Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en massiv inbrottsvåg i vårt område just nu. Lika många inbrott under november som hela 2016 och det fortsätter nu i december. Om jag känner mig orolig? Nä, 80-90% av hushållen klarar sig fortfarande undan och polisen har ökat sin närvaro betydligt.

Tynnered, Bergsjön, Biskopsgården är platser jag rört mig ganska mkt i förr om åren. Idag skulle jag aldrig åka dit. Befogat eller ej.
Helt obefogat kan jag upplysa om.
Rör mig fritt dygnet runt både i biskop och bergsjön dygnet runt utan att stöta på några problem. Bor i Biskop och har bott i bergsjön
Enda orsaken att jag inte har erfarenhet av Tynnered nattetid är att det ligger vid världens ände i mitt tycke ;) så jag hamnar aldrig där.

Rör mig fritt dygnet runt både i biskop och bergsjön dygnet runt utan att stöta på några problem. Bor i Biskop och har bott i bergsjön
Enda orsaken att jag inte har erfarenhet av Tynnered nattetid är att det ligger vid världens ände i mitt tycke ;) så jag hamnar aldrig där.
Gjorde slut med en mångårig vän för något år sedan. Det hade skavt mer och mer på olika sätt och tillslut fick jag nog när hon vägrade komma ut till mig i biskop.
Nån hejd på tramset får det faktiskt vara.

Ja det kan man ju göra.

Jag tycker oro är en mänsklig och rimlig reaktion till faktiskt hot. Att bilen blir sabbad är en faktisk risk där jag bor. Oroar man sig för det i ett område där det aldrig skett är det ju en irrationell rädsla vilket ju är något annat.
Ja, så klart. Nån gång skrev någon i en tråd på det här temat om våld och brott osv som hon "såg" nuförtiden. Personen visade sig bo i Kiruna eller Wilhelmina eller något liknande.

Jag tänker att det finns en stor otydlig zon mellan uppenbart befogad och obefogad oro. Dina exempel var fullt rimliga, men oro för tex klimatet? Är det befogat? Och i så fall, i vilken mån? Eller oro för terrorister?

Jag är uppriktigt nyfiken på var du menar du inte vågar på åka till.

Jag kan inte tänka mig speciellt många ställen i Sverige som man inte bör besöka?
Det enda är typ illigala spelhålor, Bandidos klubbhus och liknande
Jag kan inte heller komma på en enda ort eller del av ort i Sverige som jag inte skulle våga besöka.

En på jobbet fick en chock när jag hade köpt en lägenhet i Kortedala till min son. Där hade hon aldrig stått ut med att barnen bor. Kortedala! Hos HSB! Jag tycker att det är galet präktigt där.

Det har jag ju redan svarat på?
Förklaringen är rädsla att råka ut för brott i dessa förorter? Det gick nog mig förbi i första omgång, mest för att det framstår som väldigt långsökt för mig.

Vilka brott tänker du dig skulle drabba dig om du dristade dig till att promenerar förslagsvis på Sisriusgatan?

Jag undrar detta uppriktigt. Det har aldrig slagit mig att Bergsjön skulle vara en farlig plats för mig.

(De brott jag har utsatts för i Göteborg har hittills nästan uteslutande varit av lindrig art, mestadels verbala sexuella kränkningar. Vanligtvis i Majorna, där jag trots det vågar vistas. Och något enstaka inbrott i källarförråd, tror jag. Minns inte riktigt i vilken av mina bostäder det kan ha varit.)

Pappa jobbade förut nästan tvärs över gatan från HAs ställe i Bromma. Ingen jag hörde var rädd för att bli skjuten av misstag trots att det hyfsat ofta var polisverksamhet i området så man fick gå omvägar för att komma dit man skulle.

Idag verkar de som skjuter på varandra också vara hyfsat träffsäkra, så att bli skjuten av misstag är inget jag funderat på.

Jag har nog varit mer orolig för att bli utsatt för våld på jobbet än privat. Och inte så att det har påverkat mig i vardagen.

Jag har en känsla av att många oroar sig ”i onödan” och det är trist, för det begränsar människor, utan anledning.

Och jag är inte särskilt orolig för landet i stort även om mycket behöver bli bättre.

Barnet är ett orosmoln men kanske inte för att hamna fel i första hand utan för att han ska pådyvlas en massa trista åsikter baserade på rädsla.

Fast det är ju vad DU tycker. Det finns områden i min stad jag och många med mig som näver bäver skulle besöka inom knappt i skymning ens men definitivt inte vid mörker, men det finns alldeles vanliga svenska barnfamiljer som bor i dessa områden. Det är områden som är kända som problemområden utan att ens klassas nog farliga att komma in på RPS lista över 61 problemZONER i sverige. För att DU tycker oron är obefogad behöver inte andras oro vara det. Jag kan nog garantera att det är fler än fio som resonerar på samma sätt som henne om exakt dessa områden.

Det är inte alls helt obefogat tycker jag. Det är mycket mer osäkert där av många anledningar. Skulle aldrig flytta dit. Kör inte ens dit med bud när det är kväll faktiskt och det vet jag fler som inte gör.

Fast det är ju vad DU tycker. Det finns områden i min stad jag och många med mig som näver bäver skulle besöka inom knappt i skymning ens men definitivt inte vid mörker, men det finns alldeles vanliga svenska barnfamiljer som bor i dessa områden. Det är områden som är kända som problemområden utan att ens klassas nog farliga att komma in på RPS lista över 61 problemZONER i sverige. För att DU tycker oron är obefogad behöver inte andras oro vara det. Jag kan nog garantera att det är fler än fio som resonerar på samma sätt som henne om exakt dessa områden.
Så du tycker att det är en befogad oro att som vanlig person vistas i tex biskopsgården? För att hälsa på en lika vanlig kompis till exempel?

Då tycker jag att din bedömning av befogad oro är rätt verklighetsfrånvänd.

Så du tycker att det är en befogad oro att som vanlig person vistas i tex biskopsgården? För att hälsa på en lika vanlig kompis till exempel?

Då tycker jag att din bedömning av befogad oro är rätt verklighetsfrånvänd.
Jag kan egentligen inte på något sätt uttala mig om biskopsgården då det är beläget på i en del av landet jag har ytterst lite anledning att besöka. Men däremot tror jag inte det finns någotsålunda vuxen eller äldre person i sverige som INTE känner till att biskopsgården tex är ett problemområde. Säger inte det dig något? Jag reagerar på hur du och någon annan minimerar andra människors oro relaterat till vad DU personligen tycker. Det är ju ganska orelevant i synnerhet när diskussionen handlar om specifikt kända problemområden.

Tillägg: Hur stor är inflyttningen i biskopsgården? Finns där nyproduktion?

Jag kan egentligen inte på något sätt uttala mig om biskopsgården då det är beläget på i en del av landet jag har ytterst lite anledning att besöka. Men däremot tror jag inte det finns någotsålunda vuxen eller äldre person i sverige som INTE känner till att biskopsgården tex är ett problemområde. Säger inte det dig något? Jag reagerar på hur du och någon annan minimerar andra människors oro relaterat till vad DU personligen tycker. Det är ju ganska orelevant i synnerhet när diskussionen handlar om specifikt kända problemområden.
Men vi pratar alltså om en stadsdel som både @escodobe (såvitt jag förstår) och jag själv, vistas i relativt frekvent. Det har aldrig slagit mig att det skulle vara riskabelt, jag har aldrig drabbats av något där. Det händer att glaset vid någon hållplats är trasigt, det är väl ungefär det tecken på kriminalitet jag ser, och det tecknet förekommer rätt regelbundet även vid min närmaste hållplats inne i stan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 469
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur