Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att den är så betydande? Det är inte 2% eller ens 11%. det är typ 98%.
Varför är det viktigt att peka ut subgrupper känner du?
Om det är stor överrepresentation för vissa grupper i vissa brott, hur stor måste den vara innan du finner det intressant att hantera grupper specifikt? 2x? 10x? När kan du tänka dig att det blir intressant?

Ja oj vad svaga de patriarkala strukturerna verkar vara i Rwanda. Är du på riktigt eller?

https://www.gu.se/omuniversitetet/a...a-kvinnors-ratt-till-mark-i-rwanda.cid1287447

Citat från sammanfattningen av avhandlingen:
”Kvinnor befinner sig i en situation där de tvekar att utöva sin rätt att göra anspråk på en bit mark på grund av oron över att försämra relationerna med sina makar, familjer, byn och samhället i stort.”

Artikel från Sydsvenskan från 2008:
https://www.sydsvenskan.se/2008-06-01/kvinnliga-krafter-bygger-framtidens-rwanda

– Förra året röstade vi igenom en lag mot könsrelaterat våld. Lagen ska nu godkännas av senaten, därmed blir det förbjudet för män att straffa och våldföra sig på kvinnor.
Lagen är välbehövlig. Innan lagförslaget lades fram, intervjuades 720 kvinnor om sin situation hemma. Det visade sig att över hälften hade misshandlats av sina män för att de inte haft maten färdig i tid, lika många hade blivit slagna för de misstänkts för otrohet.

Håll tillgodo.

https://www.weforum.org/reports/the-global-gender-gap-report-2017

Jag orkar inte läsa hela rapporten. Men menar du alltså att den ger stöd för att kvinnor i Rwanda generellt står under mindre förtryck och våld och hot från män och är friare att göra sina egna val och skapa sina egna liv än kvinnor i Sverige?
Här är mer om samma rapport (?) http://www.telegraph.co.uk/travel/m...best-and-worst-countries-for-gender-equality/
"The WEF marks countries against a range of criteria - including wage equality, number of women in parliament and life expectancy for both sexes - with 0.0 being the lowest score and 1.0 being the highest."

Som någon ovan skrev, en hög kvinnlig representation i parlamentet kan ha påverkat t.ex. Rwandas position.

Här är mer om samma rapport (?) http://www.telegraph.co.uk/travel/m...best-and-worst-countries-for-gender-equality/
"The WEF marks countries against a range of criteria - including wage equality, number of women in parliament and life expectancy for both sexes - with 0.0 being the lowest score and 1.0 being the highest."

Som någon ovan skrev, en hög kvinnlig representation i parlamentet kan ha påverkat t.ex. Rwandas position.

Ja jag tänkte att det kan vara något sådant, och utvecklingen i Rwanda har vad jag förstått varit väldigt positiv sedan folkmordet. Men att det skulle vara bättre än i Sverige är ju nästan skrattretande.

Jag kan inte öppna dokumentet.

Vad exakt skriver de i rapporten? Sverige rankas bättre än Rwanda på Gender development index (GDI) och enormt mycket bättre än Rwanda på Gender inequality index (GII). Så jag är verkligen nyfiken på vilka faktorer man tittar på den rapport du hänvisar till, förutom representation i parlamentet.

edit. Tack @SaraMara för mer info, då blev det hela genast lite mer begripligt.

Ja jag tänkte att det kan vara något sådant, och utvecklingen i Rwanda har vad jag förstått varit väldigt positiv sedan folkmordet. Men att det skulle vara bättre än i Sverige är ju nästan skrattretande.

Det som är oerhört förvånande är hälsoindexet som jag inte blir klok på hur det mäts. Där ligger väldigt många länder över Sverige vad gäller litet gender gap avseende hälso- och sjukvård. Jag hinner inte nu sätta mig in i hur detta mäts, men om någon redan gjort det så förklara gärna! :)

Jag kan inte öppna dokumentet.

Vad exakt skriver de i rapporten? Sverige rankas bättre än Rwanda på Gender development index (GDI) och enormt mycket bättre än Rwanda på Gender inequality index (GII). Så jag är verkligen nyfiken på vilka faktorer man tittar på den rapport du hänvisar till, förutom representation i parlamentet.

edit. Tack @SaraMara för mer info, då blev det hela genast lite mer begripligt.
Citerar mitt eget inlägg ovan:
"
"

Att uttrycka sig negativt om en grupp pga deras etnicitet är rasism.
Nu är Peter Springare dessutom polisanmäld för dataintrång, han har skapat egna register för att bevisa sin tes så well..

Jag kan inte fatta att man tjatar om islam när hösten visar att det är män från alla kulturer som begår övergrepp. Hur förklarar ni alla svenska män?

Old news. Han är friad från de misstankarna. Du måste hänga med bättre.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/peter-springare-frias-fran-misstankar-om-dataintrang

Det som är oerhört förvånande är hälsoindexet som jag inte blir klok på hur det mäts. Där ligger väldigt många länder över Sverige vad gäller litet gender gap avseende hälso- och sjukvård. Jag hinner inte nu sätta mig in i hur detta mäts, men om någon redan gjort det så förklara gärna! :)

@sjoberga har säkert koll! :)

På vilket sätt lustigt? Ska vi börja länka till alla konstiga tillsättningar av män i idrottsförbund i väst? Jag förstår inte relevansen eller det "lustiga" faktiskt.
Om vi nu ska vara sådana så kan vi fråga oss vad rwanda har med trådens ämne att göra överhuvudtaget. Jag tyckte det var lustigt att en kvinna lyckades förlora mot ingenting i ett land som vissa då påstår är så jämställt. Självklart är det bara ett exempel och inte något som bevisar något åt något håll.

Om det är stor överrepresentation för vissa grupper i vissa brott, hur stor måste den vara innan du finner det intressant att hantera grupper specifikt? 2x? 10x? När kan du tänka dig att det blir intressant?

När det gäller invandring och brott tycker jag den är för luddig. Jag tycker det är mer intressant att fattiga unga män är otroligt överrepresenterade. Åtgärdar man den gruppen, oavsett ursprung, tror jag man får större effekt än om man går på etnicitet.

Det är många som inte delar Springares rasistiska agenda inom polisen.
Vilka rassistiska påståenden är det?
Informationen som efterlystes lysrer fortfarande med sin frånvaro. Borde egentligen inte vara så svårt att hitta, är väl olagligt att som statlig representant uttala sig rassistiskt.
Om det nu inte är så, Gud förbjude, att det handlar vanlig sketen fake news..:sneaky:

När det gäller invandring och brott tycker jag den är för luddig. Jag tycker det är mer intressant att fattiga unga män är otroligt överrepresenterade. Åtgärdar man den gruppen, oavsett ursprung, tror jag man får större effekt än om man går på etnicitet.
Det är väl ungefär det problemet alla samhällen i alla tider försökt lösa. Vilka tror du är överrepresenterade i gruppen unga fattiga män? Borde man inte lösa varför det problemet uppstår innan man dömer ännu fler till ett liv av utanförskap och kriminalitet. Oavsett vad man kallar problemet så borde man ha en lösning innan man tillför fler personer till gruppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka