Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror delvis du har fel i det, för att kunna upprätthålla den synen som resulterar i "hedersförtryck" krävs en omgivning som sanktionerar det annars tror jag det är väldigt svårt.
Javisst är det så. Bor du med enbart människor från samma kultur med samma värderingar hela livet så blir det ingen förändring. Varför skulle det bli det?

Det jag argumenterar mot är bilden av att detta skulle göra hela Sverige till ett otryggt land med skyhög brottslighet.

Fast, är det någon som säger så här? Jag ser att vi är många som reagerar på negativ förändring, och att vi fått ny typ av brottslighet som vi inte haft tidigare. Om det är så att du argumenterar emot det du ger exempel på, att "sverige är ett otryggt land med skyhög brottslighet" så förstår jag varför debatten blir rabiat. Det är lika illa att överdriva som att underskatta. Och jag ser inte någonstans att människor med oro för situationer i deras (och min) närmiljö är överskattad, men andra underskattar den.

Har du bott i någon förort någon gång? Om något, så är min erfarenhet av att göra det - och det var ändå i tio år - att risken för att "situationen förminskas", där jag antar att du menar de problematiska aspekterna av situationen, är mindre än minimal. Det hela börjar någonstans vid att folk som bor i förslagsvis Kungälv bekymrar sig om vilken lång resväg med spårvagn man har om man bor i förort, och sedan fortsätter det i den andan. Ingenting funkar i förorten, om man ska tro de som inte känner den. Med ingenting menar jag verkligen ingenting.

Den attityden, tillsammans med arbetsgivarnas mer elle rmindre kollektiva svek mot personer med namn som inte är sk svenskklingande, tror jag är de två stora hämskorna när det gäller integration. Att blåsa på i det, genom att kalla en sådan här tråd för "Sverige idag", är ännu ett av många små exempel på vad jag menar.

Edit: att jag undrar om du har bott i förort, har enbart att göra med att man behöver ha varit måltavla för diskriminering oftas, för att se den. Jfr kvinnor, svarta osv.
Nope, har inte bott längre bort än Majorna i Göteborg. Men jag vet ju vilken förort du bodde i, en dejt i mitten av 90-talet bodde också där. Nu flyttade han visserligen därifrån under tiden vi träffades men jag hann vara där några gånger, och upplevde inget konstigt alls. Slitet miljonprogram men inget som motiverade någon "stämpel", som jag inte ens tror att den hade. När bodde du där, 15-20 år sedan? Segregationsproblemen har säkert ökat rätt kraftigt sedan dess - men inte ens nu kan jag påminna mig att den förorten nämnts i rapporteringen kring kriminalitet.

Att tråden heter Sverige idag kan jag inte rå för. Det som gör att jag ens gav mig in i den var först pga att Fittjadomen nämndes, därefter att det påstods att medierna inte rapporterade om a) äggandet av Säröbussen, b) grön laser och stenkastning mot spårvagnarna. Jag visade med länkar att det inte stämde. Dessutom engagerade jag mig lite grand i frågan om huruvida Särö har samma förortsproblematik som Bergsjön - för att uttrycka det extremt.

Nåja, det har ju faktiskt kommit(felaktiga) påståenden om att vissa brottstyper inte existerat förr och såna kan ju vara bra att bemöta.
Och varför skulle det vara bra att bemöta med att säga "folk har visst skjutits i sverige!" No shit? Såklart det har, vi pratar inte nya brottsrubriceringar, vi pratar om nya typer av brott i andra sammanhang än vi sett tidigare och med annat typ av våld.

Nåja, det har ju faktiskt kommit(felaktiga) påståenden om att vissa brottstyper inte existerat förr och såna kan ju vara bra att bemöta.
Ok, jag ser hur du tolkar det jag skrev, med det blir att rida på ord i ett enskilt inlägg tycker jag. Att polisen attackerats även förr vet alla, det tar jag för givet. Det jag menar är att det nu sker betydligt mera frekvent av flera olika grupper jämfört med för tjugo, trettio år sedan.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag tycker absolut inte att man ska förminska problemen i förorten heller, eller förneka den brottslighet som faktiskt finns. Det jag argumenterar mot är bilden av att detta skulle göra hela Sverige till ett otryggt land med skyhög brottslighet.
Ja, det har jag inte argumenterat om alls. Självklart håller jag dig om att den bilden är fel. Jag försvarar inte trådstarten eller att det tråden handlar om skulle vara Tillståndet I Nationen, det verkar som om jag uppfattas så av ett par av er. Det stämmer inte. Det jag reagerar mer på är att det är jäkligt lätt för svenska akademiker som sitter på trygga adresser (jag är en av dem) att teoretisera om "förorten".

Senast ändrad:
Hedersförtryck t.ex. stannar ju inte i förorten. Den följer efter människorna oavsett vart de flyttar, hur långt norrut, hur långt ut från städerna. Det har inget i sig med förorten att göra.
Nja, skulle jag säga. Det underlättas i isolerade förorter. T ex i Hjällbo här i Göteborg, en i prinicip avknoppad satellitdel av Angered, säger folk som jobbar där att hedersförtrycket är utbrett. Men just för att området är isolerat och avknoppat finns ingen insyn.

Ja, det har jag inte argumenterat om alls. Självklart håller jag dig om att den bilden är fel. Jag försvarar inte trådstarten eller att det tråden handlar om skulle vara Tillståndet I Nationen, det verkar som om jag uppfattas så av ett par av er. Det stämmer inte. Det jag reagerar mer på är att det är jäkligt lätt för svenska akademiker som sitter på trygga adresser (jag är en av dem) teoretisera om "förorten".

Jag uppfattar dig inte så, däremot ville jag förklara min syn på saken eftersom jag tycker det vore olyckligt om det tolkas som om jag inte tror att brottsligheten är högre i vissa förortsområden och att de som bor där känner sig otrygga.

Ok, jag ser hur du tolkar det jag skrev, med det blir att rida på ord i ett enskilt inlägg tycker jag. Att polisen attackerats även förr vet alla, det tar jag för givet. Det jag menar är att det nu sker betydligt mera frekvent av flera olika grupper jämfört med för tjugo, trettio år sedan.

Jag svarade på det du skrev utifrån hur du skrev. Jag är lite dryg på det viset, medges. ;)
Ja, för tillfället verkar det tyvärr som om polisen utsätts för mycket.

Räknas E4:an där totalt 9 stycken bilar träffades av skott avfyrade av k-pist och en person slutligen mördades som "öppen gata"? Skedde 1976.
Du glömmer att nämna vad vikingarna gjorde, inte bara här i landet utan ute i europa. De använde förvisso inte k-pistar eller handgranater, men bland de mest våldsamma och grymma brotten står vi svennar för i våra historieböcker - även mot varandra, i det vi idag kallar för ny brottslighet med klankultur och egen rättskipning - det utesluter dock inte att den typ av brottslighet är ny idag i modern tid i detta landet. Förstår du hur dum din argumentation är i mina ögon när du ger såna exempel, även om jag ser att någon bad om det men du vill gärna framstå som att du vet bättre vilket du inte gör när du sänker din argumentation på det sättet.

Förstår du hur dum din argumentation är i mina ögon när du ger såna exempel, även om jag ser att någon bad om det men du vill gärna framstå som att du vet bättre vilket du inte gör när du sänker din argumentation på det sättet.

Du slår nog rekord i lägsta form av argumentation i den här tråden. Någon frågar, @Dentaku ger svar, din reaktion; "gud så dumt". :confused:

Nja, skulle jag säga. Det underlättas i isolerade förorter. T ex i Hjällbo här i Göteborg, en i prinicip avknoppad satellitdel av Angered, säger folk som jobbar där att hedersförtrycket är utbrett. Men just för att området är isolerat och avknoppat finns ingen insyn.
Ja, så är det nog. Jag tänker mest på att företeelser skulle försvinna utanför förorten men jag vet av förfärande erfarenhet att så inte är fallet - oavsett hur långt ut och bort man flyttar.

Räknas E4:an där totalt 9 stycken bilar träffades av skott avfyrade av k-pist och en person slutligen mördades som "öppen gata"? Skedde 1976.
Du lyckades hitta ett från -70 talet ;) Bra gjort, men var det vanligt?
"40 människor har dött och 135 skadats i drygt 300 skjutningar som ägt rum i Sverige fram till mitten av december. Ofta grundar de sig i gängkonflikter och riskerar att drabba tredje part.

– Att hänsynslösheten är större i dag, det är tydligt, säger Linda Staaf, underrättelsechef på polisen.
Allra flest skjutningar har inträffat i Stockholmsområdet och polisregion Syd. Ofta äger de rum på allmänna platser i tärbebyggt område, vilket innebär en påtaglig risk att tredje man drabbas. Dessutom tyder användandet av handgranater på att gärningsmän är mindre bekymrade även över sin egen säkerhet."
Säger polisen, men du har säkert rätt i alla fall, eller??

Jag tror delvis du har fel i det, för att kunna upprätthålla den synen som resulterar i "hedersförtryck" krävs en omgivning som sanktionerar det annars tror jag det är väldigt svårt.
Ja, det är säkert så att intensitetet försvagas en aning men den försvinner inte. Hedersvåld, liksom hot om sådant, kan följa en människa till världens ände. Inte minst idag, då "avstånd" inte är detsamma som förut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka