Svensktillverkat foder.

S

Sweet

Fick höra av damen i Zoobutiken att de svensktillverkade hundfodrena var mycket sämre än tex de amerikanska. Hon tyckte att Doggys foder var rena skräpet och deras foder skulle aldrig komma innanför hennes butiksdörrar. Jag frågade varför hon tyckte så och då sa hon att alla svenska foder innehåller fiskmjöl som är skadligt för hunden. ALLA hundar hon visste som hade ätit foder produserat av Doggy hade fått klåda och kliat sönder sig totalt.

Jag är inte så insatt i det här med olika hundfoder, blev rekommenderad av "vår" uppfödare ett foder som heter Robur som Doggy gör. Hon hade aldrig haft problem med det fodret och var väldigt nöjd. Har kollat innehållsförtekningarna på de olika Robur fodrena och sortena Light & Sensitive 19/07 och Low Protein 22/16 innehåller inte alls fiskmjöl. De övriga Robur gör det. Antar att fiskmjölet är till för att öka proteinhalten i fodret?

Damen i zoobutiken rekommenderade i stället ett amerikanskt foder som heter "Sportsman´s Pride". Det fodret var så överlägset mycket bättre än de svenska fodrerna enligt henne. Jag har jämfört innehållsförtekningen på Robur med Sportsman´s Pride och jag kan inte säga att det amerikanska fodret är överlägset bättre om man ser till näringsvärde och innehåll. Det enda är att Sportsman´s inte har något foder som innehåller det "skadliga" fiskmjölet.

Vad har ni för åsikter angående fiskmjöl i hundmat och svenskt vs utländskt foder?

Vad ska man egentligen vara uppmärksam på när man väljer foder till sin hund?
 
Har själv använt robur till våra hundar och det var ett jättebra foder så kör med det du!! Det man oftast kör med är samma som uppfödaren eftersom det är enkelt att använda samma som valpen fått tidigare... Det man kan tänka på när man köper foder i djuraffär är att ta vad de säger med en nypa salt många försöker rekomendera att byta till det foder de gör mest förtjänst på (inte nödvändigtvis det dyraste kundpriset) Annars tycker jag man ska välja det foder man märker att hundarna mår bäst utav!! Dvs hull, päls, mage osv plus att allt inte bara ska passera rakt igenom kroppen utan att de ska bajsa mindre än de får mat om du förstår hur jag tänker och att bajset har en bra konsistens så man slipper krångel med analkörtlarna!! =)
 
Hm...har ingen aning men...min lille vovve äter Doggy och gillar det väldigt mycket...hon brukar inte klia sig! :confused:
 
Jag har inget konkret att bli dra med i förhållande svenskt/utlänskt.

Jag har ett Sportsmans Pride innan och tycker att det är ett bra foder till en bra peng, polishundarna äter väl det om jag inte minns fel.
Dock har min vovve fått någon slags allergi som vi håller på att utreda så vi har gått över till Hills speciella allergi foder.

Doggy har väl ganska mycket spannmål i sina foder åtminstone de vanliga man köper i affären där av att de är så billiga. Robur är väl doggys lite "finare" foder och kanske är bättre råvaror i?
Nåja jag kan inte särskilt mycket men lite kanske jag bidrog med.
 
svensktillverkade kvalitetsfoder är lika bra som utländska kvalitetsfoder. men foder man köper på ica är skit, alldeles för mycket spannmål (ofta vete, trots att många hundar är känsliga mot det), färgämnen etc etc. vanlig doggy skulle jag alltså inte rekommendera, men även de har premiumfoder (heter dom inte guld och silver?) som är bra. att fiskmjöl skulle vara dåligt har jag aldrig hört.
 
Det finns fler svensktillverkade foder än Doggys olika varianter. Tex ett som är ganska nytt på marknaden, som heter Standart. Det innehåller inte vete och andra konstiga tillsatser som färgämnen. Ett kvalitetsfoder till bra pris dessutom. Alla butiker som har Gibbon som leverantörfirma kan ta in det på begäran. Jag använder det själv och är mycket nöjd!
 
Om hunden får problem med diarre eller klåda så bör man direkt kolla om fodret innehåller fiskmjöl. Det är mycket vanligt att hundar inte tål det. Många ger hunden torrfisk som godis och kan inte förstå varför hunden är dålig, man tittar på fodret och glömmer godiset.
Själv har jag nu för tredje gången en hund som inte tål fisk.
 
Jag väljer inte foder utifrån vilket land det kommer ifrån, jag väljer det ifrån vad det är konserverat med, så därför försvinner, Royal Canin, Doggy, Robur och så många nadra från det jag skulle tänka mig. De är konserverade med cancerframkallande miljögifter och det är inget jag vill ge mina hundar.
Jag ger lupusfoder till mina hundar.
 
Jag kan bara säga att mina äter Robur, den gula påsen. Det är det énda foder de vill äta. Har provat massor av sorter(många olika vinstpåsar). Men det är bara Robur som passar.

Kanske är det så att hon får provition på det fodret hon rekomenderar????
 
Känner en uppfödare väldigt väl som ger sina Sportmans Pride, i stort sett alla valpar från de kullarna som fått det har haft problem med magen och ex röda öron... Jag vill inte säga att det är fodret, men min valp hade precis samma problem som dessa hundar innan jag bytte foder, det gör att jag drar en liten slutsats där som inte alls behöver vara sann, men som är värd att uppmärksamma.
Man får inte heller glömma när vi jämför amerikanska och svenska foder att amerikanska foder är ofta baserat på majs (billig råvara i USA), något som många hundar är känsliga mot. Dock är många å andra sidan känsliga mot vete osv.
Själv har jag uteslutit foder med en stor del majs när det gäller min weimaraner, lite majsmjöl reagerar hon dock inte för.

//E
 
vanlig doggy skulle jag alltså inte rekommendera, men även de har premiumfoder (heter dom inte guld och silver?) som är bra. att fiskmjöl skulle vara dåligt har jag aldrig hört.
Delar din åsikt ..Jag har hört så mycket galet om Doggy..och hundar med klåda/ magproblem/ mm..

En duktig hund människa sa till mig att vissa av doggys foder var inget annat är bukfylla..Pga allt spannmål :crazy:
Har använt det till min gammel tik förr..hon var som en slask tratt och la på sig av allt..henne funkade det bra på..Men det var en hund som kunde äta allt utan att bli dålig..

Min nuvarade tik äter ett annat svenskt foder.. från SHAB svenska hundfoder High Energy professional vetefritt
Funkar kanon på henne. :)
Provade Doggy på henne en period oxå ..å det gick inte alls..det sprutade ur båda ändarna på henne :crazy:
 
Fråga: är det någon skillnad på Doggy som man köper i stormarknader typ OBS, ICA och Doggy som man köper i djuraffärer, granngården osv
(alltså det foder som HETER Doggy)
 
Ja dom är ju lika fast ändå olika, jag menar standard är röda och gröna påsar senior gul och valp lila (eller om det var tvärtom) osv. men trycket på påsarna tror jag är lite olika... Det kanske har med påsstorlek och sånt att göra men på samtliga ställen kan man ju köpa olika stora påsar!!??

Ja jag vet inte, jag bara undrar...
 
Är nog ingen fara att din hund äter doggy, har själv sett många hundar som äter doggy och ingen har fått klåda av det av de jag har träffat iaf.
Men däremot skulle jag sjäklv inte ge det pga det höga spannmålsinnehållet som nämts här tidigare.
Tycker det mest är "bukfylla" då hundar ä rovdjur och ska ha kött. Men inte tror jag din hund tar skada av det.
Katter är mer beroende av kött än hundar, de dör faktiskt av att inte få kött...taurinet är livsviktigt. Hundar däremot kan leva vegetariskt. Men det är knappast något att rekommendera!!
 
BHT, BHA, Ethoxyquin. ¨Det skan stå EU-godkända antioxidanter eller konserveringsmedel. Det kan även st E320 eller E321. Det står mer på livmedelsverket om detta.
 
Ja BHA ser ju skumt ut om man tittar på olika inlägg tittar man däremot lite närmare på vilka rapporter som finns så ser man att det har visats sig ge skador på råtta o hamster i doser på 500 mg per kg våra hundar som äter Royal Canin får förmodligen i sig 10-20 mg per dag 500 mg per kg o dagskulle ge 12500 mg per dag. I sådana doser finns det massor av naturliga substanser som är farliga.
Dessutom är det varken miljögift vad jag kan hitta eller konserveringsmedel.
PL
 
Då har du nog inte kollat ordentligt varken på vad BHT är eller de andra ämnena. Det står klart och tydligt att det är båda miljögift och konserveringämne. Men många väljer att blunda för det, det gör inte jag.
 
När det gäller tillsatser skiljer man på konserveringsämnen (som hindrar tillväxt av svamp o bakterier)E2** o antioxidantia E3** Tex mitt Royal Canin innehåller E202 som konservering , E310 o E320 som antioxidantia. Jag har inte hittat ngn vettig uppgift om miljöpåverkan av BHA utan fått uppfattningen att det bryts ner snabbt, diskussionen har varit om toxicitet o cancerogenitet.
Tala gärna om var jag kan hitta relevant information om miljöpåverkan.
Obs de ämnen jag kollat på är de som finns i mitt foder.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
852
Senast: Milosari
·
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 213
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
968
Övr. Hund mina hundar får just nu lone star adult, men jag tycker inte att det är lika bra som LS hearty choice. dock behöver dom mer fett, så jag...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp