Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fakta= obehagligt.
Fakta= rasism.

Att uttrycka sig negativt om en grupp pga deras etnicitet är rasism.
Nu är Peter Springare dessutom polisanmäld för dataintrång, han har skapat egna register för att bevisa sin tes så well..

Jag kan inte fatta att man tjatar om islam när hösten visar att det är män från alla kulturer som begår övergrepp. Hur förklarar ni alla svenska män?

Att uttrycka sig negativt om en grupp pga deras etnicitet är rasism.
Nu är Peter Springare dessutom polisanmäld för dataintrång, han har skapat egna register för att bevisa sin tes så well..

Jag kan inte fatta att man tjatar om islam när hösten visar att det är män från alla kulturer som begår övergrepp. Hur förklarar ni alla svenska män?
Det är #metoo maffians fel förstår du väl?

jag blir så genuint ledsen när jag läser krönikor som Katerinas "varför säger man inte hur hon torterats"?. HUR kan det vara i vårt intresse att få veta det? Hur kan man vilja kränka offret IGEN med att valsa runt det på flaschback. Va fan hände med respekten för våra medmänniskor?

Nej inte för mig men jag kan inte se att de är svaga i Sverige och att vi därför är förskonade.
Givetvis är de patriarkala strukturerna svagare i Sverige än i vissa andra länder. Det betyder inte att vi är är helt förskonade, bara att det absolut värsta och mest utbredda kvinnovåldet är ovanligare här än i länder där strukturerna är starkare. Det är ett faktum.

Det värsta hedersvåldet till exempel förekommer främst i länder där de patriarkala strukturerna är otroligt starka, i kombination med andra faktorer så som svaga samhälleliga institutioner, starkt kollektivistiska kulturer med mera.

Nej inte för mig men jag kan inte se att de är svaga i Sverige och att vi därför är förskonade. Min mening var, hur bortförklarar man alla övergrepp som svenska män begår? Varför blir svenska män som heter Niklas serievåldtäktsmän?

Nej vi är inte förskonade men de är svaga jämfört med länder där både samhället och lagstiftningen stöder hedersvåld och förtryck. Eller kan du nämna något land eller kultur med svagare patriarkala normer?

Jag fattar inte riktigt vad du menar med hur "man" bortförklarar svenska mäns våld eller vem/vad du argumenterar emot. Jag säger ju vad jag förklarar det med, patriarkala normer.

Nej vi är inte förskonade men de är svaga jämfört med länder där både samhället och lagstiftningen stöder hedersvåld och förtryck. Eller kan du nämna något land eller kultur med svagare patriarkala normer?

Jag fattar inte riktigt vad du menar med hur "man" bortförklarar svenska mäns våld eller vem/vad du argumenterar emot. Jag säger ju vad jag förklarar det med, patriarkala normer.

Svenska mäns övergrepp brukar inte förklaras med att det ligger i deras kultur. Svenska mäns övergrepp är alltid enskilda avvikande individer. Svenska män blir väldigt kränkta om andra mäns övergrepp förklaras med kultur för då bär alla män ett ansvar. Så får de inte vara.

Men nåde muslimska män när en muslimsk man begår ett övergrepp. Dår det kulturellt och muslimska män och företrädare krävs på uttalanden där de tar avstånd (men ingen tror på dem ändå).

Givetvis är de patriarkala strukturerna svagare i Sverige än i vissa andra länder. Det betyder inte att vi är är helt förskonade, bara att det absolut värsta och mest utbredda kvinnovåldet är ovanligare här än i länder där strukturerna är starkare. Det är ett faktum.

Det värsta hedersvåldet till exempel förekommer främst i länder där de patriarkala strukturerna är otroligt starka, i kombination med andra faktorer så som svaga samhälleliga institutioner, starkt kollektivistiska kulturer med mera.

Jag skrev att de inte är svaga. Svagare håller jag helt med om. men fortfarande inte svaga.

Island om jag förstått det rätt. Norge är också rätt långt framme.

Jag argumenterar inte mot dig utan besvarade Oldie, du svarade mig och jag uppfattade som att du missförstod mitt inlägg så jag svarade.

Island, Norge, Finland , Rwanda. Läste jag igår.

Danmark har halkat ned pga sin konservativa politik , snubblat över högerkanten på fler sätt.

Rwanda, det måste vara enkom baserat på deras fördelning av män och kvinnor i parlamentet? För nej, i övrigt är inte de patriarkala strukturerna nödvändigtvis så särskilt svaga där.

Nej inte för mig men jag kan inte se att de är svaga i Sverige och att vi därför är förskonade. Min mening var, hur bortförklarar man alla övergrepp som svenska män begår? Varför blir svenska män som heter Niklas serievåldtäktsmän?

Jag tror att det är ganska få män, oavsett ursprung, som blir serievåldtäktsmän.

Ja 2 Niklas hitills. Överlag blir få män våldtäktsmän men det är fortfarande alldeles för många oavsett ursprung.
Och det finns kvinnor som mördar och härjar också. Av någon anledning är överrepresentationen av män intressant att peka ut men inte överrepresentationen av subgrupper av män.

Ja 2 Niklas hitills. Överlag blir få män våldtäktsmän men det är fortfarande alldeles för många oavsett ursprung.

Absolut att de är för många.

Och absolut att man inte bör/kan förklara/skylla på kulturell bakgrund.
Våldtäkt är våldtäkt är oförlåtligt.

Serievåldtäkt verkar hänga ihop med värre störning, i mina ögon. Helt oprofessionellt, men jag tänker att en normal människa inte blir serievåldtäktsman.

Alkohol och/eller andra droger är sannolikt en försvårande omständighet men något ordentligt fel är det i skallen på en person som begår våldtäkter. Ju fler våldtäkter desto större fel.

Danmark har halkat ned pga sin konservativa politik , snubblat över högerkanten på fler sätt.

Ja oj vad svaga de patriarkala strukturerna verkar vara i Rwanda. Är du på riktigt eller?

https://www.gu.se/omuniversitetet/a...a-kvinnors-ratt-till-mark-i-rwanda.cid1287447

Citat från sammanfattningen av avhandlingen:
”Kvinnor befinner sig i en situation där de tvekar att utöva sin rätt att göra anspråk på en bit mark på grund av oron över att försämra relationerna med sina makar, familjer, byn och samhället i stort.”

Artikel från Sydsvenskan från 2008:
https://www.sydsvenskan.se/2008-06-01/kvinnliga-krafter-bygger-framtidens-rwanda

– Förra året röstade vi igenom en lag mot könsrelaterat våld. Lagen ska nu godkännas av senaten, därmed blir det förbjudet för män att straffa och våldföra sig på kvinnor.
Lagen är välbehövlig. Innan lagförslaget lades fram, intervjuades 720 kvinnor om sin situation hemma. Det visade sig att över hälften hade misshandlats av sina män för att de inte haft maten färdig i tid, lika många hade blivit slagna för de misstänkts för otrohet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur