Men hur tidigt ska du sälja dina ponnyer då? De flesta uppfödare klagar över att de inte får tillräckligt betalt för sina föl/unghästar. De flesta vill väl som Lancet hitta ponnyer för så lite pengar som möjligt, vilket inte gynnar någon uppfödare eller hur?
Helst vill jag sälja mina som föl, då är det billigast för alla inblandade. en bra ridponny med bra stam som visat att det kommer något ur eller ett sto som redan gett flera bra avkommor skall kosta minst 25.000 kr för att det alls skall vara lönt att sälja. Det är vad det kostar. Stoet har kostat, ca 25.000 (om köpt som föl) upp till 200 000 kr. En avskrivning på stoet, foder under drygt ett år, hovvård, avmaskning, språngavgifter, dräktighets eller levande föl avgifter och för att inte tala om allt arbete m.m. säljer jag en ettåring så kostar den 25.000 + ett års kostnader alltså ca 35.000 kr, två åring 45.000 kr, 3-åring 60.000 kr och fyraåring beroende på om jag lämnat den för utbildning kostar den runt 85.000 kr.
Hur många säljs för dessa pengar i Sverige? Hmmm...
Alltså är det billigast för alla att investera i ett föl till sitt barn och få påverka det från början. Så när ungen fyller 7 år då köper man det första dponnyfölet!
Liten jämförelse, för några år sedan var jag i kontakt med en tysk uppfödare för att köpa ett stoföl där, från de linjer jag ville ha så kostade fölen mellan 60.000-120.000 kr och det här var ridponnyföl!
Petra som precis kände sig fattig
glömde en sak, frågade på treåringen (Mozzarella) som i år vann hoppningens terårstest finalen i halmstad om hon var till salu (tycker det är en läcker ponny med en grym hoppkapacitet) och hon var inte till salu OM jag inte möjligen kunde toppa ett bud på 150.000 kr som ägarn fått. Nåja, kände inte att jag hade de pengarna nu men tyckder ändå det är strångt av ägarn som ju själv också är uppfödare att inte sälja utan behålla. så jag hoppas kunna köpa ett föl från Mozzarella eller Mozzarellas mamma Mardorfh Melodi som finns kvar på stuteri mw.