ska man fixa förtroendet när man visat att man inte kan pausa sitt drama för att göra sitt jobb? :confused:
 
Att dom ställer in nobelpriset i litteratur --- bra eller dåligt?

Tycker det är oproffsigt..... dom har ETT viktigt jobb och dom kan inte göra det? Vad är det man ska göra som är så mycket viktigare än nobelpriset i litteratur och hur ska man fixa förtroendet när man visat att man inte kan pausa sitt drama för att göra sitt jobb? :confused:
Vettigt.

Den som får priset kan nog tänka att det är solkat av turbulensen.
Dessutom har de som ska utse pristagaren decimerats. De är 4 istället för fem.

Nästa år delas två års priser ut. Det köper tid och lugn för ett klokt beslut.
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Hedinn
·
Samhälle Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 644
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera svenska hästar syns i startfältet för årets världscupfinal i hoppning som går av stapeln nästa vecka, men bara en av dem rids av...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp