Svenska hoppryttarens OS-fall tas upp i Cas

Hoppryttaren Mathilda Karlsson hopp om att få vara med i OS i Tokyo står till idrottens skiljedomstol Cas, som på onsdagen tar upp hennes fall, skriver Dagens Nyheter.
Jag hoppas verkligen att hon och den andra ryttaren vinner det här caset.

Det är ju inte direkt deras fel att tävlingarna arrangerats och att det fanns en form av kryphål i banhoppningsreglementet gällande arrangemang.

Om de inte vinner hoppas jag FEI oxå i konsekvensens namn drar in samtliga OS och mästerskapskval i fälttävlan som rids i CCI4*-L på udda platser med extremt få deltagare över banor med en svårighetsgrad som närmast är att liknas med en kort 3* om ens det 😡
 
Jag hoppas verkligen att hon och den andra ryttaren vinner det här caset.

Det är ju inte direkt deras fel att tävlingarna arrangerats och att det fanns en form av kryphål i banhoppningsreglementet gällande arrangemang.

Om de inte vinner hoppas jag FEI oxå i konsekvensens namn drar in samtliga OS och mästerskapskval i fälttävlan som rids i CCI4*-L på udda platser med extremt få deltagare över banor med en svårighetsgrad som närmast är att liknas med en kort 3* om ens det 😡

Fast felet var väl att klasserna var stängda och sedan gjordes om till kvalklasser? I fälttävlan går ju terrängen i vad som kan liknas vid en kort 3* medan hoppningen går över en supermaxad 1.60 . Då blir det lite fel att kvala i 1.40 eller vad det nu var. (Även om just Matilda rider 1.60 på ett bra sätt).
 
Fast felet var väl att klasserna var stängda och sedan gjordes om till kvalklasser?
Fast det är ju fortfarande inte Mathildas fel. De här ryttarna var ju med på FEIs lista på färdigkvalade ryttare till OS innan man plötsligt ryckte undan mattan under fötterna på dem. Fast det är FEI själva som haft ett kryphål i systemet och gjort fel.

Alla draft schedules skrivs ju dessutom under av respektive ansvarige på FEI, och då borde man inte kunna komma med efterkonstruktioner.

T.ex som den som FEIs fälttävlansansvarige gjorde på ungdomarnas samlade EM i Fontainebleau 2018. När denne beklagade sig över det franska ridsportförbundets bristande förmåga i att schemalägga tävlingar. Detta apropå att det samtidigt med EM-tävlingarna i Fontainebleau reds en CCI4*-S Event Riders Masters klass i Jardy 8 svenska mil därifrån. En tävling som delade terrängens banbyggare med EM-tävlingarna..
 
Fast det är ju fortfarande inte Mathildas fel.

Nej, hon blir ju drabbad såklart. Fast jag kan fortfarande inte tycka det är rätt att suspekta tävlingar tillkommer i sista hand , där antalet rankingivande klasser tredubblades efter anmälan stängts där inbjudan bara gick ut till vissa utvalda personer vilka då flög upp i toppen i OS rankingen efter denna specifika tävling.

Hade allt gått rätt till här hade ju inte FEI utrett.


Vad hände på junior och YR EM ? Jag hängde inte med i det!
 
Nej, hon blir ju drabbad såklart. Fast jag kan fortfarande inte tycka det är rätt att suspekta tävlingar tillkommer i sista hand , där antalet rankingivande klasser tredubblades efter anmälan stängts där inbjudan bara gick ut till vissa utvalda personer vilka då flög upp i toppen i OS rankingen efter denna specifika tävling.

Hade allt gått rätt till här hade ju inte FEI utrett.


Vad hände på junior och YR EM ? Jag hängde inte med i det!
Jag håller absolut med dig att "low rogue events" inte hör hemma i kvalifikationssystemet oavsett gren. Anser även att det bör finnas ett minimiantal gällande antalet starter för att det ska räknas som kval. Då får organisationerna ligga i lite hårdare om man så säger. Men som det nu skett tycker jag det är pinsamt att man inte tar ansvar från FEI gällande att man gjort fel.

På EM 2018 för YR och Juniorer riktades det en hel del kritik mot Pierre Michelet (banbyggaren i terrängproven) över att han inte var tillgänglig som man borde kunna förvänta sig under ett internationellt mästerskap. För den helgen pendlade han mellan EM i Fontainebleau och ERM i Jardy.

I Jardy höll man även flera andra klasser. När detta ifrågasattes av på EM valde FEIs representant att skylla på Franska ridsportförbundets schemaläggning, när det i själva verket var denne i egen hög person som skrivit under och godkänt propparna från första början.
 
Jag håller absolut med dig att "low rogue events" inte hör hemma i kvalifikationssystemet oavsett gren. Anser även att det bör finnas ett minimiantal gällande antalet starter för att det ska räknas som kval. Då får organisationerna ligga i lite hårdare om man så säger. Men som det nu skett tycker jag det är pinsamt att man inte tar ansvar från FEI gällande att man gjort fel.

På EM 2018 för YR och Juniorer riktades det en hel del kritik mot Pierre Michelet (banbyggaren i terrängproven) över att han inte var tillgänglig som man borde kunna förvänta sig under ett internationellt mästerskap. För den helgen pendlade han mellan EM i Fontainebleau och ERM i Jardy.

I Jardy höll man även flera andra klasser. När detta ifrågasattes av på EM valde FEIs representant att skylla på Franska ridsportförbundets schemaläggning, när det i själva verket var denne i egen hög person som skrivit under och godkänt propparna från första början.


Det känns mest som dom inte läser igenom propparna ordentligt innan dom godkänner.
 
Jag håller absolut med dig att "low rogue events" inte hör hemma i kvalifikationssystemet oavsett gren. Anser även att det bör finnas ett minimiantal gällande antalet starter för att det ska räknas som kval. Då får organisationerna ligga i lite hårdare om man så säger. Men som det nu skett tycker jag det är pinsamt att man inte tar ansvar från FEI gällande att man gjort fel.

På EM 2018 för YR och Juniorer riktades det en hel del kritik mot Pierre Michelet (banbyggaren i terrängproven) över att han inte var tillgänglig som man borde kunna förvänta sig under ett internationellt mästerskap. För den helgen pendlade han mellan EM i Fontainebleau och ERM i Jardy.

I Jardy höll man även flera andra klasser. När detta ifrågasattes av på EM valde FEIs representant att skylla på Franska ridsportförbundets schemaläggning, när det i själva verket var denne i egen hög person som skrivit under och godkänt propparna från första början.
Stor miss att godkänna en tävling för ett fåtal inbjudna ryttare som OS-kval. Jag har dessutom hört av väl insatt källa att kvalklasserna var mer som 130 än de 145 som proppen sa.
 
Hur roligt är det för de ryttare som aldrig fick chansen att kvala pga de inte blev inbjudna? Är det självklart att de ska straffas för FEI:s fel?
 
Hur roligt är det för de ryttare som aldrig fick chansen att kvala pga de inte blev inbjudna? Är det självklart att de ska straffas för FEI:s fel?
För mig är det självklart att FEI ska ta ansvar för sina egna misstag. Det är synd om ryttarna oavsett vilken sida av det här fiaskot de hamnade. Men i långa loppet tror jag ingen vinner på att FEI fråntas ansvaret.
 
Hästarna vinner som kvalade i 1.40 som nu förhoppningsvis slipper tvingas ut på en maxad OS bana. 😊
I en perfekt värld är det väl så 🙏🏻 men VM i Tryon höromåret var ju stundtals ganska plågsamt att följa både vad gäller ren banhoppning och fälttävlans terrängprov 😬
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För över två år sedan stängde FEI av den amerikanske hoppryttaren Andrew Kocher, då han blev påkommen med att använda sporrar som gav...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: Morces
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter den uppmärksammade händelsen som inträffade under OS i Tokyo i somras, då Tysklands tränare slog en ovillig häst inne på banan...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska hoppryttaren Mathilda Karlsson, som numera tävlar för Sri Lanka, får rätt av idrottens skiljedomstol Cas, skriver Dagens...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klar för sommar-OS. Ja, svenska hoppryttaren Mathilda Karlsson, som numera tävlar för Sri Lanka, får rätt av idrottens skiljedomstol...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp