Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 12 713
Sv: Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

Hej, här är det tydligen 2 olika frågor som gäller

1. registreringen som "korsningsponny"
2. man tog passet och ersatte det med ett nytt svenskt

Vad betr punkt 2 så är naturligtvis en chipmärkning lika säker eller tom säkrare än ett konturdiagram (en ID-märkare kan ju missa något särskilt på en enfärgad häst utan tecken) för att identifiera hästen. Har Du en liten remsa i passet med chipnumret och man scannar hästen och får fram samma nummer - så tillhör passet hästen och får inte bytas ut. Jag antar att det är ASRP som gjort det, det är väl där Du registrerat?

Vad betr punkt 1 så har ASRP sina regler för registrering av ridponnyer resp korsningsponnyer. Vad beträffar tyska ridponnyer beror det på i vilket Verband de i Tyskland var registrerade. Vissa Verband är godkända av ASRP, andra inte. Från av ASRP godkända Verband registreras vilken skitponny som helst som ridponny, från icke godkända Verband kan Du ta in en stjärna och den registreras som "korsningsponny". Det här har ingen större betydelse för en valack men är nog så viktigt för ev avelsdjur eftersom uppfödare är noga med registreringen även om ryttarna inte bryr sig.

Jag har haft diskussioner på högsta nivå med tyska ridsportförbundet om detta och de anser att:
dels är en tysk ridponny en tysk ridponny oberoende av i vilket avelsförbund den är registrerad i
och
dels anser de att svenskarna är idioter

- men nu är det så att vi lever i Sverige och vill vi registrera våra ponnyer i ASRP så får vi finna oss i deras regler. Därför registrerar jag inte i ASRP om det inte är absolut nödvändigt. Vissa tyska uppfödare från "icke godkända" avelsförbund som föder upp fina ridponnyer har reagerat starkt på min information att deras ev exporter till Sverige kommer att registreras som korsningsprodukter.
Bl a har en nygodkänd ridponnyhingst med intressant härstamning för den svenska ridponnyavel blivit registrerad som korsningsponny tills jag fick till stånd en ändring och den är nu reg som ridponny.

Om Du nu har en valack som Du tävlar med har det kanske inte så stor betydelse och inget att bråka om - men vad beträffar passet skulle jag nog göra ett och annat för att få det tillbaka. Det är en värdehandling som tillhör Dig. Peråke hjälper Dig säkert och Du kan även maila mig, min adress hittar Du på min hemsida.

Jag har kontaktat andra rasföreningar:idea: för att se hur man gör, och finns inte det ett konturdiagram i EUpasset ska rasföreningen sätta dit ett sådant stämplat av godkänd ID kontrollant, defenitivt inte byta ut passet:o . En ponny kan bara få ett pass som ska följa det livet ut! En Tysk eller Holländsk eller Dansk.... kan aldrig bli svensk Ridponny man ska behålla sin identitet!

Ungponny klasser finns även på regional nivå.

dels anser de att svenskarna är idioter
Vad händer om man kommer till Tyskland med en Svensk Ridponny. Blir den registrerad som Tysk ridponny då eller hamnar den i ett Tyskt kornsningponnyregister????????? Är det vi då som anser att Tyskarna är idioter:mad:

//Jag antar att det är ASRP som gjort det, det är väl där Du registrerat?//

Ja, det är ASRP som jag har registrerat hos, men det var en alldeles ny regel som Jordbruksverket hade fört in... Men jag förstår inte varför Jordbruksverket är med och bestämmer sådant i ASRP?! Vad har de för viktiga ämnen gemensamnt? Som gör att J.br.v. bara kan komma in och bestämma en så meningslös och motsägelsefull regel!!

Welsh skrev:
Vad händer om man kommer till Tyskland med en Svensk Ridponny. Blir den registrerad som Tysk ridponny då eller hamnar den i ett Tyskt kornsningponnyregister????????? Är det vi då som anser att Tyskarna är idioter:mad:

Nej så här tokigt är det inte.

En ridponny tillhör den stambok den är född i, när den kommer till ett annat land (avelsförening) skall den bara ha en stämpel i sitt pass och ett sorteringsnummer.

I just Tyskland registrerar man överhuvudtaget inte in importer i sina grundstamböcker utan dom får ett sorteringsnummer som "markerar" att dom är IMPORTER och rastillhörighetet uppges på olika import ridponny som "sonstiger pony" förkortas oftast som son.P. (annan ponnyras)
Så läser man Tysk statistik så har så gott som alla brittiska och holländska ridponnyimporter son.P som rastillhörighet.

Problem kan uppstå när en import kommer som har med sig ofullständig identitet "något knas" med sina papper.

Då kan det inträffa att det utfärdas en helt ny identitetshandling-som stämmer med hästen.

Knas med papprena och ufullständiga identitetshandlingar har ofta en bakgrund att det i verkligen är något fel. Så det finns en anledning till varför det ibland blir så här.

Men har man en IMPORT och det är ofullständig identitet, så är det betydligt bättre att kontakta den avelsförening som UTFÄRDAT identitetshandlingen och den vägen rätta till så att det ursprungliga passet stämmer med hästen.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Hej, jag har varit ute o kollat lite i Tyskland och på EU och det visar sig att man kräver konturdiagram och rekommenderar chipmärkning och/eller brännmärkning. Det är tydligen ett absolut krav på konturdiagram - och inget som Jordbruksverket bestämt - för ett godkänt EU-pass som ju det hela handlar om.

Vad jag inte lyckats klura ut är varför ett konturdiagram av godkänd svensk ID-kontrollant, inskickat i original, inte är giltigt?

Tidigare för ett år sedan skickade jag in pass med löst svenskt konturdiagram och då sattes konturdiagrammet in i passet som ett extra blad och ponnyn fick behålla sitt orginal pass.
SWF gör så och dom har också mycket importer.
BRF gör så, jag har hört att inte jordbruksverket har sagt så till dessa föreningar så det är väl endast till asrp då!
Jag trodde att man bara fick utfärda ett pass till varje ponny!

Rodde skrev:
Jag trodde att man bara fick utfärda ett pass till varje ponny!

Enligt EU bestämmelser så finns bara EN grundregistrering och med vidhängande pass för varje häst.

Men om passet förkommer (eller något annat inträffar som gör passet ogiltigt) går det att ta ut en B-variant.

Det skall då stå i passet att det är en "andra" "tredje" osv variant av grundpasset.

Detta pass som då INTE är orginalpasset gäller som identifikation för hästen, men en häst försedd med "B-variant" kan aldrig gå in i livsmedelskedjan och bli mäniskoföda.
Vid avlivning av häst med B-pass är ägaren istället nödgad att betala "destruktion" av den döda hästen.

Kanske något som många hästägare väljer fasten deras häst har möjlighet att bli mat, men samtidigt en inte oäven kostnad.

Av den anledningen och av anledning att det kostar pengar att få ut ett B-pass--så måste man vara mycket nogrann och kontrollera det pass man får ut på sitt föl så att det är korrekt ifrån början och sedan vara försiktig så att passet inte förkommer under hela hästens livstid.

peråke

Rodde skrev:
Jag har kontaktat andra rasföreningar:idea: för att se hur man gör, och finns inte det ett konturdiagram i EUpasset ska rasföreningen sätta dit ett sådant stämplat av godkänd ID kontrollant, defenitivt inte byta ut passet:o . En ponny kan bara få ett pass som ska följa det livet ut! En Tysk eller Holländsk eller Dansk.... kan aldrig bli svensk Ridponny man ska behålla sin identitet!
Jag har id kontrollerat en haflinger med tyskt pass. De passet tog också rasföreningen och skickade et nytt pass..
I det tyska passet fanns antecknat utställningsmeriter som alltså bara försvann.

carinah skrev:
Jag har id kontrollerat en haflinger med tyskt pass. De passet tog också rasföreningen och skickade et nytt pass..
I det tyska passet fanns antecknat utställningsmeriter som alltså bara försvann.
Undrar vad föreningarna gör med alla "beslagtagna" pass. Slänger? Hade ju varit kul för ägarna att åtminstone få ha kopia på meriterna...

Nej, passen slängs inte, utan läggs i deras arkiv. Men Carinah, du kan nog be dem att kopiera av passet, eller i allafall de intressanta sidorna med utställningarna. Vi fick kopierat vårt gamla (men det var förstås efter mkt tjafs om att vi ville ha TILLBAKA det, så de tröttna och kopiera av....) :bump: Hoppas att man kan få de sidorna kopierade. Du kan annars kanske be Per-Åke om hjälp angående pass, han kan kanske hjälpa dig som han har hjälpt mig :bow:

Victovie skrev:
Nej, passen slängs inte, utan läggs i deras arkiv. Men Carinah, du kan nog be dem att kopiera av passet, eller i allafall de intressanta sidorna med utställningarna. Vi fick kopierat vårt gamla (men det var förstås efter mkt tjafs om att vi ville ha TILLBAKA det, så de tröttna och kopiera av....) :bump: Hoppas att man kan få de sidorna kopierade. Du kan annars kanske be Per-Åke om hjälp angående pass, han kan kanske hjälpa dig som han har hjälpt mig :bow:
Hästen är inte min, menjag ska vidarbefodra det till ägaren.
De vill nog gärna ha tillbaka meriterna, för de är som sagt från Tyskland, blir nog lite svårt att få fram dem annars.
Har sett de nya passen på Haflinger från Österike, där finns foto på hästen i passet.

Snälla barn skriker inte - snälla barn får ingenting!

På Jordbruksverkets hemsida står följande (FAQ)

Vad gör jag om min häst har ett utländskt registreringsbevis eller pass?

Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller en stämpel i det utländska passet. Din rasförening kan informera dig om vad som gäller för just din häst. (Min kursivering)

Jag tycker att vi hästägare skulle bli upplysta av våra resp avelsföreningar vilken policy de tillämpar och varför, istället för att vi ska stå där snopna efter att ha blivit av med våra utländska pass.

Man får väl ringa registrator och höra, tills dess passar man sig noga för att registrera.

- forts
Dessutom måste det ju vara mycket mer arbete med att producera nya pass än att bara stämpla!!!
Vem betalar dessa personer för merarbetet? Jag antar att det är vi hästägare genom våra medlemsavgifter!

Beträffande registrering av ridponnyer.
Jag har registrerat många ponnyer både svenskfödda, tyskfödda och hollandsfödda. Några har haft ofullständiga pass från holland och tyskland. De ponnyerna har fått nya svenska pass. De som haft fullständiga tyska alt. holländska pass med korrekt i fyllt konturdiagram och sidorna om livsmedel och övrig medicinsk behandling i har jag alltid fått tillbaka stämplat med ASRP stämpel och ett svenskt "registreringsnummer".
De holländska/tyska ponnyerna som jag fått svenskt pass på i stället för det utländska har inte stört mig. Ponnyn är den samma, meriterna de samma och passet giltigt. En fördel med det svenska passet är ju dessutom att varje svensk fattar vad det står i det.
De tyska och holländska passen har en del mera information som ex. föräldrars mankhöjd och färg (detta finns bara för de första två generationerna) samt om ponnyn i fråga visats som föl eller senare så är det i stämplat från resp. avelsförund.
Den informationen är ju trist att förlora men det bästa är ju att alltid kopiera allt innan man skickar in det. Om vi svenska uppfödare/hästägare tycker den informationen är viktig att ha med i pass så får vi som medlemmar skriva en motion till ASRP och be att även få de uppgifterna införda i passen. Möjligen kan det bli problem med utrymme eftersom härstamningssidan inte ser likadan ut i de svenska och de tysk/holländska passen.
För att undvika att ens ofullständiga utländska pass blir "beslagtaget" kan man se till att få ett fullständigt pass från början. Det är också möjligt att ordna det efter att man köpt ponnyn, man kontaktar då det förbund som utfärdat passet i resp. land. Dock skall konturdiagram alltid vara i fyllt, annars kan det i princip vara vilken ponny som helst man köper.
ASRP tar inte något pass i beslag för att de känner för det. Tror inte att registratorn är perverst förtjust i ofullständiga pass. Registratorns högsta önskan är att få in fullstängida papper och fullständigt i fyllda passansökningar. Där kan alla vi som registrerar ponnyer vara mera noga med att först läsa genom anvisningarna som finns och sedan dubbelkolla så att allt är med.
De pass som tas i beslag beror på att jordbruksverket som i slutändan är den som är "chef" över ASRP beordrat ASRP att göra så. Ofullständiga pass skall inte finnas kvar i cirkulation, en häst skall inte ha två pass i gång, ett fullständigt och ett ofullständigt.
Så kontentan av mitt något för långa inlägg är den, vill man ha kvar sitt utländska pass skall man se till att det är fullständigt och först därefter registrerar man sin ponny i Sverige.
Dessutom behöver inte utländska ponnyer registreras i Sverige för att få tävla, de behöver bara registreras i Svensk Avelsförening om man ämnar ha hästen i avel.
Samma system råder hos ASVH.
Med vänliga hälsningar
Maria Winberg

Tack Maria för ett mycket bra och fullständigt svar som gärna kunde ha stått på ASRPs hemsida. Det är just sådan upplysning som behövs.
Jag har ett som jag trodde fullständigt pass med alla sidor Du nämner men det saknas mitt namn som ägare (uppfödaren står som ägare) + att ponnyn är namnlös, skickar nu detta till ponyhannover för komplettering.
Sånt här kan ju inte folk veta och blir därför besvikna. Jag anser fortfarande att våra resp avelsförbund borde upplysa sina medlemmar på ETT BÄTTRE SÄTT.
Vissa uppfödare kan ha ett personligt intresse av att behålla sina utländska pass och det får man respektera tycker jag.

Hej Marna!
Jag kan skicka ett mail till styrelsen om önskemål om detta. Det ligger helt säkert i registratorns intresse också att pass kommer in så fullständiga som möjligt. Sedan är det upp till styrelsen att informera och det vill de säkert också göra bara de vet om vad det är för information som det finns behov av.
Innan du skickar i väg ditt pass till Hannover, ring dem först och kolla med dem, i bland behövs inte passet skickas i väg. Säg till om du behöver hjälp, du hittar alla kontaktuppgifter på www.stuterimw.com
Med vänliga hälsningar
Maria Winberg

Men jag har skickat in pass. där man har fått tillbaka det utländska passet med ett nytt konturdiagram i, både hos asrp och SWF.
Har man en pony född 2004 eller 2005 och har nytt pass från Holland vill man inte bli av med detta pass utan att ponny ska behålla passet.
Enligt flera registratorer går det utmärkt att komplettera med ett nytt konturdiagram, man behöver inte byta ut hela passet. Det kostar också föreningen mycket pengar i tim lön för registratorn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka