Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, även om jag inte riktigt ser på vilket sätt dessa artiklar/inslag är relevanta utifrån mitt inlägg.

Ett gäng från lokala nyheter (P4 Halland, SVT Halland), flera som är två-tre år gamla osv.
Att det ibland omnämns har jag inte på något sätt bestridit. Vad jag skrev var att det står ganska lite (också i ovan länkade artiklar) om att gemen man är rädd för att åka in i Onsala och att det inte är några braskande rubriker förutom kanske i lilla lokaltidningen. Tolkningsfråga förvisso, kanske av något större dignitet i P4 Halland än i tidningen Norra Halland (eller vad den nu heter), men braskande rubriker vete sjutton?
Vad som är ”braskande” är naturligtvis en subjektiv uppfattning. Jag skulle säga att ligistbeteende i Särö är en nyhet som väcker större uppmärksamhet än en nyhet om ligistbeteende i Hammarkullen - för folk förväntar sig bättre av de fina Säröpojkarna.

Den där jävla nattbussen från Kungsbacka till Älgskogsbräcka däremot... Vidrig. Full av obehagliga unga män som tror sig om att vara världsalltets härskare. Den bussen skippar jag så ofta det går att få fatt i en taxi alltså, helt vidrigt hur de beter sig. Men, det var ett sidospår.

Jag som är uppväxt i Kungsbacka kan säga att nattbussarna har alltid varit vidriga, speciellt den som gick över Balltorp, Snipen och sen ner till Kungsbacka. Det är liksom 30 år sedan och mer jag pratar om nu.. På den tiden hade man inget val..

Jag som är uppväxt i Kungsbacka kan säga att nattbussarna har alltid varit vidriga, speciellt den som gick över Balltorp, Snipen och sen ner till Kungsbacka. Det är liksom 30 år sedan och mer jag pratar om nu.. På den tiden hade man inget val..
Och ändå är folk rädda för Hisingen? Där har jag åkt nattbuss fler gånger än jag kan räkna. Det värsta som hände under min tid var att någon kräktes på ens skor. ;)

Det gjordes någon studie om Djursholm som så vitt jag minns visade att mycket av det där finns där. Hög kriminalitet, låg anmälningsbenägenhet, vidhängande parallella maktstrukturer kommer ju automatiskt med sådant, kriminaliteten är svår att komma åt (enorm skatteflykt som är ett stort samhällsproblem). Oklart med det religiösa.

Och sen tjänar ju så pass få så mycket att det inte kan vara nära till liknande områden, riktigt. Typ Djursholm, Särö, Örgryte, Falsterbo kanske?
:nailbiting: :nailbiting:
Tur man inte bor där. Hade aldrig vågat det. Och de stackare som tvingas bo där och inte kan flytta därifrån :(

På frågan om jag känner mig trygg så tycker jag att jag gör det. Jag har nog aldrig känt mig otrygg, vare sig nu eller tidigare, men har så klart självbevarelsedrift att inte gå genom parker ensam nattetid, osv. Men det har jag som sagt aldrig gjort. Däremot springer jag med pannlampa där det är kolsvart, men jag inbillar mig att det är tryggare än ett upplyst elljusspår när det är sen kväll och mörkt. Hade jag varit våldtäktsman eller mördare så hade åtminstone inte jag ställt mig och väntat på ett offer där det är kolsvart och sannolikheten mycket liten att någon passerar. Det där med att öka belysningen på vissa platser, t.ex. genom att skapa belysta joggingspår, tror jag är att skapa en falsk trygghet. Men det är möjligt att jag har fel.

Jag bor i en väldigt privilegierad del av en oprivilegierad förort till Stockholm (tidigare i den oprivilegierade delen av samma förort). Det är en förort som jag har sett bespottas på Flashback som en no-go-zon och som finns på listan över Sveriges mest utsatta områden. Men själv känner jag mig inte mindre trygg här än när jag bodde inne i stan. Och med all rätt - brottsligheten är trots allt betydligt mycket högre innanför tullarna i Stockholm, varför jag borde ha känt mig mer otrygg där än vad jag gjorde. T.ex. bodde jag bara 100 meter ifrån en person som i medierna beskrevs som "den nya Hagamannen". Med tanke på den senares modus operandi så hade det lika gärna kunnat vara jag som blev misshandlad och våldtagen i min trappuppgång som något av hans andra offer.

Däremot är det olika typer av brottslighet i innerstan och i den yttersta utkanten av Stockholm där jag bor. Man får nog skilja mellan "brottsbelastat område" och "utsatt område". Inne i stan är det samma gamla vanliga brottslighet, medan det i förorten är en ny typ av brottslighet som vi inte är vana vid. Det är bilbränder, gänguppgörelser, osv. Det skapar nog en känsla av otrygghet hos många. Men för oss som är privilegierade och inte själva är utsatta så utgör inte denna typ av brottslighet någon särskilt stor risk. För de som redan är utsatta så utgör den dock en betydligt större risk.

Däremot är det olika typer av brottslighet i innerstan och i den yttersta utkanten av Stockholm där jag bor. Man får nog skilja mellan "brottsbelastat område" och "utsatt område". Inne i stan är det samma gamla vanliga brottslighet, medan det i förorten är en ny typ av brottslighet som vi inte är vana vid. Det är bilbränder, gänguppgörelser, osv. Det skapar nog en känsla av otrygghet hos många. Men för oss som är privilegierade och inte själva är utsatta så utgör inte denna typ av brottslighet någon särskilt stor risk. För de som redan är utsatta så utgör den dock en betydligt större risk.

Precis så.

Och bortsett från brottsligheten: den allmänna skitigheten. Det nergångna. Det är ju totalt annorlunda och påverkar upplevelsen av trygghet. i min trappuppgång klagade Fru A som blev 97 på att städerskan inte städade bakom elementet. I Fittjadomen presterade en av de tilltalade en för honom naturlig förklaring till fynden av hans sperma i trapphuset: han bodde där och brukade ha sex med sina flickvänner i trappen. Jaha, bara det.

Och ändå är folk rädda för Hisingen? Där har jag åkt nattbuss fler gånger än jag kan räkna. Det värsta som hände under min tid var att någon kräktes på ens skor. ;)

Det var rätt mkt bråk mellan de som bodde i Fjärås och neråt och de som bodde i kullavik och särö. Mkt trakasserier och fylla. Var väldigt lugnt i Onsala och Vallda då, det räknades fortfarande som bonnalandet då. I fjärås typ Gällinge, Förlanda bodde alla ligister och raggare :laugh:

Tror inte att någon annan är det heller, bilstölder och villainbrott till trots. När den typen av brott sker i villaområden tycks det snarare väcka förtrytelse än rädsla, där samma typ av vandalism i t.ex. Biskopsgården tyder på förortens förfall. Det är mest den skillnaden jag far efter.

Man får nog skilja mellan "brottsbelastat område" och "utsatt område".
Exakt så, som ett exempel så har de flesta försäkringsbolag högre bilförsäkringspremie om man bor i Danderyds kommun (där bla Djursholm ligger) därför att det stjäls många bilar där men det gör ju inte att Danderydsborna känner sig mer otrygga, bilstölder och villainbrott till trots.

Jag vet inte vad riskområde är, är det detsamma som polisens ”särskilt utsatta områden”? Jag tycker att den bilden verkar lite överspridd utanför polisens arbetsområde. Att de som jobbar med kriminalitet ser en massa kriminalitet är ju inte så konstigt.

That said: att du och jag inte känner oss rädda där vi huvudsakligen rör oss är inte heller konstigt, vi bor i privilegierade områden. Senaste åren har jag varit i Bergsjön och Biskopsgården på kvällstid utan att vara rädd - men jag hade inte velat bo där. Jag vill inte bo där stans två stadsdelsbaserade gäng strider mot varann, det är de två som ligger bakom skjutningarna.

Och om folk som bor i nordost är rädda kan jag inte annat än respektera det. Öppen droghandel, vapen, hedersförtryck, terrorromantik - det går inte att avfärda rädslan för det.
Rädslan i tråden har mer handlat om att inte våga åka till dessa områden. Jag vet inte om någon i tråden som bor i dessa områden har sagt något om rädsla? Jag tror inte det.

Jag har bott i Angered i tio år och jag ser det som en möjlighet att flytta tillbaka om det gör att jag har råd att ha häst efter min pension. Det finns saker med den privilegierade adressen som skaver på sätt som den inte-privilegierade adressen aldrig gjorde.

Och vår stads "Ronny". Han liftade med yxa. Gick ut framför bilar som stod vid stopp och hoppade in och sa var han ville åka. Han gick in i vilken affär han ville och hämtade mat. 3 generationer barn har varit rädda för honom. Han är faktiskt en snäll prick men snetänder han så händer det grejor. Jag känner mig inte det minsta rädd att möta honom men jag vet många som gått omvägar.

Är det den berömda wollster?:D en legend.

Tack, även om jag inte riktigt ser på vilket sätt dessa artiklar/inslag är relevanta utifrån mitt inlägg.

Ett gäng från lokala nyheter (P4 Halland, SVT Halland), flera som är två-tre år gamla osv.
Att det ibland omnämns har jag inte på något sätt bestridit. Vad jag skrev var att det står ganska lite (också i ovan länkade artiklar) om att gemen man är rädd för att åka in i Onsala och att det inte är några braskande rubriker förutom kanske i lilla lokaltidningen. Tolkningsfråga förvisso, kanske av något större dignitet i P4 Halland än i tidningen Norra Halland (eller vad den nu heter), men braskande rubriker vete sjutton?
Och inget om rädsla så djup att den är känd över hela landet.

Ja jag vet inte, jag är inte rädd. Tror inte att någon annan är det heller, bilstölder och villainbrott till trots. När den typen av brott sker i villaområden tycks det snarare väcka förtrytelse än rädsla, där samma typ av vandalism i t.ex. Biskopsgården tyder på förortens förfall. Det är mest den skillnaden jag far efter.

Jag rör mig typ aldrig på Hisingen på natten längre, efter flytt därifrån för ett par-tre år sedan, men var aldrig rädd på den tiden. Har hängt på Hjalmar i varierande stadier av undermålig nykterhet så många gånger att jag inte kan räkna, men aldrig känt mig hotad eller rädd.

Den där jävla nattbussen från Kungsbacka till Älgskogsbräcka däremot... Vidrig. Full av obehagliga unga män som tror sig om att vara världsalltets härskare. Den bussen skippar jag så ofta det går att få fatt i en taxi alltså, helt vidrigt hur de beter sig. Men, det var ett sidospår.
Den bussen, ja. Typ tio gånger värre än någon nattspårvagn.

Rädslan i tråden har mer handlat om att inte våga åka till dessa områden. Jag vet inte om någon i tråden som bor i dessa områden har sagt något om rädsla? Jag tror inte det.

Jag har bott i Angered i tio år och jag ser det som en möjlighet att flytta tillbaka om det gör att jag har råd att ha häst efter min pension. Det finns saker med den privilegierade adressen som skaver på sätt som den inte-privilegierade adressen aldrig gjorde.
Men det är väl längesedan du bodde där? Och den delen har väl aldrig figurerat bland de som anses särskilt utsatta.

Jag tänkte inte bara på folk i tråden när jag skrev om upplevd rädsla i de områdena, utan generellt. Jag tänker att det är lätt att sitta på avstånd därifrån och säga att man inte är rädd - som jag själv gör.

Det var rätt mkt bråk mellan de som bodde i Fjärås och neråt och de som bodde i kullavik och särö. Mkt trakasserier och fylla. Var väldigt lugnt i Onsala och Vallda då, det räknades fortfarande som bonnalandet då. I fjärås typ Gällinge, Förlanda bodde alla ligister och raggare :laugh:
Ja, jag brukar tänka att olovlig körning samt rattfylla ser ut att vara extremt överrepresenterade brottstyper i de trakterna.

Men det är väl längesedan du bodde där? Och den delen har väl aldrig figurerat bland de som anses särskilt utsatta.

Jag tänkte inte bara på folk i tråden när jag skrev om upplevd rädsla i de områdena, utan generellt. Jag tänker att det är lätt att sitta på avstånd därifrån och säga att man inte är rädd - som jag själv gör.
Den räddla för sådana områden som jag kommer i kontakt med uttrycks i stort sett aldrig av personer som bor i de stadsdelarna, utan av andra. Som i den här tråden.

Den räddla för sådana områden som jag kommer i kontakt med uttrycks i stort sett aldrig av personer som bor i de stadsdelarna, utan av andra. Som i den här tråden.

Då missade du den långa artikeln jag la in om biskopsgården och den rädslan som uttrycktes där av folket som bor där.

Jag möter både och. Både ”vår stadsdel har oförtjänt dåligt rykte” och ”vi vill inget hellre än att flytta härifrån för våra barns skull”. Jag var på Hammarkulletorget för ett tag sen, på dagtid, solen sken. ”Kom hit ikväll om du vill se på knarkhandel, så fort det blir mörkt kommer de på sina mopeder” sa en boende.

Och ett vanligt krav är ju ”fler poliser” i de utsatta stadsdelarna. Det kommer inte utifrån, utan inifrån.

Då missade du den långa artikeln jag la in om biskopsgården och den rädslan som uttrycktes där av folket som bor där.
Fast det som framkom i tråden är ju att folk inte vågar åka hit, till en Svensson på en fika.
DET är helt obefogat.

Att man är orolig över att sina barn växer upp i utanförskap och därför har än lättare att bli dras med i gängverksamhet är liksom milsvid skillnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 469
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI