Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, både och. Men inte de senaste 10 åren. Däremot är jag fortfarande ganska frekvent besökande i dessa områden där det bor massor av trevliga vänner och andra människor.
Men vad bra då vet du hur det känns att alltid vara på sin vakt eller när ens barn blir misshandlad mitt på ljusa dan och inte en kotte såg något. Eller för den delen få bilen vandaliserad för 3 gången den månaden. Eller......

Jag har inte skrivit att vi "planerar att emigrera för att dte är så illa här". Däremot att vi haft funderingar på att flytta utomlands. Att Sverige krackelerar i fogarna är en bidragande orsak till att funderingarna finns men är naturligtvis inte hela orsaken.

Sedan tycker jag inte att dte är dte minsta relevant vilket/vilka land/länder som kan var aktuella. Det är faktiskt inget som okända människor på buke har att göra med.

Säg det till dem som haft oturen att dö innan de fått vård för sin cancer t ex eftersom vårdköerna är så långa.

Ett bättre alternativ vore om våra skattepengar faktiskt gick till just de personer du nämner istället för till t ex fallskärmar till politiker som tvingats avgå för att de sextrakasserat folk eller till gratis tandvård och boende till rumänska tiggare.
Har du konkreta exempel på "fallskärmar till politiker som tvingats avgå för att de sextrakasserat folk eller till gratis tandvård och boende till rumänska tiggare"?

För övrigt låter det som om det vore en god idé att att flytta från Sverige, med den uppfattning du verkar ha om Sverige.

Jag har bott i flera Europeiska länder i min ungdom (jag har släkt lite runt om), samt några år i USA.

Inget av de länder jag bott i är långsiktigt lockande. Framförallt eftersom demokrati, jämställdhet och/eller välfärd i lite olika kombinationer, ligger ljusår efter sverige.

Att leva som priviligierad invandrare med t.ex. arbetskontrakt kan ju fungera i de flesta länder, men då emigrerar man inte på allvar.

Jag tycker att det intressant att du inte vill avslöja vilka länder du funderar på att flytta till.
Min tolkning är att endera så finns det inga riktigt uttänkta länder, utan det hela är mest gnäll, eller så är länderna du funderar på att flytta till, såpass kontroversiella, så att du inte vågar skriva vilka det är.

Men jag köpte i alla fall en bostad i samma område.
För det finns saker som är riktigt bra här, och att sitta och förfasa sig och svartmåla det än mer bidrar till problemen.
Är väl ingen som påstått att ingenting är bra där, dock så finns det ingenting bra med att ignorera och blunda för dom faktiskt stora problemen som också finns i området. Problemen försvinner inte för att man inte pratar om dom.

Är väl ingen som påstått att ingenting är bra där, dock så finns det ingenting bra med att ignorera och blunda för dom faktiskt stora problemen som också finns i området. Problemen försvinner inte för att man inte pratar om dom.
Det får väl hållas tills det blir någon sorts #mittkvarter av det eller nåt.

Har du konkreta exempel på "fallskärmar till politiker som tvingats avgå för att de sextrakasserat folk eller till gratis tandvård och boende till rumänska tiggare"?

För övrigt låter det som om det vore en god idé att att flytta från Sverige, med den uppfattning du verkar ha om Sverige.

Jag har bott i flera Europeiska länder i min ungdom (jag har släkt lite runt om), samt några år i USA.

Inget av de länder jag bott i är långsiktigt lockande. Framförallt eftersom demokrati, jämställdhet och/eller välfärd i lite olika kombinationer, ligger ljusår efter sverige.

Att leva som priviligierad invandrare med t.ex. arbetskontrakt kan ju fungera i de flesta länder, men då emigrerar man inte på allvar.

Jag tycker att det intressant att du inte vill avslöja vilka länder du funderar på att flytta till.
Min tolkning är att endera så finns det inga riktigt uttänkta länder, utan det hela är mest gnäll, eller så är länderna du funderar på att flytta till, såpass kontroversiella, så att du inte vågar skriva vilka det är.
Det måste ju vara utanför EU i alla fall.
https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Tandvard-utomlands/

Vi lever i den istället, varje dag, för att göra den bättre. Istället för att ägna oss åt att svartmåla och skylla på andra.
Bor du själv i något av områdena (kring Stockholm):
Hallunda/Norsborg/Husby/Ronna/Geneta/Lina/Rinkeby/Alby/Fittja/Tureberg/Brandbergen/Bredäng/Edsberg/Finnsta/Fornhöjden/Hagsätra/Rågsved/Hovsjö/Hässelby/Vällingby/Rissne/Hallonbergen/Skogås/Smedby/Sångvägen/ Smedby/Sångvägen/Termovägen/Älvsjö/Solberga/Östberga.

Eller har du valt att bosätta dig långt ifrån problemområdena?

Vi bor ungefär fem mil utanför Malmö och är själva egentligen inte påverkade mer än att inbrottsfrekvensen har gått i taket, 1 % som det talas om som genomsnitt för Sverige, dvs. en gång per hundra år, vore rena paradiset, vi har nu efter att kameror installerats 1-2 inbrottsförsök/rekognoseringar per år. Det är som en sa, åker man från gården vet man inte vad som är kvar när man kommer hem. Vi rapporterar heller inte längre till polisen om det inte blir ett försäkringsärende med stöldvärde överstigande självrisken, för det tjänar inget till.

På dryga tio år har försäkringspremierna ungefär fördubblats.

Senast ändrad av en moderator:
Verkar det som det är jag som ignorerar och blundar?
Vad gör du själv åt problemet?
Men att inte ens våga komma hit är rent löjligt tramsigt och inte i närheten av en "befogad oro."

Verkar det som det är jag som ignorerar och blundar?
Vad gör du själv åt problemet?
Men att inte ens våga komma hit är rent löjligt tramsigt och inte i närheten av en "befogad oro."
Gäller det oberoende av tid på dygnet? Jag känner inte alls till Göteborg men har vid några tillfällen de senaste somrarna rört mig i Malmö nattetid och det är läskigt om man hamnar i "fel" område.

VDet skulle nämligen ge alla oss som fattar läget vatten på vår kvarn, att det inte är Kalle, Olle och Jens som skjuter. Men de som konsekvent vägrar se verkligheten blir säkert glada, precis som du just blev.
:banghead:

Tja, den som sitter häktad för försök till mord efter att ha skjutit en person i Falun för en månad sedan heter visserligen inte just Kalle, Olle eller Jens men något i den stilen. Samma med de två personer som häktades efter ett mord i samma stad en vecka senare. Fast då var det en kniv som användes som vapen, så det räknas kanske inte.

Vassego ....
Borgarrådet Roger Mogert (S), som avgick i veckan sedan flera kvinnor vittnat om att han utnyttjat sin maktposition, får miljonbelopp i avgångsvederlag, skriver Stockholm Direkt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/roger-mogert-far-miljoner-i-avgangsvederlag

Ja just det. Nu bytte jag jobb för ett par år sedan pga brister i organisationen,(inte på grund å förorten) men under flera år lade jag 40 timmar i veckan på att jobba på soc och försöka stötta unga vuxna att bli självförsörjande.
Jag var lekmannaövervakare i några år. När jag snart löper mindre risk att bli utbränd ska jag engagera mig mer igen.

Gäller det oberoende av tid på dygnet? Jag känner inte alls till Göteborg men har vid några tillfällen de senaste somrarna rört mig i Malmö nattetid och det är läskigt om man hamnar i "fel" område.
Min gata skulle man kunna uppfatta som otrygg nattetid. Mycket krogar, många som tigger, mycket fylla, rätt mycket droger. Jag bor centralt i hyfsat dyra och attraktiva kvarter. Och gatan hör till de mer brottsbelastade. Men konstigt nog hör man aldrig något om hur farligt det är här.

Bor du själv i något av områdena (kring Stockholm):
Hallunda/Norsborg/Husby/Ronna/Geneta/Lina/Rinkeby/Alby/Fittja/Tureberg/Brandbergen/Bredäng/Edsberg/Finnsta/Fornhöjden/Hagsätra/Rågsved/Hovsjö/Hässelby/Vällingby/Rissne/Hallonbergen/Skogås/Smedby/Sångvägen/ Smedby/Sångvägen/Termovägen/Älvsjö/Solberga/Östberga.

Där blandas ju områden av alla NOA:s klassificeringsområden hejvilt. Nu var det visserligen några år sedan jag flyttade från Vällingby, men då hade jag bott där i ett antal år och området hade hela tiden blivit bättre och bättre. Under hela tiden jag bodde där var jag ute rätt mycket nattetid och var aldrig rädd. Jag har fortfarande vänner i Vällingby och kan inte se att området blivit sämre på senare år när jag är på besök. När jag träffade min man för 10 år sedan bodde han i Hagsätra/Rågsved och det var ett sunkigare område men jag kände mig aldrig otrygg där heller.

Jag tycker inte det går att jämföra den typen av områden med de särskilt utsatta områden som också finns med i uppräkningen, t ex Hallunda/Norsborg och Rinkeby/Tensta.

Jag tycker inte det går att jämföra den typen av områden med de särskilt utsatta områden som också finns med i uppräkningen, t ex Hallunda/Norsborg och Rinkeby/Tensta.
Det kan du mycket väl ha rätt i, jag tog bara områdena från listan på utanförskapsområden, egen reell kunskap har jag bara från sydligaste Sverige.

Senast ändrad av en moderator:
Där blandas ju områden av alla NOA:s klassificeringsområden hejvilt. Nu var det visserligen några år sedan jag flyttade från Vällingby, men då hade jag bott där i ett antal år och området hade hela tiden blivit bättre och bättre. Under hela tiden jag bodde där var jag ute rätt mycket nattetid och var aldrig rädd. Jag har fortfarande vänner i Vällingby och kan inte se att området blivit sämre på senare år när jag är på besök. När jag träffade min man för 10 år sedan bodde han i Hagsätra/Rågsved och det var ett sunkigare område men jag kände mig aldrig otrygg där heller.

Jag kan inte Stockholm så himla bra, men jag har bekanta i både Rågsved och Östberga, som båda nämns i det du citerar. Mina bekanta är socialt stabila, högutbildade, tjänar över medelinkomst och trivs där de bor.

Ska vi tolka dig som att bara de som har levt/lever i utsatta förortet OCH blir/blivit utsatta för hot, har erfarenheter som du finner giltiga?

Att många av oss lever eller har levt i dessa förorter UTAN att utsättas för hot, det betyder ingenting för dig?
Nej bara att du förminskar deras upplevelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 469
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31