Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 12 713
Sv: Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

Nej,
jag säljer inte för under 10,000:- jag kan sälja en welsh B för den summan men mina ridponnyer betingar minst det dubbla, annars behåller jag dem och utbildar dem själv, eller lånar ut dem till seriösa ryttare!

break_a_leg skrev:
Men hur tidigt ska du sälja dina ponnyer då? De flesta uppfödare klagar över att de inte får tillräckligt betalt för sina föl/unghästar. De flesta vill väl som Lancet hitta ponnyer för så lite pengar som möjligt, vilket inte gynnar någon uppfödare eller hur?

Helst vill jag sälja mina som föl, då är det billigast för alla inblandade. en bra ridponny med bra stam som visat att det kommer något ur eller ett sto som redan gett flera bra avkommor skall kosta minst 25.000 kr för att det alls skall vara lönt att sälja. Det är vad det kostar. Stoet har kostat, ca 25.000 (om köpt som föl) upp till 200 000 kr. En avskrivning på stoet, foder under drygt ett år, hovvård, avmaskning, språngavgifter, dräktighets eller levande föl avgifter och för att inte tala om allt arbete m.m. säljer jag en ettåring så kostar den 25.000 + ett års kostnader alltså ca 35.000 kr, två åring 45.000 kr, 3-åring 60.000 kr och fyraåring beroende på om jag lämnat den för utbildning kostar den runt 85.000 kr.
Hur många säljs för dessa pengar i Sverige? Hmmm...
Alltså är det billigast för alla att investera i ett föl till sitt barn och få påverka det från början. Så när ungen fyller 7 år då köper man det första dponnyfölet!
Liten jämförelse, för några år sedan var jag i kontakt med en tysk uppfödare för att köpa ett stoföl där, från de linjer jag ville ha så kostade fölen mellan 60.000-120.000 kr och det här var ridponnyföl!
Petra som precis kände sig fattig :cry:

glömde en sak, frågade på treåringen (Mozzarella) som i år vann hoppningens terårstest finalen i halmstad om hon var till salu (tycker det är en läcker ponny med en grym hoppkapacitet) och hon var inte till salu OM jag inte möjligen kunde toppa ett bud på 150.000 kr som ägarn fått. Nåja, kände inte att jag hade de pengarna nu men tyckder ändå det är strångt av ägarn som ju själv också är uppfödare att inte sälja utan behålla. så jag hoppas kunna köpa ett föl från Mozzarella eller Mozzarellas mamma Mardorfh Melodi som finns kvar på stuteri mw.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet vad det kostar att föda upp hästar!

Men ekvationen går ju inte ihop, du vill sälja dina föl för 25´, en åring för 35´osv. Och som Lancet tex, hon har hittat ponnyer för under 10.000 (iofs några år sedan).

Jag har själv köpt två unghästar (ridponnyer) för framtida avel framförallt, fölet gav jag 30' och en ettåring gav jag 45' för, jag tror fortfarande att det var en god investering.
Jag tycker att det ska kosta mellan 20,000:- - 30,000:- för ett föl lite beroende vad det är för sto och vad stoet har gett tidigare. Nu tycker jag att hingstföl ska vara lite billigare t.ex 20,000:- - 25,000:-. Om det inte är en riktig kanon där stoet har gett flera mkt bra avkommor eller flera godkända hingstar. Endast ett korningssto med "halvbra" avkommor tycker jag att fölet ska kosta ca. 20,000:-

break_a_leg skrev:
Jag vet vad det kostar att föda upp hästar!

Men ekvationen går ju inte ihop, du vill sälja dina föl för 25´, en åring för 35´osv. Och som Lancet tex, hon har hittat ponnyer för under 10.000 (iofs några år sedan).

Bra! :) Då vet ju även du att som uppfödare måste man få betalt annars svälter man efter att man levt på blodpudding och havregrynsgröt ett tag. :eek:
Det går säkert att hitta för 10.000 kr om man letar länge :( eller kommer till en desperat :bump: överlastad uppfödare som verkligen föder upp i storskala, 20-25.000 kr som verkar avra den lägsta magiska nivån. en riktigt kanon, sådana som föds en på tusen ja nog tusan tar jag mera för den. Bliv i somrar erbjuden en hingstunge från kanonstam för 5000 kr :) ! pappa har flera nära släktningar som gått hoppning i EM sammanhang och mamman är från de bästa prestationlinjerna hon med i hoppning, mycket fullblod men liten mamma. Han hade blivit sparkad på sidan av halsen så han var sned en muskelspasm, det stuteriet tyckte inte det var lönt så de ville bli av med honom och frågade mig. Jag min idiot köpte inte och sedan blev han frisk. Så kanske lite mod inte varit fel, han är läcker, riktigt läcker... :love: men jag får väl betäcka med honom i stället :idea: bara han blir godkänd :confused: .
Petra

Jo visst! när man KAN rida så kan man köpa sig en bra ponny/eller häst som kan mer.. för då blir det som victouvie (stavas?) skrev att man lär sig ännu mer.. tjejen som har köpt min gamla ponny är medvetan trots sina 12 år att man måste jobba, även föräldrarna är medvetna om att framgång inte kan köpas för pengar...

Men en anledning till att dom just köpte min ponny är att den ALDRIG kommer gå som en klocka för även om jag precis hade suttit på den och hon hoppade upp så gick han inte på det som jag hade ridit fram, utan hon fick rida själv, så hon kommer lära sig enormt mkt på han precis som jag har gjort!

petrahorselover glömde en sak skrev:
OoooH, nu har du väl trampat i klaveret !!!!
Svenska "slutna" championat" är en intern uppgörelse mellan ponny som inte har int. konkurrenskaraft ?????

Ideligen får vi höra att det bara är "sunk" och att IMPORTERNA måste in för att ge status...

Hur rimmar det med verkligheten...150.000 för en ponny som gjort en bra löshoppning....

Tro det eller ej, jag tror att SVENSK ridponny har en bra framtid och att VÅRAT ungponnychampionat är BRA SOM DET ÄR.
peråke

eftersom jag aldrig riktigt har ''letat'' häst så har jag aldrig åkt till en uppfödare som är värd att kalla sig namnet..hade jag åkt till en uppfödare för att leta efter en ponny så hade jag inte kunnat betala under 10 000:-, men 2km hemifrån oss så är där en gammal new forest uppfödare som en gång i tiden var väldigt seriös i sitt uppfödande, men dock har en hästskräck växt sig fram i denna personen, så där gick 18 ponnyer, i olika former och färger och inte gjorde ett dug!...Ohanterande, en del kallades av uppfödaren galna, ilskan..m.m.. fyra av dessa har jag ridit inget fel med dom.. vi köpte två och såg till att andra också såldes vidare, vilket var svårt då hon hade blivit lite av en samlare.. dock går där fortfarande kvar ca 7-9 ponnyer, någre äldre riktigt fina avelsston..och några som är så unga som är ca 6? dessa två är avkommer till dressyrponnyn Midnight Dancer, och en har även en väldigt trevlig mor.. tyvärr verka det som om hon inte vill sälja dessa och jag har inte någon plats..

peråke skrev:
OoooH, nu har du väl trampat i klaveret !!!!
Svenska "slutna" championat" är en intern uppgörelse mellan ponny som inte har int. konkurrenskaraft ?????

Ideligen får vi höra att det bara är "sunk" och att IMPORTERNA måste in för att ge status...

Hur rimmar det med verkligheten...150.000 för en ponny som gjort en bra löshoppning....

Tro det eller ej, jag tror att SVENSK ridponny har en bra framtid och att VÅRAT ungponnychampionat är BRA SOM DET ÄR.
peråke

klafs, klafs, klafs i så fall... :D
du har kanske inte tänkt att det kan finnas någon annan importerad krabat som är bättre? :o

men hur som helst oavsett konkurens så var hon bra :love: , det såg väl du med. :cool:

Nop, jag säger bara en sak, låt det där championatet bli öppet så som bland annat :bow: Johanna Pegers :bow: som också skrev en insändare i Ridsport skrev. och jag tror inte importerna ger status men en mera verklig bild av var uppfödningen står fast å andra sidan vägen är lååååång innan jag har någon uppfödning där ändå.

Aj just det, jag missade ju en sak, jag är ju fattig :cry: så jag göre mig icke besvär att ens drömmma om det.

Aj just det, jag missade ju en sak, jag är ju fattig så jag göre mig icke besvär att ens drömmma om det.

Det är väl bara att engagera sig lite och sluta gnälla.:angel:

pezon skrev:
Aj just det, jag missade ju en sak, jag är ju fattig så jag göre mig icke besvär att ens drömmma om det.

Det är väl bara att engagera sig lite och sluta gnälla.:angel:

HElloi Pezon! Det är trist med det här "forumandet" det går inte att se om man är ironisk. :)
Så du har helt rätt, jag är engagerad och skall så fortsätta! Du lär se mig, eller i vartfall någon krabat från mitt stuteri. :cool: :rofl: :rofl: :)
Petra :devil:

:rofl: :rofl: :rofl: Ja det är kul nästan jämt, jag har jobbat i Holland på stuteri bland ridponnyer och dina ridponnyer 150,000:- du har nog gått på en mina. Du talar om två ridponnyer som ute i Europa eller Holland är NADA. Betalar du 150' för dem känn dig blåst.

Petra Horselover ta dig samman och checka dina källor! Du är ute och cyklar!

Per-Åke vet en del om ridponnyer även o han inte varit i Holland och lokaliserat, men du är ute och cyklar helt och hållet......

Man betalar inte 150,000:- för den ponnyn, men jag har bestämt mig vad jag ska betäcka med LVE:love: :love: :love:

ponybreeder skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: Ja det är kul nästan jämt, jag har jobbat i Holland på stuteri bland ridponnyer och dina ridponnyer 150,000:- du har nog gått på en mina. Du talar om två ridponnyer som ute i Europa eller Holland är NADA. Betalar du 150' för dem känn dig blåst.

Per-Åke vet en del om ridponnyer även o han inte varit i Holland och lokaliserat, men du är ute och cyklar helt och hållet......

Man betalar inte 150,000:- för den ponnyn, men jag har bestämt mig vad jag ska betäcka med LVE:love: :love: :love:

petrahorselover skrev:
break_a_leg skrev:
frågade på treåringen (Mozzarella) som i år vann hoppningens terårstest finalen i halmstad om hon var till salu (tycker det är en läcker ponny med en grym hoppkapacitet) och hon var inte till salu OM jag inte möjligen kunde toppa ett bud på 150.000 kr som ägarn fått. Nåja, kände inte att jag hade de pengarna nu men tyckder ändå det är strångt av ägarn som ju själv också är uppfödare att inte sälja utan behålla. så jag hoppas kunna köpa ett föl från Mozzarella eller Mozzarellas mamma Mardorfh Melodi som finns kvar på stuteri mw.

Om ägaren/uppfödaren har ett bud på 150.000 kr för en treåring, och inte säljer det stoet är hon väl ovanligt korkad eller så är det ett *luftbud*.
:banana: :banana: :banana:

Visst går det att hitta en bra häst under 10 000:- Frågan är bara hur mycket tid man har lust att lägga ner.

O som någon sa så behöver hästen inte vara het utan bara ha nerver. NF/arab korsningarna verkar bra i det sammanhanget.

Har själv en korsning mellan russ & NF/arab och hon ser lovande ut när det gäller fälttävlan. Hon är både klok och har nerv när det verkligen behövs

O lika dant att barnen ska lära sig från början att rida ordentligt. Att köpa en välutbildad ponny hjälper inte långt. barn är inte dumma; går det inte på ett sätt så får man testa det andra helt enkelt.

Visst, vill man komma snabbt upp i klasserna så är det inga problem men man lär sig inte på samma sätt som om man skulle börjat från grunden. O sen så kan man känna sig stoltare om man har gjort allting själv. Men vilket är det som lockar; berömmelse eller kunskap?

ponybreeder skrev:

Det här med att championatsvinster och mästerskaps vinster driver upp priserna är en realitet.

Mycket väl är det så att just marknadsföringen och hela kringskapet ger en ordentlig sjuts på prissättningen åt de som vinner..

Just Holland har missat hela ungponnybiten och det är MYCKET billigt att köpa ponny i Holland.
Däremot Tyskland som har ett mycket utbyggt ungponnytävlande som avslutas med stort spektalel på senhösten med bundeschampionat har blivit en dundersucce som drivit upp mprisena på de bästa ponnyerna nåt oerhört..

Just hela grejen med ungponnytävlande får som fördel att såväl uppfödarna som kunderna ser tidigt vilken typ av avel och val av hingstar som ger de bästa individerna i sporten.

Det blir en cirkel som gynnar hela uppfödarcirkeln, de bästa hingstarna syns tidigt och blir "kändisar" och drar ston, avkommorna kommer tre år senare och blir oftast även de vinnare. Troligtvis allra mest beroende för att de unga vinsthingstarna förutom att de är bra-på detta sätt lockat till sig både många och bra ston och då förstås fått goda förutsättningar för att få bra avkommor.

Tyskarnas slutna ungponnychampionat har på tio år totalt förändrat aveln, det är en markannt skiullnad på hela årgångar och uppfödarna har gynnats helt enormt. De som köper en ung ponny kan med rätt matchning bli betydligt mer framgångsrika under ungponnytiden än vad de kanske lyckas med under hästens senare liv då den kanske även fortsättningsvis är bra--men drunknar i mångden av alla andra årgångars ponny och även importer.

Att som i Sverige få en häftig debatt att det skulle vara ogynnsammt att få denna exponering helt riktad på våran egen avel förstår jag inte. Givetvis så är det fel, ALLA hästar och uppfödare som exponeras i artiklar och i press fär en gynnsam position när prislappen sätts. Jag skulle förstå debatten om den kom UTIFRÅN, att det var våra konkurrenter som tex våra kringländer Danmark osv förde talan mot oss att det skulle vara någon form av handelshinder.

Vill vi Svenska uppfödare ha snurr på det här med försäljning av unga ponny så måste vi se och lära av de länder som lyckats, däremot behöver vi INTE lyckas med "deras" ponny utan det är förstås med VÅRA egna ponny vi vill ha framgång.
peråke

Där har du fel, i Holland har man visst ungponnyklasser, och det är inte speciellt billigt att köpa en riden ponny i Holland.
Det finns 4-5-6 års championat även där liksom här. Det finns även andra ungponnyklasser som också är i anslutning till NWPCS utställningar som är mycket utvecklat.
Tror bestämt det var Speyksbosch Dark Dreamer som vann 6 årschampionaten i Dressyr år 2005 i Holland.

Att sedan man kanske har kommit något längre i Tyskland än vad vi gjort här i Sverige är en sak.

Det är ju just de som är utestängda av championaten som klagar, det går inte att vägra några svenska uppfödare att inte få delta. Ska man ha championat ska väl alla som föder upp "svenska" ponnyer i Sverige få delta. Nu blev det till den instans som lyssnade och då får man ta hela kakan.
Hade Spaf vara lite förutseende och själva förstått att man inte kan stänga ute vissa raser så hade det säkert inte gått så långt.
Men om man nu föder upp en fin ponny och han/hon vinner championaten man säljer den för 150,000;- sedan kommer den nya ägaren ut på tävlingsbanorna och där visar det sig att den svensk uppfödda ponnyn inte håller måttet importerna var bättre, då är det inte kul att betalt pengarna för den...
Vad är vi rädda för att vi inte ska klara konkurransen? Premierna blir ju sparade åt de svenska uppfödarna alla svenska uppfödare oavsett ponnyras!

Rodde skrev:
Det är ju just de som är utestängda av championaten som klagar, det går inte att vägra några svenska uppfödare att inte få delta. Ska man ha championat ska väl alla som föder upp "svenska" ponnyer i Sverige få delta. Nu blev det till den instans som lyssnade och då får man ta hela kakan.
Hade Spaf vara lite förutseende och själva förstått att man inte kan stänga ute vissa raser så hade det säkert inte gått så långt.
Men om man nu föder upp en fin ponny och han/hon vinner championaten man säljer den för 150,000;- sedan kommer den nya ägaren ut på tävlingsbanorna och där visar det sig att den svensk uppfödda ponnyn inte håller måttet importerna var bättre, då är det inte kul att betalt pengarna för den...
Vad är vi rädda för att vi inte ska klara konkurransen? Premierna blir ju sparade åt de svenska uppfödarna alla svenska uppfödare oavsett ponnyras!

Avelschampionat är endast tillåtna om de arrangeras av avelsförening för att utveckla en ras.
Övrig tävlingsverksamhet arrangeras av ridsportförbundet och är enligt EU direktiv öppna för alla ponny oavsett härkomst--i ridsportförbundets regi finns så gott som varje helg tävlingar som unga ponny kan starta på.

Vad som diskuteras egentligen om det har den konstruktionen när SPAF inte är EN ras utan ett sammarbete mellan flera raser.

Avelschampionat och den exponering det är --är en GIFTIG marknadsföring, hela konstruktionen som medger många VINNARE en i varje årgång och i två grenar.
Inom Ridportförbundets tävlingar mynnar hela Svenska ponnysporten ut i en GULDMEDALHJÖR i hoppning res. dressyr.
VÄRLDSBÄST är då bara två ponny och hämtade från ALLA deltagare av alla åldrar.

Det där tänket att om man köper en ungponnyvinnare och den kanske inte sen håller...tja det är ju egalt, hela syftet är att just tidigt få visa upp dem och få dem omskrivna för att få upp prisnivån.

Köparna lär förstås av historien skulle det visa sig att de unga stjärnskotten i princip aldrig håller upp på högre nivå--då skulle dom kanske inte gå att "hetsa" i längden. Men hitintills har det Svenska ungponnychampionatet inte haft de problemet.
Hitintills har det visat att dessa unga vinnare återfinns i högre ponnysport och just dom individerna har inte störts nämnvärt av importerna.

Dom är bra dom som vinner, så himla enkelt är det inte att matcha och få upp dessa unga ponny i denna nivå. Det krävs både en bra ponny och proffisionell utbildning.

Och det är just det som hela aveln behöver, vi behöver ha stjärnor och positiva skrivierier.

Vad som är 30-40 år gammalt och efter övriga i Europa inom ponnyavel--ÄR bristen på MARKNADSFÖRING.

Nu har vi äntligen inom SPAF lyckats jonbba fram former för att närma oss våra konkurrenters metoder att både förbättra och få upp prisena på våra produkter.

Att då Svenska ponnyuppfödare skriver artiklar och debatterar att detta skulle vara en NACKDEL för oss uppfödare--den gubben går ivarjefall inte jag på....
peråke

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka