Jag har inte påstått att allt är bäst här, jag påstår att vi har det bra. Det finns stort utrymme för förbättring men jag har svårt att köpa att jag lever i samma verklighet som någon som har planer på att emigrera för att läget är så illa i Sverige. Jag är väldigt nyfiken på vilka länder som anses vara bättre, varför vill du inte svara på det?
Jag har inte skrivit att vi "planerar att emigrera för att dte är så illa här". Däremot att vi haft funderingar på att flytta utomlands. Att Sverige krackelerar i fogarna är en bidragande orsak till att funderingarna finns men är naturligtvis inte hela orsaken.
Sedan tycker jag inte att dte är dte minsta relevant vilket/vilka land/länder som kan var aktuella. Det är faktiskt inget som okända människor på buke har att göra med.
Det behövs inga privata sjukvårdsförsäkringar i Sverige. Vi får vård ändå. Vi kanske kan få vården snabbare med en privat försäkring och vi kan "få"hjälpmedel som vi kanske inte hade fått utan en privat försäkring men vård får vi.
Säg det till dem som haft oturen att dö innan de fått vård för sin cancer t ex eftersom vårdköerna är så långa.
Och just du kanske inte har något emot att betala för privat skola, barnomsorg och sjukvård. Problemet i de länder där det är standard är ju att många inte har råd till detta. Alla kan inte heller få en försäkring värd något pga. att de tex. haft otur att födas med en sjukdom som innebära att försäkringsbolagen inte vill ha dem eller lägger skyhöga premier. Är det ett bättre alternativ om du tänker utanför din privata sfär?
Ett bättre alternativ vore om våra skattepengar faktiskt gick till just de personer du nämner istället för till t ex fallskärmar till politiker som tvingats avgå för att de sextrakasserat folk eller till gratis tandvård och boende till rumänska tiggare.