Svenska släp

Sv: Svenska släp

Fint släp!
Har även dragit en star trailer diamant med samma bil (samma mått som mitt släp) och jag tycker inte det är någon skillnad. Hur tungt det blir o dra beror ju mycket på vilken bil man sätter framför.
Självklart har bilen stor betydelse, men hur släpet är byggt påverkar också vad gäller vindmotstånd/fång, väghållning m m.

Jag har kört Star och Ume med boggi. Starsläpet tyckte jag var vingligare och inte låg lika bra på vägen (vilket man känner ganska bra när man har en häst i som sparkar konstant). Umesläpet kommer jag aldrig att köra igen, men det frågade du inte om.
Helt rätt, jag frågade inte om Ume.;) Ett sådant har jag inte råd med.

Tror att väghållningen lämpar sig för olika bilar också. Min hovis tycker att Umesläpet är det bästa han dragit, han kör med någon "muskelbil" (:angel: ) och jag kör med en Saab 9-5. Medan han tycker att mitt Thulesläp är lätt och ostadigt.
Hur menar du med att att väghållningen lämpar sig för olika bilar? Är inte det mycket en vanefråga? Om man bortser från släpens vikt och den effekt det har.

Jag är ju såld på Boj helt klart. Har bara dragit enkelaxlat Trane innan av de du räknar upp, men det går ju knappast att jämföra rättvist.
Upplever kvalitén överlägsen mot både Kylinge och Trane, ingen koll på Star. Men Kylinge har jag dåliga erfarenheter från då ett par jag känner fått byta golv efter mindre än 10 år. Trane tycker jag känns "racklig", men då är det släp med några år på nacken jag refererar till - kanske prisvärda dock, jag vet inte.

Boj med aluminiumgolv och gjuten matta... :love:
Taklucka är kanon, går så stadig även om hästen krånglar (med det gör nog alla boggie).

Varningens finger om du har en väldigt hög häst, Boj har bara 220 cm takhöjd som standard. Vissa specialmodeller (med "H" efter) är 240 cm höga. Höjd är inget att trakta efter om hästen inte är väldigt stor eftersom det försämrar vägegenskaperna vid t ex hård vind, men bara så att du vet!
T ex Ume är 230 cm, ingen koll på de andra men gissar runt 225-230 cm?

Tack för synpunkterna.:)

Jag bytte golv på mitt Trane ifjol. Det var alltså 9 år då. Jag hade nog kunnat ha kvar det 1-2 år till pga jag inte kör så ofta. Valde att byta ändå eftersom jag är lite nojig med golvet. Jag tror att det bör vara lättare att sälja släpet också när golvet är bytt.

En fördel som jag ser med Kylinge och Star är att de ofta har fronturlastning. Boj har ytterst sällan det. Front är inget krav för mig, men helt klart ett plus. Annars gillar jag också Boj, men det finns just inga fräscha sådana i min prisklass.

Min häst är bara ca 155 cm hög. Extra stort släp behövs alltså inte och det vill jag inte ha heller pga det du skriver. Han är en ängel att köra också (peppar, peppar...).:love:

Senast ändrad:

Jag har en Kylinge Apollo som jag är väldigt nöjd med. Väghållningen är super, den ligger där den ska även om det blåser på riktigt (jag bor i Skåne och här blåser det alltid) och svajjar inte om hästarna är stökiga. Skramlar ytterst lite och ger ett säkert intryck.

Panikbommarna både fram och bak tycker jag är en fördel även om jag inte har hästar som går över bommen. Jag lastar ofta hö i den och då tar jag ut det genom fronten, fäller bommarna och har "öppen gata".

Det finns några nackdelar, något som jag tror är rätt typisk även för Star med något år på nacken.
*Baklämmen blir lätt skev, inget med nån stor betydelse, men jag måste ta mitt ena lås först alltid.
* Ventilationen är inte så bra sommartid, det blir lätt varmt om man kör med luckan öppen. Men det är ju lätt att årgärda.
* Några modeller saknar takfönster, men det kan man ju åtgärda själv det också.

Fördelarna är ju att det är rymligt, högt i tak och just väghållningen (vet att vissa Kylinge är värre att köra tomma, men mitt går bra även tomt). Du får lätt tag på delar och besiktningen är väldigt glada i Kylinge, jag får alltid höra att det är sällan det är fel på Kylinge.

//E

Vad är ditt gamla släp för årsmodell? Satte ut annonsen på mån morgon och kl. 12.00 var det sålt och hämtat. Ringde massor som ville köpa det osett, hade många bilder i annonsen. Fick höra att det är brist på släp i den årsmodellen och pris. Fick 19 000 kr för det gamla och betalade 36 500 kr för det nya, köpte det privat. Ser att du inte bor så många mil från mig, det var mest från Göteborg folk ringde.

Mitt släp är från -97. Det är så mycket enaxlade släp till salu nu så därför antog jag att det kan vara svårsålt. 19000 kr för ditt låter som ett rätt OK pris. Jag har hittat ett par boggie-Trane och ett Star på nätet som ser fräscha ut på bilderna. De ligger rätt i pris för mig. Har sett några Kylinge och Boj också. Tyvärr kostar de ca 10000 kr mer än de andra och vad jag har tänkt mig. Frågan är om det är värt det eller ej?

Andrahandsvärdet på Boj är bra, vilket man har igen även vid försäljning i ett senare skede.
Man slipper också tänka på golvbyte med samma frekvens som med plyfagolv - skönt! Jag vet dock inte när de övergick till aluminum på Boj Bravo, det är inte jättelänge sedan.
Fronturlastning kan vara en problemhärd, just de luckorna brukar kunna ruttna snabbare än t ex golven pga positionen mitt i "sprutet" från bilen. Jag hade inte valt det om jag inte hade krångliga hästar, alternativt insteg bak - då vill man ha möjlighet till fronturlastning den dagen man har en halt häst och inte vill backa ned för insteget. Tänk också på att släp med fronturlastning automatiskt blir en del tyngre, om du ligger nätt med vikten på släpet.

Jag har en Boj Bravo och den är väldigt väldigt bra! Hästen gillar den med!
Har bara kört Trane 1 gång och jag var väl inte jätte impad av det då jag tycker att det var lite vingligt och ostabilt.
Men jag tycker du skall kolla på Boj helt klart!

Jag har en boggie star diamant -06. Den är stor och rymlig. Min STORA ardenner kom ut genom frontutlastningen :banana: Panikbommar fram. Lite synd är att sadelkammaren inte går att öppna utifrån men jag använder inte den så mycket.

Andrahandsvärdet på Boj är bra, vilket man har igen även vid försäljning i ett senare skede.
Jo, visserligen, men det är nu jag ska ut med pengarna, inte om x år.

Man slipper också tänka på golvbyte med samma frekvens som med plyfagolv - skönt!
Ja, det är en av anledningarna till att Boj finns med på önskelistan. Å andra sidan tog det minst 9 år innan golvet behövde bytas i mitt släp, så det är ju inte så himla ofta.;)

Fronturlastning kan vara en problemhärd, just de luckorna brukar kunna ruttna snabbare än t ex golven pga positionen mitt i "sprutet" från bilen. Jag hade inte valt det om jag inte hade krångliga hästar, alternativt insteg bak - då vill man ha möjlighet till fronturlastning den dagen man har en halt häst och inte vill backa ned för insteget. Tänk också på att släp med fronturlastning automatiskt blir en del tyngre, om du ligger nätt med vikten på släpet.
Hm, om luckorna kan ruttna snabbare borde väl motsatt sida på släpet ruttna snabbare också? Det får ju lika mycket sprut på sig. Jag har inte så mycket erfarenhet av fronturlastade släp så det är möjligt att det är som du skriver.

Min bil får dra 1500 kg på B, så vikten är inget större problem ur laglighetsperspektiv. Däremot vill jag egentligen ha ett släp med låg tjänstevikt för att det ska vara lättare att dra --> lägre bränsleförbrukning och mindre slitage på bilen. Ur den synvinkeln är fronturlastning osmart, vilket du ju är inne på. Min häst är lätt att lasta i och ur, men jag gör det alltid själv. Har fått för mig att det pga det skulle kunna vara säkrare i vissa lägen att lasta ur fram.

Jag har en Boj Bravo och den är väldigt väldigt bra! Hästen gillar den med!
Har bara kört Trane 1 gång och jag var väl inte jätte impad av det då jag tycker att det var lite vingligt och ostabilt.
Men jag tycker du skall kolla på Boj helt klart!
Var det ett boggiesläp från Trane som du körde? Årsmodell?

Jag har en boggie star diamant -06. Den är stor och rymlig. Min STORA ardenner kom ut genom frontutlastningen :banana: Panikbommar fram. Lite synd är att sadelkammaren inte går att öppna utifrån men jag använder inte den så mycket.

Har du kört något av de andra släpen med boggie så du kan jämföra?

Av de gillar jag Trane och Kylinge bäst (tittar på Kylinge själv för närvarande).

Trane ligger som en SMÄCK efter min bil.

(Bäst är dock UME).

Tycker inte någon av dem känns tunga att dra. Det enda bilen stånkat lite över tomt är Fautras Provan.

Kör också oftast ponnyn själv och det mkt lättare att ta ur henne fram.

Hur gammal Boj skulle Ni våga köpa?

Har hittat ett GAMMALT med nytt golv. Men å andra sidan enekaxlat.

Senast ändrad:

Jag lurar lite på att byta ut mitt enaxlade Trane mot ett bra begagnat 2-axlat släp från Boj, Kylinge, Star eller Trane. De tre första är ungefär jämförbara kvalitetsmässigt tycker jag med vissa för- och nackdelar i konstruktion. Trane är lite enklare, men robust.

Jag har inte kört något av dessa med boggie. Därför undrar jag om någon av er har erfarenhet av några eller alla? Hur är de att dra? Tunga? Lätta? Följer de bilen bra? Skumpar eller går fint? Några svagheter med släpen som kan vara bra att känna till? Några grejor som ni retar er på? Visst, jag kan åka runt och provdra olika, men det krävs ju att det finns begagnade i närheten.;)

Har kört Boj, Trane och Kylinge boggie.
Mina upplevelser av släpen (för och nackdelar):
BOJ: Går stadigt, inte speciellt tungt att dra. Det jag inte gillar är att det inte finns så många nivåer att reglera bomhöjden, men det är nog det enda negativa.
TRANE:Känns inte lika stadigt som Boj, men helt okej. Nackdelen är samma som i Boj, inte tillräckligt många alternativa bomhöjder.
KYLINGE:Kanonsläp, helt klart det jag helst drar av dessa tre, stadigt, lätt och smidigt. Nackdelen är att det är för kort utrymme för hästen mellan fram och bakbom (tom för min 163-cm häst var det trångt)

Så...jag köpte ett annat svenktillverkat släp som uppfyllde ALLA mina krav, ett Läckösläp. Går jättestadigt på vägen, inte ett dugg tungt att dra, ljust och fräscht. Jag har varit jättenöjd med detta släp!!! (bara en parentes, det var ju trots allt inte detta fabrikat du frågade om... :D )

Här är några bilder (inte mitt, men precis likadant)
PICT2197.jpg

slpbakifrn.jpg

Finns det ingen panikutlösning på Läckösläpen???

Liknande trådar

Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: banani
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 849
Senast: misen
·
Utrustning har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 263
Senast: Buck
·
Utrustning Har sålt mitt enaxlade ume släp och nu ska det köpas nytt eller ja ett begagnat ska det vara. Har hela tiden bestämt att jag skulle ha...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka