Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tolkade inlägget som att brott i förorterna inte påverkar folk i allmänhet, vilket ju stämmer även om de påverkar de boende i dessa områden väldigt mycket.

Fast gemene man och folk i allmänhet bor ju även i segregerade förorter.
Varför skulle det göra det?
För att det skulle forskas på något måste någon ha något att vinna på den forskningen. När regering och riksdag (för närvarande) inte ser någon nytta av sådan forskning kommer den inte att utföras.
När det som framkommer inte bekräftar gängse politik så saknas intresset, det borde du väl fatta?

Därför att forskare är intresserade av att studera och förstå verkligheten.

Jaha? Alltså det här svaret börjar jag bli less på. Om folk inte ska vara rädda får man ju börja ta tag i saker som gör dem rädda. Till exempel, i min förort är vissa områden mer brottsutsatta än andra. Det är samma områden där personer upplever större otrygghet. Är det en slump tänker du? Eller kan det vara så att man BLIR otrygg av att bilar brinner, biblioteket inte går att vara på på grund av personer som kommer in och skrämmer och trakasserar människor, bion fick stänga temporärt eftersom ungdomar kom in och kastade smällare i mörkret på barnfamiljer som var där. När butik efter butik efter butik får stänga i centrum pga alla rånen. När närpolisens kontors stängs. När risken för hot om våld och våld är stor om du går av vid centrum nattetid. När folk, så fort de kan och har råd, flyttar därifrån till bättre områden.

Jag visste att någon bara skulle ta mitt inlägg som att folk helt enkelt får sluta vara så rädda och jag blir faktiskt arg. De som bor i min del av förorten är inte bortskämda svenskar som är rädda för invandrare. Det är invandrarfamiljer som bara vill ha lite jävla lugn och ro, vill kunna känna sig trygga, inte vill behöva oroa sig för ungarna. Men skit i dem för gud förbjude att man kan erkänna att det är ett problem med våld och otrygghet i vissa utsatta förorter.

I förlängningen leder otryggheten till att färre vågar anmäla brott. Det ser jag som oerhört problematiskt. Tilltron till myndigheter är ofta också mycket mindre i utsatta områden - det är också oerhört problematiskt.

Vad som faktiskt skrämmer mig rejält är den rätt skeva och överdrivet negativa bild som många har över "Sverige idag". Visst, allt är inte bra och en hel del kan bli bättre, men många verkar tro att vi lever i en pågående katastrof.
Den tron är i mitt tycke väldigt destruktiv och farlig för den fortsatta samhällsutvecklingen.

Min upplevelse är att rädslan är ett stort samhällsproblem.

Det här var det jag menade.

Ah okej. Ja givetvis blir ju de brottsutsatta och boende i området påverkade mest, så är det ju med allt. Det är ju dock en liten tröst för alla de som bor i utsatta områden.

+ @sjoberga

Problemet som jag ser det är om den stora massan(gemene man, folk i allmänhet) går och är rädda för något som bara är en realitet för en mindre del av oss(de som bor i utsatta områden). Jag bor på en mindre ort men hör ändå folk oja sig om hur otryggt Sverige blivit med alla skjutningar och bilbränder - folk som med största sannolikhet aldrig varit i närheten av något av dessa områden.

Konsekvensen är snarare att man vänjer sig vid ett otryggare samhälle och anpassar sig. Vi bor några mil utanför Malmö och första gången man hörde om stenkastning mot polis, brandkår och ambulans trodde man knappt på det och att det var väldigt överdrivet, nu reagerar man ens på granater eller skjutningar i Malmö om det inte är något väldigt spektakulärt. Bilbränder och liknande ses som bagateller. Malmö är nog en förlorad stad tyvärr, för jag tror inte utvecklingen går att vända.

Bostadsinbrotten har legat rätt stadigt runt 1% de senaste 10 åren, med en ökning från 1% till 1,2% från 2015 till 2016.

Jag vet inte var du har fått dina siffror ifrån, och om de stämmer så är det ju väldigt glädjande för de delar av Sverige där bostadsinbrotten uppenbarligen minskat något otroligt.

Men det är ju en klen tröst för Järfällaborna där bostadsinbrotten ökat med 87 % under okt 16 - okt 17 jämfört med året innan. https://www.dn.se/sthlm/rekordstor-okning-av-bostadsinbrott-i-stockholms-lan/

I min kommun är det lite bättre, här har bostadsinbrotten "bara" ökat med drygt 60 %. Kommunen lägger nästa år ett gäng miljoner på att väktare ska patrullera bostadsområden för att förebygga inbrott. Polisen väljer idag att prioritera att patrullera bostadsområden för att motverka inbrott.

Jag delar absolut inte uppfattningen om att Sverige är påväg utför, att sjukvården är icke-fungerande och allt är sämre än "förr". Men att jag har en uppfattning om att bostadsinbrotten ökar tycker jag inte är hittepå.

Jag vet inte var du har fått dina siffror ifrån, och om de stämmer så är det ju väldigt glädjande för de delar av Sverige där bostadsinbrotten uppenbarligen minskat något otroligt.

Men det är ju en klen tröst för Järfällaborna där bostadsinbrotten ökat med 87 % under okt 16 - okt 17 jämfört med året innan. https://www.dn.se/sthlm/rekordstor-okning-av-bostadsinbrott-i-stockholms-lan/

I min kommun är det lite bättre, här har bostadsinbrotten "bara" ökat med drygt 60 %. Kommunen lägger nästa år ett gäng miljoner på att väktare ska patrullera bostadsområden för att förebygga inbrott. Polisen väljer idag att prioritera att patrullera bostadsområden för att motverka inbrott.

Jag delar absolut inte uppfattningen om att Sverige är påväg utför, att sjukvården är icke-fungerande och allt är sämre än "förr. Men att jag har en uppfattning om att bostadsinbrotten ökar tycker jag inte är hittepå.

Uppgifterna kommer från BRÅ, statistik från 2016. Kanske kommer statistiken för 2017 vara helt förödande på den fronten, jag vet inte.

Jag delar absolut inte uppfattningen om att Sverige är påväg utför, att sjukvården är icke-fungerande och allt är sämre än "förr". Men att jag har en uppfattning om att bostadsinbrotten ökar tycker jag inte är hittepå.

@Sol s siffror kommer från BRÅ.

"Bostadsinbrotten upplevs ofta som mer allvarliga och mer integritetskränkande
än många andra av de stöldbrott som hushållen utsätts för. I den reguljära Nationella trygghetsundersökningen (NTU) uppger 1,2 procent av hushållen att de utsattes för bostadsinbrott under 2016, vilket motsvarar cirka 51 000 hushåll i Sverige. Det är en ökning jämfört med förra året, då 1,0 procent av hushållen utsattes. Sedan undersökningen inleddes 2006 har andelen hushåll som blivit utsatta för bostadsinbrott legat relativt stabilt kring 1 procent."

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/bostadsinbrott.html

Det blir ju otroligt skevt att jämföra mellan kommuner istället.

Precis @FrauleinLeo. Det kan ju även vara så att de områden där bostadsinbrotten har ökat med 60-87% tidigare har varit väldigt förskonade. 60% ökning låter ju otäckt, men om inbrotten låg på 0,4% tidigare så landar man med 60% ökning på totalt 0,64% vilket fortfarande är långt under rikssnittet. Inte för att på något sätt förminska det, men det ger ett annat perspektiv. Om ökningen dessutom endast har skett över ett år är frågan om det är något tillfälligt eller om det faktiskt är något bestående. Ser man på statistiken över de senaste åren har det varit rätt stadigt, med någon topp och någon dal.

än många andra av de stöldbrott som hushållen utsätts för. I den reguljära Nationella trygghetsundersökningen (NTU) uppger 1,2 procent av hushållen att de utsattes för bostadsinbrott under 2016, vilket motsvarar cirka 51 000 hushåll i Sverige. Det är en ökning jämfört med förra året, då 1,0 procent av hushållen utsattes. Sedan undersökningen inleddes 2006 har andelen hushåll som blivit utsatta för bostadsinbrott legat relativt stabilt kring 1 procent."

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/bostadsinbrott.html

Som jag skrev, då är det ju väldigt glädjande att bostadsinbrotten gått ner så pass i vissa delar av landet så att det väger upp en ökning med 43 % i Stockholms län (där drygt var femte svensk bor).

Jag bara menar att det är ju knappast konstigt att folk tycker ökade bostadsinbrott är ett problem när detta är verkligheten. Att någon enkätundersökning på nationell nivå (som dessutom är siffror från ett år tidigare än de jag nämner) tycker allt är lugnt är ju föga lugnande :meh:

Precis @FrauleinLeo. Det kan ju även vara så att de områden där bostadsinbrotten har ökat med 60-87% tidigare har varit väldigt förskonade. 60% ökning låter ju otäckt, men om inbrotten låg på 0,4% tidigare så landar man med 60% ökning på totalt 0,64% vilket fortfarande är långt under rikssnittet. Inte för att på något sätt förminska det, men det ger ett annat perspektiv. Om ökningen dessutom endast har skett över ett år är frågan om det är något tillfälligt eller om det faktiskt är något bestående. Ser man på statistiken över de senaste åren har det varit rätt stadigt, med någon topp och någon dal.
Apropå hur man kan servera statistik och brott https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155255874408231

Som jag skrev, då är det ju väldigt glädjande att bostadsinbrotten gått ner så pass i vissa delar av landet så att det väger upp en ökning med 43 % i Stockholms län (där drygt var femte svensk bor).

Jag bara menar att det är ju knappast konstigt att folk tycker ökade bostadsinbrott är ett problem när detta är verkligheten. Att någon enkätundersökning på nationell nivå (som dessutom är siffror från ett år tidigare än de jag nämner) tycker allt är lugnt är ju föga lugnande :meh:

Du kan gå in och läsa statistiken själv så ser du att siffran har legat runt 1% de senaste 10 åren. Menar du att NTU har gjort ett dåligt jobb de senaste 10 åren? De är alldeles särskilt dåliga på att samla in data? Även om inbrotten skulle ha ökat markant i hela riken från 2016 till 2017 vet vi fortfarande inte om det är något tillfälligt eller om det är en utveckling som kommer hålla i sig. Jag förstår att människorna i dessa områden upplever en större otrygghet, ens hem är ens borg. Jag tycker dock inte att man ska slå på stora trumman och dra för långtgående slutsatser. Brottslighet kan öka lokalt utan att det för den sakens skull ökar nationellt.

I förra veckan åkte jag ambulans, tillbringade 6 timmar på akuten, fick EKG, medicin, recept för att klara mig 2 månader. Allt som allt 400kr, medicinerna gick på 100 kr pga subventioner.
Jag tycker det är fantastiskt, det är det som alla kan få utan att betala massa pengar eller ha egna försäkringar.

Och jag tycker att det är ganska fantastiskt att jag en gång i halvåret får medicin för ca. 25. 000 kr till kostnad av ett vårdbesök för 100 spänn. Om jag skulle behöva byta behandling vore det för mig aktuellt med antingen en blodstamcellstransplantation som kostar ungefär 400. 000 kr, eller någon annan starkare bromsmedicinering som kostar ungefär lika mycket per år. En av de vanligaste bromsmedicinerna för min sjukdom kostar 200. 000 per år. Därtill tillkommer dyra magnetröntgens regelbundet. När jag tänker på det så är jag väldigt tacksam över att jag bor i Sverige och knappt behöver betala något alls för mediciner och vård.

Fast det är ju inte konstigt att det för mig är viktigare hur inbrottsstatistiken ser ut i min hemkommun jämfört med hela landet? I länken står även
"När det gäller boendeort är hushåll i storstadsregioner utsatta i större utsträckning (1,7 %) än hushåll i andra större städer (1,0 %) och hushåll i mindre städer eller på landsbygd (0,7 %).." Vilket gör att 1-1,2% inte är aktuellt för mig.

Jag stör mig enormt när folk pratar som om hela samhället håller på att störta samman.

Men samtidigt tycker jag att inte heller att man ska prata om att "allmänheten har inget att oroa sig för." Vilka är allmänheten och gemene man? Bara medelklass i vissa områden?
Jag tycker bekanta som bor i "utsatta förorter" och oroar sig för att sina tonårssöner ser upp till de farliga killarna... Ja de personerna måste också få ses som allmänhet och gemene man. Och deras oro ska man definitivt ta på allvar.

Problemet som jag ser det är om den stora massan(gemene man, folk i allmänhet) går och är rädda för något som bara är en realitet för en mindre del av oss(de som bor i utsatta områden). Jag bor på en mindre ort men hör ändå folk oja sig om hur otryggt Sverige blivit med alla skjutningar och bilbränder - folk som med största sannolikhet aldrig varit i närheten av något av dessa områden.
Fast det här var väl ändå jättekonstig inställning. Har du inte blivit utsatt så har du inget att säga-mentaliteten har vi sett förr här på buke. Jag oroar mig som bara den för den dotter jag har som bor i en del av sverige som är extremt utsatt för skjutningar, för extrema våldtäkter, rån och överfall, bränder som dagligen finns med i riksmedia. Kalar du det för "oja"? FÅR inte jag oroa mig, OJA MIG för vad som händer där? Den delen av landet ÄR en del av sverige och min dotter bor där och är orolig själv naturligtvis. Och när samma händelser som sker där även sker i andra delar av landet så är det atte mig inte så konstigt att det finns en oro även bland människor som inte bor i exakt de omskrivna områdena av landet. I det mest utsatta området i landet har man mätt oron - statistik igen, men den säger att frre människor är utsatta för brott men att fler oroar sig.
http://malmo.se/Kommun--politik/Fakta-och-statistik/Trygghet-och-sakerhet/Upplevd-otrygghet.html

Är den oron obefogad? Statistiken talar ju klart och tydligt om att det är färre som blir utsatta för brott i det faktiska området ändå är fler och fler oroliga. Störtlöjligt, eller?

Fast det är ju inte konstigt att det för mig är viktigare hur inbrottsstatistiken ser ut i min hemkommun jämfört med hela landet? I länken står även
"När det gäller boendeort är hushåll i storstadsregioner utsatta i större utsträckning (1,7 %) än hushåll i andra större städer (1,0 %) och hushåll i mindre städer eller på landsbygd (0,7 %).." Vilket gör att 1-1,2% inte är aktuellt för mig.

Nej, jag skrev väl ingenting om vilken statistisk som är viktig för just dig, mig veterligen? Vad jag menade var att siffrorna blir otroligt skeva om du ska börja jämföra enstaka kommuner med det svenska snittet.

Fast det här var väl ändå jättekonstig inställning. Har du inte blivit utsatt så har du inget att säga-mentaliteten har vi sett förr här på buke. Jag oroar mig som bara den för den dotter jag har som bor i en del av sverige som är extremt utsatt för skjutningar, för extrema våldtäkter, rån och överfall, bränder som dagligen finns med i riksmedia. Kalar du det för "oja"? FÅR inte jag oroa mig, OJA MIG för vad som händer där? Den delen av landet ÄR en del av sverige och min dotter bor där och är orolig själv naturligtvis. Och när samma händelser som sker där även sker i andra delar av landet så är det atte mig inte så konstigt att det finns en oro även bland människor som inte bor i exakt de omskrivna områdena av landet. I det mest utsatta området i landet har man mätt oron - statistik igen, men den säger att frre människor är utsatta för brott men att fler oroar sig.
http://malmo.se/Kommun--politik/Fakta-och-statistik/Trygghet-och-sakerhet/Upplevd-otrygghet.html

Är den oron obefogad? Statistiken talar ju klart och tydligt om att det är färre som blir utsatta för brott i det faktiska området ändå är fler och fler oroliga. Störtlöjligt, eller?

Du ser inte skillnaden mellan att oroa sig för någon som de facto befinner sig i utsatta områden och att, som jag skrev, sitta på en objektivt mycket säker plats och "oja sig om hur otryggt Sverige blivit"(notera - inte de utsatta områdena utan landet Sverige) som om man själv skulle löpa risk för att utsättas för dessa skjutningar och bilbränder?

Tittar man på viktimologi och jämför faktisk utsatthet och rädslan för att bli utsatt är det ofta så att de som löper minst risk att utsättas för brott, d v s äldre kvinnor, är de som lider av störst rädsla. Det är just den obefogade rädslan som är ett problem, för den kan begränsa folks liv nästan lika mycket som faktisk brottslighet - men i onödan.
Länken du lagt in säger i princip samma sak:
"Ökningen mellan 2015 och 2016 kan bero på att mätningen gjordes under tid då många skjutningar mellan kriminella skedde i Malmö. Den typen av händelser påverkar känslan av trygghet även om risken för att själv utsättas är minimal, enligt Malmös polismästare Stefan Sintéus."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 455
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka