Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 12 713

Marna

Trådstartare
Alla ni kunniga personer - namnge en svensk ridponny som placerat sig internationellt, är inte bästa hoppponnyryttare en svensk ryttare på en fransk ponny?
Vad sysslar vi med egentligen? Vi importerar och föder upp bra hingstar och betäcker dem med mediokra ston - avkomman blir medioker.

Har våra irländska importer utmärkt sig i internationella sammanhang? Eller i aveln?

En av våra duktiga uppfödare sedan lång tid av tyska ridponnyer som fått många priser i utställningssammanhang, vad har de presterat på tävlingsbanan?

En annan duktig uppfödare har ännu så unga förmågor att vi inte kan se resultatet förrän om ett par år.

Men vart bär det hän?

Försöker vi uppfinna hjulet på nytt när nu världens bästa ridponny redan finns i annat land? och skördar segrar internationellt.

Många frågor som kanske inte kan besvaras - men är vi nu där där tyskarna och holländarna var för 30-40 år sedan???

Sv: Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

Marna skrev:
Alla ni kunniga personer - namnge en svensk ridponny som placerat sig internationellt, är inte bästa hoppponnyryttare en svensk ryttare på en fransk ponny?
Vad sysslar vi med egentligen? Vi importerar och föder upp bra hingstar och betäcker dem med mediokra ston - avkomman blir medioker.

Har våra irländska importer utmärkt sig i internationella sammanhang? Eller i aveln?

En av våra duktiga uppfödare sedan lång tid av tyska ridponnyer som fått många priser i utställningssammanhang, vad har de presterat på tävlingsbanan?

En annan duktig uppfödare har ännu så unga förmågor att vi inte kan se resultatet förrän om ett par år.

Men vart bär det hän?

Försöker vi uppfinna hjulet på nytt när nu världens bästa ridponny redan finns i annat land? och skördar segrar internationellt.

Många frågor som kanske inte kan besvaras - men är vi nu där där tyskarna och holländarna var för 30-40 år sedan???

Åjo, en gång i tiden hade vi Ante, placerad internationellt i dressyr, inte illa pissat av en korsning welshXKnabstrup!
:banana: :banana: :banana:
(poloplayer som drömmer sig tillbaka till forna tiders glansdagar)

Marna !!! Din oro är obefogad, i Sverige har det under lång tid fötts upp mycket bra ponny som också tävlat framgångsrikt internationellt.

Jag tänker bla på Fredriksbergs ponnyer (NF) och Brolöten, hagen ponnyer (connemara). Mariann Lundin, ridponny. och många många fler...

Vi är ett land med förhållandevis få innevånare och därmed förstås betydligt lägre antal hästar totalt--givetvis får vi då mindre möjlighet att få fram kanonskotten än vad de stora avelsländerna har.
Ändå...så är det inte så illa...Silvermedalj på EM ind.i fälttävlan och god representation i A- finalen i dressyr av Svenskfödda ponny.
När vi pratar om A-finaler på EM så handlar det om Europas 14 bästa ekipage...
spetstrupperna i ponnydressyr och fälttävlan är majoriteten svenskfödda ponny 2006
Dressyr truppen ser ut så här.
Ponny
Hanna Wieden - Favorite Love
Elisabeth Hjelm - Fighter, Dunhill
Elin Aspnäs - Vermount RP 133
Victoria Bergh - Tim
Charlotte Linde - Hagens Cumulus
Sara Henrietta Källström-Bergström - Lotus II

I hppning ser det värre ut--men inte helt hopplöst. Här har jag tittat på topp ranking 100 --2005.
http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/Rpt_ToppHastar.asp

I hoppning ligger vi till som...... Svenska halvblod låg till för femton år sedan, jag tror det var 20% av placeringarna i S hoppning som var Svenskfödda. I dag har vi 80% av de placerade i S klass som är Svenskfödda.

MEN..Givetvis är det befogat att ifrågasätta VARFÖR vi överhuvudtaget håller på ???

En av anledningarna är att när vi blir importörer så hamnar vi i en andrahandssits och får köpa de producenten vill bli av med--det bästa behåller dom själva.
Vill vi köpa producenternas ALLRA bästa individer, då krävs väldigt mycket pengar av köparen och då kommer endast en mycket begränsad andel av ponnyköparna att ha råd.
Begränsas de bästa ponnyerna till endast de kapitalstarkaste ryttarna, får vi en smal bra "topp" med dålig Bredd.

Ideala är en jämn produktion av genomsnittligt bra ponny, och köpare som tidigt är villiga att KÖPA en ung bra ponny och betala åtminstonde produktionskostnaden.
Där är vi inte ännu--dagsläget är annorlunda, i Sverige köper i princip INGEN en bra inriden ponny och betalar vad den har för framtidsvärde.
Läget är på väg att förbättras, vad som behövs är ungponnytävlingar med media uppassning så att det går att bli framgångsrik ryttare och "kändis" även på en ung ponny.

Det här är Svenska köpare, men så är det inte i ALLA länder. Dagsläget är att vi har Svenska uppfödare som producerar bra ponny och har LÄTTARE att exportera och få betalt än att hitta en köpare här hemma.Sådana ponny försvinner för all framtid som potetiella framgångsrika tävlingsindivider.

Detta är ett DILEMMA och måste lösas.

Som jag ser det är det en överlevnadssak för Svensk ponnyavel, att jobba mycket hårt med vår avel-samordna avelsarbetet mellan ALLA långbenta raser för att minska kostnadsbiten ta tillvare den samlade kunskap som finns och öka effektiviteten.
Att gemensammt bygga en avel som är väl genomtänkt, med god information till uppfödarna och möjlighet till adekvat utbildning. Att bygga upp en "säljarena" och plattform för att få ut våra unga bra ponnyer till ryttarna.
Att helt enkelt få "snurr" på hjulen.

Lyckas vi inte med det, och i stället när vårat dåliga själförtroende med att i stället för att "jobba" ägnar energin åt att "klanka" på varandra såväl mellan som inom raserna--då är vi PANTADE
peråke

peråke skrev:
Vi är ett land med förhållandevis få innevånare och därmed förstås betydligt lägre antal hästar totalt--givetvis får vi då mindre möjlighet att få fram kanonskotten än vad de stora avelsländerna har.
Men hur tanker du nu?? Irland som ar ett av varldens framsta lander inom hopp-ponny aveln har en areal som ar lika med Skane, Smaland och Blekinge tillsammans och har 4 miljoner invanare...hur manga ponnier och uppfodare tror du att det far plats egentligen?

Jag har sagt det miljoner ganger och jag tanker saga det igen. Sverige har fullt med riktigt duktiga ponnier i alla kategorier, men inga ungar att utbilda dem!!
Hela systemet ar fel i Sverige och detta bor andras. Det handlar inte om att ponnierna inte har kapacitet, det handlar om att den svenska medelryttaren pa 14 ar inte har kapaciteten att rida till och utbilda en ungponny.
Dessutom forstor tavlingssystemet for de duktiga som vill tavla ungponny samtidigt som de tavlar MSV. Varfor finns det inga tavlingar som har en LD och MSVA pa samma dag??

Dessutom satsar vi inte sa mycket pa vara unga ryttare i Sverige, da man prioriterar skolan och annat framfor ponnierna. Jag hor ofta hur foraldrar sager att man inte kan ha mer an 2 ponnier for da hinner man inte med skolan.
Det ar svart att jamfora ett svenskt barn med tex ett irlandskt barn ryttarmassigt, da det irlandska barnet har 10 egna ponnier!! De tavlar hoppning, falttavlan, rider jakt och valgorenhetsritter. Dessutom gor de gymkhana lekar och annat...och varje ponny har sitt syfte.

Det ar inte ponnierna det ar fel pa i Sverige, det ar kunskapen och systemet!!

Det är möjligt att vi alla är pantade, men om man marknadsför sig i detta avlånga land slår obenhörligen Jantelagen till!!!
Vi behöver sätta högra status på våra championat, mer prispengar till uppfödarna och att vi släpper in exporterna så den verkliga konkuransen finns redan på ungponnyklasserna.
Ska jag som uppfödare mäta mig snabbt med konkurransen vill jag möta den och inte en liten bit av den.
Dressyren kommer att komma först men med de fina hopphingstar vi ser idag kommer det att finnas mycket bra ridponnyer för hoppning om ett par år.

Viktigt är att vi inte expreminterar för mycket, lite måste man gå nya vägar, annars förespråkar jag som man gör i Tyskland, Holland o England använd rätt raser, Welsh/fullblod

Som vi fick erfara på asrp,s avelskonferans, där det fanns både tyska(2 st) och Holländska (1st)föreläsare som var eniga att det var dessa raser som till största del gav det bästa resultatet.
Som Marna sa varför ska vi uppfinna hjulet igen. Vi ligger ca 30 år efter Tyskland o Holland för att inte tala om Brittiska Ridponnyer som numera är en väl konsoliderad ponny och är en suverän förädlare.
Föd upp bra ridponnyer och vi är snart där, det tråkiga är allt bråk längs vägen all avundsjuka och att man ska försöka sätta krokben på varandra. Nej sammarbeta och så är vi snart bland dom främsta

Vi som uppfödare måste sammarbeta inte motarbeta varandra vilket sker i hög grad nu, om det är framgång för en blir det automatiskt framgång för flera.
Jag förstår inte varför man inte går ut med gemensamma resurser och marknadsför den svensk födda ridponnyn, den kommer med stormsteg. Jag som uppfödare är beredd att sponsra duktiga ryttare med mina ponnyer

Rodde skrev:
Vi ligger ca 30 år efter Tyskland o Holland för att inte tala om Brittiska Ridponnyer som numera är en väl konsoliderad ponny och är en suverän förädlare.

Jag som uppfödare är beredd att sponsra duktiga ryttare med mina ponnyer

Nu tänker jag vara riktigt ELAK !!!

Du RODDE som själv skriver att vi uppfödare inom Svensk ridponnyavel ligger 30 år efter vad som produceras i Holland och Tyskland.

Samtidigt erbjuder du dig att med dina uppfödningar som då skulle motsvara en kvalitet som ligger 30 år efter vad våra konkurrenter producerar-- "Sponsra" ponnyryttare ???
Tror du att dessa ponnyryttare överhuvudtaget vill ha dessa "ålderdomliga" ponny om dom så får dom gratis ????

Min verklighet ser helt annorlunda ut, i min Svenska ridponnyvärld producerar nu Svensk ridponny hela årgångar med bra ponny.
Dom här ponnyerna har såväl inhemskt producerade korsningar, renrasiga ponnyston, små halvblodsston som importerade ridponnyston till mödrar.

Någon egentlig skillnad på avkommorna om dom har "importmödrar" eller mödrar som är födda i Sverige tycker inte jag att man kan se.

"Svenskta" gräsligt "gammadags" ston (korsningar av ho vet vad??) som både du och Marna anser användes i avel för 30-40 år sedan i Europa.
Sådana mödrar står just nu och producerar alldeles utmärkta ponnyer.
Verdi har en sådan mor
B. Arden har en sådan mor
Rivaldo P har en sådan mor
fler kommer, jag har sett åtminstonde två till unga hingstar med motsvarande mödernelinjer och som själva håller bra kvalite´.

Bägge med Svenskfödda ston till mödrar.
Den ena har en arab/welsh korsning till mor (modern har plac i MSV hopp)
Den andra har en mor som korsning welsh/halvblod. (modern har vunnit rikskvalitet i hoppning och har plc i Msv)
(bägge stona är stambokfdörda och deras fäder har haft "ridponnystatus")

Bägge mödrarnas fäder har sportmeriter i hoppning på högsta nationell nivå.(Dito/Aydin)
Den ena moderns mor har varit 6:a på EM i hoppning och den andra moderns mor har SM medalj i hoppning.

Vad kan man mer begära....

Det finns fler...jag kan räkna upp otal med liknande avel, stoägare som med Svenska ston har avlat själva eller tagit rätt på ponnyston med sportmeriter. Betäckt med ridponnyhingstar och AVKOMMORNA är ivarjefall i mina ögon, MORDERNA RIDPONNYER
peråke

Tror att vi har ett stort problem i detta med hur barn och ungdommar ser på att rida ungponny och deras kunnande i att rida sådana. Upplevare att ungsommar här inte ser det som utbildning för sig själv att rida unghästar. Under min tid i England kändes det som om flera ungdomar tog detta med att utbilda en ungponny som något mycket lärorikt och spännande.

Flera tränare som jag träffat tycker även att barn och ungdommar ska ha äldre ponnyer(över 8 år) även om det är en 9-årig inport som bara är skogsriden framför en välutbildad 5 åring.

Uppfödare kan inte både föda upp och utbilda - ha kvar- ponnyerna till dt de är 8 år. Det finns inte mång som mig som glatt tar i mot en ponny för inridning och de förata starerna bara för att det är roligt.

Det är väl inte första gången som du blir riktigt.....
Men när vi hade besök här av Tyska o Holländska domare var det deras bedömning att vi ligger 30 år efter Holland o Tyskland, men som du vet har jag köpt mitt stomaterial i Holland och lånat ett sto av någon som anser sig ha upp to date ridponnyer.
Eftersom jag hoppas att jag har bra ponnyer hoppas jag också att det finns ponny ryttare som vill låna mina ponnyer och tävla med.
Men det var vad jag också skrev, man får aldrig tro att man har något bra, då slår Jantelagen till eller hur Per-Åke?

*knapplån*

Är det verkligen sådan här "tjafs" inom ASRP? I så fall är det ju inte så konstigt att Sverige aldrig kommer att komma ikapp Holland och Tyskland när det gäller avelsbiten;)

Jag tycker att det verkar utmärkt att det finns uppfödare som är villiga att låna ut sina ponnier till ryttare. Jag är ju själv ponnymamma och jag skulle inte säja nej till att mitt barn får låna en ponny. Ponnyåren är ju tyvärr alltför korta, och jag förstår de som faktiskt köper färdiga ponnier till sina barn för att de ska kunna tävla och "hävda sig"...Dock är det ju få förunnat att faktiskt ha de ekonomiska möjligheterna att ha flera ponnier på SM/EM-nivå.

Till bade dej och Inn:

Men hur producerar alla andra lander sina ponnier?? Sverige har ju faktiskt den langsta ponny-tiden i EU. Pa Irland far man bara tavla ponny tills man ar 16 ar, och dessutom ar det aldersrestrektioner pa bade b- och c-ponny.
Inn har sa jatteratt, man har dalig attityd i Sverige till ungponnier. Jag brukar saga att man aldrig blir nagon ryttare av att rida valutbildade auto-piloter...man maste lara sej att kunna parera. Pa Irland sager man att man maste kunna rida en ungponny innan man kan rida en MSV-ponny och det stammer jatteval. De barn som rider bade ungponny och MSV-ponny ar de som blir de basta ryttarna. Det ar dem barnen som lar sej kanslan, lar sej parera och lar sej hur hjalperna faktiskt ska anvandas.

I mangt och mycket handlar det inte ens om hur gammal ponnyn ar utan om temperamentet pa ponnyn. Jag har en av Irlands basta c-ponnyer, och jag har haft honom i ett par ar nu. Han ar 12 ar i ar och har vinster i MSVA. Han ar en riktig tavlingsmaskin och utbildad sa langt det bara gar, men han ar verkligen ingen laromastare!! Han ar svarriden da han ar mycket kanslig, han kraver av sin ryttare att den vet vad den sysslar med, annars blir han stressad och borjar lufthoppa sa fort man tar i tyglen mm mm mm.
Jag aven en 3-arig d-ponny som precis ar inriden, och henne satter jag hellre upp nyborjare pa an pa c-ponnyn som pa pappret ar en battre ponny. 3-aringen gor allt som hon ska gora, tvekar aldrig att skota sej och gora ett bra jobb i allting hon gor. Hon ar dessutom 110% trafiksaker och skulle inte flyga i luften om det ligger en plastpase efter vagen. Hade jag en 12-arig liten ryttare som vill borja tavla LD-LC och senare forflytta sej upp i klasserna, sa hade jag aldrig latit ryttaren rida c-ponnyn.

Jag forstar inte varfor foraldrar betalar stora priser for en ponny som tavlat MSV, nar ryttaren anda borjar i LC-LB nagonstans. Ar det inte lika bra att kopa en ponny som tavlar LC-LB och som man kan ta upp i klasserna allt eftersom man sjalv kanner sej redo??
Varfor koper man en 10-arig ponny som har vinster i MSVA, nar man aldrig har tankt att tavla de klasserna sjalv??

Visst ar ponny aren korta, men sa ar det ju for alla. Alla sitter vi i samma bat. Det ar som jag sa innan varken ponnierna eller ryttarnas fel, daremot ar det fel pa systemet!!
An en gang undrar jag varfor det i Sverige inte finns tavlingar som har bade en LD och en MSVA pa samma dag??

Men ska man börja med ungponny som "liten" så gäller det ju att man har kompetent folk omkring sig. Även om jag ridit unghästar själv så känner inte jag att jag är kompetent nog att hjälpa min dotter att börja med en unghäst...Det kanske vore skillnad om hon red kat D, där skulle jag ju kunna rida själv om jag satte mig på hårdbantning;)

Sedan så tror jag inte att du kan jämföra Irland med Sverige rakt av. Bor man i storstad i Sverige i dag så måste man har det rätt bra ställt ekonomiskt för att ens ha EN häst/ponny uppstallad någonstans. Vet inte om det är samma på Irland?

Det handlar inte om vart man bor eller hur mycket pengar man har, det handlar om hur mycket man satsar och vad man har for mojligheter att tavla.
Om man vill ha en duktig ponny sa kan man ju ha det, men vad ar det som sager att man inte kan hjalpa nagon annan att rida till deras ponnier och kanske tavla for nagon annan.
Numera nar det finns sma-handlare over hela Sverige som behover en duktig ponny-ryttare som kan tavla och utbilda sa finns det alla mojligheter att utvecklas inom ridningen.
Vem har sagt att man bara kan tavla sina egna ponnier?

Som Rodde sa sa ar han villig att sponsra ryttare med sina ponnier, men da maste han ocksa vara villig att ha dem hemma hos sej och rida och trana dem hemma sjalv ocksa. Man far ingenting utbildat gratis.
Ett system dar ungarna far rida massor med olika ponnier i olika utbildningslage, dar uppfodarna (alternativt handlarna) ger de basta ponnierna till duktiga ryttare att utbilda och tavla och betalar for det.

Nu ar ju Irland annorlunda da manga har egen mark och dar foraldrarna ar involverade i hastvarlden, men jag kanner manga manga manga manniskor som utbildar och saljer ungponnier, for att ha rad att ha MSV-ponnierna kvar att tavla. Where there's a will there's a way!!

break_a_leg skrev:
Men ska man börja med ungponny som "liten" så gäller det ju att man har kompetent folk omkring sig. Även om jag ridit unghästar själv så känner inte jag att jag är kompetent nog att hjälpa min dotter att börja med en unghäst...Det kanske vore skillnad om hon red kat D,

Men det ar ju dar hela synsattet ar fel!! DU ska ju inte utbilda ponnyn for henne, det ar ju hon som ska. Hon maste lara sej att rida olika sorts hastar!! Visst att barnet (eller en sjalv for den delen) kan kora fast och behover hjalp...och kanske nagon som kanner pa hasten sa man far en till asikt. Men i slutandan ar det hennes ponny som hon maste kunna rida. En ponny ar inte en tavlingskamrat eller en hobby i nagra ar...det ar en investering i ditt barns framtida karriar inom hastvarlden!!
Dessutom undrar jag om hon bara tranar infor dej, eller om hon tar lektioner nagon annanstans ocksa? I sa fall har hon ju hjalp.

Jag forundras nar manniskor sager att de inte klarar av en unghast, men nar de klarar av att tavla hogre klasser....hur gar det ihop??
En unghast ar ju det lattaste att rida, da den inte vet...men en hast som tavlar tex 1.30 hoppning da maste man klara av avstand och kunna korrigera om det blir fel, man maste klara av att manuvrera hasten pa en relativt liten yta inne i ringen mm. Med en unghast ar det inte ens halften sa hoga krav!!

ramonarunds skrev:
Dessutom undrar jag om hon bara tranar infor dej, eller om hon tar lektioner nagon annanstans ocksa? I sa fall har hon ju hjalp.

Nej, hon tränar för andra än mig - jag gapar bara ibland;)

ramonarunds skrev:
Ett system dar ungarna far rida massor med olika ponnier i olika utbildningslage, dar uppfodarna (alternativt handlarna) ger de basta ponnierna till duktiga ryttare att utbilda och tavla och betalar for det.

Men så fungerar det nog inte i Sverige...Jag tror nog att det är ett fåtal ponnyryttare som får betalt för att tävla andras ponnyer, det ligger nog mer på nivån att man får vara fodervärd åt ponnyn och stå för de löpande kostnaderna.

Jo, men hur manga vill gora det?? Det ar som du sager sjalv, bor man i stan kostar det en hel del att ha en ponny och det kostar det dubbla att ha tva ponnier.
Bara for att det inte fungerar sa i Sverige, innebar inte att det inte kan fungera pa ett battre sat i Sverige. Jag har redan sagt det...det ar systemet dte ar fel pa. Man tar inte hand om den kunskapen och de talangerna som finns. Varfor gar inte ridsportsforbundet in och tar ut de duktiga ponnyryttarna och satsar pa dem?? Ger dem extra traning och ordnar ett sammarbete med uppfodarna. Och framst ordnar ett sammarbete mellan toppryttarna pa hast. Vi i Sverige maste sluta skicka vara svenska ungdomar utomlands for traning, nar det finns att fa pa hemmaplan.
Att medelryttaren inte kommer sa langt ar en grej, men satsar vi inte pa de basta, sa har vi bara medelryttare kvar.

Jo det finns en del uppfödare som lämnar ut sina ponnyer till tävlingsryttare, jag har kompisar som haft hästar från henne, hon har haft turen att komma till duktiga tjejer som har tagit hennes knappt styrbara ponnyer och plockat upp dem till FEI nivå, men där slutar det med att hon tar hem dem plötsligt och ska sälja och då står ryttaren där med lång näsa....
Hon har också på senare år försökt att få ut skadade ponnyer, en stackare har åkt fram o tillbaka flera vändor, men hon lär väl vara slut nu.

Nej det fanns något som startades i lilla Hedekas för många år sedan som heter Ponnypoolen, där får uppfödare anmäla sig samt ponnyryttare, sedan paras man ihop. Det gick så långt att man till och med höll kurser för ponnyföräldrar som ej hade "kunskapen". Man fick låna en ponny som skulle utbildas, man fick stå för försäkring och löpande kostnader. Priset på ponnyn fastsälldes och om den var till salu eller ej, Såldes ponnyn efter den lämnades tillbaka skulle ryttare o ägare dela på summan som översteg beloppet man hade satt på ponnyns värde innan ryttaren fick ponnyn, på så vis kunde ponny ryttaren "tjäna" en slant på att ha en ungponny.
Uppfödaren/ägaren kunde inte sälja ponnyn på 6 månader efter det att ryttaren hade haft den utan att få dela på förtjänsten.

Detta har nog tror jag runnit ut i sanden, men tanken var vansinnigt bra.

men det kostar att utbilda ponny, som barn måste man ha hjälp med utbildningen hela tiden, aktoriserade tränare är ett måste, träna träna träna och varje lektion kostar 300-350:- och man måste träna!
Annars har man inte en chans ute på dressyr banorna idag bland ponnyryttarna.
Min dotter har tyvärr passerat ponnystadiet nu men utbildar fortfarande ponnyer, hon har 1000 tals timmar hos intruktörer vi har släpat oss fram o tillbaka med våra + andras ponnyer till dom "bästa" instruktörerna och det måste man fortsätta att göra. Ingen klara sig utan tränare.

Inga May Byland skrev i ridsport att felet i Sverige är att Instruktörerna inte tar ponny ryttarna på allvar, man släpper igenom en massa fel på grund av "gullighet", nej ett barn måste träna på samma vis som en vuxen fast oftare, dom kommer inte ihåg lika länge som en vuxen!!!

Rodde skrev:
Inga May Byland skrev i ridsport att felet i Sverige är att Instruktörerna inte tar ponny ryttarna på allvar, man släpper igenom en massa fel på grund av "gullighet", nej ett barn måste träna på samma vis som en vuxen fast oftare, dom kommer inte ihåg lika länge som en vuxen!!!

Tyvärr är det ju vissa tränare som jag tror inte gärna tränar "barn" utan då är de barnen i stället hänvisade till mindre kunniga instruktörer, exempelvis på ridskola. Vi åker varje vecka till vår instruktör, jag känner det som en nödvändighet för att inte barnet ifråga ska "tappa" sina kunskaper.

Ponnypoolen var verkligen ett steg i ratt riktning. Det ar synd att man inte forsoker halla igang det hela.
Sedan ar det ju faktiskt sa att det nastan enbart ar barnen till de foraldrarna som ar aktiva och hastintresserade sjalva som blir nagonting. Foraldrar som prioriterar och ar villiga att satsa. Da kan jag forsta att det inte ar sa roligt att behova betala for nagon annans ponny, nar man for en relativt billig peng kan kopa in en 3-4-aring och fa hela vinsten sjalv.

Jag tror inte att det handlar om att barnen inte far ratt traning, daremot tror jag att det ar manga som hoppar runt mellan de olika tranarna och dar ocksa far dubbla budskap och aldrig blir konsekventa. Det basta ar att stanna med en tranare dar det kanns bra, och sedan arbeta ut en plan med den tranaren. Dessutom tycker jag att grupplektioner ar totalt vardelost, ska man fa nagonting vettigt ut av en traning ska man vara sjalv eller mojligtvis 2 st.

Jag tycker att folk i gemen maste bli lite mer ekonomiska nar de koper ponny. Inte tanka att utbildat ar bast, utan garna ta lite extra jobb med en ungponny for att sedan fa ut en hel del i vinst nar man saljer den sedan. Koper man en aldre utbildad ponny sa ar den forbrukad efter nagra ar pga alder och man far aldrig pengarna tillbaka.

En bra ponny ar en investering i barnet framtid, men vad ar en bra ponny?? Man lar sej inte rida pa en auto-pilot!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka