Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej till islam, nej till Koranen", skanderar demonstranterna i Iran. Tydligen investerar den islamiska regimen för lite i pengar i projekt för att bekämpa islamofobi och utbilda medborgarna i hur fint och bra islam är:
https://twitter.com/hanifbali/status/947446436391682048
Islamism är inte samma sak som islam. Man kan i praktiken vara kritisk till det ena men omfamna det andra - som många muslimer faktiskt gör.
För övrigt har Hanif Bali en framtoning som får Jimmy Åkesson att framstå som en mysgubbe.

Aha, så fakta är rasistiskt?
Det förklarar ju naturligtvis det magra resultatet då. Tack för upplysningen.

http://katerinamagasin.se/varfor-sprids-inte-fantombilder-pa-misstankta-gangvaldtaktsman-sverige/

Om du är sur för att fantombilder inte ses i media lika ofta nu som förr kan du kanske ta och läsa på lite om de brister som finns med fantombilder och hur de bör användas när de används.

Beroende på vilken forskning man läser anges fantombilder överensstämma med hur förövaren ser ut i mindre än 20% av fallen (på kul, googla fram fantombilden på lasermannen och jämför med hur han faktiskt såg ut). 80% av fantombilderna liknar alltså inte ens förövaren och det beror inte alltid på dåliga tecknare eller på dålig programvara utan helt enkelt på att ögonvittnen inte ger särskilt tillförlitliga vittnesmål. Inte när man ska beskriva hur någon såg ut när man utsattes för ett trauma.

Att polisen blivit försiktigare med att släppa fantombilder fritt i media är antagligen positivt, oavsett hur förövaren ser ut.

Innan en fantombild publiceras för allmänheten måste man väga nytta mot risk. Hur stor är sannolikheten att det kommer leda till att förövaren grips? Hur stor är risken att oskyldiga misstänkliggörs eller tom. fälls (vilket har hänt sorgligt ofta i USA)? Finns det risk att förövaren varnas och därmed bättre kan hålla sig undan?

Om du är sur för att fantombilder inte ses i media lika ofta nu som förr kan du kanske ta och läsa på lite om de brister som finns med fantombilder och hur de bör användas när de används.

Beroende på vilken forskning man läser anges fantombilder överensstämma med hur förövaren ser ut i mindre än 20% av fallen (på kul, googla fram fantombilden på lasermannen och jämför med hur han faktiskt såg ut). 80% av fantombilderna liknar alltså inte ens förövaren och det beror inte alltid på dåliga tecknare eller på dålig programvara utan helt enkelt på att ögonvittnen inte ger särskilt tillförlitliga vittnesmål. Inte när man ska beskriva hur någon såg ut när man utsattes för ett trauma.

Att polisen blivit försiktigare med att släppa fantombilder fritt i media är antagligen positivt, oavsett hur förövaren ser ut.

Innan en fantombild publiceras för allmänheten måste man väga nytta mot risk. Hur stor är sannolikheten att det kommer leda till att förövaren grips? Hur stor är risken att oskyldiga misstänkliggörs eller tom. fälls (vilket har hänt sorgligt ofta i USA)? Finns det risk att förövaren varnas och därmed bättre kan hålla sig undan?

Och ändå anses denna typ av "fantombilder" (facial composites på engelska) vara oerhört användbara i andra länder som tex i UK och USA där man faktiskt anger exemplet på hagamannens bild som ett lyckat spridande av misstänkt förbrytare? Kända fall som oklahomabombaren, umabombaren, Javed i UK...alla fall där fantombilder har varit avgörande i jakten på förbrytare. Numera handskissas sällan dessa bilder utan framställs digitalt med system som detta:
http://www.evofit.co.uk/

Och ändå anses denna typ av "fantombilder" (facial composites på engelska) vara oerhört användbara i andra länder som tex i UK och USA där man faktiskt anger exemplet på hagamannens bild som ett lyckat spridande av misstänkt förbrytare? Kända fall som oklahomabombaren, umabombaren, Javed i UK...alla fall där fantombilder har varit avgörande i jakten på förbrytare. Numera handskissas sällan dessa bilder utan framställs digitalt med system som detta:
http://www.evofit.co.uk/

De anses användbara men det betyder inte att rätt sätt att använda dem är att sprida dem i media. Sedan vill man självklart framhäva de lyckade fallen, men inte lika gärna alla de fall där fantombilden inte är till hjälp eller när de tom. får oskyldiga dömda.

I UK har man låtit testa "composite drawings" dvs. dataanimerade bilder också. Man lät konststudenter matcha sådana bilder till riktiga människor. De blev rätt i 4% av fallen. Det blev bättre när de skulle matcha till mug shorts. Allmänheten har dock inte tillgång till mug shorts utan vi matchar mot riktiga människor. Denna typ av animerade bilder är generellt sett mer tillförlitliga än handskisser.

En ny gängvåldtäkt ska ha rapporterats. Denna dock inte i Malmö utan i mitt område där jag brukar vara. :meh:
Stackars kvinna, och hoppas detta var ett enstaka tillfälle och inte starten på flera.

De anses användbara men det betyder inte att rätt sätt att använda dem är att sprida dem i media. Sedan vill man självklart framhäva de lyckade fallen, men inte lika gärna alla de fall där fantombilden inte är till hjälp eller när de tom. får oskyldiga dömda.

I UK har man låtit testa "composite drawings" dvs. dataanimerade bilder också. Man lät konststudenter matcha sådana bilder till riktiga människor. De blev rätt i 4% av fallen. Det blev bättre när de skulle matcha till mug shorts. Allmänheten har dock inte tillgång till mug shorts utan vi matchar mot riktiga människor. Denna typ av animerade bilder är generellt sett mer tillförlitliga än handskisser.
Låter som en väldigt stelbent (svensk) bedömning av möjligt förfarande, tycker jag. Jag tror nog att det ska betonas att den värdering av skapade ansiktsbilder som du beskriver kanske inte delas av internationell brottsbekämpning.

Det bästa datorprogrammet gav rätt resultat i 25% av fallen i ett test där personer skulle identifiera personer som de faktiskt kände på bilderna. Det känns alldeles för lite för att man ska lägga ut bilder för allmänheten att beskåda även om polisen förstås kan ha nytta av dem i sitt arbete.
Om bilden inte liknar den faktiska gärningsmannen tillräckligt är risken stor att man faktiskt inte får in viktiga tips.

Låter som en väldigt stelbent (svensk) bedömning av möjligt förfarande, tycker jag. Jag tror nog att det ska betonas att den värdering av skapade ansiktsbilder som du beskriver kanske inte delas av internationell brottsbekämpning.

Är det stelbent att ta hänsyn till metodens begränsningar? Det tror jag inte och man är väl medvetna om begränsningarna inom svensk och internationell polis. Därför släpper man inte fantombilder hur som helst i media längre.

Den här var lite rolig, men inte särskilt lätt...

article-2034661-0DC69B5E00000578-516_306x1121.jpg

Visa mig var jag skrivit att det inte är bra. I annat fall var ditt inlägg bara en halmgubbe i mängden.

de har skrikit efter resurser i åratal nu men tyvärr inte fått mycket gehör från politiken.

De siffrorna säger ingenting. Hur många poliser var det per capita år 2001 mot nu? Dessutom är många av de ”anställda” civila

jag kanske missförstod dig men att säga att de inte får mer resurser och sen skriva att de är civila framstod inte som positivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur