Svenska örter, bär etc.

Huntress

Trådstartare
Har länge gått och sneglat på allt som växer ute i skog och mark, och för en tid sedan gjorde jag slag i saken och köpte "Hästägarens Örtabok". Hade tänkt mig att plocka lite olika örter och torka, men problemet är att jag inte riktigt vet vilka örter som växer i Sverige och som man kan ge hästar? :o I boken står det inte så specifikt var dom finns, bara "europa", el. "norra europa".

Sen problem nummer två, måste ha sovit på biologilektionerna - jag är usel på att känna igen olika växter! :D :o De "vanligaste" känner jag igen, men annars... Är det någon som kan komplettera med lite bilder på Svenskväxande örter så skulle jag bli tacksam! :bow: :)

Sedan, när jag ändå är igång, hur är det med svenska bär - jordgubbar, smultron, björnbär, blåbär, vinbär etc. Kan man plocka och ge hästen? Inte i några större mängder såklart! :confused: :)

Min lista på svenska-örter-som-jag-känner-igen-och-man-kan-ge-hästar:

Brännässlor
Maskros
Rölleka
Nypon

Skulle bli glad om ovanstående lista kunde kompletteras! :bow:

Många frågor... :D

Mvh Huntress
 
Tack Martha för bilden och länken! :bow: :)
Länken med info om örter, kryddor och bär etc - gäller den för hästar också eller bara människor?

Ingen som kan komplettera listan ytterligare? :)

Mvh Huntress
 
Kan lägga till på min lista:

Ringblomma
herb-calendula.jpg


"Sammandragande, anti-inflammatorisk, sårläkande, antiseptisk, svampdödande, främjar produktionen av galla"

Mvh Huntress
 
Förutom urindrivande och blodrenande som Martha skrev, så är den (maskros) tydligen också milt laxerande, stärkande, antireumatisk och levermedel. :)

Mvh Huntress
 
ÄNTLIGEN!
en sådan här tråd har jag letat länge och var precis på väg att skriva en själv.
mkt bra tråd!
 
älgört som för övrigt luktar som det där tuggumit Jenka!
kommer ni ihåg det? det där tuggumit man kunde köpa för 50 ören? med blått papper där jenka stod med röd text (har jag för mig?)

har jag svamlat för mkt eller ni fattar? :crazy: :confused:
 
Pratar vi maskrosor eller ringblommor? :D

Om du menar maskrosor så används rötter och blad. Plocka och torka och ge sedan "30 gram torkade blad per dag; 4-5 färska rötter dagligen; 20 gram torkad rot dagligen"
Eller, vilket ju bara är aktuellt på sommaren, kan man ge flera nävar färska blad om dagen.
Mängden är beräknad efter en "normalstor häst".
Maskros är för övrigt tydligen också rik på vitaminerna A,B,C och D. (maskros innehåller mer vitamin A än morötter!)

Mvh Huntress :)
 
Maskros :) .
Brukar du ge din häst maskroser? Gillar den det? :)
Verkar vara en nyttig växt... :idea: :d
 
Jag har aldrig provat att plocka maskrosor och torka under sommaren, men det ska jag göra i år! :)
Riktigt stora, saftiga maskrosblad är en delikatess enlig min häst, men än så länge så har han fått skaffa dem själv i hagen... :)

Mvh Huntress
 
Får jag bara fråga en fråga som kan tänkas lite dum: Är urindrivande samma sak som vätskedrivande? I såna fall, "förstår" hästen då att den måste dricka mer för att kompensera?
 
Okej. Tror jag också ska testa för skojs skull. :) Brukar du använda några andra växter som är bra *nyfiken*? :)
 
Finns det några mer bra hemsidor om örter/bär/fruk ect som är bra fr hästar?
 
Nu är ju jag långt ifrån kunnig på området men jag kan tänka mig att hästen knappast får ren vätskebrist - den blir kanske lite mer törstig för att kompensera och då dricker den? :confused:

Mvh Huntress
 
Ska också testa maskros i år.

För övrigt så ger jag nypon, brännässla och ishavsalger. Och så ger jag ett foder med lite örter tillsatta i. :)

Nypon ger jag för att det är oerhört rikt på vitaminer!
Brännässla för att det stimulerar blodcirkulationen, är stärkande etc.
Alger för att det lindrar reumatiska besvär, mycket mineraler etc.
Ger inte full dos av någon av örterna (+ alger)... :)

Mvh Huntress
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp