Svenskar vill inte arbeta - utbruten ur Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Du skämtar?
Du tycker på riktigt att folk ska vakna, jobba, sova, jobba, vakna, jobba, sova... Varje dag i veckan utan semester? Ska det inte vara bäst då med sängar på jobbet också, så att folk slipper det där böket med att åka hem eller ens leta bostad?

Gör du själv aldrig något öht på din fritid?
Det där är ju rena drömmen för skrupellöst folk som äger företag (tänk vad pengar de tjänar), folk som inte har något liv och är avundsjuka på andra som har det och sådana som allmänt har dåligt självförtroende och behöver trycka till andra för att de är värdelösa genom att bevisa sin egen förträfflighet och ansvarsfullhet. Om personen som postat inlägget du svarar på är den jag tror så passar h*n in på två av kriterierna ovan.
 
Du skämtar?
Du tycker på riktigt att folk ska vakna, jobba, sova, jobba, vakna, jobba, sova... Varje dag i veckan utan semester? Ska det inte vara bäst då med sängar på jobbet också, så att folk slipper det där böket med att åka hem eller ens leta bostad?

Gör du själv aldrig något öht på din fritid?

Jag avser såväl avlönat som så kallat oavlönat arbete. Tror många, särskilt föräldrar redan jobbar mer än så.

Så här tänker jag då:
40h "arbete"
7h motion/träning
7h städ
7h tvätt
7h övrigt småplock
7h matlagning
5h organisation

Totalt 80h

Kvar blir cirka 40h i veckan till fritid
 
Det systemet finns redan på vissa platser i världen. Man jobbar 24/7 med några timmars sömn på fabriken tills det är några veckor ledigt då man åker till sin hemort. Sen på’t igen.

Men det är inte ett system där någon vidare frihet existerar för människor.
Man behöver ju inte dra det till sin spets. Jag åker upp till Norge och jobbar 7-20, sover i närheten av arbetsplatsen och håller på så till jag jobbat in en del tid. Sedan kan man åka hem och njuta av sina lediga dagar. Det ger tvärtom väldigt mycket frihet. Då kan man bo där husen är billiga och slipper ha ett mångmiljonlån hängande över sig. Dessutom sparar man in på restid och får mer hemmatid. Sedan har man friheten att man inte är bunden till jobb på en viss ort.
 
Jag avser såväl avlönat som så kallat oavlönat arbete. Tror många, särskilt föräldrar redan jobbar mer än så.

Så här tänker jag då:
40h "arbete"
7h motion/träning
7h städ
7h tvätt
7h övrigt småplock
7h matlagning
5h organisation

Totalt 80h

Kvar blir cirka 40h i veckan till fritid
Okej nu hade jag bestämt att aldrig interagera med dig mer men du missar två stora poster nödvändiga i din uträkning.
1. När sover du?
2. Hur tar du dig TILL jobbet Teleportering?

Att hela ditt upplägg skulle göra Orwells 1984 grön av avund och skapa en kontrollstat utan dess like, fast iofs skulle det ju skapa enkla jobb, är vidrigt. Du förespråkar verkligen att man levar för att arbeta inte av att arbeta, leva förresten livet har du ju rationaliserat bort totalt i schemat du presenterar till förmån för likriktning och kontroll.
 
Man behöver ju inte dra det till sin spets. Jag åker upp till Norge och jobbar 7-20, sover i närheten av arbetsplatsen och håller på så till jag jobbat in en del tid. Sedan kan man åka hem och njuta av sina lediga dagar. Det ger tvärtom väldigt mycket frihet. Då kan man bo där husen är billiga och slipper ha ett mångmiljonlån hängande över sig. Dessutom sparar man in på restid och får mer hemmatid. Sedan har man friheten att man inte är bunden till jobb på en viss ort.

Jag tänker att möjligheten och friheten att göra på ett visst sätt kan finnas kvar, utan att det skapas förväntningar om att det ska passa väldigt många.

I det system jag avser så är friheten noll under 49 veckor och ok under 3 veckor. Lönen som betalas ger ingen möjlighet att utöka friheten utan är precis så att man själv och familjen kan överleva.
 
Okej nu hade jag bestämt att aldrig interagera med dig mer men du missar två stora poster nödvändiga i din uträkning.
1. När sover du?
2. Hur tar du dig TILL jobbet Teleportering?

Att hela ditt upplägg skulle göra Orwells 1984 grön av avund och skapa en kontrollstat utan dess like, fast iofs skulle det ju skapa enkla jobb, är vidrigt. Du förespråkar verkligen att man levar för att arbeta inte av att arbeta, leva förresten livet har du ju rationaliserat bort totalt i schemat du presenterar till förmån för likriktning och kontroll.

Räknade med 7h sömn per dag vilket gav 40h ledig tid.

Transport tänkte jag inte på och det borde beaktas. Men schemat ovan är för att visa min åsikt om att de flesta jobbar för lite. Enskilda poster är mest grovhuggna exempel och ska tas med en nypa salt.

Min åsikt är inte att folk ska tvingas att jobba 80h i veckan utan att de själva ska komma till insikt att de behöver arbeta en stor del av tiden för att få bra liv.
 
Jag avser såväl avlönat som så kallat oavlönat arbete. Tror många, särskilt föräldrar redan jobbar mer än så.

Så här tänker jag då:
40h "arbete"
7h motion/träning
7h städ
7h tvätt
7h övrigt småplock
7h matlagning
5h organisation

Totalt 80h

Kvar blir cirka 40h i veckan till fritid
Ger för lite sömn, ingen restid och raster under arbetstid är inte medräknade bland mycket annat.
 
Jag avser såväl avlönat som så kallat oavlönat arbete. Tror många, särskilt föräldrar redan jobbar mer än så.

Så här tänker jag då:
40h "arbete"
7h motion/träning
7h städ
7h tvätt
7h övrigt småplock
7h matlagning
5h organisation

Totalt 80h

Kvar blir cirka 40h i veckan till fritid
Ändå imponerande att tvätta och städa 14 timmar i veckan. Själv tvättar jag kanske 3-4 timmar (tror en tvätt-tid är ungefär så lång i vår tvättstuga) var 3e till 4e vecka. :confused:
 
Räknade med 7h sömn per dag vilket gav 40h ledig tid.

Transport tänkte jag inte på och det borde beaktas. Men schemat ovan är för att visa min åsikt om att de flesta jobbar för lite. Enskilda poster är mest grovhuggna exempel och ska tas med en nypa salt.

Min åsikt är inte att folk ska tvingas att jobba 80h i veckan utan att de själva ska komma till insikt att de behöver arbeta en stor del av tiden för att få bra liv.
7h sömn × 7 nätter = 49h.
Vore på tiden att plugga lite matte tror jag.
 
Jag avser såväl avlönat som så kallat oavlönat arbete. Tror många, särskilt föräldrar redan jobbar mer än så.

Så här tänker jag då:
40h "arbete"
7h motion/träning
7h städ
7h tvätt
7h övrigt småplock
7h matlagning
5h organisation

Totalt 80h

Kvar blir cirka 40h i veckan till fritid
Vad bor du i för herrgård som kräver 7 timmar städ och 7 timmar tvätt varje vecka?
 
Om du inte har kompisar, absolut. Men de flesta har kompisar och då ska det inte vara några större problem. Nästan alla mina kompisar påbörjade sin flytt hemifrån på det viset.
Jag har kompisar, men väldigt få jag skulle kunna tänka mig att dela bostad med. :D
Sedan har jag delat bostad med en hel hop olika människor i flera olika konstellationer genom åren, både främlingar och sådana som var eller har blivit vänner, och minns hur jobbigt det kan vara när det inte funkar. Men visst är det en lösning! Särskilt bland studenter är det ju jättevanligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp