Har du bott i någon förort någon gång? Om något, så är min erfarenhet av att göra det - och det var ändå i tio år - att risken för att "situationen förminskas", där jag antar att du menar de problematiska aspekterna av situationen, är mindre än minimal. Det hela börjar någonstans vid att folk som bor i förslagsvis Kungälv bekymrar sig om vilken lång resväg med spårvagn man har om man bor i förort, och sedan fortsätter det i den andan. Ingenting funkar i förorten, om man ska tro de som inte känner den. Med ingenting menar jag verkligen ingenting.
Den attityden, tillsammans med arbetsgivarnas mer elle rmindre kollektiva svek mot personer med namn som inte är sk svenskklingande, tror jag är de två stora hämskorna när det gäller integration. Att blåsa på i det, genom att kalla en sådan här tråd för "Sverige idag", är ännu ett av många små exempel på vad jag menar.
Edit: att jag undrar om du har bott i förort, har enbart att göra med att man behöver ha varit måltavla för diskriminering oftas, för att se den. Jfr kvinnor, svarta osv.