Det var faktiskt exakt den listan jag utgick ifrån![]()
Ah, tänkte mest att de delat upp i särskilt utsatta, risk- och utsatt områden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var faktiskt exakt den listan jag utgick ifrån![]()
Bor du själv i något av områdena (kring Stockholm):
Hallunda/Norsborg/Husby/Ronna/Geneta/Lina/Rinkeby/Alby/Fittja/Tureberg/Brandbergen/Bredäng/Edsberg/Finnsta/Fornhöjden/Hagsätra/Rågsved/Hovsjö/Hässelby/Vällingby/Rissne/Hallonbergen/Skogås/Smedby/Sångvägen/ Smedby/Sångvägen/Termovägen/Älvsjö/Solberga/Östberga.
Eller har du valt att bosätta dig långt ifrån problemområdena?
Vi bor ungefär fem mil utanför Malmö och är själva egentligen inte påverkade mer än att inbrottsfrekvensen har gått i taket, 1 % som det talas om som genomsnitt för Sverige, dvs. en gång per hundra år, vore rena paradiset, vi har nu efter att kameror installerats 1-2 inbrottsförsök/rekognoseringar per år. Det är som en sa, åker man från gården vet man inte vad som är kvar när man kommer hem. Vi rapporterar heller inte längre till polisen om det inte blir ett försäkringsärende med stöldvärde överstigande självrisken, för det tjänar inget till.
På dryga tio år har försäkringspremierna ungefär fördubblats.
https://www.metro.se/artikel/polisen-här-är-de-53-mest-utsatta-områdena-i-sverige-xrVad har du för underlag till att ovan nämnda områden är problemområden?
Jag har gått i skolan i ett av dem och är där några gånger i månaden. Ett annat har jag släktingar som bor i. Skulle möjligen kunna kalla en liten del av området problemområde men inte i det stora hela.
Jag förminskar deras - vilkas? - upplevelse genom att säga att jag inte delar den och att den inte är representativ? Vilkas, för övrigt? Du tycks ju inte skriva om dig själv.Nej bara att du förminskar deras upplevelse.
Känns lite övedrivet att kalla alla för problemområden.
Många utav områdena har centrumdelar runt tbana-pendel som är det problematiska och sedan längre bort en lugnare villadel. Så på många sätt blir det rent tekniskt så att man kan ha rätt om man säger att det är lugnt och att det är problematiskt beroende på vilken del man syftar på.Ang de här problemområdena så är jag ju uppvuxen i Järfälla, som hade några med på listan. Och har även vistats mycket i flera av ställena, haft kille som bott i ett sånt område etc.
Jag tycker det är himla stor skillnad på de olika områdena.
Och precis som att jag växte upp i ett jättelugnt villaområde där folk har medel till hög socioekonomisk status där det var hyfsat nära till problemområdena så är det ju så med tex Vällingby, Hässelby etc..
De områden som listats som problematiska i Stockholm med förorter är såna som man redan när jag för mer än 20 år sen växte upp klassifierade som ställen man var mer försiktig i.
Jag kan inte se att något tillkommit.
Av människor som bott där och som upplevt problemen och som när de gick till polisen för att få hjälp fick svaret: ”Skall jag vara ärlig så är det bästa ni kan göra att flytta härifrån”.Jag förminskar deras - vilkas? - upplevelse genom att säga att jag inte delar den och att den inte är representativ? Vilkas, för övrigt? Du tycks ju inte skriva om dig själv.
Mina päron bor i Hässelby där jag även är uppväxt.
När jag gick på högstadiet så stack en kille ihjäl sin bästa vän över ett par skor.
Och det var mycket narkotika i omlopp.
Men vi som inte sysslade med olagligheter kände oss inte otrygga.
Och jag har inga problem med att besöka mina päron, även om miljön idag tycks hårdare än vad den var då.
Hemtjänsten där är tex jättefin. Så blandat med våld och annat finns det mycket bra. Jag tror det också måste lyftas. Inte för att stoppa huvudet i sanden utan för att försöka få hejd på den negativa spiral som rädsla mm sätter extra fart på. Får man hela tiden höra att allt är skit blir det så till slut för man tappar förmågan att se annat.
Jao, polisen har säkert inte lika väl underbyggd erfarenhet som du har?
Jag kom förresten på en plats där jag inte känner mig trygg sena kvällar: pendeltågstationen i Kungsbacka. Fy fan vilka obehagliga gäng som hänger där ibland!
Du glömde Hovsjö i Södertälje. Jag undervisade i både Ronna, Geneta och Saltskog på 80-talet och det var fullständigt hopplöst redan då.Vad har du för underlag till att ovan nämnda områden är problemområden?
Jag har gått i skolan i ett av dem och är där några gånger i månaden. Ett annat har jag släktingar som bor i. Skulle möjligen kunna kalla en liten del av området problemområde men inte i det stora hela.
Känns lite övedrivet att kalla alla för problemområden.
Du ser. Nej, det är inga problem för mig. Men djävligt trista gäng av ungdomar/yngre vuxna/slynglar eller vad man nu ska kalla dem.Förstår jag inte alls. Jag känner mig jättetrygg där så det är nog inga problem för dig.