Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 12 713
Sv: Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

Angelica /hennes familj äger väl inga hästar själv ? Hon rider väl hästar åt Royne och åt andra just för att hon är så duktig. Hennes pappa dubbelarbetade väl för att hon skulle ha råd att tävla har jag för mig.

Om du har läst samma artikel som jag gjort (i Ridsport) så stämmer det nog!

Det ar synd att du inte forstar sammanhanget!! De foraldrar som satsar pa sina barns ponnykarriar ar de foraldrarna som inser att det nog blir billigare i langden att kopa en liten gard pa landet, an att bo i villa i stan.
Det ar de foraldrarna som garna offrar sina egna intressen i ett par ar sa att de pengarna kan ga till barnens intresse istallet.

Jag kanner manga som inte har speciellt gott stallt, men som klarar av att halla barnen med ponnier och bade trana och tavla. Men det har ocksa blivit sa att de antingn kopt aldre ponnier (typ 18-20) sa att barnen har en duktig ponny att tavla och fa rutin pa, och sedan kopt en yngre ponny som sedan har fat ga i arv till de yngre barnen.

De har inte kopt nagon ny bil, utan de har haft sin gamla. Om det blivit dags for att skaffa en lastbil sa att alla ponnierna kan tas med pa tavling och alla barnen far tavla, sa har de byggt om den sjalv osv.

En battre attityd ar vad vi behover!! Och vem har sagt att man itne ar framgangsrik bara for att man inte tavlar EM??
Det handlar ju om att skapa ett sa bra liv av det man har. Har man en outbildad ponny sa ar man jatteglad for att den kanske hoppade vattenhindret, gick felfritt, stod still nar den fick rosetten osv.
Framgang ar hur man tycker sjalv...inte vad nagon annan tycker.

For en person ar det stort att hoppa LB, for en annan person ar det en unghastklass som finns pa lokaltavling. Alla ar vi olika och alla har vi egna mal, med de forutsattningar vi har.

Det ar synd att du inte forstar sammanhanget!! De foraldrar som satsar pa sina barns ponnykarriar ar de foraldrarna som inser att det nog blir billigare i langden att kopa en liten gard pa landet, an att bo i villa i stan.
Det ar de foraldrarna som garna offrar sina egna intressen i ett par ar sa att de pengarna kan ga till barnens intresse istallet.

Vem har sagt att jag inte satsar på mina barn?
Min kommentar från början var just att det kostar ofantligt mycket pengar att tävla på hög nivå i Sverige. Enbart anmälnings och startavgifterna till de högre klasserna blir dyrt. Huruvida man har ett bra liv eller inte var ju liksom inte med i diskussionen.

Jag har inte namt varken dej eller nagon annan har personligen. Det jag sa var att vissa satsar mer an andra, och ibland ger vissa foraldrar upp sej sjalva under barnens ponny ar for att ge dem nagonting de sjalv kanske inte hade.
Visst handlar det om ekonomi nar man tavlar i de hogre klasserna, men mestadels handlar det om prioriteringar.

De som har pengar har det givetvis lattare att tavla fler tavlingar, och darmed har de fler chanser att kvala till SM, osv.

Men i det stora hela sa kan vi inte satta oss tillbaka och saga att vi inte har rad att tavla, sa darfor tanker vi inte forsoka. Precis som petrahorselover sager!

Det är så att vill an satsa så kommer man i regel fram, men då krävs ett engagemang att ligga ute på vägarna och tävla o träna, det finns inget annat sätt att nå framgång.
Jag vet många som med mycket små medel har tagit sig ända upp i toppen.
Jag vet föräldrar som sålt hus för att satsa på dottern/sonen att komma fram. Eller som nämnts tagit ett extra jobb.
När vi började inom ponnytävlingsbiten var det lite enklare, men fler o fler förstår vad som gäller 100% annars stannar man på sin höjd på regional nivå.
Vi har tävlat både egna och lånade ponnyer, det finns många som vill ha sina ponnyer utlånade för att bli tävlade.
Nu har jag ingen dotter i ponnyåldern längre men vill fortfarande ha mina ponnyer tävlade så då lånar jag ut dem till familjer som vet vad som krävs för att plocka fram en ponny.

break_a_leg skrev:
Om du har läst samma artikel som jag gjort (i Ridsport) så stämmer det nog!

Ja men då är hon ju iallafall ett exempel.

Jag har aldrig fått en färdig ponny/eller häst..det närmaste jag har kommit är inriden! ändån har jag ridit nm, OCH tagit medalj på sm! jag har utbildat mina ponnyer själv jag har köpt ponnyer för 7000, 8000, 35 000, 5000 you name it! alla har varit bra ponnyer! dessa ponnyer har vi hittat inne i skogar, ute i hagar, ny importerade..

jag är glad att mina föräldrara inte är så rika för om de hade varit det så skulle jag inte ha fått lära mig rida ordentligt, och jag skulle kanske få fina ponnyer som jag ändån aldrig skulle kunna rida, hur kul hade det varit?? mina föräldrara är inte rika, visst vi bor på en gård i skåne, men vi kör en äldre boj. släp och en äldre volvo..har inget ridhus..vi är en medelsvensson..men mina föräldrar sattsar allt, åker inte på semster, sätter mina hästar framför allt.

Och jag uppskattar det, att mina föräldrar är med över allt, stötar, tröstar, och glädjs med mig, jag tycker synd om de som är så rika så att de skickar med stallskötaren istället för att följa med själva (vet att det finns för att har sätt det själv), eller när de rider på ridbanan och hälften av de som sitter på läktaren säger, att hon som har så fina ponnyer inte kan rida dem, synd om ponnyerna!, bortskämda!, kanske lika synd om barnen som rider på den ponnyn hon aldrig lärt sig att rida?

Det kvittar hur mkt pengar du har, hur bra ponnyer du än får för kan du inte RIDA så struntar hästen i hur många tusenlappar du viftar med framför ponnyns ögon!

Lancet skrev:
Jag har aldrig fått en färdig ponny/eller häst..det närmaste jag har kommit är inriden! ändån har jag ridit nm, OCH tagit medalj på sm! jag har utbildat mina ponnyer själv jag har köpt ponnyer för 7000, 8000, 35 000, 5000 you name it! alla har varit bra ponnyer! dessa ponnyer har vi hittat inne i skogar, ute i hagar, ny importerade..

jag är glad att mina föräldrara inte är så rika för om de hade varit det så skulle jag inte ha fått lära mig rida ordentligt, och jag skulle kanske få fina ponnyer som jag ändån aldrig skulle kunna rida, hur kul hade det varit?? mina föräldrara är inte rika, visst vi bor på en gård i skåne, men vi kör en äldre boj. släp och en äldre volvo..har inget ridhus..vi är en medelsvensson..men mina föräldrar sattsar allt, åker inte på semster, sätter mina hästar framför allt.

Och jag uppskattar det, att mina föräldrar är med över allt, stötar, tröstar, och glädjs med mig, jag tycker synd om de som är så rika så att de skickar med stallskötaren istället för att följa med själva (vet att det finns för att har sätt det själv), eller när de rider på ridbanan och hälften av de som sitter på läktaren säger, att hon som har så fina ponnyer inte kan rida dem, synd om ponnyerna!, bortskämda!, kanske lika synd om barnen som rider på den ponnyn hon aldrig lärt sig att rida?

Det kvittar hur mkt pengar du har, hur bra ponnyer du än får för kan du inte RIDA så struntar hästen i hur många tusenlappar du viftar med framför ponnyns ögon!

Håller med Lancet tiil punkt o pricka, då jag själv upplever detsamma. Att det bla faktiskt kan vara synd om en del rika barn/ ungdomar, då de inte får lära sig att rida! :bow:

Men jag tycker att man på förstasida är inne på ett lite konstigt resonemang - ni säger att man ska skaffa sig en unghäst att utbilda och sälja som färdig - men samtidigt säger ni att man INTE ska köpa en färdig häst! Då är det väl inte bra för alla?? Jag anser nog att lagom/ lite av varje är bäst, allstå att ha en utbildad som kan (mer eller mindre) och ha en unghäst. Första gången jag red en färdig häst var i somras, men den var ur form kan man säga, så det var ändå att rida ifrån början, grundarbetet. Då har jag ändå tagit SM-medaljer och deltagit på 2 NM, alltså tagit en inte så långt utbildad ponny upp på den nivån. Och den här färdiga hästen har lärt mig ännu mer!

Och man behöver inte rida för tränare varje vecka! Har man bara fått igång ridningen och är säker så räcker det med en gång i månaden. Bara man har någon som är ens ögon på marken! En förälder som kan säga till när det inte ser rätt ut m.m.

Mina föräldrar tjänar knappt upp till medelsvensson, vi är tre barn, bara jag o mamma är hästintresserade, men vi har fått det till att gå runt ändå!
Därav mitt motto: Vill man, så kan man!:bump:
Så dra inte alla över en kam och tro att alla elitryttare är rika och bortskämda! Det finns dom som kämpat sig till det! Genom blod, svett och tårar!

Senast ändrad:

Victovie skrev:
jag är ett exempel :smirk:

:) Tack, jag visste väl att det skulle finnas flera av den mindre svenska sorten (dvs de som inte lärt sig jantelagens alla budord)! och fattar att vill man så kan man!!!
NÅVÄL nu gäller det ju bara för oss i aveln att få hela det svenska folket som rider och har ungar som rider att köpa ponnyerna tidigt av oss uppfödare (så vi har råd att producera flera ponnyer :idea: )och satsa på sina barn i tid och med tid (dvs offra tid) i stället för att hysta ut en massa pengar eller sitta och gnälla att de inte kan och har råd.
Så hur gör vi nu? Förslag?
:confused:
Petra :confused:

petrahorselover skrev:
:) NÅVÄL nu gäller det ju bara för oss i aveln att få hela det svenska folket som rider och har ungar som rider att köpa ponnyerna tidigt av oss uppfödare (så vi har råd att producera flera ponnyer :idea: )och satsa på sina barn i tid och med tid (dvs offra tid) i stället för att hysta ut en massa pengar eller sitta och gnälla att de inte kan och har råd.
Så hur gör vi nu? Förslag?
:confused:
Petra :confused:

Men hur tidigt ska du sälja dina ponnyer då? De flesta uppfödare klagar över att de inte får tillräckligt betalt för sina föl/unghästar. De flesta vill väl som Lancet hitta ponnyer för så lite pengar som möjligt, vilket inte gynnar någon uppfödare eller hur?

Jag tror faktiskt inte att någon förälder anser att de "offrar" tid och pengar på sina barns intressen, jag har då inte träffat på någon sådan.

Men du ska väl vara glad över att det faktiskt finns föräldrar som väljer att köpa dyra ponnier till sina barn, annars hade ju inte du fått din ponny såld för ett skapligt pris?

Angående avelsbiten, så tycker jag att det är alldeles för mkt tjafs inom asrp. Varför dessa hårda regler om x antal % welsh och x antal % fullblod? Welsh/Fullblod är säkert bra inom hoppning, men kan bli katastrof inom dressyren om det blir för hett!

Varför blir rena, importerade tyska ridponnyer registrerade som KORSNINGSponnyer bara för att de inte håller för asrp:s direktiv? De är ju godkända ridponnyer i Tyskland! Tyskland som vi försöker efterlikna.

Och varför är Welsh/halvblod - korsningarna så avskydda inom asrp? Det är ju de korsningarna som är allra mest framgångsrika på dressyrbanan!! Tex Favorite Love och Tim.

Kom ihåg att en häst inte behöver bara het för att bli framgångsrik, däremot behöver de oftast bara ha lite nerv. Men bara för att den har nerv så betyder det inte att den inte kan den vara coollugn i nästan alla situationer. Ponnyn jag har hos mig tex: Han har deltagit i 2 EM för Danmark (!), har nerver, men använder dem bara vid ridning och till rätt ändamål! Han är för mig den perfekta hästen. Det är så jag vill att en häst ska vara!
Och han är troligen korsning Connemara/Arab.
Queen är oxå från Danmark och är korsning Arab/New Forest.
Varför har vi inte testat på dessa korsningar? Danmark som korsar så många raser med varandra - och får så bra resultat - , varför BROMSAR asrp Sverige från en utveckling?
Vi måste ha flera spår, inte en enkelriktad väg - att man bara får använda vissa raser. Tänk om våra ston inte lämpar sig för de korsningarna? Då kör vi rätt in i bergväggen. Måste vända tillbaka. Då är vi mer än 30-40 år efter.
Asrp måste förändras för att Sverige ska kunna utvecklas på ett mkt effektivare och mer fulländat vis!

break_a_leg skrev:
Men du ska väl vara glad över att det faktiskt finns föräldrar som väljer att köpa dyra ponnier till sina barn, annars hade ju inte du fått din ponny såld för ett skapligt pris?

återkommer i ärendet, skall i väg på krog, äntligen!
petra

Ja men då är ju du ett sådant exempel dina föräldrar har förstått att dom måste satsa sin tid!

Vad är det för tjafs inom Asrp?

Jag måste få fråga dig som föder upp ponnyer...De ponnyer du säljer, inte vill du sälja de för under 10.000 kr?
(Apropå petrahorselovers inlägg ovan...)

För mig går ju inte kombinationen "jag vill köpa billig ponny och utbilda själv" ihop med seriösa uppfödares försök till att få en någorlunda ekonomi i sin verksamhet.

Svar till Victovie !!

Det är inte så enkelt det här med AVEL som är att bygga upp något för att få resultat i framtiden--och korsningar och slumpavel.

Det korsas och slumpavlas väldigt mycket på ponnysidan i Sverige och även för den delen i andra länder också--det får som resultat allt mellan fullständigt obrukbara ponny till absoluta toppstjärnor, spridningen är enorm och har Inget att göra inom en avelsförening.
Helt enkelt den typen av avel är inte tänkt som långsiktig och dom som pysslar med det VILL inte heller ha några regler och föreskrifter.

Avelsarbete med avelsvärdering, stambok och styrd av regelverk är ett LÅNGSIKTIGT sätt att bygga upp egentligen stostammar som föder det som man i förväg tänkt sig.
Det blr en JÄMNARE kvalitet på avkommorna.
Det betyder mer EKONOMISK avel, i princip ALLA får ett bruksvärde och variationerna blir inte lika stora.

Så är det oftast att dom här JÄMNA årgångarna som man då är ute efter, förstås har en variation innom sig--några kommer förstås att bli BÄTTRE än medelvärdet och det är ju de spetsarna som skall bli kända och förhoppningsvis generera både ära berämmelse och pengar till uppfödaren.

Sen inträffar det HELA tiden såväl inom ponny som Halvblod att SLUMPAVEL kan ge INDIVIDER som blir överlägsna de som är avlade inom stamböcker och med avelsmål--men medelkvaliten är bättre och går att höja för varje generation inom styrd avel.

Så till frågorna.
Antal welsh och fullblodsprocent ???
Det är enbart fullblodsprocenten man pratar om och det är för att ridponnys DEFINITION är att det är en FULLBLODSKORSNING (ALLA FULLBLODSRAER RÄKNAS)
Fördelar, nackdelar--tja egalt just den här typen av avel sysslar med arr korsa in FULLBLOD i ponnyyraser,

Varför blir rena, importerade tyska ridponnyer registrerade som KORSNINGSponnyer bara för att de inte håller för asrp:s direktiv? De är ju godkända ridponnyer i Tyskland! Tyskland som vi försöker efterlikna.
Det finns en enda anledning till det--dom hanteras på ett felaktigt sätt, ivarjefall om dom har full härstamning.Ibland kommer importer med "kort" härstamning och dom SKALL registreras som 93 or.
Importer med KORT härstamning har inte avelsvärde i sin födelseförening och får det inte här heller.

Och varför är Welsh/halvblod - korsningarna så avskydda inom asrp? Det är ju de korsningarna som är allra mest framgångsrika på dressyrbanan!! Tex Favorite Love och Tim.

Halvblodskorsningar är mycket uppskattade som BRUKSDJUR och i ASRP vet ALLA att welsh/halvblodskorsningar är ett snabbt och bra sätt att producera sportponny.
I långsiktigt avelsarbete när man korsar korsningar med varandra, kan dock inverkan av ALLT för mycket stort blod i avelsdjuren ge som resultat att avkommorna inte blir ponny.
Halvblod ger extremt goda prestationsegenskaper i sportponnyavel, men måste hanteras med viss försiktighet för att inte resultera i att avkommorna inte håller ponnymått.

Och han är troligen korsning Connemara/Arab.
Queen är oxå från Danmark och är korsning Arab/New Forest.
Varför har vi inte testat på dessa korsningar? Danmark som korsar så många raser med varandra - och får så bra resultat - , varför BROMSAR asrp Sverige från en utveckling?

Den här typen av avel är betydligt större i ASRP än vad avel med ridponnyhingstarna är. Bland ridponnyhingstarna finns även ARABER godkända och har RP nummer.
Du får inte glömma att det är STOÄGARNA och inte avelsföreningen som VÄLJER hingst till sitt sto.

Ridponnyhingstarna betäcker ca 250 ston/år.=ridponny
"Andra" rasers hingstar betäcker ca 350 ston/år =korsningar

Vi måste ha flera spår, inte en enkelriktad väg - att man bara får använda vissa raser. Tänk om våra ston inte lämpar sig för de korsningarna? Då kör vi rätt in i bergväggen. Måste vända tillbaka. Då är vi mer än 30-40 år efter.
Asrp måste förändras för att Sverige ska kunna utvecklas på ett mkt effektivare och mer fulländat vis![/QUOTE]

Min personliga uppfattning och även en uppfattning som vår avelsvärderingsnämnd och domare har--är att Svensk ridponny har utvecklats MYCKET positivt och det är nästan med häpnad vi börjar få bevittna att vi kan producera inte bara ENSTAKA bra ponny utan att nu handlar det om hela årgångar som visar kvalitet.

Korsningsaveln har inte minskat under de här åren som ridponnyn vuxit fram, snarare ökat så korsningsaveln har INTE påverkats på ett negativt sätt av att ridponnyaveln ökat.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka